Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 20:23

Dat is echt balen Little Gift als je de papieren niet kan bemachtigen, ik hoop maar dat het je alsnog lukt.

Neile idd, PREs zijn echte toverballetjes, wat kleur betreft, maar ook wat het uitzwaren betreft. Ik heb vaak ielige PREs gezien die met 6 a 7 jaar superbarok en stevig waren, af en toe is het een ware metamorfose.

Sammyoo, wat een prachtige paarden heb je. Zo te zien hou je ook van diverse rassen , net als ik :) Mooie fotos ook.

MissDD, dat is ook schrikken zeg!! maar wat een geweldig paard komt er dan toch tevoor schijn, heerlijk om de band tussen paard en mens zo goed te voelen :j

Hhahaha, iedereen schijnt over het maaien (campanear) te vallen, ik vond het zelf in het ook niet echt mooi, maar hier in deze streek is het zelfs een pré als een PRE dat doet. Dus toen ik deze zomer een paardje zocht heb ik er niet echt speciaal op gelet, maar meer op het karakter en schrikkerigheid van het paard. En met Wala heb ik een heerlijk paardje gevonden dat helemaal voldoet aan wat ik zoek, bovendien is het een enorme schat, heeft een heerlijk gevoelig karakter, maar ze maait wel <3

Dais, hahahah grappig met dat boertje :D

Zelf hecht ik voor mezelf niet zo heel erg veel waarde aan papieren, het zegt me niet zo heel veel. Maar als je ooit nog eens je paard wilt verkopen of bv met je paard wil fokken zoals Little Gift dan is het natuurlijk wel handig als je ze hebt. Wala is van de Candau fokkerij, dit is een hele oude fokkerij en schijnt goed bekend te staan hier. Ik heb zelf geen idee, ik vond Wala leuk en lief en heb haar gekocht.

Het weer is hier omgeslagen, heel veel harde wind en koud. We hebben 's avonds lekker gezellig de open haard aan. Mijn rug gaat wat beter , dus als het weer het toelaat ga ik weer lekker beginnen met rijden. Ben nog een beetje zoekende naar het bit, nu ben ik een zacht rubber bitje met appelsmaak aan het proberen en dat gaat prima.Welke bitten gebruiken jullie??

Mi_Amore

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 13:05

Ladies, even een vraagje! :)

Mijn PRE heeft in Spanje uiteraard geen winterjasje aangemaakt,
en bij de vorige eigenaresse werd hij telkens geschoren.

Hij heeft nu wat winterpels, maar in de regen stond ie toch een beetje te trillen deze week.
Uiteraard extra hooi en extra stro beginnen voeren, maar omdat je in ons Belgenlandje nooit weet wat het weer gaat zeggen, ben ik op zoek naar een regendeken met een fleece voering.

Welke deken hebben jullie voor jullie paarden?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 13:09

Mi_Amore schreef:
Ladies, even een vraagje! :)

Mijn PRE heeft in Spanje uiteraard geen winterjasje aangemaakt,
en bij de vorige eigenaresse werd hij telkens geschoren.

Hij heeft nu wat winterpels, maar in de regen stond ie toch een beetje te trillen deze week.
Uiteraard extra hooi en extra stro beginnen voeren, maar omdat je in ons Belgenlandje nooit weet wat het weer gaat zeggen, ben ik op zoek naar een regendeken met een fleece voering.

Welke deken hebben jullie voor jullie paarden?

Kijk wel uit met zulke dekens, die zijn zwaar genoeg om de vacht plat te drukken en het natuurlijke systeem tegen te werken maar toch niet zwaar genoeg om altijd warm genoeg te zijn.

Met Diva ben ik er helaas ook aan begonnen, winterdekens. Ik vind het verschrikkelijk en loop continu te kijken of het inregent en of de temperatuur goed is maar het leek of ze weer gewicht verloor ipv aan kwam. Dus ze heeft sinds eergisteren avond een dekentje op.

Afbeelding

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 13:17

Ik heb een Bucas Irish turnout extra, gewoon omdat ik dan weinig, tot niet van deken hoef te wisselen. Hij kan namelijk gedragen worden van -10 tot +8
Ik check wel regelmatig op warmte en tot nu toe gaat het prima, echter door de beetwond in zijn hals en de Bucas net "te hoog" zit, heb ik nu een 200 grams erop liggen.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 13:23

Ik ga me niet mengen in de discussie of je wel of geen deken op zou moeten leggen. Ik denk dat dat per paard verschillend is. Het is alleen wel altijd een heel werk zodra je begint met dekens. Je moet het goed in te gaten houden of ze niet te warm of te koud staan aangezien hun eigen systeem niet meer kan functioneren.

