springen met fries

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 23:05

Annekeee schreef:
Waar ik die Fabel, wijsheid en etc vandaan haal? Ervaring en de realiteit :)

Maar nogmaals het is ieder zijn of haar eigen keus!

Ervaring??! ;) Meiske, wil niet heel l*llig doen, maar jij komt net pas kijken joh ;)
Springen is ook voor een Fries niet slecht, MITS je het verantwoord doet: dus opbouwen en niet meteen 1.40 laten springen.
Juist de wat lagere hindernisjes zijn goed, paar in-uitjes achter elkaar op de juiste manier gesprongen is een goede manier om de rugspieren te trainen.
Daarnaast is het goed voor de afwisseling, blijven ze fris in het koppie ;)

Ben het er wel mee eens dat het geen springpaarden zijn, daar zijn ze niet op gefokt. Maar ieder gezond paard moet met gemak een hindernisje kunnen springen.

FBN

Re: springen met fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 09:14

Ik heb ook wel friezen gezien die er echt een bende van maakte en half over een sprong gesleurd werden, dan denk ik wel dat je beter niet kunt springen met een fries...

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:03

ninz schreef:
Ik heb ook wel friezen gezien die er echt een bende van maakte en half over een sprong gesleurd werden, dan denk ik wel dat je beter niet kunt springen met een fries...

Friese zijn niet spring gefokt en ze kunnen inderdaad niet allemaal springen maar je kan het op zijn minst proberen als haar fries het dan kan waarom zou je het niet doen?

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:04

Afbeelding

Ziet er niet lomp uit voor een fries dacht ik zo? en dat terwijl ze altijd voor de kar heeft gestaan

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:12

Tuurlijk zijn er Friezen die kunnen springen. Jaike springt los over 1.20 m en Joukje heb ik een paar weken geleden voor het eerst laten springen, zie het resultaat hieronder

Afbeelding

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:15

@ Barb jij bewijst al helemaal dat friesjes kunnen springen gaaf zeg :j

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:35

springen met een fries is voor het dier een lekkere afwisseling in de training. Als je paard er een beetje oog voor heeft kun je hem er mooi mee gynmastiseren en worden ze er voor de dressuur lekker los van. Bovendien zijn lage sprongtjes en gewoon balken op de grond (her en der) goede oefeningen voor de coordinatie. Met een groot aantal friezen heb ik wel eens het idee dat ze zelf geen eens weten waar ze hun poten ehhh sorry... ;) benen... hebben en neerzetten.
Sommige Friezen zijn best wel voorzichtig met zichzelf en een beetje handig en mss nog een beetje meer intelligentie dan de gemiddelde huis-tuin- n keukenfries en die kunnen best wel een leuk sprongetje maken. Maar er zijn er ook van die domme lomperds die gewoon nergens op letten en overal gewoon dom doorheen stampen. Wees gerust, bij de KWPN-ers komt het ook voor...
Wij hebben naast een aantal KWPNers ook een stuk of 10 friezen op stal staan en ik beleer er ieder jaar een aantal, en dan merk je echt wel heel veel verschil

Barb, ziet er goed uit die springfries van jou!! Bij ons in Friesland, rijdt ook iemand (in de buurt van Koudum) met een fries die erg goed kan springen en dat paard heet toevallig ook Jaike... Heeft dat toevallig iets met jou paard te maken?

ninz schreef:
die van mij heeft maandag 1.45 losgespronngen onder het zandel hebben we 1.10 gesprongen met haar ze vind het echt superleuk

Weet je wel hoe hoog 1.45 is? :roll: bij de meeste staanders zon 15 cm onder het topje van de staander...
Was er mss niet 50 cm aan de onderkant van de duimstok afgezaagd :+

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:35

Hoi Reeskees

Nee ik woon in Noord-Holland en rijd met de ene Fries alleen dressuur. De Fries van bovenstaande foto heb ik in oktober/november beleerd en daar kan ik nu niet op rijden vanwege een breuk in haar onderkaak. Voor haar is daarom het springen erg leuk als afwisseling, ze vind het schitterend!

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:54

Barb schreef:
Hoi Reeskees

Nee ik woon in Noord-Holland en rijd met de ene Fries alleen dressuur. De Fries van bovenstaande foto heb ik in oktober/november beleerd en daar kan ik nu niet op rijden vanwege een breuk in haar onderkaak. Voor haar is daarom het springen erg leuk als afwisseling, ze vind het schitterend!

