Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 01:19

Gezellig Mandy dat je ook weer meedoet hier. *\o/*
Ik ben ook een poosje weggeweest maar ik herken je profiel nog. :D

Vandaag weer heerlijk aan de slag geweest met mijn dames.
Krijg er steeds meer lol in.
Iru liep bij mij ook fantastisch vandaag en Bikain deed ook haar best gehoorzaam te zijn.
Ria mijn instructrice had gevraagt of ik vandaag met haar meeging op buitenrit maar ik had andere werkjes te doen, volgende week weer heerlijk een dagje paardrijden om alvast in vorm te komen als ik strakjes op Iru ga stappen. :D
Verder geen nieuws voorlopig zijn we nog met de spieropbouw bezig en volgende week krijg ik meer oefeningen te doen op de grond.
Hopelijk is dat leuk om te vermelden want nu heb ik het idee alsof ik steeds hetzelfde schrijf :=

Iedereen een heel fijn weekend!

Mandy

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 13:08

Goed dat je het zgt. Denk dat mn profiel wel toe is aan een update haha.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 23:00

Wel handig Mandy want zo herkennen we je tenminste :D

neile ben je al aan je lesjes begonnen?
Ben benieuwd hoe het gegaan is of moeten we nog even wachten.

Hier vandaag een rustdag dus niet weer het zelfde verhaaltje :D
Alleen maar geknuffeld, wat een heerlijke knuffelpaarden zijn onze pre´s toch!

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 11:30

Ziezo, nu wil ik weer even inhaken. Het is een hectische week geweest en het gaat heel snel hier. Ik ga van onder naar boven proberen te antwoorden.

Blensink, ik heb zaterdag mijn lesje lange lijnen gehad. Ik had eigenlijk gedacht dat het niets ging worden. Ze is zo energiek en mag écht niet bewegen... Hang daar dan twee lange lijnen aan (zonder longeersingel want mag niet wegens buikheling) en loop op een afstand? Gaat niet werken, .. dacht ik! WAW- wat heeft ze me verbaasd. Ik denk dat ze het supertof vond om een taakje te hebben. Ze deed het fantastisch goed. Waar ze de laatste tijd zo 'stout' (lees: energiek en moeilijk te focussen met momenten) was, was ze nu supergeconcentreerd bezig met haar werk. Er was lawaai buiten de binnenpiste, de hond was aan het rondspringen en ineens gaat de grote poort open en komt er iemand binnen met een grote ladder. --> Ze zag het maar besteedde er geen aandacht aan. Dat had ik dus ECHT ECHT niet verwacht. Gewéldig!
En jij volgende week ergens ook een fijne wandeling gaan maken met Iru hé! ;) Even terug genieten. Ik was overigens op je profiel gaan kijken en ik herinnerde me jouw vorige paard en zijn topics nog.. Wat een wereldpaard ook hé!

Mandy, tuurlijk praat toch weer lekker mee?! Iedereen welkom, wat mij betreft! :D Hoe meer zielen hoe meer vreugde.

Roxymax; oei? Wat is er gebeurd?!

Jo1994: Knapperd, jouw indio! Ik dacht even dat het familie was van de vader van mijn merrie, Seni Indio, maar blijkbaar toch niet denk ik. Hopelijk snel weer on track, zodanig dat jullie weer veel plezier samen kunnen hebben.

EdKingenZo: Een knap jonkie dat aan het opgroeien is en eindelijk een échte vriend voor het leven in je huidige rijpaardje. Ik vind dat jullie echt een geslaagde match zijn, als ik zie wat je samen al heel snel al uitspookt. Het zonder zadel rijden, springen,... Goeie keuze gemaakt hé! ;)

Azmay: Ladies on the loose! :D Die zien blij met het herfstzonnetje denk ik. Ze zien er goed uit! Ga je het verdere zadelmak maken uitbesteden? Ben er zelf ook over aan het denken. Zaterdag heb ik een afspraak voor een gesprekje en eens te gaan kijken bij iemand.

Zsazsa: Ja, het was een gok maar wat jammer dat het toch zo structureel slecht met je paardje gaat dat ze echt niet meer bruikbaar is als rijpaardje. Je hebt wel een mooi veulentje om naar uit te kijken. Merrie blijft wel op termijn? Of ga je toch uitkijken naar een andere thuis?