Balen dat het bij jullie niet meer zonder dekens gaat, persoonlijk vind ik het altijd makkelijk als ze zonder kunnen, maar als het niet gaat dan gaat het gewoon niet.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 14:42

Ik werk al jaren met dekens, ook met mijn Fjorden. Vind het gewoon praktischer. Ze blijven schoner, en ze hoeven niet "nat" de wei in na het rijden. Beter is natuurlijk zonder want dan kunnen ze alles zelf regelen maar toch slaap ik zelf niet lekker als het hard regent en ik aan mijn beesten denk.

Ik heb van de week de Epplejeck Hudson gekocht voor mijn PRE. Deze ligt perfect. Heeft ook fijne kussen langs de schoft om deze vrij te houden. En een grote staartflap dus achterkantje blijft ook droog en uit de wind ;)

Hiervoor altijd Amigo gehad ook erg fijne dekens maar vind ze wel wat prijzig. Heb nu 200 gram opliggen, paard is niet geschoren. Ik voel elke ochtend en avond even. Voelt hij normaal dan is het goed is hij te warm of koud dan wissel ik.

Regendekens zijn inderdaad gevaarlijk. Ze drukken de vacht plat waardoor ze deze niet meer omhoog kunnen doen om warmte vast te houden zoals Azmay aangeeft.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 15:49

Mijn paarden dragen hier ook jamais dekens (enkel een eczeemdeken voor de Haf :') ),
maar als PRE-lief toch niet de gewenste wintervacht aanmaakt moet ik hem toch ergens zien te helpen...

Is er dan wel 'een' regendeken dat de vacht NIET platdrukt? Anders vraag ik manlief gewoon om een extra wandje te bouwen aan de momenteel-inloopstal-met-3-wanden zodat Cadé-lief niet in een zuchtje wind hoeft te staan :')

Het is wennen, zo'n spanjaard. Maar de laatste dagen doet ie het prima met een hoop meer knabbel :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 19:09

keeyzie schreef:
Ik werk al jaren met dekens, ook met mijn Fjorden. Vind het gewoon praktischer. Ze blijven schoner, en ze hoeven niet "nat" de wei in na het rijden. Beter is natuurlijk zonder want dan kunnen ze alles zelf regelen maar toch slaap ik zelf niet lekker als het hard regent en ik aan mijn beesten denk.

Ik heb van de week de Epplejeck Hudson gekocht voor mijn PRE. Deze ligt perfect. Heeft ook fijne kussen langs de schoft om deze vrij te houden. En een grote staartflap dus achterkantje blijft ook droog en uit de wind ;)

Hiervoor altijd Amigo gehad ook erg fijne dekens maar vind ze wel wat prijzig. Heb nu 200 gram opliggen, paard is niet geschoren. Ik voel elke ochtend en avond even. Voelt hij normaal dan is het goed is hij te warm of koud dan wissel ik.

Regendekens zijn inderdaad gevaarlijk. Ze drukken de vacht plat waardoor ze deze niet meer omhoog kunnen doen om warmte vast te houden zoals Azmay aangeeft.

Hudson klinkt goed, welk "model" lichaam heeft jou PRE?

Blijkbaar regent de groene deken enorm in bij de borst, ze is tot de singelgroeve zeiknat ;(
Nu ben ik dus als een malloot dekens aan het bekijken online maar ik heb geen idee wat dan wel gaat werken. De gewone Bucas vliegendeken sneed enorm dus die durf ik al niet, maar wat dan wel? #)

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 20:47

Ik ben helemaal geen fan van dekens, heb ze wel liggen voor het geval het echt nodig is, maar liever niet. Dat ik nog in de bergen woonde, hadden we vaak vrieskou en sneeuw, maar ze maken een enorme wintervacht aan, dus was ook niet echt nodig. Bovendien scheen de zon overdag bijna altijd.

Nu wonen we meer naar de kust en echt heel koud wordt het hier niet. Ze hebben genoeg schuilplaats voor de wind en regen (alhoewel ze regen lekker lijken te vinden,) maar echt dat ze dekens nodig hebben, gelukkig niet.Nu zijn wij ook wel bevoorrecht dat we in Spanje wonen. :D

Wat voor bit gebruiken jullie? Of rijden jullie zonder bit?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:02

De big necks, passen toch altijd

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:08

Hierbij een foto Azmay, Hugo is in zijn lichaam nog erg smal maar zijn nek is al best breed.
Heb bij hem alles op het laatste gaatje zitten, dus nog ruimte zat om te verstellen. Dit is een maat 195.
Ligt ook mooi hoog zoals je kunt zien.

