Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dekensenzo

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 14:24

Neile: Ja voor mij ook niet weer via een handelstal een paard kopen. Heb Nacho via via uit Spanje vandaag gehaald :) Karakter van de PRE vond ik zo fijn dat ik er weer 1 wou. Alleen heeft deze wel een totaal ander karakter dan mijn vorige haha..

cynthia18: Mooi paardje heb je!! :) Leuk he die verandering van kleur.
Erg mooie foto's ook!!

Mandy: Moest even terug kijken in mijn mail maar weet weer over welk sinterklaascadeautje het gaat :)

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 20:37

Oke ik doe even mijn inhaalmanoeuvre :D

P91
@Dartel
Knappe merrie ! Ze zal wel weer haar body terug krijgen, ze is ook nog heel jong

@Edkingenzo
Knappe dikkie heb je daar <3

@Lumkea
Mooie merrie ! Ze ziet er heel lief uit

p92

@EdkingEnzo
Wauw wat kun je daar mooi buiten rijden ! *jaloers :o haha

@FR_Photo
Ik woon in België :D provincie Antwerpen

@Azmay
Haha fijn zo een bok paard :P Heb ik gelukkig nooit last van met Furioso

@Elisa
Super leuk paard je schimmel ! Alleen heb ik al meer dan werk genoeg met 1 paard en tijd te kort xD

p93

@carOline
Van weinig balans in de galop daar weet ik alles van...
Toen ik Fur kocht dan kon hij niet eens een volte rijden, enkel hoeken...
Heb met hem meermaals samen de grond gezien omdat hij uit evenwicht kwam maar wat geduld, training en doorzettingsvermogen al niet kunnen doen :P haha

@Sammy
Leuke kruising ! Mijn ervaring is dat ze toch nog gaan uitzwaren, ik kocht de mijne op zijn (bijna) 5j en nu wordt hij 10 en het is een totaal ander dier geworden, zowel van karakter (nog liever en werkwilliger) en vooral in de breedte en zijn nek

@Miss DD
Heel tof! Vooral veel fotootjes spammen hoor :D

@Alenthe
gefeliciteerd met je debuut!

p94

@Little gift
Wat leuk ^^
Snel foto plaatsen !

Kastanje bruin is mooooi <3

p95

@mi amore
Wat een plaatje heb je daar!

@neile
ooh wat vervelend nieuws :/
veel beterschap

@keeyzie
leuk beestje
kan mooi showen :D

@rocymax
mooie merrie !
De kleur is ook wauw ! Die donkere manen op haar lichte lichaam <3
Hoe oud is ze ?

* De papieren over PRE enzo slaag ik even over aangezien ik daar 0,0 verstand van heb :P *

p97

@jo1994
Leuke kop zit er op jou paard

p98

@azmay
Wat een toffe dames heb je toch!
In je topic zie ik amper wie wie nu is :')

@Zsa_zsa
Wauw die Favorito mag er wel zijn <3

@blensink
mooooie omgeving en knappe Iru
Super dat je zo'n goeie en geduldige instructrice hebt, komt allemaal wel in orde ^^

@Dekensenzo
Hij ziet er een beetje smal uit op de foto maar is mss ook een beetje ongelukkig genomen
Verwacht je er maar aan dat hij nog veeel witter gaat worden hoor :P

p99

@Cynthia
leeeuk! Nog een grijsje erbij :D

@neile
Jaa had mijn auto rijbewijs nu 3jaar en voor de van sinds maart en aangezien ik volgend jaar januarie-februari ga samenwonen moest er dan wel een auto komen en deze is nu toevallig op mijn pad gekomen :D

Yaaaay ik ben er geraakt :D haha

Fur en ik hebben onlangs (eind oktober) ons L1 debuut gemaakt en dat valt veel beter mee dan de B, aangezien hij veel meer op mij gefocussed moet zijn omdat de oefeningen sneller op elkaar volgen en dat er ook veel minder in gestapt word :P

