Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 10:07

Heel begrijpelijk! Zo'n tijd associeer je dan ook met die pech..hopelijk kun je toch nog redelijk onbezorgd op vakantie!

Sneu van die Arabier zeg, ik had het ook met een van mijn vorige paarden. Was een luchtzuiger en die raakte altijd de hele maand december zo gestrest van het vuurwerk dat hij echt vreselijk aan het zuigen was.

Wat we nu hebben geeft er gelukkig niet zoveel om.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 21:05

Hey allemaal!

Hopelijk hebben jullie al fijne kerstfeesten achter de rug? :)

Jenara is nog steeds echt héél mager :'(
maar ik heb ook goed nieuws, heb het probleem aangekaart bij de eigenaars en ze gaan meer hooi geven :D
Dus hopelijk ga ik binnenkort toch eindelijk wat verbetering zien.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 21:38

Ik hoop het ook Jenara!

Kerst weer overleefd (is niet echt mijn kopje thee O:)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 13:39

Ik heb even niet gereageerd, maar hoop dat iedereen een fijne kerst gehad heeft!

Zag wat langskomen over hoge bedragen voor stalling... het blijft een dure hobby. Ik ben heel blij met waar ik nu sta, al zou ik graag een paar dingen veranderen. Maar de sfeer is heel fijn en ik kan fijn meelopen in het systeem (hoefsmid, ontwormen, enten etc), dus voor een eerste eigenaar scheelt dat zeker.

Ik hoop dat je van je rust kan genieten Dartel, en dat alles vlekkeloos verloopt!
Navaro lijkt weinig om het vuurwerk te geven, maar ik weet niet hoe het is als het 'los' gaat. Hij lijkt sowieso niet enorm snel onder de indruk, heel fijn die nuchterheid :D

Fijn Jenara, dat ze meer hooi gaat krijgen! Ik hoop dat ze goed bij trekt!

Leuk overzicht Dorien!

Met Navaro gaat het prima, hij heeft een nieuwe deken die wat ruimer zit bij zijn schouders. Eentje waar liners in kunnen, dus ik kan wisselen tussen 100, 200 en 300 gram. Hij vindt het zelf allemaal prima, het maakt hem weinig uit. Ook mezelf (en hem?) verwend met een nieuw halster (zodat ik ook een backup halster heb).
Laatst met een stalgenootje gewandeld in het bos, zij te paard, ik aan de hand. (Voor mij) voor het eerst langs de weg ook met auto's, daar gaf hij gelukkig weinig om.
Woensdag (1 januari) is het zover, ik ga met mijn oude instructrice de uitdaging aan er weer op te gaan. Ik ben heel benieuwd! Ik heb er zin in maar het blijft spannend natuurlijk. Is het vooral erop zitten en stappen en heel misschien draven aan de longe, of zou ik ook zonder kunnen omdat het zo goed gaat? We gaan het zien! De nieuwe cap is gekocht dus ik kan nu ook weer veilig erop ;)
Die dag is de manege soort van gesloten, dus ik verwacht ook heel weinig mensen en dus alle rust.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 14:44

Wat goed Jenara! Hopelijk komt ze snel wat kilo’s aan.

Leuk filmpje Dorien!

Spannend, maar wel goed dat je in bijzijn van je
instructrice weer opstapt Century. Lekker rustig aan doen en kijken hoe het aanvoelt.

Hier alles goed. Les gehad met grondwerk en de dubbele lange lijnen. Die lange lijnen lagen onder de kerstboom. O:) En lekker bosritjes gemaakt, morgen het laatste ritje van het jaar!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 15:24

@Dorien, leuk overzichtje :D Jullie hebben mooie stappen gezet dit jaar zeg!

@Century, Oh handig, van welk merk heb je die deken? Ik heb net 2 2dehands amigo dekens aangeschaft, met al het extra voer was dat financieel net iets haalbaarder dan nieuwe :+
En oh, heb je een foto van je nieuwe halster? Wat fijn dat Navaro zo nuchter is, daar ga je nog veel plezier aan hebben :)
En wat een leuk vooruitzicht voor het nieuwe jaar, ik duim alvast dat het supergoed gaat :D

@Nadir, leuk kerstcadeau :D hoe ging de les? Had je al eerder met dubbele lange lijnen gewerkt? Geniet nog van je bosritje morgen :)

Ik maak voorlopig snackwandelingen aan de hand met Jenara, zodat ze toch rustig wat beweging heeft en eens buiten komt. Heb mezelf voorgenomen dat ik rustig terug ga beginnen rijden als ik haar ribben niet meer kan zien. Voor nu dus even beetje gezellig samen stappen :)

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 16:34

Jenara schreef:
@Nadir, leuk kerstcadeau :D hoe ging de les? Had je al eerder met dubbele lange lijnen gewerkt? Geniet nog van je bosritje morgen :)

Ging heel goed! We hebben het nu een keer of 5 gedaan en ze pakt het heel fijn op. Ik vind het zelf nog een beetje onwennig dus ben blij dat we nog wat begeleiding krijgen. Erg leuk om zo vanaf de grond iets met je paard te doen, vind ik.