Afbeelding
Zoals je kunt zien is Hugo enorm fotogeniek haha

Rocymax: ik rijd Hugo nu met een neue schule bitje type starter :j

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:21

Gelukkig kan hij ook showen, gisteren lekker met hem gespeeld. Hij pakt het grondwerk zo goed op!

Afbeelding

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 12:03

Wat een stoere fotos Keeyzie, ik had blijkbaar ook op je gereageerd op fb :')
Ben er nog altijd niet uit welke deken ik wil, twijfel nu tussen de Hudson, Amigo of Nika.
Heb alleen eigenlijk te weinig budget voor de Amigo die ik wil. Uit angst voor inregenen zoek ik een afneembare of halve hals en dat blijkt lastig, zeker omdat ik 100 of 150 gram wil..

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 14:21

Amigo heb ik ook altijd erg fijn gevonden! Maar om dezelfde reden als jou nu de Hudson eens geprobeerd. Met Nika heb ik geen ervaringen.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 17:21

Mijne heb ik ook een deken op liggen om zijn winterhaar een beetje tegen te houden om door te kunnen rijden, vorige jaren had ik hem geschoren maar nu laat ik het zo waarschijnlijk.

Echte merk dekens heb ik niet, wel een premiere maar thats it :P

Ik rij momenteel met een dubbelgebroken watertrensje en daar doet hij het goed op :)

Morgen wedstrijd bij onze club
Hopelijk niet teveel regen..
Heb de laatste 2weken maar 1x kunnen rijden door het weer :+

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 07:58

Mi-Amore, als je paard nu al staat te rillen heeft hij echt een deken nodig. Een goede schuilstal is fijn, maar de winter moet nog beginnen. Als hij niet snel een pak haar aanmaakt heeft hij niet genoeg aan een regendeken.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 22:51

Dais_ vooral bij nederlands/belgische paarden is het maaien eruit gehaald, of daar zijn ze mee bezig ivm de sport heb ik begrepen. Ahh dat boertje zie het helemaal voor me. :=
Hihi kijken of ik snel iemand vind die fotos wil maken.

Mi_Amore ik gebruik geen dekens en heb er ook geen verstand van, oh ik zie dat je genoeg reacties hebt gekregen ondertussen. Succes met het zoeken van een goede deken.

Mooi paard heb je keeyzie <3

Hoe is je wedstrijd gegaan furioso?

Dais_ schreef:
Blensink, heb je al training gedaan waarbij je boven haar werkt? Ik ben mijn merrie gaan longeren vanaf een ikea krukje :') Ook dichtbij laten komen, aaien, parkeren, snoepje geven langs de andere kant (half er over hangen, stiekem steeds meer gewicht).
Nu komt ze al goed staan met haar lichaam zodra ik mijn krukje pak. Alsof ze me uitnodigt om er op te klimmen :D

Wel fijn dat je zo'n goede hulp hebt. Mijn hulp is naar het buitenland en zelf heb ik er te weinig ballen voor }:0

Wat jammer dat jouw hulp naar het buitenland is gegaan, hulp is inderdaad heel fijn en soms heb je het nodig ik kon dit alleen ook niet.
Ben daarom erg blij met mijn hulp.

Longeren:
We hebben de galop er aan één kant perfect in nu. *\o/*
De andere kant gaat het aanspringen al veel beter, eruit komen is nog iets te snel.....

Gisteren was Ria er weer en na de vorige keer probeerde ze alleen zonder dat Iru het zadel erop had haar knie op te heffen naast Iru.
Wederom helemaal in paniek, er gebeurd werkelijk waar niets, ze tilt alleen haar been op naast Iru. :=
Achteruitlopen, draaien, blazen en wit in het oog. }:)
Zo erg dat Ria tegen mij zei ik weet het niet, maar dit is niet normaal wat hebben ze met dit paard gedaan.
Helaas heb ik er geen antwoord op en ik wil het denk ik ook liever niet weten.....

