Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 10:55

Ai wormen zien kruipen is geen goed teken, maar inderdaad wel goed behandelbaar! Ze glanst nog wel mooi maar is inderdaad erg mager Jenara.

Was ze beledigd Dartel? Fijn dat alles goed is gegaan.

FB: Ah wat naar zeg!

Century, ik lees allemaal positieve dingen..wat fijn!

Ik had dit topic per ongeluk ontstipt..wij hebben niet zoveel te melden. De trailer is helaas al een paar weken stuk dus we kunnen niet zoveel doen.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 12:06

Wormen zien kruipen? Ik zou direct gaan ontwormen en geen ei telling afwachten :=

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 12:24

Het is wel handig om te weten welke wormen het zijn, want tegen de verschillende wormen zijn verschillende werkzame stoffen in de ontwormingsmiddelen.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 14:54

Elisa2 schreef:
Het is wel handig om te weten welke wormen het zijn, want tegen de verschillende wormen zijn verschillende werkzame stoffen in de ontwormingsmiddelen.

Ja dit! Ik vermoed ook dat het zou kunnen dat ze met al het verhuizen te veel dezelfde ontworming heeft gehad en daardoor een of meer soorten niet werden aangepakt, ik heb dat eerlijk gezegd niet zo goed in de gaten gehouden niet zo flink van mij.

Maar het is idd goed te behandelen!
Verder toont ze idd niet ziek, gezonde vacht, geen kwaaltjes zoals mok of rotstraal, gewoon heel mager, weinig energie ook wel en duidelijk veel honger!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 15:08

Ik snap de beredenering, maar eitelling is niet betrouwbaar rond deze periode van het jaar en wormen zien in de mest uiteraard wel. Maar, dat moet uiteraard ieder voor zich weten.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 16:50

Ik sluit me bij dais aan. In deze tijd van het jaar zou ik pramox geven en niet testen. De helft komt er toch niet uit nu.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 17:00

Inderdaad , die van ons krijgen standaard pramox blauw ( of vergelijkbaar met de werkzame stof ) in de winter
Tussendoor wel ei telling . Maar bij twijfel ontwormen .
Ei telling is niet zo betrouwbaar als men beweert

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 17:03

Jenera: ohhh jee! Die is echt heel veel kilo’s kwijt. Snap dat je daar verdrietig van wordt. Wormen zouden wel een logische verklaring zijn. Een van de redenen waarom ik tegen het advies in toch preventief ontworm. Ooit mijn Fjord er bijna door kunnen laten inslapen. Mestonderzoek gaf aan dat hij schoon was. Bleek z’n hele darwand vol te zitten met ingekapselde wormen… dat bleek uit bloedonderzoek. Die viel ook enorm af inclusief zijn spieren.

Hopelijk vind je snel de oorzaak en kun je werken aan herstel. Hier trouwens ook goede ervaringen met bietenpulp en sojaschroot. Van Hugo was weinig over na zijn Droes. Nu weer helemaal goed.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 17:04

Zinzi_jewel schreef:
Inderdaad , die van ons krijgen standaard pramox blauw ( of vergelijkbaar met de werkzame stof ) in de winter
Tussendoor wel ei telling . Maar bij twijfel ontwormen .
Ei telling is niet zo betrouwbaar als men beweert

Nou dat dus ;-) hier na de eerste vorst altijd de equest pramox. En de rest gewone pramox. En mijn jonkie heeft een ander schema ook vanwege spoelworm.

Ik zou idd nu met Pramox ontwormen. En desnoods in overleg met dierenarts na aantal weken nog herhalen. Dan heb je alles - ook de ingekapselde.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 17:25

Jep de winter doe ik ook gewoon standaard en raden dierenartsen hier ook gewoon aan mits je netjes onderzoek hebt laten doen gedurende de rest van het jaar.

Heb verder nog nooit extra nodig gehad ook sinds ze aan huis staan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 17:28

Wij ontwormen ook altijd met equimax na de eerste vorst. Maar als het rode bloedworm is wat veel bij jonge paarden voorkomt dan heb je een ander ontworm middel nodig en moet het zo,n twee/ drie keer achter elkaar met bepaalde tijd er tussen. Dus het is wel handig om in ieder geval een foto te maken van de worm die in de mest zat of deze te beschrijven.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 20:58

mhm, bedankt voor al jullie adviezen!

Het was een kort wit wormpje wat ik zag kruipen, dus dat lijkt niet echt op bloedworm.
Toch maar al ontwormen met die pramox dan? Of vraag ik even advies aan mijn DA?

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 21:04

De dierenarts lijkt mij hier de aangewezen persoon voor :)

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 22:17

Ik zal mij laten advieseren door de Da. Misschien wat onnodig, maar ik heb toevallig gisteren een filmpje gezien van een da van een koliek operatie door wormen. En dat zal ik graag willen voorkomen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 10:36

Kan nog steeds een bloedworm zijn, ik zou ook zeker de DA raadplegen.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 13:15

Heb gisteren meteen nog een berichtje gestuurd, zij zegt van het onderzoek toch even af te wachten.

