Onderhoud lange manen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 19:19

Buiten 3 stalgenoten is er toch niemand die die lange manen ziet :+ En paardje z'n weidevriendje is nogal knabbelig/bijtgraag en hapt graag stukjes uit zijn manen, dus dan vlecht ik ze liever in. Daarbij, als ik dat niet doe heb ik iedere dag weer hele dreadlocks uit te pluizen en dat lijkt me ook niet zo gezond voor die manen :=

puccalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:33

Op de stal waar ik werk staat ook een Fries(merrie)met dikke en lange manen tot aan haar schouder/knie en een lange voorpluk tot aan haar neus. De manen zitten altijd in een hengstenvlecht en ook de voorpluk is altijd ingevlochten. 1 x per week halen we de vlechten eruit, beetje antiklit er in en weer opnieuw vlechten.

kim_hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:40

de hengst die op stal staat heeft ook van die lange.
Met wedstrijd/shows oid Hengstenvlecht of los.
En aangekomen op stal gelijk 6 a 7 vlechten in,
Ja kan ze dan voro wedstrijd ofzo uitkammen en antiklit
Zo doen wij t altijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:44

Mijn Shet en haf en friese jaarling zijn alle 3 goed voorzien qua manen. Bij geen van allen vlecht ik het en wassen doe ik ook zelden. Ook zijn alle 4 mijn paarden voorzien vaan een zeer dikke lange snelgroeiende staart, ik was het nooit en vlecht het nooit. Heel af en toe haal ik er even een borstel doorheen. Zowel bij manen als staart.

yentl2010

Re: Onderhoud lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:20

onze fries heeft superlange manen tot over zijn schouder
wij gebruiken weinig anti klit spray en vlechten als het nodig is
als de vlecht dus lelijk word en er stukjes manen los raken dan pas vlechten we opnieuw is beter voor de manen
en 1 dag laten we dan ook luchten alleen nu niet met dit warme weer

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 20:13

Zijn jullie niet bang dat de vlechten gaan jeuken of dat de paarden gaan schuren??

Mijn paard is er namelijk gevoelig voor..

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 21:44

Daar heeft de "mijne" gelukkig geen last van. Ik doe ze wel om de paar dagen een dagje los zodat ze kunnen "luchten", een hele week met strakgebonden vlechten lijkt me namelijk ook niet zo gezond.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 23:47

Wij gebruiken gewoon mensen spray en crème er voor :o
Ik was de manen met baby shampoo, daarna met crèmespoeling. Dan spray ik er andrelon of gliss kur in. [Anti klit voor mensen.] En vlecht het dan als het droog is in dikke, lange maar losse vlechten. En die laat ik er een week of kleine week in zitten. En soms doe ik de puntjes bij werken met andrelon care repair crème die je niet uit hoeft te spoelen [terwijl ze in de vleht zitten]. En dat werkt perfect!

Maar als we ze dus gewassen hebben en er spray in hebben gedaan. Laten we ze gewoon op drogen. En dan een dagje / nachtje los.

Wij waren eerst geen voorstander van vlechten en dan gewoon op stal zetten. Maar we zijn het toch gaan doen. En ik merk echt verschil! De manen worden mooier en dikker aan de onderkant!

BoefJMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 23:52

Mijn paardje heeft ook wel lange manen.
Gelukkig niet zo'n enorme dikke bos.

Antiklit werkt erg goed!

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:57

Mijn PRE hengst heeft manen van 78 cm lang. ja van de week opgemeten.

Ik vlecht zo 7 vlechten gewoon beetje losjes in voor op stal en in de wei. en alleen als ik ga rijden doe ik een hengsten vlecht in.
ik spray zo 3x in de week anti klit erin. en wassen doe ik eigenlijk maar zelde. en lijnzaad , slobber enz... is goed voor haar groei.

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 02:31

Afbeelding

Afbeelding

hier had ie krullen gewoon vanuit de vlecht..
als je het uitkamt naar stijl heeft ie t op de grond liggen.
vlecht erin, niet aankomen en voor n wedstrijd ff uitborstelen en wat klit spray of whatever erin doen..
als je geen wedstrijden rijd dan pas opnieuw invlechten als de vlecht echt niet meer kan en heel erg verzakt is.. meestal na 1 maand.
tjardo is 1.76 dus nagaan hoelang zen manen zijn xD

sannepakito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:15

Wow, wat gaaf zeg, die manen!
Ik heb een andalusier ruintje van 7 en bij mij op stal vinden ze het allemaal maar raar, die lange manen en dat ik er zo veel mee bezig ben haha. Fijn dat er meer mensen zijn zoals ik;)
Ik heb ook altijd vlechten in zijn manen, maar niet te strak.
Hij heeft de afgelopen maanden vreselijk veel jeuk gehad en nu dus veel korte stukken er tussen.. VRESELIJK zonde..
Allemaal spulletjes geprobeerd, maar dr was niet veel aan te doen. Gelukkig is de warmte nu voorbij en (hopelijk) de jeuk ook..