Vandaag heb ik hetzelfde gedaan, een knie optillen naast Iru.
In het begin hetzelfde maar na een 20 minuten proberen had ik haar hoofd naar beneden en begon ze te kauwen.
Mevrouw had het eindelijk door. *\o/*
Daarna beloond met een wortel en aan de andere kant hetzelfde.
Weer een stapje verder. Joehoe

Ook ben ik tegen haar aan gaan leunen en heb ik een beetje met mijn lichaam tegen haar aangedrukt, oooh wat eng weer, maar dit ging langzaam aan beter.
Evenals een beetje druk op de plek waar de beugel zit liet ze rustig toe.
Oke dit alles zonder zadel gisteren en vandaag.
Morgen kijken naar de reactie met het zadel erop.
Het gekke is dat ze geen enkel probleem heeft met het zadel opdoen.

Van bovenaf heb ik nog niet geprobeert maar ik denk dat het geen zin heeft want als ik boven haar sta op het muurtje in haar wei vind ze het ook allemaal heel erg eng en ik moet haar eerst stil hebben natuurlijk.
Toch neem ik morgen een krukje mee want als ze stil blijft staan vanaf de grond dan kan ik het wel proberen.
Dus bedankt voor de tip.

Langzaam aan steeds een pasje verder, maar het gaat goed komen daar ben ik van overtuigt en strakjes heb ik een ontzettend leuk rijpaard aan Iru en gaan we samen genieten van ritjes door de bergen. :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 10:24

Je hebt genoeg geduld dus dat zal inderdaad wel goed gaan komen! de tip van er boven staan is ook wel een goede..veel paarden vinden van boven eng in het begin.

Dekenenzo, ik zag jouw knapperd te koop staan?

MisDD: schrikken zeg! veel beterschap voor je paard

Keeyze: leuke foto's

Wbt dekens..hier alleen nog maar bucas big neck voor alle paarden..blijven toch de beste dekens die ik ken. :)

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 13:12

Voor mijn PRE gebruik ik de Amigo XL dekens.
De gewone Horseware dekens zijn te smal om de hals. :)

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 13:37

De wonden van Tjeerd (Etreros ;) ) genezen wonderbaarlijk goed en snel, nog even en hij kan zijn bucas deken lekker op. De keuze om hem niet op stal te houden en gewoon weer terug te plaatsen in de kudde, is een meer dan goeie beslissing geweest. De stalhouder zei, als je hem nu stalrust geeft en hem dan weer terugzet, begint de ellende weer van voren af aan.
Ik was huiverig, want wat als hij nogmaals in zijn hals gebeten zou worden, of erger...... Echter overtuigde hij me ervan dat de strijd gestreden was en dat er nu rust was in de kudde. Ook de veearts, die aanvankelijk zei dat ie een weekje op stal moest staan, kon zich vinden in het verhaal van de stalhouder + de wonden zouden ook sneller genezen.
En gelukkig was/is dat ook zo.
De kudde is gesetteld en mijn mooie vent is gelukkig en daarmee ik ook!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 23:09

Super dat het genezen van Tjeerd snel en goed gaat en dat hij en jij natuurlijk ook gelukkig zijn dat hij weer in de kudde staat.. Inderdaad beter dan op stal. +:)+

Vandaag geprobeert vanaf boven aan het werk te gaan, maar mijn hemel dat was helemaal eng zeg. Via het hogere muurtje wat langs de paddock loopt. Eerst ging ze achteruit zo kon ik haar weer terug halen. Totdat ze door had dat draaien makkelijker was om overal onder uit te komen. -:)
Nadat ze even een poosje stil stond ben ik toch maar weer vanaf de grond gaan werken.
Ik mocht vandaag al druk op haar rug uitoefenen en mocht ook helemaal tegen haar aanleunen.
Het blijft allemaal zeer eng natuurlijk.
Verder liep ze weer fantastisch aan de longe en ook met Bikain heb ik een stuk gewandeld vandaag na een uitgebreide poetsbeurt.
Ik was vandaag weer vol van mijn merries :D

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 06:15

Eindelijk nieuws! *\o/*
Dalina krijgt wel degelijk volle Spaanse stamboekpapieren!
Gisteren zijn ze geweest van het stamboek (is tevens de fokker) met officiële Spaanse aanvraagformulieren waarop bloedmonsters verzameld moesten worden, huidstaaltje en haren en signalement moest opgetekend worden.
Tevens officieel Spaanse documenten gezien dat als de DNA aantoont dat Dalina dus effectief van die hengst en merrie afkomstig is, ze absoluut volle Spaanse Stamboekpapieren ontvangt in de komende maanden. *\o/*