Jenara schreef:
Ik maak voorlopig snackwandelingen aan de hand met Jenara, zodat ze toch rustig wat beweging heeft en eens buiten komt. Heb mezelf voorgenomen dat ik rustig terug ga beginnen rijden als ik haar ribben niet meer kan zien. Voor nu dus even beetje gezellig samen stappen :)

Heerlijk, even samen wandelen. Je kunt ook nog wat onder het zadel stappen om haar wel licht wat aan het werk te houden?

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 15:38

Fijne jaarwisseling allemaal!

Hoe staan ze er bij jullie bij met het vuurwerk? Ze stonden hier tot half 1 buiten maar gelukkig weinig knallen en ze waren niet onder de indruk.

Nu op stal en kan niet wachten om in 2025 weer mooie momenten te hebben met Smats <3

Afbeelding

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 16:05

Bij ons ging het goed tot een uur of half twaalf. Toen fietste er een groep jongens langs die rotjes of zo in de voorwei gooiden. Daar stonden de paarden gelukkig niet, maar ze schrokken zich wel te barsten en gingen aan de kletter. Sindsdien veel onrust, ook al gebeurt er niet veel. We checken ze ieder half uur en hebben besloten ze uiterlijk om 16u binnen te halen.
Voor mij is oud en nieuw geen feest, nooit echt geweest ook. Maar als paardeneigenaar zeker niet. Ik ben altijd blij als het weer 1 januari is :\

Neemt niet weg dat ik jullie een gelukkig nieuwjaar wens! :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 17:18

Nou, de mijne is echt helemaal opgenaaid en dan is het altijd een beetje oppassen geblazen. De Shet werd al gemolesteerd en een voorbeen was helaas wat warm. Ze had een enorm gat gegraven en ben nu bang dat ze er zelf lomp in heeft gelopen. Die weet duidelijk niet wat ze met zichzelf aan moet. Ze gaan zo naar binnen met de luiken dicht. Heb maar een pak extra vlas in de stal gegooid en hopelijk blijft ze een beetje rustig tijdens de jaarwisseling. Ze krijgen van te voren nog een extra plak hooi.

Ik ben ook blij als het weer voorbij is.. Allemaal een fijne jaarwisseling gewenst en de beste wensen voor 2025!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 19:56

Oh jeetje, rotjes gooien vlakbij dieren is echt niet tof.

Klinkt ook niet heel relaxt Elisa!

Hier weinig knallen rondom stal, de paarden waren heel relaxt. Ik verwacht niks geks.

Alvast de beste wensen voor 2025, met heel veel mooie paardenmomenten <3

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 21:00

@Nadir: leuk, lange lijnen! Zoiets zou ik ook wel eens willen proberen. Misschien een keer een workshop boeken oid. Hoe was je ritje?

@Jenara:
Ik heb deze deken gehaald: https://www.kramer.nl/Paard/Paardendeke ... em-0-300-g

Bij Kramer dus, was naar Duitsland gereden :)
En het halster (hier al een beetje vies haha, en niet de beste foto want meneer vond dat ie klaar was en weg mocht lopen):
Afbeelding

Hoe doet ze het buiten? Wandelen vind ik zelf ook heel fijn, al moet Navaro leren dat ie niet bij elk grasje stil mag staan. Maar dat gaat vaak vrij goed, hij stapt ook goed door. Hij vindt buiten duidelijk een stuk interessanter dan de bak.

@Snoraly: ik begrijp dat de paarden het allemaal prima doen van de pensionstal-eigenaar. Dus ik vertrouw erop dat ie morgen gewoon lekker relaxt is :)

@Dorien: meen je dat? Ik snap dat echt niet he, mensen die vuurwerk naar anderen gooien, mens of dier. Echt...

@Elisa: Ah, dat is ook balen zeg, hopelijk komt ze tot rust!

De beste wensen allemaal! Ik laat jullie morgen wel weten hoe mijn eerste rit op Navaro weer ging :D

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 21:07

Century schreef:
@Dorien: meen je dat? Ik snap dat echt niet he, mensen die vuurwerk naar anderen gooien, mens of dier. Echt...