Ook heb ik helaas zijn manen geknipt O:)
Ze bleven maar dunner en dunner worden en heb dan de stap gezet om ze te knippen naar iets langer dan een sport coupe en moet zeggen dat het ook niet misstaat :P
Zijn nek komt ook veel mooier uit
Afbeelding
op de foto was het juist gedaan, nu ziet het er wel beter uit :P

We moesten de paarden verzetten van weide (ong een halfuurtje stappen via het rustige autoloze weggetje) en we waren maar met 2 personen aangezien de 3de op vakantie was,
3paarden en 2 personen en wou niet nog eens extra op en af dussss deden we het zo :d

Afbeelding
Ik zat op het paardje waarvan de eigenares op vakantie was en had Fur mee als handpaard vooor de allereerste keer :D en hij deed het dan nog eens super goed :P

Echte mooie rijfotos heb ik momenteel niet :/

Auto is sinds gisteren officieel gekocht ! Toyota Hilux whihih kan niet wachten tot ik ermee kan rijden :P is ook een automaat dus dat word wennen!
Afbeelding

Dinsdag nog gaan wandelen aan de hand met het prachtige weer!

Afbeelding

Wie filmpjes wil zien van mijn proeven ofzo moet even op mijn fb kijken en me evt toevoegen wie wil :D https://www.facebook.com/evy.verbruggens

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 21:06

Dekensenzo, wat heb je een verschrikkelijke pech gehad met je eerste paardje. Wat erg joh :(:) Fijn dat je nu Nacho hebt, ik vind het een knapperd hoor :j

Cynthia en Lumkea, prachtige paarden allebei. Echt sprekende hoofden hebben ze :j

Neile, idd , de pijn is behoorlijk verlammend :\

Furioso, wauw wat een inhaalpost!! Wala is nu 6 jaar :)
Knap paard heb je hoor <3 Leuke zonnige fotos {:} En een prachtige auto, gefeliciteerd hoor!!

Het filmpje bekijk ik later even. :)

De arts heeft gezegd dat ik nog minstens een week rust moet nemen, geen zware dingen etc, maar ik baal daar echt van,ben geen stilzitter en ik heb nog zoveel te doen. Nouja, het moet maar, want ik heb echt heel veel pijn...
Nog even een fotootje van Wala
Afbeelding

En ook nog even een foto van de hele kudde bij elkaar

Afbeelding

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 21:58

Jemig wat een inhaalmanouvre

@rocymax balen zeg hopelijk gaat het snel beter.
Wel een gave kuddefoto zeg

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 00:57

Hai cynthia18 welkom hier, mooi paard is Salvador, wat mij opvalt is dat hij al aardig in vorm is voor zijn 3,5 jaar.
Onze Bikain is nog echt een baby met 3 jaar en 2 maanden.
Heb je Salvador in Nederland of spanje gekocht?

Lumkea prachtige merrie voor jou dezelfde vraag?

neile hoe gaat het met jou en je paardje, heb je nog geoefend met de lange lijnen?
Nog een maandje denk ik en dan heb je weer groen licht. *\o/*
En dan kunnen jullie ook weer samen volop genieten.
Het trauma bij Iru zit inderdaad behoorlijk diep maar met kleine pasjes gaan we vooruit en het komt helemaal goed.
Ik ben blij dat ik Ria gevonden heb want alleen had ik het nooi gekunt.

Mandy wat een toeval, leuk! :D

Tjeetje furioso wat heb jij een werk gehad aan dit topic. *\o/*
Wat een stoere auto hab je gekocht, ik wens je er erg veel plezier mee.
Ook wij zijn bezig voor een andere auto.
Jammer dat je de manen van Fur onder handen moest nemen, ik heb hetzelfde gedaan met Iru was even wennen en nu maar hopen dat het weer mooi aangroeit.
Niet teveel aan borstelen, beter kammen met je vingers.
Hier ook een beter uitkomende nek, zo zie je maar elk nadeel heeft altijd weer een voordeel.
Handig opgelost met twee personen drie paarden meenemen gelukkig zijn het kuddedieren dus normaal gesproken volgen ze gewoon.
Leuke foto!
Jouw paard heeft echt het lieve Anda hoofd, heerlijk bekkie, love it!! <3
Ik kan je filmpje niet vinden, maar zag wel één grappige en één hele mooie springfoto voorbij komen en jouw symphatieke gezicht.

