Jongste tauromatische amazone

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Guzzista

Re: Jongste tauromatische amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 09:56

aerdenhout1 schreef:
IK blijf het onbegrijpelijk vinden dat mensen hier naar kunnen kijken.Heb er dan ook geen goed woord voor over en hoop dat mevrouw aan den lijve gaat ondervinden wat ze de stier aandoet.

De stier niet, ik denk eerder het paard aandoen...een stier daagt uit en vecht ook met andere stieren, da's natuurlijk en daaarbij loopt hij ook wonden op. Een paard gaat mijn insziens niet zomaar een stier uitdagen, dat vind ik niet natuurlijk en weet niet in hoeverre die paarden erdoor getraumatiseerd zijn? Misschien neemt de nepstier de angst weg door de jarenlange training, zodat hengsten het reeële gevaar niet zo goed beseffen als ze met een echte stier moeten vechten?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:06

Lusitana schreef:
Ik zou van iedereeen graag willen zien dat ze hun post openden met waar ze de info vandaan halen waarop de mening is gebaseerd.

Verklaar je nader - ik snap je zin niet?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 13:28

Ik zou willen weten wat men van stierenvechten weet, waar ze die info vandaan hebben en hoe ze dus tot hun mening zijn gekomen. Voordat ze beginnen met wat ze vinden.
Want ik zie en hoop afschuw die absoluut met totale onwetendheid te maken heeft of regelrecht gevoedt door anti-stierenvechtsites...

Wat de paarden betreft, de meest wildvee fokkers fokken ook paarden en de paarden werken gedurende hun opleiding met steeds ouder en gevaarlijker vee. Ze beginnen met kalveren.
Ze zijn dus gewend aan het andere dier. Verder zijn ze absoluut gehoorzaam aaan de ruiter, als gezegd ruiterfouten kunnen minder prettige gevolgen hebben (overigens bezeren maar weinig paardne zich in de arena. Bij het hoeden op het land gebeuren er veel meer ongelukken, omdat de hoorns dan niet beschermd zijn).

Verder wil ik er met klem op wijzen dat de Lusitano bepaald anders in elkaar zit dan het gemiddelde paard. Ze hebben geen vluchtneigingen en gaan eerder op iets engs af of dagen het uit, dan dat ze zullen vluchten. heel vaak zie je in de arena (maar ook bij niet stierenvechterspaarden) gedrag wat ze hier "pedir" (verzoeken) noemen. In Nederland zouden we spreken van bedelen. Ze schrapen met de voet, sommige stampen met een voorvoet, net zoals je dat de stier voor een aanval ziet doen.
Ze wensen dus ergens een soort van confrontatie, of anticiperen in elk geval op het gebeuren met alles behalve angst.
Paarden die angst tonen, hoeven niet meer het werk te doen. Dit zijn paarden die op de markt komen...
Wat dat betreft kan ik bv noemen dat het paard dat door de stier op de hoorns is genomen, de volgende dag weer is geprobeert en de amazone verteld dat hij geen angst had "en dat is het belangrijkste".
De stierenvechters letten ontzettend op het psychische welzijn van hun paarden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 14:21

Charaz schreef:
Ik geloof dat er een groot verschil is wbt. portugees en spaans stierenvechten (lusitana?).

Voorzover ik weet groeien de Portugeese stieren op op het land, en word er met de sterkste en snelste stieren gefokt en worden deze dus zeker niet gedood.

Het zwarte wilde vee wat er voor gebruikt wordt, vind je op het hele Iberische schiereiland en zuid Frankrijk (camargue) en is dus niet alleen portugees, en ja ze groeien in behoorlijke vrijheid op, kunnen kruiden en grassen zoeken die ze lekker vinden. Kalfjes worden op natuurlijke wijze geboren en drinken gewoon bij de moeders.
De stieren die zich het wildst getoont hebben, worden voor de fok ingezet (dat wil hier zeggen dat ze weer in de kudde komen, ze worden niet op stal gehouden om het sperma af te tappen wat dan geinsemineerd wordt, nee alles is puur natuur). De tammere dieren gaan wel naar de slacht. Maar zo wordt het soort dus vanzelf agressief gehouden. Dit zorgt indirect ook voor minder lijden.(Mensen die boxen of andere sporten doen waarbij ze zich bezeren, weten ook dat op het moment dat je agressief bent, je minder voelt).

