Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 14:38

Inderdaad, jammer dat ze dat niet goed gecommuniceerd hadden!

Bedankt allemaal :D echt een milestone zo! Het nu doorpakken vind ik nog wel lastig, ik wil nog een paar keer aan de longe eerst, en dan moet ik wel iemand regelen. Instructrice elke keer is niet mogelijk (ze heeft haar eigen manege te runnen). Zondag wil ik er weer op.
Gisteren lekker in het bos gestapt. Ik had zelf veel spanning om de een of andere reden, maar we konden uiteindelijk allebei tot rust komen en toen was het ook echt lekker ontspannen.

Wat een spiegels zijn het ook.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 23:05

Ontzettend he.

Ik heb geloof ik mijn eerste wedstrijd ingeschreven met de zwarte prinses :=

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 17:21

Oeh spannend! Wat voor wedstrijd, Audesta?

Ik ben er weer op geweest vandaag :D wel aan de longe maar dan wel zelf sturen, remmen, gas geven. Het ging echt heel goed, ook geen rennerig gedrag vandaag, en hij was heel geconcentreerd! Gaf zelfs al een beetje na in de draf.
Galop doen we nog niet.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:51

@Audesta, Oh spannend!! wanneer? :)

@Century, wat een fijne ervaring voor jullie :D en gewoon rustig op jullie tempo opbouwen, klinkt echt al supergoed! Hier heeft het ook best lang geduurd voor we zijn gaan galopperen en dan nog veel langer voor dat een beetje goed begon te gaan :+

Nog een gelukkig nieuwjaar voor iedereen hier!

Ik ben helaas na oudjaar weer even flink ziek geweest, dus vandaag pas voor het eerst terug bij Jenara geraakt.
Die is gelukkig niet nog verder af gevallen! Ook nog niet echt terug bij gekomen, maar dat is mss ook wel wat snel?

Ik ben toch even aan het kijken wat ik ga doen qua voer ... ze krijgt nu dus grotere porties hooi, voorlopig geef ik zo'n 700gr equifyt green balance + 600gr florian ecosportsmix (=ruwvoermix) en krijgt ze ook een kleine portie bietenpulp van de stal bij, maar als ik mijn stalgenoten mag geloven, is dit niet zo veel.

Ik wil dus nog een keer goed zoeken en nadenken om op een min of meer betaalbare manier toch nog wat extra te voeren. Pavo fibrebeet (of florian multibeet xtra) is eventueel een optie, maar die moeten wel vrij lang weken en zijn niet heel goedkoop.
Equifyt zupa is al iets minder duur, maar moet nog langer weken.
Aveve all in soup is de betaalbaarste optie voorlopig, maar is mss niet het beste product.

Meer voeren dan wat ze nu krijgt is ook een optie, dan moet ik gewoon grotere potjes gaan halen (er past nu maar max. de helft van wat ze krijgt in en dat 2x per dag)

Ik zie in ieder geval een beetje door het bos de bomen niet meer :/ Er zijn zooo veel opties, maar waar doe ik nu het beste aan om haar te laten bijkomen en een beetje extra energie te geven zonder dat ze ineens een hele hoop suikers gaat binnen krijgen?

Alle advies is dus meer dan welkom!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:53

Fibrebeet met Bodybuilder van Hypalgo deed bij Cam wonderen
Momenteel staat ze zelfs te vol .
En ben ik aan t kijken naar iets dat ze minder harde manenkam krijgt en geen vet ophoping rond de staartbasis.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:56

Jenara schreef:
@Audesta, Oh spannend!! wanneer? :)

@Century, wat een fijne ervaring voor jullie :D en gewoon rustig op jullie tempo opbouwen, klinkt echt al supergoed! Hier heeft het ook best lang geduurd voor we zijn gaan galopperen en dan nog veel langer voor dat een beetje goed begon te gaan :+

Nog een gelukkig nieuwjaar voor iedereen hier!

Ik ben helaas na oudjaar weer even flink ziek geweest, dus vandaag pas voor het eerst terug bij Jenara geraakt.
Die is gelukkig niet nog verder af gevallen! Ook nog niet echt terug bij gekomen, maar dat is mss ook wel wat snel?

Ik ben toch even aan het kijken wat ik ga doen qua voer ... ze krijgt nu dus grotere porties hooi, voorlopig geef ik zo'n 700gr equifyt green balance + 600gr florian ecosportsmix (=ruwvoermix) en krijgt ze ook een kleine portie bietenpulp van de stal bij, maar als ik mijn stalgenoten mag geloven, is dit niet zo veel.