Hier vandaag Iru weer gelongeert wat een heerlijke merrie heb ik toch ze was zo braaf en wil het zo graag goed doen.
Nooit geweten dat dit ras zo leuk is, daarna nog even geknuffeld, heerlijk. :+:
Bikain heb ik ook een poetsbeurt gegeven, was echt nodig en mevrouw was vandaag lekker geduldig en ook zeer braaf.
Toch blijft ze nog een baby, ik ben blij dat Iru iets meer tijd nodig heeft ivm haar nare verleden, zo kan Bikain nog even rustig doorgroeien en baby zijn vopordat we met haar aan de slag gaan.

Kijken of ik het weekend ook weer lekker meega met Ria een rondje door de bergen, het gaat allemaal steeds meer kriebelen en heb er steeds meer lol en plezier in. :D

Lumkea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 07:42

@Blensink
Ik heb mijn merrie in België gekocht. Ze is inderdaad al behoorlijk wat merrie dus ik ben er zeer blij mee Maar dat is ook pas deze zomer echt gekomen hoor! Wou alleen dat ze wat meer dat zalige PRE karakter had.. ik heb er (zoals altijd) weer een speciaal geval uitgekozen blijkbaar: heel druk, energiek en dominant

cynthia18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 11:29

[quote="blensink"]Hai cynthia18 welkom hier, mooi paard is Salvador, wat mij opvalt is dat hij al aardig in vorm is voor zijn 3,5 jaar.

dankjewel!
Ja klopt, ik heb hem gekocht in Nederland. Zijn moeder is destijds drachtig uit Spanje gekomen. Dus daar is die wel gemaakt :p.

Het is ook echt nog wel een puppy hoor, en dat mag zeker ook op deze leeftijd. Qua lichaam is hij nu enorm aan het groeien begint langzaam aan uit te zwaren en gaat ook de hoogte in. Toen ik hem kreeg was die 156 a 157 nu heeft hij de 1,60 aangetikt.

Deze foto is afgelopen mei gemaakt. Nog erg smal.
Afbeelding

Deze foto is afgelopen oktober gemaakt. Je ziet al een heel verschil! Dus hij is echt in de zomer maanden ontzettend veel veranderd.
Afbeelding

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 11:31

cynthia18 schreef:
blensink schreef:
Hai cynthia18 welkom hier, mooi paard is Salvador, wat mij opvalt is dat hij al aardig in vorm is voor zijn 3,5 jaar.

dankjewel!
Ja klopt, ik heb hem gekocht in Nederland. Zijn moeder is destijds drachtig uit Spanje gekomen. Dus daar is die wel gemaakt :p.

Het is ook echt nog wel een puppy hoor, en dat mag zeker ook op deze leeftijd. Qua lichaam is hij nu enorm aan het groeien begint langzaam aan uit te zwaren en gaat ook de hoogte in. Toen ik hem kreeg was die 156 a 157 nu heeft hij de 1,60 aangetikt.

Afbeelding

Deze foto is afgelopen oktober gemaakt. Je ziet al een heel verschil! Dus hij is echt in de zomer maanden ontzettend veel veranderd.
Afbeelding

Afbeelding

Jaloers, Diva ziet er uit alsof ze net 2 is (en flink in de groei :+ ) en die is ook al 3,5 :')

cynthia18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 11:38

dankjewel!

