Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 18:11

@Lauke: die van jou vind ik ook echt een mooi voorbeeld van de middenweg. Echt dat heerlijke forse friese en toch wel modern gangwerk waar je wat mee kan. (in ieder geval zo lijkt het op de foto wel ;) )
@lrtj: met wat rondere billen lijkt me die van jou ook een mooi 'middenweg' model hoor. Volgens mij zijn het vooral de lekkere ronde friezenbillen die die hele moderne exemplaren niet hebben, en het mooie front.

Wat gebeurt er waardoor jullie niet fijn kunnen doorzitten? Ga je stuiteren of zit je gewoon niet lekker of wat is het 'probleem'?

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 18:13

Splinterz schreef:
Juist.. dat spannen is hier idd ook een punt. Ik span, zij spant en samen ziet het er niet uit. Tempo valt terug, aanleuning is weg. Eerste paar passen wil wel en als het basistempo er toch is gaat het al gauw bonk bonk bonk
Ik wacht nog op de gouden tip!

Bovenbenen los! Dat was voor mij een hele les hihi.
Sowieso reed ik altijd met m'n bovenbenen aangeknepen. Nooit gemerkt en t ook zo gewoon geleerd. Totdat ik een instructrice had die in de eerste les meteen zei dat we wat aan die benen moesten veranderen. En Verna, die ontspande meteen, terwijl dat best bijzonder was destijds :+

Nu met doorzitten moet ik daar ook echt onwijs op letten, maar we kunnen het zeker wel, alleen associeert ze het doorzitten ook vaak met de galop :P

Splinterz

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 18:17

Het probleem word denk ik opgelost door Lauke.
Tempo gaat omhoog, ik denk dat ik mijn balans kwijtraak dus ga nog harder mn bovenbenen aanspannen en mn kont waardoor ik ga bonken en Mike dr rug spant omdat ze mij echt niet grappig vind op dat moment. In laag tempo wil het allemaal wel, geen probleem maar ow wee als we iets harder gaan.
Bovenbenen los it is, gaan we volgende week proberen. Mike heeft nu lekker een week vakantie, de osteo komt morgen :D

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 18:18

Probeer met rijden niet je tenen naar binnen te draaien, maar voor je gevoel je hakken naar buiten. Dus ook je knieën naar binnen draaien en als je dan netjes achterover op je kont gaat zitten, zul je vanzelf je bovenbenen los laten :)

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 18:29

Ik denk dat ontspanning van het paard in de rug belangrijk, van jezelf natuurlijk ook. (dat met die benen zou dus heel goed kunnen helpen, ik hoop het voor jullie!) Maar ik denk dat het zadel ook wel een rol speelt en een bijdrage eraan. (en dat laatste is helaas te vaak om te janken...)

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 18:33

Doorzitten echt een drama ben benieuwd hoe dat de 11e gaat zodra ik ga doorzitten komt ze omhoog en spant ze alles aan ik ook probeer zoveel mogelijk ontspannen te zitten

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 18:33

Ja zadel speelt sowieso een rol. Zowel voor paard als voor mij. Zadelmaker komt vrijdag toevallig :D Heeft iemand al een meer wrong op een zadel laten zetten?

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 18:35

@jamiejoyce: en als je eerst 1 pasje door blijft zitten (zoals je zegmaar doet als je op het verkeerde been lichtrijd per ongeluk) en dan een keer 2 en het zo langzaam uitbreid?
Hoe ligt je zadel? Kussens gelijk gevuld? mooi zacht? Zodat dát in ieder geval geen reden voor haar spanning is.

Ik heb klittenband wrongen O:)

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 18:38

Ik zit het lekkerst als paard nageeft rug loslaat en ik het tempo kan bepalen. Is dit niet het geval dan zit ik niet door.

Je kan dan beter even lichtrijden tot paard ontspant

En niet klemmen!!! Meegaan met je paard

Kan je hulp krijgen. Zet paard aan longeerlijn en rij met je ogen dicht en voel je paard zijn of haar bewegingen en ga daar in mee

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 18:49

Tip die bij mij ook heeft geholpen bij het doorzitten is uitademen zodra je gaat zitten. Even goed aandacht op alle lichaamsdelen ontspannen.
Gaat bij ons ook steeds beter, ook omdat ik nu gewoon lukraak ga doorzitten zonder daar een overgang aan te verbinden, dat vermijd ook veel spanning.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:17

Mooie foto's, splinterz, Ilsemarie en Lauke.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:39

Ik ben begonnen met paar passen te zitten. Dat bouwen we nu uit inderdaad bovenbenen niet klemmen hele kunst op zich.
En ik merk dat ik beter zit in mijn zadel als die net is schoongemaakt hihi ging gisteren ook beter daardoor.
.