Ik wil dus nog een keer goed zoeken en nadenken om op een min of meer betaalbare manier toch nog wat extra te voeren. Pavo fibrebeet (of florian multibeet xtra) is eventueel een optie, maar die moeten wel vrij lang weken en zijn niet heel goedkoop.
Equifyt zupa is al iets minder duur, maar moet nog langer weken.
Aveve all in soup is de betaalbaarste optie voorlopig, maar is mss niet het beste product.

Meer voeren dan wat ze nu krijgt is ook een optie, dan moet ik gewoon grotere potjes gaan halen (er past nu maar max. de helft van wat ze krijgt in en dat 2x per dag)

Ik zie in ieder geval een beetje door het bos de bomen niet meer :/ Er zijn zooo veel opties, maar waar doe ik nu het beste aan om haar te laten bijkomen en een beetje extra energie te geven zonder dat ze ineens een hele hoop suikers gaat binnen krijgen?

Alle advies is dus meer dan welkom!

Oeh dat is wel lastig, ik heb juist een paard dat te dik aan het worden is (beetje harde kam zoals Zinzi ook zegt). Je mag wel wat kgs hebben? Ik weet van dikmakers helaas niet veel :\

En dank je, ik ga waarschijnlijk veel te langzaam maar dit zijn fijne stapjes die we nemen voor mijn hoofd, en dus ook fijn voor Navaro (weinig stress). Hij was zo relaxt vandaag, en als hij iets wél spannend vond, kon ik toch gewoon eraan rijden. Zo fijn <3 Ik krijg er ook veel meer vertrouwen van dat ik dit wel kan, en dat het een heel fijn paard is als we elkaar een beetje gevonden hebben. Hij is best fijngevoelig ook bij het rijden én doet z'n best. Hij leek blij te zijn aan het werk te zijn, ik denk dat hij er mentaal ook echt aan toe is iets te doen ipv alleen in paddock/stal staan en af en toe een oefening/wandeling/longeerrondje.
De grapjas heeft zijn jollybal die ik in z'n stal had opgehangen al lek gekregen in één dag... maar hij lijkt vooral leeg (dopje was er af) en niet lek, dus hopelijk is dat snel gefixt. Hij heeft er dus wél meegespeeld, dat vond ik positief!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 23:03

Die van mij is ook toe aan werk.
Maar we wachten even tot na verhuis paarden en onszelf.
We gaan naar een kleinschaliger plekje, vlakbij waar we zelf gaan wonen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 18:11

Wat gaan jullie allemaal goed!!
Century, wat fijn te lezen dat het bij jou ook lukt nu!
En Jenara, ik zou ook iets van bodybuilder bijvoeren of een goedkopere slobber maar daar zitten weer veel suikers in. Of mash dat hoeft maar eventjes te weken.

Hier alles goed, Rambo doet het ook super!
Hij begint echt heel fijn te lopen en het is en blijft zo’n ontzettend braaf dier! <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij doet het in ieder geval niet slecht voor een Quarter al zeg ik het zelf <3
Ze zijn toch een heeeeeel stuk neerwaartser gebouwd dan de Spanjaarden!

Ella_dewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 00:26

Hoi, even een beetje offtopic.. ik was naar een PRE aan het kijken en hadden al een datum afgesproken om te gaan kijken, alleen ben ik er nu achtergekomen dat deze nieuwe eigenaar de oude carta heeft van de eigenaar uit Spanje, ze hebben hem nog niet ingevuld en opgestuurd dus hij staat niet op haar naam. Kan dit nog ? en kunnen wij hem zo nog kopen ? Ik dacht van niet maar er is al een handtekening alleen de rest is niet ingevuld
Maar wat nu?

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 00:49

Ik heb mijn PRE ook gekocht zonder dat dit gedaan was.
Helemaal handelaren doen dit eigenlijk nooit omdat het een omslachtig proces is waar veel tijd plus administratieve rompslomp (en geld) over heen gaat.

Het niet hebben van een carta is een grote red flag.
Volgens mij heb ik destijds bij het stamboek laten checken of hij als gestolen geregistreerd stond - echt al een hele tijd na aankoop - dit was niet het geval.

Ik heb hem zelf heel lang niet overgeschreven gehad, tot ik toch meer en meer spookverhalen hoorde. Maar ik denk dat hij de eerste 3 jaar nog in Spanje geregistreerd stond in het stamboek haha.