Verder heeft hij haar (is niet alleen tegelijk de fokker maar ook dierenarts) haar rappelvaccinatie gegeven en een meststaaltje genomen om te controleren of ze wormvrij is (ze kreeg nog ontworming van hem voor verhuis).
Die vaccinatie en die meststaal onderzoeken was volledig gratis, omwille van het gepieker dat ik aan mijn hoofd gehad heb de voorbije maand (zijn woorden) :D

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 10:23

Ahah... dus als je als fokker ook van het stamboek bent én dierenarts, dan kan het wel?
Ik ben blij voor jou, maar ik vind het een raar verhaal.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 10:37

Nee het kan blijkbaar altijd!
Is nooit een probleem geweest en is heden ook nog steeds geen probleem.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:04

Waw dat gaat hier weer hard. Haha!

Blensink: Jeeee, wat heeft Iru toch meegemaakt dat ze zo opvallend reageert op toch wel vrij onschuldige cues... Dat moet toch wat geweest zijn. Je gaat er je werk wel mee hebben, maar ik hoop dat het jou en je lesgeefster lukt om haar toch dat vertrouwen te geven zodanig dat ze binnen bepaalde tijd met plezier met jou de bergen en valleien kan gaan verkennen. Het is zo zonde dat mensen hard zijn, tegen zachte paarden! Paarden hebben niet altijd een eis nodig, als ze al reageren als je de vraag stelt.

Sammyoo: Oh, wat ziet Pepita er prachtig uit! Ik zag op facebook dat de hengstenhoudster jouw foto's ook al hadden gedeeld. Goeie keuze om voor Seni-Lleno te gaan. ;) Als ik denk aan de hengsten die in BE en NL rondlopen voor mijn merrie, is Lleno ook een de hengsten die in het lijstje staan. Bij jou een goed gelukte kruising! Generoso staat inderdaad te koop, maar 't zal wel een prijsbeestje zijn hoor. :D Ik gun hem jou, begin je geld al maar te tellen! :D

MissdDD: Oh wat goed dat Tjeerd zijn wondes goed genezen. Waren het toch relatief oppervlakkige wondes? Buiten kunnen, tussen soortgenoten zitten en lopen,.. gezonder is er niet voor een paard om te genezen. Helaas kan die van mij dat nu effe écht niet wegens niet mogen bewegen voor buikheling. Ik wens je snel een volledig gezonde Etreros toe! ;)

Dekenenzo: ik zag je paardje ook te koop staan?

Furioso: hoe is de wedstrijd geweest? Ik zag een tijdje terug je foto's van vroeger tot nu hier in een bokttopic. Top hoe jij vooruit bent gegaan. Zat je vroeger ook niet op het Belgische bokt? Ik herinner me nog dat je je paard ooit kocht bij Claudia en de foto's toen liet zien. Wat een metamorfose! Zowel bij je paard, maar ook bij jou. Knap!

Over dekens, ik probeer dat zo lang en zo veel mogelijk te vermijden. Het is zo'n miserie, ze staat normaalgezien ook in groep dus hoe lang zouden dekens effectief meegaan... Maar als het écht niet anders kan, dan moet het maar hé? Dominic dekens zouden goed zijn voor PRE's, omwille van de brede borstuitsnijding. Zijn wel prijzig... :-/ Maar laat je niet zomaar kennen: rillen alleen, dat betekent nog niet dat hij écht koud heeft. Kijk het goed aan. Onze hengst heeft ook een dunne wintervacht, altijd al gehad. Hij krijgt nooit een deken op want hij houdt zich eigenlijk toch wel goed. Als we toch merken dat hij wat smaller wordt of kou heeft, dan krijgt hij extra hooi. Daarmee houden we hem toch wel warm. Er ligt een deken klaar voor als dat toch niet afdoende is, maar dat heeft tot nu toe nog niet gehoeven.

Lumkea; Oh je kent Caroline dan al! :) Ja ze is van alles goed op de hoogte. Bevragen voor je koopt heeft altijd zin hé.

Afgelopen vrijdag is Amable langsgeweest. Wat een toffe les heb ik gehad! Een heel aangename lesgever, Dio vond het ook fantastisch en was bloedfanatiek. Nu nog even verder oefenen. Ik hoop dat we dan nog es een lesje kunnen vastleggen. Gisteren nog met de lange lijnen geoefend. Op een paar kapriolen na was ze echt heel braaf. Oh ik ga zo blij zijn als ze weer gewoon buiten kan komen en haar energie gewoon kwijt kan.