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:58

Ik doe er zo weinig mogelijk aan. Af en toe ontklit ik ze een beetje en werk ik het bij met een mesje. Ik denk dat ik er zo'n 3x per jaar een stuk afhaal. :o Vlechten heb ik ook een tijd gedaan, maar toen brak het haar heel snel af. Sinds ik het af en toe wat korter maak, zit het ook bijna niet meer in de knoop en ziet het er een stuk verzorgder uit.

miranda_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 15:59

ik gebruik canter mane and tail shine op mijn Friese hengst
dit spul heb ik voor het 1st leren gebruiken in England. daar gebruikte we het bij alle paarden op stal. het spul werkt echt goed.
je brengt het aan op de manen en op de staart , laat het even 5 min ong rusten en gaat het dan met een borstel ( zonder puntjes ) uitkammen ideaal. harstikke glad. en nog beter je hoeft het niet elke dag erin te zetten ,maar gewoon 1x in de 5dg ofzo.
ook als hij buiten geweest is of hij heeft weer es liggen rollen zijn zo alle strootjes etc er zo uit.

haren wassen doe ik niet echt , duurt zo lang voor het droog is.
vlechten doe ik ook niet altijd , tenzij hij naast andere hapgraage paarden staat.
zijn voorpluk is tot aan zijn lippen , hij doet er niks mee ,maar zo af en toe knip ik de puntjes.

toen hij in de opfok stond heeft hij een hap uit zijn manen gehad , maar dat was na een jaar al bijgetrokken , je zag er niks meer van.
zijn staart is heel vol en als het uitgekamt is is het een grote volle bos. deze knip ik zo af en toe ook bij , anders loopt ie erop.

voor zijn vacht gebruik ik canter caot shine. geeft een super glans , maar kijk uit , niet gebruiken waar het zadel ligt anders kan je zeker 3 dagen glijden met je zadel:P tja van ervaringen leert men;) :P hahaha
( ik verkoop het product niet hoor:P , het kost zo'n 15e voor 500ml)

groetjes Miran

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 14:23

mijn merrie heeft best lange manen maar neit al te dik. ik vlecht het om de 2 a 3 weken in.

kam het dan uit, laat het meestal een weekend los hangen af en toe wel lekker om uit te laten waaien en dan maandag de vlecht er weer in. ene keer een hengstenvlecht volgende keer 4 vlechten volgende keer 2 enz. niet steeds hetzelfde.

merk wel dat het als een bezetende groeit.
dioe tip van de punten afknippen ken ik nog niet :)

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:21

ik lees even mee

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:27

Mijn merrie heeft ook hele lange manen,maar wel erg dun.Als ik ze vlecht heb ik hooguit 4 vlechten.Iemand nog tips om de manen wat dikker te krijgen?

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:02

Ik spuit bij mijn fries ook altijd de sokken in met antiklit. Werkt ook super tegen mok. Is vuil afstotend. Heb ooit de tip van mijn hoefsmit gehad toen ik een x mok had. Sindsdien nooit meer last van gehad.

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:42

die van mijn pre groeien ook maar door en door!!

door het vlechten is er een stuk bij zn schoft verpest en liet heel de vlecht los.. ik had het te strak gedaan of te lang in gelaten ik schok me dood :(

dus nu voorlopig geen vlechten meer

ik heb hair repair van kruidvat eigenmerk gekocht een klein roze flesje van 2,50 en het is precies het zzelfde als equishine miss nog beter want het ruikt superlekker en je kan dr in 1 x met je vingers doorheen glijden!!

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:12

ik gebruik voor mn haffie altijd liters antikilt per jaar:P koop altijd eens in de zoveel tij van die grote navul jerry cans van 5 of 10 liter. is een stuk goedkoper dan elke keer flesjes, mn hafjes staan ook buiten dus na een regen bui spoelt het er uit en moet ik overnieuw doen, maar als het droog is om de 2 a 3 dagen spray er in en voorzichtig met een future manenkam de manen uit kammen en het werkt perfect altijd zijdezachte manen en geen klitten ofzo als ze dan eens schuren blijven er ook geen haren hangen omdat het er zo langs glijd omdat ze zo glad zijn, wassen alleen als het echt nodig is als ze echt vies zijn of als ik zin heb om ze mooi te maken als het lekker warm weer is, maar verder niet, voor de wedstrijden wasste ik wel altijd.
doe het al 5 jaar zo met mn haffie en nooit problemen gehad met antiklti dat het slecht is op lange termijn ofzo.

die fries hierboven met die lange manen, prachtig!! :~ :~

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:19

Ik heb het altijd in lange vlechten, 1x in week of soms in de 2 weken haal ik alles los, spray ik het in en kam ik het door en dan een nachtje los, of gelijk weer nieuwe vlechten erin...

Afbeelding

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:37

Afbeelding

Afbeelding

Hier ook eentje met lange manen.
Ik vlecht ze elke 1-2 weken in, telkens weer anders.
In de zomer meestal lange vlechten zoals de onderste foto, zodat ze de vliegen nog van zich af kan slaan.
Vlecht ik die opnieuw dan maak ik er een ander aantal van, zodat er geen 'scheidingen' in de manenkam kunnen ontstaan.
Verder gebruik ik enkel en alleen Cowboy Magic.
Andere middelen heb ik geen goede ervaringen mee.
Wassen doe ik minimaal, alleen wanneer het echt nodig is.
Wel spoel ik de manen en staart regelmatig uit met alleen water.
Laatst bijgewerkt door _Saida_ op 09-09-09 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:40

Bij Hincapie vandaag ook voor het eerst ingevlochten en laten zitten.
Ben zooooo bang dat hij gaat schuren...

Waren jullie daar in het begin niet bang voor??

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:42

Niet strak vlechten, maar losjes!
Ga jezelf maar eens na wat je voelt wanneer je een strakke staart in je haar hebt of een losse.....

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:43

Nee ik heb ze ook niet strak gevlochten zeker op de manenkam niet maar dan nog vind ik het eng....