Puntje bij paaltje vraag ik mij af wat stand houdt, dat staat of valt met welke wet gehandhaafd wordt, de Nederlandse of Spaanse.
Eigendomsoverdracht, van een paard in ieder geval, is hier anders geregeld dan in Spanje.
Bij het Nederlandse recht zou ik er zelf van uit gaan dat er bij overeenkomsten, levering en betaling er geoordeeld wordt dat de overdracht rechtsgeldig was en is.
Jurisprudentie ken ik er (gelukkig) niet van.

Ik zou dus gewoon even een mailtje aan het stamboek wagen om te checken of hij niet als gestolen geregistreerd staat en er verder niet te veel van maken.

Vooral met een ruin was het overschrijven destijds een soort van "overrated" ook als eigenaar zijnde (en geen handelaar) gebeurt het heel vaak niet. Zullen er vast ook genoeg zijn tussen de merries en hengsten :)

Ella_dewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 01:04

Dankjewel!
Het is een hengst en inderdaad, het is een handelaar. Geen slechte dingen over haar gezien/gehoord of gelezen, maar vroeg het me toch af. Ik heb namelijk zelf nooit een PRE gekocht vrienden van mij wel maar die hebben dit nog niet meegemaakt. Maar stel wij hebben Intresse kunnen wij het zelf verder invullen en insturen, de handelaar hoeft dit dus niet eerst te doen voordat wij kopen? Zijn er toevallig nog meer tips voor het kopen van een PRE? Alle tips zijn welkom. mij trainer helpt mij ook, maar ik sta voor alles open
Dankjewel voor je tip ik stuur ook nog even een mailtje

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 01:20

Ella_dewit schreef:
Dankjewel!
Het is een hengst en inderdaad, het is een handelaar. Geen slechte dingen over haar gezien/gehoord of gelezen, maar vroeg het me toch af. Ik heb namelijk zelf nooit een PRE gekocht vrienden van mij wel maar die hebben dit nog niet meegemaakt. Maar stel wij hebben Intresse kunnen wij het zelf verder invullen en insturen, de handelaar hoeft dit dus niet eerst te doen voordat wij kopen? Zijn er toevallig nog meer tips voor het kopen van een PRE? Alle tips zijn welkom. mij trainer helpt mij ook, maar ik sta voor alles open
Dankjewel voor je tip ik stuur ook nog even een mailtje

Ik heb geen problemen gehad met overschrijving na 3 of 4 jaar, bij aankoop ook nog hengst.
Handelaar zit er niet tussen.
Je vult de papieren in, dit gaat naar het stamboek en het stamboek maakt het verder in orde.
Eigenaar moet toestemmen of niet nadrukkelijk weigeren - ik durf niet met zekerheid te zeggen hoe dit precies zat. Daarna maken ze alles in orde.

Een PRE kopen is net als elk ander paard.
Wees alert, kies je eigen dierenarts, laat je adviseren als je jezelf niet kundig genoeg vindt, kom bij handelaren een x onaangekondigd langs om te kijken of het paard geen kalmerende middelen heeft gehad voor verkoop.
Als je gaat keuren en je laat hem rontgenlogisch keuren, zou ik zelf ook de hals en rug mee nemen. Vraag bij de hals meteen even om een EVCM foto als je toch bezig bent.

Doe vooral waar jij je goed bij voelt.
Er is geen goed of fout. Uiteindelijk hebben volgens mij (bijna) alle paarden tegenwoordig wel iets waar we (veel) later achter komen.

Life is a gamble :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 10:00

Ik zou vooral kijken of het dier hypermobiel is, komt toch redelijk vaak voor bij de PRE's naast inderdaad de gewone aankoopkeuringen.

Leuk dat hij het zo goed doet Tarzan! En nu dus ontzettend braaf geworden?

Century, je hebt toch geen haast? Gewoon lekker rustig aan doen..dat het goed gaat en het vertrouwen groeit is het allerbelangrijkste denk ik.

Jenara, wij geven altijd geweekte bietenpulp met olie als een paard moet bijkomen..maar dan zit je wel met het weken. Je kunt ook kijken naar iets met meer eiwitten.

Audesta, leuk! wanneer gaan jullie starten?

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 11:02

Ella_dewit schreef:
Hoi, even een beetje offtopic.. ik was naar een PRE aan het kijken en hadden al een datum afgesproken om te gaan kijken, alleen ben ik er nu achtergekomen dat deze nieuwe eigenaar de oude carta heeft van de eigenaar uit Spanje, ze hebben hem nog niet ingevuld en opgestuurd dus hij staat niet op haar naam. Kan dit nog ? en kunnen wij hem zo nog kopen ? Ik dacht van niet maar er is al een handtekening alleen de rest is niet ingevuld
Maar wat nu?