Het grootste verschil tussen Spaans en Portugees stierenvechten is dat het Spaanse meerdere varianten kent (oa met die matrassen paarden) die bloederiger zijn, en de stier wordt altijd gedood. In Mexico is een aparte kruizing ontstaan. De manier is als Portugees, maar ze doden wel de stier met een vlijmscherp ijzer dat dwars door hem heen gaat van boven naar beneden, de dood volgt gewoonlijk snel. Ze moeten het hart raken, maar helaas zitten ze er ook wel eens naast.
Maar goed, de lengte van de ijzers, in Spanje "bandarillas" is aan andere regels gebonden en het stierenvechten te voet is veel belangrijker. In Portugal is dat bijzaak.
In Portugal is de stier meer een bewegend onvoorspelbaar doelwit dat je met precisie moet raken en bespelen (manipuleren).
Ik ben niet goed genoeg op de hoogte van de regels van spaans stierenvechten, dus ik kan alleen wat globale verschillen aangeven.

Maar het is dus zo dat in Spanje er meerdere varianten zijn, terwijl Portugees maar een manier kent.
De regels wijken af in het gebruik van de ijzers.
De stier wordt altijd gedood.
Het paard speelt een ondergeschikte rol.

Overigens is het gebeuren internationaal, ze komen in Spanje en Mexico, Californië (bloedloos) en Frankrijk in de arena, ongeacht waar ze vandaan komen.

Patricia Pellén is een Franse tauromatische amazone die het ook hoofdstelloos doet!
Afbeelding

Stukje training(Patricia Pellén) Let op begin, losse handjes! Let ook op de reactie van de stier op de ijzers (hij kijkt eens om), en op de mensen met cape die er bij zijn voor de veiligheid (om de stier af te leiden als er wat gebeurt).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 14:33

Citaat:
Ik zou willen weten wat men van stierenvechten weet, waar ze die info vandaan hebben en hoe ze dus tot hun mening zijn gekomen. Voordat ze beginnen met wat ze vinden

Wat mij zelf betreft: ik heb het met eigen ogen aanschouwd en dat lijkt mij ruim voldoende om een eigen mening op te baseren. Ik heb geen 'technische' kennis nodig, of verklaringen hoe fijn de stieren het wel hebben voordat ze tot menselijk vermaak de arena ingedreven worden, hoe hun aard is en dat ze onderling ook knokken. Allemaal bullshit - het gaat hier over 'vrije wil'.
Bottom-line is dat er gebruik gemaakt wordt van een dier, van zijn agressie en zijn moed. En dat alleen maar om het volk een lolletje te bezorgen.

Al ga je op je kop staan met allerlei verklaringen: wat mij betreft mogen dit soort achterlijkheden anno 2008 verboden worden.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 14:42

Nou Lusitana, ik vind het een leuk en boeiend artikel.
Ik ben niet tegen stierenvechten al ken ik de portugeese variant niet, alleen de spaanse.
verder blijf ik erbij dat er overal ter wereld ergere dingen met dieren worden gedaan; en sta idd achter het voorbeeld van de vleeskoe die wij maar al te graag op ons bord hebben liggen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 14:49

Wat afschaffen betreft, dat is makkelijk om te roepen, maar wat doen we met die tigduizend koppen wild vee en de paarden die er voor gefokt worden? Massaal naar de slacht? Want men is zo makkelijk met roepen wat niet kan, maar men komt niet met oplossingen voor wat er dan overblijft. Zoals met circusdieren. Het schrijnende geval van aan de weg gezette tijgers en leeuwen staat niet op zich...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:16