[ [url=m/1bhD7e.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ifwhqq.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/UcPQxf.jpg]Afbeelding[/url] ]
[/quote][/quote]

Jaloers, Diva ziet er uit alsof ze net 2 is (en flink in de groei :+ ) en die is ook al 3,5 :')[/quote]

Hahaha! Komt vanzelf! Kan ontzettend hard gaan! Had ook niet gedacht dat hij zo hard zou gaan. Toen ik hem kocht in december was het net een draver :P

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 08:12

Hier nog steeds geen papieren.
Nu zouden ze zelf naar ANCCE in Antwerpen gereden zijn om de aanvraag en moet er een bloedstaal afgenomen worden ter DNA voor Spanje... ze beweren dat Dalina dus wel degelijk volle stamboekpapieren zal krijgen, net als al hun paarden maar waarom dan anderhalf jaar wachten vooraleer de aanvraag op te halen én het bloedstaaltje?!
Ze heeft anderhalf jaar bij hun gestaan?!
En toen ik haar ophaalde was de aanvraag zogezegd al binnen in Spanje en konden de papieren en het paspoort elk moment toekomen?!

Als ik deze vragen stel, dan krijg ik het antwoord dat ze begrijpen dat het voor mij moeilijk is de stappen te begrijpen die gezet moeten worden maar ehhh, moeilijk of onlogisch wat ze me trachten te vertellen?!

Begin er niet blij mee te worden zo!

Pas op, wel met Dalina hé, zij gaat sowieso hier niet meer weg!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 10:53

Jeetje vervelend little gift!!
Ik hoop dat de papieren alsnog komen. Een pre merrie met papier heeft toch een ander prijskaartje als zonder. Kun je niet met ancce Bellen en vragen hoe het zit.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 11:11

Ja ik probeer straks nog effe, de voorbije weken al een paar keer geprobeerd maar die mevrouw was toen telkens net bezig met iets...

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 11:22

Wat een heerlijke actie foto van je kudde ! :D

cynthia; je ziet dat hij echt wel breder geworden is, hij staat mooi bij de herfstkleuren met zijn kleurtje :P

Azmay; Heb geduld, ook Diva zal nog voller worden :D

Little_gift;
Lastig hoor met die papieren :/ had inderdaad al lang in orde kunnen zijn, hopelijk lukt dat snel!

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 16:14

Humpf.... 3 dagen geleden kwam ik na mijn werk op stal zie ik in zijn hals, vlakbij zijn schouder 2 enorme bijtwonden en een soort scheur tussen de beide wonden.... -O-
Zelfs nog een stukje pees zichtbaar, ik dacht dat ik van mijn stokje ging......
Wat was er gebeurd, de pas gecastreerde draver van een stalgenoot was in de kudde gezet en ze hebben de rangorde opnieuw moeten bepalen.
Dus direct de veearts gebeld want ik dacht het ziet er zo heftig uit dat moet zsm gehecht worden.
Echter zei hij, bijtwonden hechten we niet ivm bacteriën, dus ik kreeg instructies mee hoe ik de wond moest verzorgen en als hij sloom zou worden antibiotica... Tja en dan heb je nog geen echte band opgebouwd met je onzekere Pre omdat je hem nog maar net hebt.... -O-
Dus al mijn moed bijeen geraapt en ben even het gesprek met hem aangegaan dat ik 3x per dag zijn wonden moest insmeren.
We zijn nu dus 3 dagen verder en wat een fantastisch paard heb ik....!!
Vanaf het eerste moment smeren stond ie doodstil en liet ie mij compleet mijn gang gaan en stond ie op een gegeven moment zelfs te kauwen en nota bene te suffen. :?
Vandaag kwam ik eraan met de tube in de aanslag en werd ik begroet met een luid gehinnik.
Was er gewoon ontroerd van. Hij is compleet ontspannen en wacht netjes tot ik klaar ben en kijkt dan veelbetekenend naar mijn jaszak of er nog een appeltje voor hem inzit..... De wond geneest wonderbaarlijk snel en zo heeft deze nare gebeurtenis toch nog een positief tintje gekregen.
Ik verbaas me telkens weer over de sensitiviteit van dit ras, ik hoop dat dit het begin is van een prachtig partnerschap!