Grappig, de naam Jaike staat dus bijna garant voor springfries :D
Die Jaike uit onze regio, springt regelmatig een echt B parcours.
Ik weet toevallig dat er in Noord Holland nog een goede springfries rondloopt. Ik meeende dat die werd gereden door een dierenarts?? Reitsma. Dat dier had echt ook superspringtechniek. Heb hem eens gezien tijdens een cross.
Veel succes verder met je springfriezen.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:01

Mijn fries vind het super om te springen.
Ze is een barok type en niet erg groot, 160.
Maar ze springt met gemak 1 meter.
Ze vind het leuk, ook voor de afwisseling dus waarom niet.
Ik ben begonnen met de basis balkjes draven en daarna kleine sprongetjes...

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:47

Ik ben het helemaal met bovenstaande eens. Voor de afwisseling en om de rug goed te trainen is het heel goed om af en toe te springen en balkjes te lopen. Natuurlijk het zijn geen echte springpaarden en je zult ze ook niet vaak op wedstrijden tegenkomen. Maar de vraag was of ts een voor de afwisseling kon gaan springen met haar fries. En ja hoor dat kan en ik zou het ook vooral doen. Het is goed voor een paard om eens een keer wat anders te doen. Dan blijven ze zin in het werk houden.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:14

reeskees schreef:
springen met een fries is voor het dier een lekkere afwisseling in de training. Als je paard er een beetje oog voor heeft kun je hem er mooi mee gynmastiseren en worden ze er voor de dressuur lekker los van. Bovendien zijn lage sprongtjes en gewoon balken op de grond (her en der) goede oefeningen voor de coordinatie. Met een groot aantal friezen heb ik wel eens het idee dat ze zelf geen eens weten waar ze hun poten ehhh sorry... ;) benen... hebben en neerzetten.
Sommige Friezen zijn best wel voorzichtig met zichzelf en een beetje handig en mss nog een beetje meer intelligentie dan de gemiddelde huis-tuin- n keukenfries en die kunnen best wel een leuk sprongetje maken. Maar er zijn er ook van die domme lomperds die gewoon nergens op letten en overal gewoon dom doorheen stampen. Wees gerust, bij de KWPN-ers komt het ook voor...
Wij hebben naast een aantal KWPNers ook een stuk of 10 friezen op stal staan en ik beleer er ieder jaar een aantal, en dan merk je echt wel heel veel verschil

Barb, ziet er goed uit die springfries van jou!! Bij ons in Friesland, rijdt ook iemand (in de buurt van Koudum) met een fries die erg goed kan springen en dat paard heet toevallig ook Jaike... Heeft dat toevallig iets met jou paard te maken?

[naam] schreef:
die van mij heeft maandag 1.45 losgespronngen onder het zandel hebben we 1.10 gesprongen met haar ze vind het echt superleuk

Weet je wel hoe hoog 1.45 is? :roll: bij de meeste staanders zon 15 cm onder het topje van de staander...
Was er mss niet 50 cm aan de onderkant van de duimstok afgezaagd :+

nee gelukkig niet hahaha ze kan gewoon ontzettend goed springen als ik haar in de paddock/rijbak heb staan en ik ben bezig op te zetten dan moet ik oppassen dat ze er niet al overheen rent en als je haar op stal hebt staan wordt ze helemaal gek gaat ze hinniken en zo en als je dan de staldeur open doet (ze heeft inloop stal overdag buiten ''s nachts binnen) dan moet je oppassen dat ze niet over je heen rent :D
Ze heeft eigenlijk ook nog nooit geweigerd of zo ik kan het bij haar eigenlijk zo hoog zetten als ik wil ze springt altijd daar zit natuurlijk ook wel een gevaar in dat ze zichzelf overvraagd want als ze eenmaal bezig is wil ze gewoon niet meer stoppen :D
ik wil kijken of we misschien in september/oktober B kunnen starten... Binnenkort gaan we ook op springles!
Ik vind het eigenlijk wel grappig dat ze zo goed springt ;)

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 23:16

reeskees schreef:
Barb schreef:
Hoi Reeskees

Grappig, de naam Jaike staat dus bijna garant voor springfries :D
Die Jaike uit onze regio, springt regelmatig een echt B parcours.
Ik weet toevallig dat er in Noord Holland nog een goede springfries rondloopt. Ik meeende dat die werd gereden door een dierenarts?? Reitsma. Dat dier had echt ook superspringtechniek. Heb hem eens gezien tijdens een cross.
Veel succes verder met je springfriezen.

Klopt! Dat is mijn dierenarts ;)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 23:30

Mijn fries was/is ook zo'n 'springfries'. (eigenlijk een heel veelzijdig paard) Hij vond het echt leuk en werd er super fanatiek van. Maar een fries heeft van nature, over het algemeen, minder vermogen. Na een parcours is de 'benzine' op. Veel van de energie gaat in de beweging zitten. Dus altijd met beleid gesprongen (voor ons plezier en een paar B-parcoursjes).
Nu is hij 25 jr.... Ik rijd nog wel, maar laat het springen maar aan jongere paardjes over.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 23:40

mijn paard heet geen jaike maar springt als de beste.

ging met vriendin samen springles volgen. man stond al beetje te lache dak mej een fries kwam aanzetten. maar na een paar sprongen stond hij met zn mond open. beest heeft goede springtechniek en springt echt goed.
[SPR-ITP] fries&welshcob @springles!
bij de laatste foto's kan je het echt goed zien.