De relatie naar leeuwen en tijgers kan ik in dit verband niet leggen maar voor de oplossing 'wat te doen met al dat geslachtte vee' weet ik wel een oplossing: er is honger genoeg in de wereld. Nee Lusitana, waar het om gaat is dat dit uiteindelijk een lesje hoort te zijn voor de méns: dan hadden ze maar geen vee moeten fokken voor verderfelijk mensenvermaak.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:24

Okee.. ik begrijp dat de paarden het goed hebben als stierenvechterspaard en dat de stieren onder redelijke omstandigheden opgroeien en gehouden worden. Neem niet weg dat ik het afschuwelijk vind hoe de stieren gedood worden (in of buiten de arena) en ik ben van mening dat het ronduit barbaars is dat er mensen zijn die komen kijken naar de pijn, het lijden en de doodsstrijd van de stier...
Ongeloofelijk dat dit nog kan anno 2008, je zou denken dat de beschaving inmiddels zover gevorderd was dat dergelijke martelingen niet meer als volksvermaak getoond hoeven te worden. Het stelt me zeer teleur dat dit blijkbaar wel het geval is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:31

Ik vind het nog steeds ziekelijk dat mensen dit als een sport zien

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:44

Ik kijk er niet naar vanwege de stier, kijk naar de manier waarop de paarden getraind worden, kijk naar de samenwerking tussen mens en paard.
Kunnen jullie rijden zoals er daar gereden wordt, hier wordt met passie en een zeer gedegen opleiding gereden.
Daar is waar ik naar kijk, ik zeg dit niet om een ander te overtuigen, dat is niet mijn intentie, ik zeg alleen kijk eens even door andere ogen naar de rijkunst.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:16

Kijk dan meteen even naar de doodsangst in de ogen van de paarden! Een paard vecht van nature niet met een stier en dan kan je die troela haar rijkunst goed vinden, ik zie nog steeds een stier die geen schijn van kans heeft omdat hij sowieso dood gaat aan het eind van het "gevecht" Zelfs als de stier de stierenvechter uitschakeld. Daarbij word de stier al zo getreiterd door de speren in zijn lijf en verliest hij al zoveel bloed dat de strijd ten alle tijden oneerlijk is. Ik zie vele malen liever een amazone die een paard rijd zonder een ander dier pijn te doen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 16:24

Jannepauli schreef:
De relatie naar leeuwen en tijgers kan ik in dit verband niet leggen maar voor de oplossing 'wat te doen met al dat geslachtte vee' weet ik wel een oplossing: er is honger genoeg in de wereld. Nee Lusitana, waar het om gaat is dat dit uiteindelijk een lesje hoort te zijn voor de méns: dan hadden ze maar geen vee moeten fokken voor verderfelijk mensenvermaak.

Het wilde vee was er voordat mensen zich er mee vermaakten, ze zijn de voorlopers van het tamme vee. Ze zijn er niet voor ontstaan, maar wel voor vermeerderd. Evolutie zorgde maksten eindigden om opgepot op je bord te landen en de wildsten vrij mochten blijven en een aantal daarvan moeten optreden.

De leeuwen en tijgers noemde ik omdat die achtergelaten zijn door een circus op het moment dat de vergunning om dieren te hebben werd ingetrokken. Zo´n verbod heeft consequenties.

Overigens heeft zo´n stierenvechter tien man in dienst. Er zit heel wat meer omheen waar de anti groep niet bij stilstaat.

Paardensport moet ook maar afgeschaft dan, hè? Verderfelijk mensenvermaak...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:25

__Jesper schreef:

Jesser schreef:
Ik kijk er niet naar vanwege de stier, kijk naar de manier waarop de paarden getraind worden, kijk naar de samenwerking tussen mens en paard.
Kunnen jullie rijden zoals er daar gereden wordt, hier wordt met passie en een zeer gedegen opleiding gereden.
Daar is waar ik naar kijk, ik zeg dit niet om een ander te overtuigen, dat is niet mijn intentie, ik zeg alleen kijk eens even door andere ogen naar de rijkunst.

http://www.youtube.com/watch?v=h6dEjX-7hds
"Dit" lijkt voor mij toch echt meer op een sport dan bijvoorbeeld het FEI-kunstjes-uitvoeren zoals dat o.a. op de Olympische Spelen steeds te zien is. Deze mensen kunnen écht rijden en geven veel om en voor hun paarden. valt het iemand trouwens op dat de rejonador in het filmpje het publiek in het overvolle stadion niet hoeft te vragen om stilte, omdat zijn paard anders misschien flipt bij de prijsuitrijking?