WannabeAnky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 16:20

Wat een schrik MissDD! Gelukkig gaat het nu de goede kant op, ik duim dat alles helemaal goed herstelt! Gek maar waar.. door blessureleed wordt de band vaak hechter en blijven ze je verbazen! Lekker van genieten en zo doorgaan!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 23:33

Lumkea wat jammer dat je niet een lekker knuffelpaard hebt. Misschien ook een raar verleden? Komt ze oficieel uit spanje of is ze in belgië gefokt?

Salvador is echt verandert in die paar maanden leuk om te zien, hij is prachtig en lekkere grote maat, haha hij is in spanje gemaakt. :')

Tjeetje Little_Gift wat vervelend zeg, weet niet zo goed wat ik ervan met denken vind het een vreemd verhaal. Ik hoop voor je dat je ze toch nog binnen krijgt. En natuurlijk doe je je paard daarom niet weg maar een paard met papieren is natuurlijk altijd beter, succes! :(:)

MissDD wat een schrik, maar gelukkig gaat de behandeling goed en zoals je schrijft ervaar ik hetzelfde bij Iru.
Fijn dat het ondertussen beter gaat en dat je blijkbaar vertrouwen aan het winnen bent. *\o/* Ze zijn ook zo slim eh.

Hier ook weer heerlijk genoten vandaag, ongelooflijk ook hoe graag ze aan het werk gaan. Als ik al met het halster aankom komt Iru al naar het hek gelopen. <3 Heerlijk echt fijn werken met dit ras. Ben benieuwd hoe het strakjes met Bikain gaat.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 06:18

Ja nou ja vooral omdat het echt wel met een doel was dat ik voor een PRE merrie ging.
Ik wou ze namelijk APTA laten aankeuren en ze ook in de 4 en 5 jaarse dressuurcyclus hier bij ons in België uitbrengen om ze dan daarna als fokmerrie in te zetten...
Als ze dus nu geen volle stamboekpapieren blijkt te hebben, dan valt dat natuurlijk allemaal in het water.
Ik kan ze dan uiteraard nog steeds uitbrengen in de 4 en 5 jaarse maar dan niet meer met het doel om ze daarna als fokmerrie te presenteren...

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 08:30

PRE's kunnen zo'n laatbloeiers zijn he. Ik vind dat Salvador voor zijn 3,5 jaar toch al wel wat bod heeft. Lumkea, jouw merrie evengoed. Foto's kunnen wel wat vertekenen, maar goed. Laat je maar niet kisten. Netjes afwachten tot een jaar of 7 a 8. Mijn merrie kocht ik toen ze 3.5 is en ze wordt nu 5. Nu al echt een heel ander paard dan toen, en over een jaar gaat ze er weer anders uitzien. Vriendin van mij haar PRE is van sportief type op 5 jaar naar baroksportief op 7 jaar gegaan. Een ware metamorfose!

Lumkea, gezien jij wel wat PRE fokkerijen in België afgegaan bent, ben je ook op de keuring geweest in augustus? Kan ik je van ergens kennen? Ik help regelmatig mee met t stamboek op evenementen, ik groom voor capg horses,... Kan ik je van ergens kennen?

Blensink; heerlijk gevoelige karaktertjes hè. Ik ben zo benieuwd naar jullie wandeling buiten binnenkort. En laat Bikain maar netjes uitgroeien, komt haar fysiek en mentaal zeker ten goede. Dio gisteren nog aan de lange teugel gezet en dat deed ze prima. Ik ben gisteren ook gaan horen bij iemand om ze na herstel op training te zetten en dat beviel me heel erg daar. Dus daar gaat ze begin volgend jaar ergens naartoe. Spannend!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 15:15

Ik heb weer iets te spammen!!

