Whinnylando schreef:@Cyrina, ja ok het bloed is raszuiver. Maar als een paard niet APTO gekeurd is (zowel hengst als merrie) dan is dat betreffende paard volgens het stamboek niet geschikt om mee te fokken. Voldoet niet aan het rasbeeld om zo maar even te zeggen. Dan is het is het in mijn ogen niet raszuiver meer. Alleen de APTO paarden mogen dus gebruikt worden voor de fok. (voor een raszuivere PRE)
Dat zeg ik, daarom zijn het toch Cruzado's en geen PRE's
xHaithi schreef:Hip! Ik snap het hele PRErassengedoe eindelijk een beetje ^^
Maar ik heb alsnog 2 vragen. (ik blijf vragen stellen, ik weet het)
Hebben Cartujanos (Karthuizers?) een eigen stamboek en verspreidt die Terry-bloedlijn dat zuivere bloed dan binnen de PRE's, of zijn Cartujanos ingeschreven in het PRE-stamboek? Ik vind namelijk op vele sites dat naast dat zuivere Cartujanobloedlijntje die de PRE's hebben, die Cartujanos ook een eigen ras blijken te zijn.
En dan vroeg ik me ook nog af of je bij een merrie met onbekende ouders maar wel met een goedgekeurde PRE hengst zo'n crusadopapiertje kan krijgen of niet? Moet de moeder ook zowieso ergens ingeschreven staan of maakt dat niet uit?
PRE's zijn ook raszuiver Cartugano's zijn alleen een bloedlijn/ fokkerij binnen het PRE stamboek, die afstammen van de beste paarden die gered zijn tijdens de oorlog. Bij zuivere Cartujano's wordt een extra certificaat uitgegeven.
Waneer 1 van de ouders een PRE APTO is kan altijd een cruzado document aangevraagd, maakt niet uit welk ras of welke afstamming/ geen afstammingsbekendheid.