Let wel: ik heb het hier over de samenwerking tussen ruiter en paard. Die is niet op deze manier te testen zonder stier erbij.
De interactie met de stier (uitdagen, ontwijken, schijnbewegingen) is simpelweg niet "droog" te toetsen zonder dat het verwordt tot een jurysport waarin alleen het plaatje er nog toe doet en waarbij het doel uit het oog is verloren.

Dat de stier erbij verwond en/of gedood wordt kan voor mij ook een bezwaar zijn tegen de sport, maar daarvoor lijkt me de "klittenbandversie" waarover Lusitana het had een goed alternatief. Verder weet ik er te weinig van om me een goede mening te vormen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:28

Lusitana schreef:

Dit vind ik een vergelijking die op niets trekt eerlijk gezegd. Bij paardensport gaat het er tenslotte niet om om een paard zodanig te verwonden en te martelen dat het uiteindelijk sterft onder toeziend oog van duizenden toeschouwers...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:30

aerdenhout1 schreef:
Kijk dan meteen even naar de doodsangst in de ogen van de paarden! Een paard vecht van nature niet met een stier en dan kan je die troela haar rijkunst goed vinden, ik zie nog steeds een stier die geen schijn van kans heeft omdat hij sowieso dood gaat aan het eind van het "gevecht" Zelfs als de stier de stierenvechter uitschakeld. Daarbij word de stier al zo getreiterd door de speren in zijn lijf en verliest hij al zoveel bloed dat de strijd ten alle tijden oneerlijk is. Ik zie vele malen liever een amazone die een paard rijd zonder een ander dier pijn te doen.

Da's precies wat ik wilde zeggen...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 16:48

Mas schreef:
Okee.. ik begrijp dat de paarden het goed hebben als stierenvechterspaard en dat de stieren onder redelijke omstandigheden opgroeien en gehouden worden. Neem niet weg dat ik het afschuwelijk vind hoe de stieren gedood worden (in of buiten de arena) en ik ben van mening dat het ronduit barbaars is dat er mensen zijn die komen kijken naar de pijn, het lijden en de doodsstrijd van de stier...
Ongeloofelijk dat dit nog kan anno 2008, je zou denken dat de beschaving inmiddels zover gevorderd was dat dergelijke martelingen niet meer als volksvermaak getoond hoeven te worden. Het stelt me zeer teleur dat dit blijkbaar wel het geval is...

Redelijke omstandigheden? Natuurlijker kán niet!!!
In Portugal kijk je dus nietnaar pijn (of in elk geval lijkt dat mee te vallen), lijden of een doodsstrijd, en een aantal gaat daarna naar de slager die IN/AAN de arena is, dus ze hoeven niet nog op transport ofzo, en een groot aantal keert weer gewoon terug in de kudde.
Hoe weet je nou dat ze op een afschuwelijke manier gedood worden? Hier zijn ook gewoon EU regels en de slager moet ze humaan doden. Slachten gaat niet anders dan in een Nederlands slachthuis. Wel moeten ze soms een dag wachten (zondags wordt er niet geslacht) en dat vind ik ook niet in de haak, want dan krijgen ze dus geen eten. DAAR moeten ze wel wat aan doen.

Nogmaals, er bestaat dus ook een bloedloze versie en ik denk dat die versie ook wel doorgevoerd wordt in Europa, vroeger of later, want de druk van de EU is zwaar. Het is niet dat de stierenvechters de stier pijn willen doen!!! Het gaat om de precisie van iets zetten op een bewegend doel.
Ook bij bloedloos wordt de stier moe en is het exact hetzelfde alleen de factor punt in de vetbult wordt weggenomen. Persoonlijk snap ik niet hoe mensen dan ineens om kunnen slaan van dan is het niet zielig. Is het dan alleen het prikken? En wat is het verschil dan met wat ze elkaar aan doen?