Pepita is nu 2,5 maand onder het zadel. En gek hoor.... ik heb mijn dochter de laatste maand niet meer horen zeggen dat ik haar moet verkopen omdat ze te klein is! Nee.. ik hoor verhalen over hoe goed ze het doet onder het zadel: ze leert zo snel, ze is makkelijker te rijden dan mijn eigen paard, haar draf en galop zijn zo goed, ze kreeg complimentjes van weet ik veel wie allemaal!
Voorlopig zeg ik dat ze Pepita voor mij aan het doorrijden is. En ja, daar hoort tzt starten ook bij, kan mamma fijn de B overslaan. En dan hoop ik dat Pepita ondertussen ietsje langer, breder en hoger is geworden, en kindlief haar gewoon lekker door blijft rijden.
We hebben Pepita ooit gefokt voor 'lol met je knol', zodat mijn dochter er met net zo'n brede glimlach er op zou rijden als op de moeder van Pepita. Alleen moest de nakomeling iets elastischer worden als haar moeder. Ik zeg, missie geslaagd!

Afbeelding

Afbeelding

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 21:04

Echt vervelend Little_Gift en blijf hopen dat het tenslotte toch nog goed komt. :(:)

Wat veranderen ze he Neile, en blijkt dat ze veel tijd nodig hebben om helemaal uit te groeien onze pre´s.
Wat spannend dat je Dio op training gaat sturen, fijn dat je een goed gevoel erbij had want dat is erg belangrijk. *\o/*
Super dat de lange lijnen ok weer goed gingen, had niets anders verwacht, Dio is natuurlijk ook blij dat er weer wat (anders) gedaan word. :D

Ik doe rustig aan hoor heb geen haast!
Morgen komt Rita en gaan we een stukje wandelen met Iru, neem mijn telefoon mee (heb even geen camara) en kijken of ik wat leuke plaatjes kan schieten. Woon overigens niet meer in het mooie baskenland dus een ander soort fotos gaan het worden.

Sammyoo leuk die spam van jou, mooi paard <3
Kon het niet laten en heb even je profiel bekeken, wat een leuk quartetje hebben jullie.
Fijn dat je dochter nu ook blij is met Pepita. Super dat de missie geslaagd is. *\o/*

Hier met Iru aan de teugel gewerkt vanaf de grond, dat ging super en daarna gelongeerd.
Bikain lekker betutteld en verder niets heb mezelf een hele vrije middag gegeven, lekker in het zonnetje gelegen.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 21:23

blensink schreef:
Hier met Iru aan de teugel gewerkt vanaf de grond, dat ging super en daarna gelongeerd.
Bikain lekker betutteld en verder niets heb mezelf een hele vrije middag gegeven, lekker in het zonnetje gelegen.

Leuk!!

Sammyoo schreef:
Ik heb weer iets te spammen!!

Pepita is nu 2,5 maand onder het zadel. En gek hoor.... ik heb mijn dochter de laatste maand niet meer horen zeggen dat ik haar moet verkopen omdat ze te klein is! Nee.. ik hoor verhalen over hoe goed ze het doet onder het zadel: ze leert zo snel, ze is makkelijker te rijden dan mijn eigen paard, haar draf en galop zijn zo goed, ze kreeg complimentjes van weet ik veel wie allemaal!
Voorlopig zeg ik dat ze Pepita voor mij aan het doorrijden is. En ja, daar hoort tzt starten ook bij, kan mamma fijn de B overslaan. En dan hoop ik dat Pepita ondertussen ietsje langer, breder en hoger is geworden, en kindlief haar gewoon lekker door blijft rijden.
We hebben Pepita ooit gefokt voor 'lol met je knol', zodat mijn dochter er met net zo'n brede glimlach er op zou rijden als op de moeder van Pepita. Alleen moest de nakomeling iets elastischer worden als haar moeder. Ik zeg, missie geslaagd!

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Oh wat leuk zeg! Fijn dat het zo goed gaat!

blensink schreef:
Hier ook weer heerlijk genoten vandaag, ongelooflijk ook hoe graag ze aan het werk gaan. Als ik al met het halster aankom komt Iru al naar het hek gelopen. <3 Heerlijk echt fijn werken met dit ras. Ben benieuwd hoe het strakjes met Bikain gaat.