Ondertussen ook met de stal overeen gekomen dat ze een 3e portie hooi gaat krijgen,
zolang de infectie er is, zal dat qua gewicht wss niet veel uit maken, maar zal wel helpen om haar aan te sterken als ik heb kunnen behandelen!

Thanks voor het meedenken en meeleven allemaal :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 19:51

Ik hoop dat ze gauw opknapt :j

Voor mij de derde keer erop vandaag! Wat meer spanning in het begin, keertje schrikken, maar ik ben heel tevreden. Ontspanning in de draf ook kunnen behalen!
En ook even zelfs een rondje gestapt in de grote bak, waar ik hem meer aan wil laten wennen. Dus heel tevreden hier.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:29

Oh wauw wat een mooie stappen Century!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 11:00

@Century, oh wat goed! Zo leuk om jullie vooruitgang mee te kunnen volgen, het geluk is zo duidelijk te lezen in je berichtjes :)

Deze week het resultaat van het onderzoek terug gekregen, negatief.
Ik heb dan nog eens zitten kijken in haar mest, maar woensdag kon ik in de meest recente hoop helemaal niets zien. Ga vandaag nog eens kijken, maar ik vrees dat het een toevalstreffer was vorige week en dat ze dus toch geen wormen heeft. En helaas wil dat zeggen dat het dus toch echt door véééél te weinig ruwvoer komt :'(
Ik blijf wel nog met de DA verder zoeken, omdat ik wil uitsluiten dat het toch een andere oorzaak heeft, maar ik vrees er wel voor.

Ik heb ook wel goed nieuws te delen! Die stal waar ik al zo lang op de wachtlijst sta? Die had ik deze week uit pure wanhoop nog een berichtje gestuurd en we mogen er vanaf 1 maart eindelijk naartoe!!!
Helaas is het niet meteen, maar ik ben zooo opgelucht dat er eindelijk een vooruitzicht is.
Ik ga voor nu zelf een grote baal kopen en thuis stockeren en dan maar even elke dag of elke 2 dagen met grote hooinetten over en weer rijden, maar ik weet tenminste dat het tijdelijk is.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 11:03

Als ze echt zoveel te weinig ruwvoer krijgt zou ik met de DA ook uit voorzorg een plan rondom omeprazol opstarten. Je wil echt geen maagzweren als die er niet al zijn.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 11:17

Audesta schreef:
Als ze echt zoveel te weinig ruwvoer krijgt zou ik met de DA ook uit voorzorg een plan rondom omeprazol opstarten. Je wil echt geen maagzweren als die er niet al zijn.

Goeie tip, thanks! Ik neem het op met de DA!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 13:43

Maar is jenara de enige magere op stal?
Hoeveel hooi krijgt ze dan nu ongeveer?

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 14:23

Oeh ik had gehoopt dat het wormen waren, dan had je in ieder geval een oorzaak.

Ook al bloed laten afnemen? Is wel heel heftig als dit enkel is van te weinig ruwvoer. Maar wel heel goed nieuws dat je vanaf maart naar de nieuwe stal kunt.

Tot die tijd zou ik gewoon steeds twee netten neerhangen zodat ze onbeperkt kan blijven eten. Sojaschroot heeft bij Hugo ook goed geholpen nadat hij droes had.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 15:32

_Tarzan schreef:
Maar is jenara de enige magere op stal?
Hoeveel hooi krijgt ze dan nu ongeveer?

Nee, ze is niet de enige, maar de meeste andere eigenaren geven dus zelf echt veel bij, eowel hooi als slobber en, … waardoor hun paarden op gewicht blijven. Blijkbaar is het gekend, dat ze dus veel te weinig geven ik wist het alleen niet, dan was ik hier natuurlijk nooit naartoe verhuisd.

Ik heb ondertussen grote pakken hooi kunnen bestellen bij een boer hier, hij komt ze morgen al leveren! We gaan ze hier op paletten onder een groot zeil stockeren op de werf.
DA gaat wel ook nog eens langskomen om haar na te kijken en evt bloed te laten trekken.

Ik doe in ieder geval echt alles dat in mijn mogelijkheden ligt om de oorzaak te vinden en Jenara te geven wat ze nodig heeft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 16:03

Fijn Jenara dat je naar die andere stal kunt straks, en klinkt inderdaad alsof je er alles aan doet. Wat vervelend om zo afhankelijk te zijn van stalling.

Misschien is preventief ontwormen wel verstandig? Sowieso is breed spectrum ontwormen na de vorst altijd aan te raden. Tegen horzellarven.

Century, wat fijn dat de positieve lijn door zet!

Ik heb Havanna laten behandelen met fascia release, geen spijt van..na de behandeling was ze een stuk ruimer voor. Arme paard zat toch wel vast in het schoudergebied wat de beweging beperkte.