Jessie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:11

Hee, ik las je stukje over springen met een Fries.
Kan goed hoor, mits ze luxe gebouwd zijn, en een beetje techniek hebben.
Ik doe 't ook en ze kan 't goed. Natuurlijk zijn ze niet zo technisch als
een KWPN'er of een ander ras. Maar sommige Friezen kunnen goed
springen. En ik geloof ook niet dat je ze er mee verpest eigenlijk.
Hoe zou je dat moeten doen, vraag ik me af. Wel rustig opbouwen natuurlijk,
maar dat spreekt voor zich, je zet geen een paard voor een hindernis van 1.40
als ze nog nooit gesprongen hebben. Bovendien is 't een heerlijke afwisseling.
Je zet immers een hindernis neer, kijkt of ze er over heen willen en
als ze dat doen, waarom niet zou ik zeggen. Zoals je kunt zien,
deze is ook dol op springen, alleen zit ik er zelf dan weer niet zo charmant op maar 't was de eerste foto die ik gevonden kreeg.
Deze is ong. 1m als ik het goed heb, los in de bak springt ze overigens ook los 1.20 ong.
Afbeelding

Veel plezier met springen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:21

Annekeee, aardige woorden die je hier neerzet maar dan zou ik graag de achterliggende verhalen van jouw kant horen :)

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:40

Heb ik ook al na gevraagd, maar nog niks gehoord. Slaat ook nergens op. Elk paard kan springen zelfs een belg. Oke friezen zijn geen paarden waar je Z springen mee word. Maar daar gaat het ook niet om, het gaat voor de lol en de afwisseling. Tjesse is ook niet luxe gebouwd. Hij is van dirk en is meer van het ouderwetse type, maar heeft geen problemen met af en toe een 80 cm parcour.

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:43

@ jessie ze hoeven ook niet luxe gebouwd te zijn hoor :P de mijne is ook meer een ouderwetse fries maar der bouw zit der niet dwars want ze springt goed haha :D
Gave foto trouwens!

Jessie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 23:38

Thanks,
Nee klopt inderdaad, wij hadden eerst ook een vrouw op stal met een wat meer barokke Fries, en hij kon idd ook goed springen, vooral vrij vond ie erg leuk. Dus, excuses voor de mensen met springende 'ouderwetse' Friezen ;).

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:00

Ieder paard moet in staat zijn om zeker 20 á 40 cm te springen. Ze zullen idd nooit Z worden maar zolang het paard lichamelijk gezond is zal het echt wel kunnen springen mi.

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:56

Ik heb er ervaring mee!

Heb 5 jaar terug met mijn friese merrie in een springles gezeten, ze deed het ontzettend goed.
Op een gegeven moment is ze kreupel gaan lopen, foto's en een scan laten maken..........
Wat bleek een zware peesblessure aan de diepe buiger (lange revalidatie) en artrose van 3 a 4 maanden oud!
Dus gaan terug rekenen wat ze in de afgelopen tijd gedaan had......springen.......dat was het enige dat nieuw was in onze training.
Dus ook ik ben geen fan van springen met een fries.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:53

Dan heb je toch iets niet goed gedaan met die springtraining ;)
Zo'n zware blessure komt niet door een keer springen, dat komt door overbelasting.
Lijkt me ook sterk dat ze door springen artrose krijgen.
Heb je het paard vóórdat je ging springen op de foto gezet? Zo niet dan kun je nooit met zekerheid zeggen dat die artrose door het springen is gekomen. Kan goed zijn dat er al een lichte artrose zat, die verergert is mede door het springen (overbelasting..).

Ik blijf erbij dat óók een Fries met gemak een sprongetje moet kunnen maken. Mits het dier gezond is ;)

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 22:09

Inderdaad helemaal met je eens gillian.

Je hebt niks geen bewijs dat je paard daar kreupel van is geworden. Kan heel goed dat het er al veel langer zat maar door het springen eerder naar boven is gekomen. Wellicht was ze anders ook wel een keer kreupel geworden.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 11:55

Als ik mijn twenter (Arabo-Fries) loslaat in de bak zet ik wel eens een hindernisje.. Geloof het of niet, hij loopt er helemaal zelf naartoe en huppelt er vrolijk over . Moet hem zelfs niet eens naar de hindernis drijven! Het bewijs dat ook friezen lol kunnen hebben in af en toe een klein sprongetje..