Heerlijk zeg!

MissDD schreef:
Humpf.... 3 dagen geleden kwam ik na mijn werk op stal zie ik in zijn hals, vlakbij zijn schouder 2 enorme bijtwonden en een soort scheur tussen de beide wonden.... -O-
Zelfs nog een stukje pees zichtbaar, ik dacht dat ik van mijn stokje ging......
Wat was er gebeurd, de pas gecastreerde draver van een stalgenoot was in de kudde gezet en ze hebben de rangorde opnieuw moeten bepalen.
Dus direct de veearts gebeld want ik dacht het ziet er zo heftig uit dat moet zsm gehecht worden.
Echter zei hij, bijtwonden hechten we niet ivm bacteriën, dus ik kreeg instructies mee hoe ik de wond moest verzorgen en als hij sloom zou worden antibiotica... Tja en dan heb je nog geen echte band opgebouwd met je onzekere Pre omdat je hem nog maar net hebt.... -O-
Dus al mijn moed bijeen geraapt en ben even het gesprek met hem aangegaan dat ik 3x per dag zijn wonden moest insmeren.
We zijn nu dus 3 dagen verder en wat een fantastisch paard heb ik....!!
Vanaf het eerste moment smeren stond ie doodstil en liet ie mij compleet mijn gang gaan en stond ie op een gegeven moment zelfs te kauwen en nota bene te suffen. :?
Vandaag kwam ik eraan met de tube in de aanslag en werd ik begroet met een luid gehinnik.
Was er gewoon ontroerd van. Hij is compleet ontspannen en wacht netjes tot ik klaar ben en kijkt dan veelbetekenend naar mijn jaszak of er nog een appeltje voor hem inzit..... De wond geneest wonderbaarlijk snel en zo heeft deze nare gebeurtenis toch nog een positief tintje gekregen.
Ik verbaas me telkens weer over de sensitiviteit van dit ras, ik hoop dat dit het begin is van een prachtig partnerschap!

Hè wat schrikken zeg.. wat een fijn paard moet dat zijn!

cynthia18 schreef:
dankjewel!

[ [url=m/1bhD7e.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ifwhqq.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/UcPQxf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een knappe <3

Ik lees altijd mee maar niet altijd tijd om te reageren :))
Van de week weer eens les gehad op een PRE en ik vond hem echt heel leuk! Helaas heb ik het geld nog niet, anders was het wel een mogelijke kandidaat haha.
Ik zag in de spiegel dat hij wel een beetje maait met z'n voorbenen (zo noem je dat toch?). Is dat eigenlijk echt erg? Of is het gewoon minder mooi?

Lumkea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 21:06

@blensink
Ja die van mij is een speciale, komt uit Spanje maar zou een flessenbaby zijn. Dus dat zou haar opdringerige karakter wel wat verklaren. Ze is wel heel lief hoor maar als ze haar zin niet krijgt zou ze letterlijk de boel afbreken om dit te ontwijken... Ik zal er nog mijn werk aan hebben!

@neile
Ik ben eigenlijk maar bij 2 verkopers geweest toen ik mijn Sombra gekocht heb hoor :) maar ik heb wel veel raad gehad van Caroline Goossens via fb toen ik haar gekocht heb, omdat ik toen ook totaal geen verstand had van papieren etc. toen heeft zij mij goed geadviseerd. Ik ben zelf nog niet op een keuring geweest maar hoop volgend jaar mee te doen aan de APTA keuring met mijn merrie.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 23:45

Aurelia nog even doorsparen, je hebt het geluk dat je tenminste kunt lessen op een PRE :) .