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:57

als je paard niet ontspant en zijn rug vast blijft houden dan is doorzitten een drama. Dus de eerste oplossing is ontspanning, paard goed in de aanleuning en de rug los. En dan komt je eigen ontspanning, diep zitten, diepe buikademhaling en je benen los laten hangen.
En net als Jenny zegt: zolang het paard niet ontspant en niet nageeft kun je beter blijven lichtrijden want anders wordt een marteling voor beide.

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 20:01

Ilsemarie schreef:
@jamiejoyce: en als je eerst 1 pasje door blijft zitten (zoals je zegmaar doet als je op het verkeerde been lichtrijd per ongeluk) en dan een keer 2 en het zo langzaam uitbreid?
Hoe ligt je zadel? Kussens gelijk gevuld? mooi zacht? Zodat dát in ieder geval geen reden voor haar spanning is.

Ik heb klittenband wrongen O:)

Misschien moet ik dat eerst eens gaan uitbreiden, heb nu een leenzadel van Arno hij komt 10 november met me eigen zadel dat zal het misschien wel beter gaan

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 20:28

Splinterz, mooie foto´s. Rare vraag alleen, ik zie ook
duidelijk fries.

Ilse marie ook prachtige foto´s. Mooi paard zeg.

Lauke wat een plaatje is dat zeg.

Doorzitten ging hier eigenlijk ook altijd slecht omdat
ze dat asocieerde met aanspringen in galop. Vandaag hele tijd
geprobeerd en op het einde liep ze erg fijn en kon ik ook
soepel in de galop aanspringen.

Caroliene haar bouw vind ik ook een beetje er tussen in.
Afbeelding

Afbeelding

Zal binnenkort eens nieuwe foto's plaatsen. Dit was tijdens mn 1e wedstrijden.
Maak meestal filmpjes als ik haar los gooi. Mw is alleen niet zo fotogeniek.

Zo zou je haar geen tientje geven. http://www.mijnalbum.nl/Foto550-FALSGIUX.jpg

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 20:48

Ik heb denk ook een fries die er tussen zit alhoewel ze ook wel heel modern gebouwd is bijna geen sok en hele smalle beentjes (weet niet hoe ik een foto moet plaatsen) maar jullie hebben ook allemaal mooie friesjes

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 20:50

mijn merrie is denk ik een beetje de midden tussen modern en ouderwets.
mijn ruintje neigt meer naar het moderne denk ik

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 21:50

Doorzitten?

Als ze zichzelf lekker loslaat, gooit ze enorm hoog op met haar lichaam. Maar ondanks dat, vind ik het helemaal niet vervelend.
Ik heb het gevoel dat ik dan dans ofzo.

Maar als ze zichzelf niet loslaat, kan ik niet doorzitten.

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:23

Ben alvast het proefje uit me hoofd aan het leren maar er zitten toch wat stukjes doorzitten bij dat word nog wat :(

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:27

Osteo is geweest. Halswervel en 1e rib had een blokkade en de lendenen zaten erg vast waardoor de achterhand wat zwak bleef. Haar zadel was perfect, eigenlijk hoeft de zadelmaker daarvoor niet te komen vrijdag.. Dus die heb ik afgebeld en laat ik over een paar maand weer komen.
Nu heeft ze dus een week rust. Ben erg benieuwd hoe ze volgende week loopt en hoe ik zit ;)

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:41

Dan was het wel nodig! Ben benieuwd of je het merkt, schilt je ook weer in de kosten voor de zadelmaken! Is dit de eerste keer dat de osteo kwam?

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:48

Welke osteopaat is er geweest?

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:50

Jamie. Zijn echt hele kleine stukjes. Anders iets smokkelen door iets later te beginnen

Splinterz. Fijn nu lekker weer los
Ik laat doutz elk jaar behandelen en krijgt af en toe een sportmassage

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:54

Ja dit was de eerste x. Marcia Veldboer is geweest. Super aardige vrouw. Ze heeft ontzettend veel uitgelegd en ook wat laten voelen.

DnBles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 09:51

Dat is voor mij aan de andere kant van het water :D
Ik wil wel mee doen vorig jaar was het ook een geslaagde wedstrijd :)