Brandmerk Andalusier

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:47

Ik heb een Lusitano-merrie met papieren, die heeft het brandmerk van de stoeterij op de rechterbil en het nummer op de linkerschouder.
Ik ken ook merries die het nummer links in de hals hebben, maar ze hebben het stoeterij-brandmerk allemaal op de rechterbil.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 15:13

Idd Lusitanos worden allemaal, manlijk of vrouwelijk, door fokkers gewoon op de rechterbil gebrandmerkt.
Een Lusitano die alleen links gebrandmerkt is, is over het algemeen DUS in Spanje gefokt.

Brandmerken links en rechts zijn te vinden als een eigenaar even wil domineren over de fokker, zie het als grafitti of hondjes die over een geurtje van een ander piezen....
Zo zie je ook wel brandmerken OVER een brandmerk.
Schouderbrandmerken hebben te maken met identificatie van het dier op een stoeterij. Die bepaalt gewoon zelf waar.
Paardenpest brandmerken gingen hier op de hals voor zover ik daar exemplaren van ben tegen gekomen.

Brandmerken zijn hier niet ras gebonden, behalve AR (Alter Real), dus ook mag hier iedere gek overal zijn brandmerk op zetten en eigenlijk ook waar hij wil.
Er zijn absoluut geen regels, behalve het gebruik van rechts te merken om zich te onderscheiden van de Spanjaarden, neem ik zo aan.