Ik begrijp de weerstand, want net als de amazone ook vertelt: als je er niks van weet, lijkt het barbaars.
Maar een aantal kijken er al met een negatieve houding naar, in een overtuiging dat de stier lijdt en dat de stierenvechter het leuk vind om ze te martelen ofzo.
Ik zal niet zeggen dat de stier het leuk heeft in de arena, ik heb al gezegd dat hij behoorlijk moe wordt, maar doodstrijd, lijden... nee, dat gaat echt niet op.

Ik wil ook wel even kwijt dat er ook binnen Portugal anti stierenvecht organisaties zijn.
(en dat ik zelf neutraal ben, niet voor, niet tegen)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:55

Citaat:
Overigens heeft zo´n stierenvechter tien man in dienst. Er zit heel wat meer omheen waar de anti groep niet bij stilstaat.

Nou, als de 'sport met stieren' afgeschaft wordt, kunnen die 10 man ook 's wat nuttigs gaan doen!

Citaat:
Ik begrijp de weerstand, want net als de amazone ook vertelt: als je er niks van weet, lijkt het barbaars.

Belachelijk! Of je er nu wel of niet iets van weet: het IS barbaars -

Citaat:

You could have fooled me!
Maar niet om 't een of ander: ik zou dan maar 's snel een mening vormen als ik jou was!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 17:18

aerdenhout1 schreef:

Waar haal jij doodsangst vandaan? Deze paarden worden gewoon opgeleid, werken eerst met kalveren en dan met steeds grotere stieren, er is geen angst!!!! Hij VECHT ook in de arena niet met ene stier. Stierenvechten heet alleen zo in andere landen.
bovendien nogmaals, de stier gaat niet dood! Een percentage wordt daarna wel geslacht, maar een groter percentage keert weer terug in de kudde. er is geen sprake van een strijd, dus al helemaal niet van een ongelijke strijd. Er is sprake van natuurlijke instincten (de stier valt het paard aan) en aanvallen van de stier. De stier bepaalt net zo goed het verloop als de ruiter, die de stier wel uitdaagt, maar vervolgens moet inspelen op de manoeuvres van de stier.

Mas schreef:
Bij paardensport gaat het er tenslotte niet om om een paard zodanig te verwonden en te martelen dat het uiteindelijk sterft onder toeziend oog van duizenden toeschouwers...

Ook hier: De stier sterft niet in Portugal en al helemaal niet omdat het zodanig verwond en gemarteld wordt. KIJKEN jullie eigenlijk wel naar de filmpjes? Lezen je de info wel?
De bandarilhas worden in een zenuw arme vetbult gestoken. Er stroomt wel bloed, maar zelfs dat valt wel mee het is niet dat de stier van pijn en bloedverlies in shock raakt ofzo. Hij ondervindt er nauwelijks hinder van, zijn grootste probleem is het moe worden van het herhaaldelijk aanvallen van het paard. Waartussen hij trouwens gewoon adempauzes krijgt.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:21

Citaat:
Is het dan alleen het prikken?

Ja!!! Dat 'prikken' is nogal een groot probleem in mijn ogen! Ik zou het echter niet omschrijven als 'prikken' maar als het doorboren van een levend doel.
Geen gevoel in die bult... klop vast... vissen hebben ook geen gevoel in hun lip en schelden doet geen pijn...
Zelfs al is die bult compleet gevoelloos (tegen mijn grootste verdenkingen in, heb nog nooit gehoord van een gevoelloos lichaamsdeel, met uitzondering van nagels en door lepra aangetaste ledematen), dan nog is er de mogelijkheid dat er mis wordt gestoken. Ook zit er heel veel stress aan vast (wat denk je dat adrenaline is?) en levert het gevaar op voor alle betrokken partijen.

