Deze pony geschikt om te laten dekken door een barok paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rukaro

Re: Deze pony geschikt om te laten dekken door een barok paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 23:15

Die van mij komt uit een merrie van 1.34 en heeft een papa van 1.66. Hijzelf is 1.54 geworden. Volgens mij is de bevalling vlekkeloos gegaan maar goed, dat verschilt erg per paard natuurlijk.

Wat een leuke merrie heb je trouwens :)

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 23:22

fokken is gokken :) Je kan nooit weten wat er uit komt en hoe het uitgroeit.
Heb het met mijn eigen merrie meegemaakt. Gekocht als bijna 2jarige met de mededeling dat beide ouders max 1.65m waren. Zelfs nog iets kleiner. Vond ik een mooi maatje.
Nu is de merrie uitgegroeid tot 1.76m. Ik ben er nu aan gewend en zou niks anders meer willen. Toen heb ik nagezocht en zat er een voorouder van 1.77m in het papier.
Nu heeft zij een veulen gekregen van een kleinere maar compactere hengst. Ik hoop dat het veulen compacter uitgroeid en hoeft ook niet zo groot, maar je weet het nooit.
Ik zou zeker even overleggen met de dierenarts. Maar als je graag een groter paardje wil om op te rijden is het dan niet beter om er een te kopen (als dat gaat )? Je hebt zo nooit de zekerheid dat je de juiste maat pony/paard krijgt.

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 23:30

Def schreef:
Ik vraag me dan af, of daar een paardje uitkomt wat groot genoeg gaat worden...
Die van mij is 1.53, dat is voor jou ook nog niet echt groot vind ik.
Die komt uit n combi van 1.43 x 1.65
Die van jou zou dan komen uit n combi van 1.40 x 1.66, niet erg veel verschil denk ik, misschien wordt het veulen zelfs iets kleiner nog.

Ja dat risico loop ik ook natuurlijk.. Als de gangen maar wat ruimer zijn is het probleem niet zo groot, mits ie niet kleiner is dan. Mijn merrie rijdt namelijk ongeveer als een shetlander. :+ Korte pasjes.

Rukaro schreef:
Die van mij komt uit een merrie van 1.34 en heeft een papa van 1.66. Hijzelf is 1.54 geworden. Volgens mij is de bevalling vlekkeloos gegaan maar goed, dat verschilt erg per paard natuurlijk.

Wat een leuke merrie heb je trouwens :)

Bedankt. :)
Tja, als ik dan een aardig grote zou laten dekken dan komt er toch wel een mooi maatje uit lijkt mij.. Misschien dat de hoogte niet zoveel kwaad kan maar dat het idd vooral om de breedte gaat die voor problemen kan zorgen.

SeBart schreef:
fokken is gokken :) Je kan nooit weten wat er uit komt en hoe het uitgroeit.
Heb het met mijn eigen merrie meegemaakt. Gekocht als bijna 2jarige met de mededeling dat beide ouders max 1.65m waren. Zelfs nog iets kleiner. Vond ik een mooi maatje.
Nu is de merrie uitgegroeid tot 1.76m. Ik ben er nu aan gewend en zou niks anders meer willen. Toen heb ik nagezocht en zat er een voorouder van 1.77m in het papier.
Nu heeft zij een veulen gekregen van een kleinere maar compactere hengst. Ik hoop dat het veulen compacter uitgroeid en hoeft ook niet zo groot, maar je weet het nooit.
Ik zou zeker even overleggen met de dierenarts. Maar als je graag een groter paardje wil om op te rijden is het dan niet beter om er een te kopen (als dat gaat )? Je hebt zo nooit de zekerheid dat je de juiste maat pony/paard krijgt.

Tja, ik weet helaas niet wie de ouders zijn van mijn merrie. Overleggen met de dierenarts ga ik sowieso eerst doen. :j

En ja een paard kopen is niet persé nodig. Ik wil graag een veulen bij m'n merrie nu het nog kan. Ze komt binnenkort wss bij een zorgboerderij van m'n nicht te staan, en dan is er dus plek voor een veulen. Als ik er dus niet op zou kunnen rijden is er nog genoeg vraag naar op die boerderij zelf. Maar als ik er zelf ook op kan rijden zou dat helemaal mooi zijn. Vooral omdat ik toch wel graag weer een paardje wil met de karaktereigenschappen van mijn merrie. Gezien ze die vaak toch wel overnemen van hun moeder! (Niet altijd natuurlijk. :P )

SjilliejJj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 23:42

4 jaar geleden hebben wij ook een ongelukje gehad: pony (merrie) van 1m32 x paard van 1m64.
Veulen is geheel probleemloos geboren, is mooi uitgegroeid met normale verhoudingen.

Op mijn stage (hengstenstal) werden er meerdere pony's gedekt door hengsten van 1m60 - 1m70

Maar vraag voor de zekerheid advies aan een goede dierenarts

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 19:31

Tja, dat klinkt dan weer alsof het wel kan..

Misschien kan ik beter toch niet een te grote hengst kiezen, ivm de leeftijd van mijn merrie. :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 19:37

heb het er met ne DA over zou ik zeggen... bellen kost niet zo heel veel geld...

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 21:50

Ben ik ook sowieso van plan. Niet alleen bellen, maar ook even laten kijken.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 15:21

Wel lek he een hengst uitkiezen ed...