En dan ook nog tegen elkaar roepen “Haha, kijk dan, die paarden!”
Echt hè -:(-

Century schreef:
Ik laat jullie morgen wel weten hoe mijn eerste rit op Navaro weer ging :D

Veel plezier!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 12:26

Century, ja moet je zeker doen een workshop, altijd leerzaam! Mijn ritje was heerlijk en vanochtend ook al lekker een nieuwjaarsritje gemaakt!

Ideaal, dat Kramer. Prima spullen hebben ze daar.

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 12:30

Succes vandaag Century!

Heerlijk Nadir het eerste ritje al gemaakt!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 15:47

Lekker Nadir!

Ben benieuwd hoe het gegaan is vandaag Century, het is lekker nat bij jullie zie ik.

Nee, het was ook niet zo relaxt gisteren..om twaalf uur stond ze te bokken in de stal. Heb vanmorgen maar even de spanning er uit laten lopen..dat was hard nodig. Gelukkig is het vandaag rustig qua vuurwerk..het scheelt denk ik dat het zo hard waait.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 19:11

@Elisa: dat zijn de paddocks helaas wel ja, de buitenbak is heel goed te doen en ik heb in de binnenbak gereden, dus daar geen last van regen. Wel wind vandaag :=
Hoe gaat het met je paard vandaag? Is ze de spanning een beetje kwijt?

Ik heb gereden! Nou ja, ik heb erop gezeten :+ was nog niet echt rijden. Maar wel zelf wat sturen, halthouden, beengeven etc, wel allemaal aan de longe.
Bij het vooraf even longeren was ie wel wat druk, ook vanwege de wind (klapperende deuren etc), maar bij het opstijgen was hij relaxt en ook tijdens het rijden was ie heel gefocust, de wind werd helemaal genegeerd. Hij schrok af en toe een beetje, en bij het aandraven was ie wat rennerig. Maar verder hebben we best ontspannen gestapt en gedraafd. Een paar keer een overgang maken en het ging al veel beter. Afstijgen ook geen probleem.
Dus een goed begin van het nieuwe jaar *\o/*

(Foto is in beweging door instructrice gemaakt terwijl ze ook de lijn vast had, dus niet scherp).
Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 19:26

*\o/*

Super! Wat een knapperd is het. Klinkt als een fijne ervaring en ik hoop dat jullie het zo kunnen uitbouwen verder.

Nouja als de bakken droog zijn kunnen ze daar in ieder geval hun benen strekken. :)

Ze was vandaag gelukkiger rustiger en nog wel uit haar doen maar heb haar even goed gelongeerd en kon ze de spanning er een beetje uitbokken en ontspannen door het werk en ik had het idee dat dit haar goed deed. Dus hopelijk kan ze nu wat meer tot rust komen weer.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 19:29

Wat fijn Century! Een goed begin van het nieuwe jaar!

Goed dat alles er nu uit is Elisa. Blijft toch altijd een stressvole dag voor de dieren.

Op naar de zomer wat mij betreft! :D

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 19:47

Goed begin zo Century!!

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 22:19

De allerbeste wensen voor het nieuwe jaar allemaal.

Hier viel het best mee met geknal. Paarden stonden allemaal op stal, luiken toe en radio aan. Ze hebben ook een grote bak bietenpulp gekregen en (te) veel hooi. De dames vonden het allemaal eens zo gezellig, tot ik de stallen binnenging om te controleren. Ze vonden het allesbehalve dat ik hun rust daar ging verstoren. Lafuente keek me vol minachting aan. :')
Ik denk niet dat er een expressiever paard bestaat dan deze troela.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 22:26

De beste wensen allemaal.

Hier was het weer stressvol. Bleek een vuurwerkshow georganiseerd te worden om de hoek, hoorden wij op de 30e. echt heel fijn geregeld allemaal :')

Dus de paarden die dag nog naar mijn instructrice gebracht, gisteren de merries weer opgehaald en vandaag even haar PRE hengst gereden (echt mijn droompaard dus supergaaf) en de kleine meneer naar huis gefietst hahaha.

Het scheelde mij wel heel veel stress zo.

Oh wat fijn Century.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 10:34

Haha Pastis, verstoorde je haar slaapje? Fijn dat ze zo rustig stonden.

Oh jemig Audesta, dan hoor je dat ook veel te laat zeg! Dat lijkt me ook stressvol.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 10:41

Ja niemand was op de hoogte in de buurt. De instelling ging er vanuit dat het bedrijf wat het vuurwerk kwam verzorgen dit gedaan had en dat was dus niet zo. Echt heel slordig.

Maar goed. Ik had mijn handen dus eens vrij om 12 u :+

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 13:36

Slordig zeg, gelukkig kwam je er nog op tijd achter dan!