Lippizaner?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:52

Ik ben ook heel erg trots op mijn Lipizzaner dus ik wil hem ook graag even in de picture zetten. Hij heet Conversano Romania II R en ik heb hem nu bijna een maand, maar het voelt al veel langer.

Ik heb eerst mijn Volbloed Flex doorgetraind volgens de principes van de klassieke/academische rijkunst aan de lange lijnen (da's wat anders dan aan de lange teugel), aan de hand en onder het zadel, maar op een gegeven moment werd het duidelijk dat het werk voor dit paard toch wel erg zwaar werd.

En toen ben ik op zoek gegaan naar een vervanger, een barok paard, dat het stokje van mijn lieve Flex kon overnemen. Het liefst een paard dat minstens het niveau van Flex had (zijgangen, begin van piaffe) en een goede galop (want dat was juist het 'probleem' van Flex).

Nou en die droomprins vond ik dus :D (bij Moravita) - ik vind het sensibele van een Lipizzaner helemaal geweldig, ik wist niet dat er paarden waren die zo op een volbloed konden lijken. Ik ben helemaal 'om'.

Afbeelding

Afbeelding

http://www.volbloeds.nl/weblog/Conversa ... eb09sm.JPG

In mijn profiel staan nog meer foto's.
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 27-03-09 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's ter illustratie. Overigen in link geplaatst.

mirjam_kl

Re: Lippizaner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 23:16

Hey Wat leuk om Conversano terug te zien! Hihi het is wel echt een mannetje hoor, moest altijd een beetje lachen om zijn 'arogante' gedrag, wel een super mooi en gaaf paard hoor!

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 10:07

Hij is een echt mannetje, dat klopt :D. Zijn stal is zijn stal en als een ander paard of mens de aandacht die aan hem wordt gegeven 'steelt'... nou nou... gisteren liep een ander paard zo maar 'zijn bak' in... hij stond te kijken met ogen als schoteltjes en alles in de gaten te houden.

Maar, het klikt echt tussen ons twee en ik ben helemaal verguld dat ik zo'n paard heb!

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:16

Geweldig om dat te lezen, een klik is het mooiste om te hebben met een paard :)

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:09

Hoi!

Ik heb tot 2 jaar terug een Lipizzaner gehad. Jammer genoeg hebben we hem toen in moeten laten slapen omdat hij dampig was.
Hij was eigenlijk van mijn moeder (maar dus ook een beetje van mij).
En zij reed er shows mee op hoge school niveau.
Voor foto's zie mijn profiel.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:42

Lipizzaners zjin ook heel bijzonder, ik ken geen ander ras waar je zo eigen wordt met een paard als met een Lipizzaner. Ik zou ook nooit meer anders willen.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:46

@ Regine: Nou ik wil toch mijn andere grote liefde, de Volbloed, niet afvallen hier: ook met die paarden kun je echt vergroeien. Als je met een Volbloed eenmaal het vertrouwen hebt, dan gaan ze voor je door het vuur. Het zijn heel moedige paarden die echt voor hun baas willen presteren.

De Lipizzaner heeft alleen niet dat heftige en onvoorspelbare, maar verder vind ik ze redelijk te vergelijken. Ohja, een Lipizzaner kan niet zo hard.

Ik zou ook wel eens een Kladruber van dichtbij willen zien, die paarden spreken me ook bijzonder aan.

Er zijn zoveel bijzondere rassen op de wereld :D

Ik zit voorlopig in elk geval nog wel even op mijn roze wolk met Conversano. Ga mijn krachtpatser binnenkort eens goed wassen, zodat ie weer van de foto straalt.

Het gekke is: ik had nog nooit eerder Lipizzaners overwogen en precies op het moment dat hij te koop kwam fluisterde een stemmetje mij in dat ik maar eens naar een Lipizzaner moest kijken... toeval of niet? ;)

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 18:17

Video van eerste training met daarin de nadruk op taktmatig voorwaarts-neerwaarts stappen, draven en overgangen rijden om het paard uit te nodigen te ontspannen en de rug te gaan gebruiken:

quadripes schreef:
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 28-03-09 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht aagepast op aanvraag van schrijfster.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:10

nasheeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:22

wij hebben 1 Lipizzaner merrie, een bruine Roemeense. Andreas Hausberger zei dit weekend nog in zijn clinic dat de staatsstoeterij een kudde zwarte en een kudde voskleurige Lipizzaners heeft. De vossen schijnen erg zeldzaam te zijn, de zwarten natuurlijk ook.
Mijn merrie neemt deel aan endurance wedstrijden, kan goed springen en wordt dressuurmatig en in vrijheidsdressuur getraind.
Ze is veelzijdig, temperamentvol en lief. en mooi.
Ik vind ze heel apart, de Lipi's.

Lipizz_AH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 10:50

Citaat:
Andreas Hausberger zei dit weekend nog in zijn clinic dat de staatsstoeterij een kudde zwarte en een kudde voskleurige Lipizzaners heeft. De vossen schijnen erg zeldzaam te zijn, de zwarten natuurlijk ook.

Andreas bedoelde daarmee de Roemeense staatsstoeterij Beclean. Daar fokt men enkel gekleurde Lipizzaners. Men heeft bruinen, zwarten en (enkele) vossen. Vossen zijn inderdaad erg zeldzaam in de hele Lipizzaner-populatie. Alleen in Roemeense bloedlijnen komen deze voor. Het betreft hier dan vaak een donkervos of koffievos.

Die zwarte Lipizzanerhengsten van Thamar Gotthjalpsen, Neapolitano (ook als deelnemer aan de clinic van Andreas Hausberger aangekondigd) en Siglavy Capriola, komen ook uit Roemenie, maar dan van de andere Lipizzaner staatsstoeterij Sambata de Jos.

In andere staatstoeterijen, als Topolcianky (SK), Szilvasvarad (H) en Djakovo (HR) worden regelmatig bruinen of zwarten geboren. Maar ook daar is het merendeel schimmel. In Topolcianky heeft men werkelijk een zeldzaamheid: uit hun bloedlijnen wordt ongeveer 1x per 20 jaar een valk geboren. De tombola van de natuur! ;)

In Piber (A) wordt heel af en toe een bruine geboren, zwart helemaal niet. In Lipica (SLO) wordt hoogstzelden een niet-schimmel geboren. Men heeft daar momenteel toevallig één zwarte hengst.
In zijn totaliteit kun je stellen dat op een wereldpopulatie van ongeveer 5000 Lipizzaners zo'n 10-15% niet-schimmel is. Oftewel: hun geboortekleurtje blijven houden en niet wit worden. Bruinen (dus met zwarte manen en staart) komen dan het meest voor, gevolgd door de zwarten en donkerbruinen. Zeer zeldzaam zijn de vossen. En een rariteit is die enkele valk.

Plaatjes:
Favory Aquileja (in de Spaanse Hofrijschool onder Bereiteranwärter Florian Zimmermann)
http://melaniharris.com/images/spansiche_reitschule_ormv_y15z.jpg

Conversano Bonavia (momenteel in Piber te koop - niet goedkoop...)
http://www.srs.at/fileadmin/images/piber/pferdeverkauf/gross/2009_03_04_vbgP2HaKIK.jpg

nasheeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 18:34

Dank voor je info Atjan. Kun je nog boeken aanraden over de fokkerij van Lipizzaners? Vast dank. De valk en koffievossen lijken me erg bijzonder. De eerste link doet het niet meer, is dat een foto van de valk? de bruine is erg mooi.