Heeft de oude eigenaar de carta ondertekend?
Als dat het geval is dan kan je het paard zonder problemen overschrijven.
Het is idd vaak niet gebruikelijk dat een handelaar het dier op naam zet omdat het dier er maar kort is

Als de carta niet door de oude eigenaar ondertekend is dan zou de carta eerst terug daar naartoe moeten zodat de oude eigenaar een handtekening zet, zoiets gaat tijd kosten, als de oude eigenaar al tekent

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 16:28

Elisa2 schreef:
Jenara, wij geven altijd geweekte bietenpulp met olie als een paard moet bijkomen..maar dan zit je wel met het weken. Je kunt ook kijken naar iets met meer eiwitten.

Heb gisteren een grote zak slobber met bietenpulp in gekocht, vanmorgen eerste portie gegeven en dat ging er smakelijk in :) Heb meteen twee grote bakken met deksel gekocht, zodat ik het telkens op voorhand kan maken en dan kan een stalgenootje of mijn halve stal het geven :) hoef ik niet elke dag uren te wachten op het weken. Hopelijk gaat ze snel wat bijtrekken nu! Ik durf al drie weken niets anders meer doen dan snackwandelingetjes of heel rustig grondwerk en merk dat ik het rijden en werken zelf echt heel erg begin te missen.

@Ella_dewit, ik had ook een carta ondertekend door de fokker, maar verder niets mee gedaan. Die heb ik gewoon kunnen invullen en opsturen (en een hoop geld betalen) en nu staat ze op mijn naam :)
Ik zou het niet meteen gedaan hebben, als ik haar paspoort niet was kwijt geraakt tijdens corona, dus moest een duplicaat kunnen aanvragen.

@Tarzan, wat fijn dat Rambo zo goed gaat :D mooi paardje is het ook! En zo'n lief snoetje <3

@Zinzi, wanneer verhuizen jullie?

@Century, haha, te dik is dan weer een probleem dat ik nog nooit gehad heb :') mijn DA waarschuwt soms dat het met PRE's snel kan omslaan, maar Jenara heeft echt nog nooit te dik gestaan!
Oh, ik zou evt ook eens willen kijken voor iets van speelgoed voor in de stal, nu ze daar toch zo veel moet staan ... vraag me alleen af of Jenara de droogstoppel daarmee zou spelen :') Op de weide ofzo heb ik haar nooit zien spelen, juist soms met spullen als ik aan het poetsen ben, maar dan is het meer oppakken en op de grond gooien :p

Argh, als ik jullie zo hoor, kriebelt het echt om terug te kunnen rijden! Heb ook nog even een afspraak gemaakt met de ostheopaat volgende week, voor het hele vermageren begon ze plots weer last te hebben met juist aanspringen in galop, dus ik vermoed dat ze ergens wat last van had.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 16:34

Beste Wensen allemaal nog!!

@Jenara hopelijk komt ze snel weer aan! Zo te lezen doe je je uiterste best <3
misschien kan je zo'n hooiballetje kopen? Die vindt Nero echt fantastisch. Hij is ook echt teleurgesteld als ik er niks in doe :') of zo'n heel klein hooinetje en dan van die knabbelblokken van bijv. Pavo of Lax.

@Tarzan: Jullie gaan zo goed! Super fijn dat je hem toch gehouden hebt

@Elle_dewit: ik zie genoeg Spanjaarden die niet op naam geregistreerd staan... maar je kan altijd het PRE-stamboek mailen. Zij hielpen mij super goed (en snel)

@Zinzi: succes met verhuizen! Wanneer gaan/willen jullie over?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 19:49

Wij gaan tegen einde januari de paarden over doen .
En ergens eind januari begin februari de sleutel van ons nieuwe stekje.

En dan hopelijk april alles in orde met het huisje en dan wil ik Cam terug oppakken onder zadel .
Heb er zo een zin in

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 00:10

@Zinzi, spannend verhuizen! Maar ook wel erg leuk. Paarden komen dus een stukje dichterbij?

@Tarzan: wat fijn dat je zo lekker bezig kan!