Ik heb er bij mijn paard 2 jaar over gedaan

En we hebben binnekort het resultaat als het even mee zit :)

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:08

Mijn buren hebben een oeps veulen. Een shetlander x KWPN volgens mij. Hengst was 60 cm groter, en het veulen is een C pony geworden. :)

Ik denk zelf dat het wel kan, maar ik zou inderdaad net als Peelie zegt de DA er bij halen. ;)

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 23:47

Ik vind de merrie wel goed passen bij een Iberisch paard.
Ik denk dat dat wel een leuk veulen oplevert :j Daarbij komt dat een Iberisch paard ook een gouden karakter heeft, dus dat match mooi met die van jou merrie ;)

Deze lusitano hengst is een sportief type met veel maat (1.64m).
Hij heeft enorme looplust en werkt graag voor je.

Saturno:
Afbeelding

Afbeelding

zie ook de link op marktplaats:
http://link.marktplaats.nl/253888123

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 00:03

Marloez schreef:
Ik wil echt dat het allemaal zonder risico is.

Dan kun je er beter niet aan beginnen, want fokken is nooit zonder risico's. Op zich denk ik dat je een leuke kruising zou kunnen krijgen met een Iberisch paard, maar ik vraag me af of die qua dekgeld betaalbaar zijn. Gewoon maar een opmerking, ik heb namelijk geen idee. Ik denk wel dat je beter voor een goedgekeurde hengst kunt gaan en niet voor die van de buurman om maar iets te noemen. Als je echt graag een groter paard wilt kun je er beter eentje kopen dan proberen te fokken denk ik. :o Het is bepaald niet ondenkbaar dat het veulen niet of nauwelijks groter wordt dan de moeder, ook al is de vader dat wel. Als je volgend jaar een veulen wilt zou ik sowieso snel de knoop doorhakken als ik jou was. Vooral met een merrie die al wat ouder is en de laatste jaren geen veulens meer heeft gehad kun je er niet zonder meer vanuit gaan dat het in één keer raak is en voordat je het weet zit je aan het einde van het dekseizoen.

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 22:54

Bedankt nog voor de verdere reacties! :j

Met zonder risico bedoel ik niet dat het een eventueel te klein veulen wordt, maar juist dat het niet slecht is voor mijn merrie. Ivm de bevalling!

Zelfs als het veulen uiteindelijk maatje shet blijft, is ie meer dan welkom hoor! :D

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 23:21

Maar je weet nooit of een bevalling zonder complicaties zal verlopen, dat bedoel ik nu juist. ;) Er kan altijd iets mis gaan met het veulen en/of de merrie. In het ergste geval verlies je beide. Natuurlijk wil je daar liever niet aan denken, maar het kan altijd gebeuren. Als je voor een grote en brede hengst kiest is het risico nog iets groter, maar zonder risico kun je wel vergeten, ook al zou je voor een Shetlander kiezen. :+

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 23:25

Een NRPS-hengst zou je trouwens ook nog kunnen overwegen. Die zijn er in alle maten en zouden het exterieur van je merrie ook goed kunnen verbeteren. Voordeel van zo'n hengst is dat je papieren bij je veulen krijgt.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 23:26

Surface schreef:
25cm. is wel een behoorlijk verschil.
Maar als je er toch voor zou gaan zou ik geen 'zwaar' barok type nemen, maar een wat lichter/smaller gebouwd paard, zodat het toch wat meer bij jou merrie aansluit, anders word het misschien wat gecompliceerder bij de geboorte. ;)

Wel een leuke merrie! :D

Maar om een sectie C welsh te fokken , kruisen ze ook een A-welshje met een welsh cob, daar zit misschien wel meer als 25 cm verschil in.
Dus dat moet het probleem niet zijn.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 23:34

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 23:43

mocht je voor een niet te zware anda wilen gaan dan weet ik een GOEDGEKEURDE zwarte voor je.
dekt dit jaar tegen gereduseerd tarief [KI]

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 23:44

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 23:57

In princiepe is een grotere hengst geen probleem, je kunt gerust een hengst van 1,65 gebruiken.
Ik ken veel paarden die uit kruisingen komen waarvan de vader veel groter was en er is er geen enkele geweest waarbij het mis is gegaan.
En wat darwin ook aangeeft; het wordt zelfs bij de welsh fokkerij toegepast.

De natuur regelt dat ook zelf, het veulen past zich aan aan de baarmoeder en zal na de geboorte een extra groeispurt krijgen.

Persoonlijk vind ik de hengst van Cyrina wel een hele mooie match met jouw pony!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:05

Ja ik ook... Het mooie slanke lijntje blijft behouden. Hij is ook wit. Niet te lang in zijn rug. wel mooie lange benen. Mooi behang.

Ik zou een keer gaan kijken als ik jou was!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:12

En hij is ook goedgekeurd, dus er kan een cruzado document van de afstamming bij aangevraagd worden ;)

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 22:46

Ja, mijn voorkeur gaat ook zeker uit naar hem! :j
Als ik er helemaal over uit ben hoop ik zeker een kijkje te kunnen nemen!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:01

Altijd welkom! Mijn andere hengst (Cantaor) is ook goedgekeurd, die is alleen wat grover van bouw, hij is 1,63 groot.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:14

ik zou gewoon een paardje kopen.
dan weet je zeker dat je hebt wat je wilt.
en het zal niet veel duurder zijn dan de eerste 3 jaar van je veulen bij elkaar.
plus dat ik éen hengst van 1,65 te groot vind voor je pony.
of zoek gewoon een lekkere stevige hengst van 1,50uit.