Bij een pre is het geen afwijking en geeft het normaal gesproken geen problemen dat je paard maait met de voorbenen. De spanjaarden waren juist blij als het paard maaide met de voorbenen dus vele paarden zijn er zo in doorgefokt. Een Pre heeft een enorme rijkwijdte van de voorbenen en over het algemeen kunnen ze hoger optillen dan welk paardenras ook. Dit komt door het schoudergewricht en waneer het paard flexible is is het mogelijk dat hij met zijn voorbenen maait, juist waneer er meer van hem gevraagt word. Dit hoort dus eigenlijk meer of minder bij een Pre. Er is een probleem als het paard er niet mee geboren is.

Lumkea met geduld komt het tenslotte wel goed met je merrie. :j

Vandaag weer Ria op bezoek gehad, dacht dat we gingen wandelen, maar omdat Iru zo rustig leek vandaag (denk dat ze een drukke nacht gehad heeft daar het hier ontzettend gestormt had vannacht) bedacht ze zich dat ze misschien wel rustig kon proberen een beetje op Iru te hangen. :)
Eerst hebben we gelongeerd en eindelijk heeft ze de galop meer of minder onder de knie.
Iru speurde er de vorige keren als een idioot vandoor, vandaag sprong ze netjes aan en had een mooie gecontroleerde galop aan de linkerkant, de rechterkant is wat moeilijker. Het terug komen uit de galop is ook al wat rustiger voorheen leek ze wel een draver.
Super weer een stapje verder. *\o/* *\o/*
Daarna één beugeltje aan het zadel gedaan en Ria probeerde alleen al haar voet erin te zetten en Iru werd panisch. }:)
Ongelooflijk weet niet wat ze met haar gedaan hebben en weet niet wat voor tauma ze in zich heeft maar dit is niet normaal.................
Als je een beetje druk zet op de beugel raakt ze in paniek.
Affijn Rita heeft eerst met haar hand druk gezet op de beugel, daarna klopjes gemaakt tegen de buik aan.
Oeh alles is eng vandaag dacht Iru. :=
Maar tenslotte had Ria wat ze wilde bereiken vandaag, één voet in de stijgbeugel en zachtjes sprongetjes maken.
Iru stond eindelijk lekker te kauwen en alles is weer goed.
Wat een avontuur. :D

Verder vanmiddag lekker mijn tuig gepoetst, alles is weer schoon. Nu mijn dames voeren en dan lekker mijn mandje is :Z

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 13:06

Dat maaien is er tegenwoordig een heel stuk uitgefokt. Mijn merrie heeft een vrij oude bloedlijn en maait dan ook flink. Ik moest er in het begin wel aan wennen en ik vond het dan ook geen gezicht, maar nu vind ik het wel bij haar passen :P Ik kwam laatst tijdens het buitenwandelen een oud boertje tegen op de fiets. Hij stopt, wijst naar haar been en roept: "Die maait! Dat gaat er nooit meer uit, dat deed 1 van mijn trekpaarden vroeger ook, maar ze worden er gewoon oud mee hoor! "

Oké, bedankt :')

Ik lees hier braaf elke dag bij, maar ik kan niet meer uit elkaar halen wie wie is! Post vooral veel foto's en berichtjes, zo hou ik het uiteindelijk wel weer bij :D En bovendien is dat leuk! *\o/*

Blensink, heb je al training gedaan waarbij je boven haar werkt? Ik ben mijn merrie gaan longeren vanaf een ikea krukje :') Ook dichtbij laten komen, aaien, parkeren, snoepje geven langs de andere kant (half er over hangen, stiekem steeds meer gewicht).
Nu komt ze al goed staan met haar lichaam zodra ik mijn krukje pak. Alsof ze me uitnodigt om er op te klimmen :D

Wel fijn dat je zo'n goede hulp hebt. Mijn hulp is naar het buitenland en zelf heb ik er te weinig ballen voor }:0

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 13:22

Fijn om te weten dat het niks ergs is :D hoef ik daar in de toekomst geen paard op af te laten vallen.

Jeetje dat is wel een heftige reactie met een beetje druk op de beugel. Fijn dat jullie weer een stapje vooruit zijn gegaan!

haha geweldige reactie van die man, dais :p