Over de carta, ik heb geen carta want kruising, maar paspoort heb ik ook nooit iets overgezet (staan nog namen in van oude eigenaren). Moet ik daar iets mee? Ik ben nieuw qua paard hebben. :)

@Elisa: ik heb zeker geen haast, maar wil wel de go erin houden zeg maar. Dus niet weer een paar maand wachten maar elke week er in ieder geval een keer op :) Maar kleine stapjes zijn dan ook prima!

@Jenara: ik snap dat je het mist! Ik hoop dat ze snel opknapt :j

Ik heb vandaag ook weer een overwinning gehad, ik ben met Navaro door een 'spannend' gangetje gegaan (waar je doorheen kan om bij de grote binnenbak te komen), en in de grote binnenbak met hem gestapt aan de hand. Hij wilde zelfs wat ontspannen <3 zo fijn. Ik ben meestal met hem bezig in de kleine binnenbak omdat de grote eigenlijk vooral voor rijden bedoeld is. Er weer op zitten en merken dat het goed gaat als ik de leiding neem, heeft me veel vertrouwen gegeven. Ik hoop dat de 'high' nog even aanblijft :P

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 00:11

Ja klopt Jenara
Omdat wij zelf ook verhuizen met het gezin !
Ander dorp 25 km verderop. Veel veranderingen. Plan Cam pas april in voor werk , want mijn zoon met ass zal enorm moeten wennen aan ander dorp .

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 00:04

Wauw wat gaan jullie hard!
Ik lees nog steeds mee maar geen tijd om te reageren.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 15:38

Hier eventjes weer een update. Helaas geen leuke. Peet is terug kreupel. Heeeel minimaal dus we gaan nu lichtjes door trainen om te kijken of dat het betert. 5 februari weer controle. Volgende stap is MRI of CT maar dat ga ik niet meer doen. Kans is dus groot dat het klaar is en hij met pensioen mag/moet.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 17:09

Flubberboot schreef:
Hier eventjes weer een update. Helaas geen leuke. Peet is terug kreupel. Heeeel minimaal dus we gaan nu lichtjes door trainen om te kijken of dat het betert. 5 februari weer controle. Volgende stap is MRI of CT maar dat ga ik niet meer doen. Kans is dus groot dat het klaar is en hij met pensioen mag/moet.

Ohjee, wat een mineur om het jaar mee te starten :'( Ik duim dat het met lichtjes trainen toch weer betert!!

Ik heb vanmorgen een mestbal van Jenara op de post gedaan om te laten onderzoeken,
ondanks alle maatregelen blijft ze echt héél erg mager, dus ik wil dit toch even laten uitsluiten.
Zag al meteen een wormpje kruipen als ik de mestbal in het zakje deed, dus schat de kans reëel dat ze wormen heeft. En eerlijk, het zou een opluchting zijn, want dan is het te behandelen!

Om jullie een idee te geven hoe erg het momenteel gesteld is:

Afbeelding

Afbeelding

Ik begin echt bijna elke keer te huilen als ik op stal kom, breekt mijn hart echt om haar zo te zien :'(

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 17:34

Zo was mijn merrie toen ik haar kocht .
Gelukkig geen wormen .

Goed dat je dat wel gelijk laat onderzoeken

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 17:51

Oei FB, ik hoop zo dat het mee valt!

Jenara: ik 'hoop' ook dat het wormen is, zodat het snel over kan zijn!

Ik heb een wandeling in het witte bos gemaakt. Navaro was best wel druk, moest ook even z'n spanning eruit bokken. Maar hij blijft gelukkig wel bij me en heb gewoon het rondje afgemaakt :) Zondag er weer op!

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 18:00

FB: dat is geen goede manier om je jaar te starten ;( Hopen dat het meevalt.

Jenara: dat is wel erg schraal inderdaad. Als het wormen zijn kun je daar in ieder geval iets aan doen!

Hier weer terug van een heerlijke vakantie op Texel. Met honden en vrienden.

Voor het eerst Jarana helemaal uit handen gegeven. Het is gelukkig allemaal goed gegaan :) Ze was de eerste dagen wel wat nerveuzer zei mijn bijrijdster, maar na een paar dagen was ze gewend. Toen ik terugkwam kon ik een ongeïnteresseerde blik krijgen in plaats van dat ze me zoals gewoonlijk kwam begroeten :D Even lekker gepoetst en getutteld en toen kwam ze toch maar haar knuffels halen.

Vandaag weer een keer in de molen gezet. Ik blijf er nog wel even bij maar het lijkt gewoon weer goed te gaan. Het is zo fijn als ze dan een keer extra uit stal kan komen in de winter.