Als die mensen werkelijk hielden van hun paarden, dan zouden ze deze hier niet bij betrekken. De mogelijkheid dat ik mijn paard in gevaar breng (tegen welk minimaal risico ook, alleen maar voor mijn lol) is voor mij ondenkbaar. Dat ik daarnaast ook nog een ander dier tegen zijn zin in een lijdensweg laat ondergaan is gewoonweg belachelijk.

Misschien ben ik bevooroordeeld, maar ik denk dat ik zelf kan bepalen wat er tegen mijn principes ingaat. Dit gaat volkomen tegen mijn principes in. Ik krijg er koude rillingen van en krijg de neiging om de mensen die dit dieren aandoen zelf aan een stokje te rijgen. Voelen ze toch niets van.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:24

Citaat:
Hij ondervindt er nauwelijks hinder van

Oh... dus als ik jou met een mes in je bil steek is het goed? (Veel vet, weinig zenuwen) - mensenlief, schei toch uit!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:29

oomens schreef:
__Jesper schreef:

Jesser schreef:

http://www.youtube.com/watch?v=h6dEjX-7hds
"Dit" lijkt voor mij toch echt meer op een sport dan bijvoorbeeld het FEI-kunstjes-uitvoeren zoals dat o.a. op de Olympische Spelen steeds te zien is. Deze mensen kunnen écht rijden en geven veel om en voor hun paarden. valt het iemand trouwens op dat de rejonador in het filmpje het publiek in het overvolle stadion niet hoeft te vragen om stilte, omdat zijn paard anders misschien flipt bij de prijsuitrijking?

Let wel: ik heb het hier over de samenwerking tussen ruiter en paard. Die is niet op deze manier te testen zonder stier erbij.
De interactie met de stier (uitdagen, ontwijken, schijnbewegingen) is simpelweg niet "droog" te toetsen zonder dat het verwordt tot een jurysport waarin alleen het plaatje er nog toe doet en waarbij het doel uit het oog is verloren.

Dat de stier erbij verwond en/of gedood wordt kan voor mij ook een bezwaar zijn tegen de sport, maar daarvoor lijkt me de "klittenbandversie" waarover Lusitana het had een goed alternatief. Verder weet ik er te weinig van om me een goede mening te vormen.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ja
Ik vind het voor de stier niet fijn, het prikken niet (en ik weet nu niet zo zeker of die bult wel zo gevoelloos is Knipoog ), de stress is ook niet fijn voor zo'n dier. Nu kan je wel zeggen dat een koe in het wild ook wordt opgejaagd, maar dan niet door een paard met een mens op zijn rug maar door een leeuw, maar dat is niet voor menselijk vermaak. Knipoog
Buiten dat vind ik het samenspel tussen mens en paard wel altijd prachtig om te zien. Lachen

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:31

Jannepauli schreef:
Belachelijk! Of je er nu wel of niet iets van weet: het IS barbaars -

Knap dat jij wel een mening kunt hebben, zonder dat je er iets vanaf weet.

Citaat:

You could have fooled me!
Maar niet om 't een of ander: ik zou dan maar 's snel een mening vormen als ik jou was![/quote]
Nu zeg je precies wat volgens mij het probleem is in heel onze samenleving.
Iedereen moet maar een mening over alles hebben.
Zonder informatie moet iedereen overal handtekeningen zetten voor/tegen... van alles en nog wat.

Wat heeft die mening eigenlijk voor waarde als hij nergens op is gebaseerd?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:40

Citaat:
Knap dat jij wel een mening kunt hebben, zonder dat je er iets vanaf weet.

Ja, ik ben knap Clown (in de zin van IQ).
Doe me een lol zeg.. over bepaalde dingen hoef je niet zoveel te weten - als het gaat om mishandeling hoef ik me echt niet te verdiepen in de diervriendelijke wijze waarop mishandelt wordt en nog meer van dat smoezenrepertoire. Mishandeling is mishandeling. Klaar.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:46

Dát noemen ze nou kortzichtig