Ik hoop dat ik op iedereen nu wel gereageerd heb. Het gaat soms zo snel! :D

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 11:46

@Neile, ik durf haar eigenlijk niet te verkopen omdat ik bang ben dat ze toch weer gaan rijden met haar. Als ik nou iemand kende die echt alleen wilde fokken met haar zou ik het wel aandurven. Maar dat is lastig. Ik ben weer aan het rondkijken voor een Pre erbij. Ik wil toch wel graag rijden merk ik nu en binnenkort kan ik hier 2 paarden aan huis kwijt. Hopen dat ik in juni iig een mooi veulen aan haar overhoud.

Trouwens best leuke he lange lijnen werk. Heb jet idee dat Pres dat goed oppakken!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:17

Ik ga misschien het doorrijden door iemand anders laten doen, ik ben niet iemand die blaakt van zelfvertrouwen in het zadel en Kim voelt dat feilloos aan. Maar ze is al wel zadelmak hoor, dat is me met veel geduld wel gelukt.
Diva ga ik ook zelf kijken wat ik er van kan bakken, die kan wat meer hebben dus het word of opstappen en wegrijden of een eindeloze discussie en dan moet zij ook even weggebracht :')

Ik snap je Zsazsa, dat mooie veulen zal wel goed komen. Waar hoop je op, hengst of merrie?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:19

Een zwarte hengst lijkt me wel leuk. Maar van zowel Els als Favorito is de vader Vos. Dus misschien verrast ze me wel met een vosmerrie *D geslacht maakt me eigenlijk niet uit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 17:33

Ow jammer dat ik maar een paard kan houden..een fokmerrie lijkt me ook wel wat. En een mooi vos pre veulen kan ook super mooi zijn vind ik. {vind vossen bij pre's mooier dan bij andere paarden op de een of andere manier}

Verstandig Azmay, een goede basis legt veel plezier voor de rest van het verdere "rijleven" van een dier.

Wat leuk dat ze dat zo goed oppakte Neile, gaat het herstel verder goed?

EKE: super leuk om te zien dat je zo veel plezier hebt van je nieuwe paard en hij ziet er ook al een stuk beter uit.

Er is zoveel gekletst met zoveel nieuwe mensen dat ik even een beetje de kluts kwijt ben haha..zag in ieder geval veel mooie paarden voorbij komen.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 00:27

neile wat leuk om te lezen dat Diosa het zo goed deed met haar lesje lange lijnen. Ik zie het helemaal voor me dat ze helemaal geconcentreert rondliep ondanks dat er van alles gebeurde. Goed dus deze afleiding.
Hihi word helemaal enthousiast van jou, pre´s zijn echt zoo dat ze dolgraag willen werken. Dat is het leuk van dit ras als je met ze bezig bent word dat beloond door trots te doen wat je vraagt dat merk ik bij Iru ook.
Tja Flash dat is alweer 5 jaar geleden dat ik haar heb moeten laten inslapen ;(
Was een heel bijzonder paard, hopelijk volgend jaar ook lekker door andere bergen rijden met Iru.

Moeilijk is dat he _Zsazsa_ dat je niet durft te verkopen omdat je bang bent dat ze toch gaan rijden. Leuk dat je toch op zoek gaat naar een Pre. En in juni krijg jij een heel mooi veulen.

Azmay vervelend he dat spiegelen van onze Pre´s. Misschien beter even voor het begin iemand die je kan begeleiden. Ik heb ook veel baat bij mijn instructrice en het maakt het net even gezelliger.

Elisa2 heb even in je profiel gekeken mooi paard heb jij!

Hier gaan we lekker door, fotootjes van gisteren Iru aan het werk:

Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 09:30

Wat een mooie omgeving daar...*jaloers* ziet er fijn uit..Iru is nog niet zadelmak?

En dankjewel..ik vind hem ook mooi maar mis toch een beetje de werkwillige PRE karakters..{warmbloed werkt toch anders, of iig deze haha}

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 21:32

Wat jammer dat je paard niet werkwillig is Elisa2.
Wat ik merk aan mijn Pre´s willen
Waar heb jij jouw paard gekocht in Nederland?

Wij zijn op het moment bezig om Iru opnieuw in te rijden.
Reuze spannend en leuk!
Ze is vroeger wel bereden geweest maar waarschijnlijk op een zeer brute manier.
Ze was enorm kopschuw, nu zijn we rustig aan met haar begonnen sinds september en ze doet het super. Ze vind het leuk en is zeer werkwillig.
Toch moeten we echt heel voorzichtig te werk gaan ivm haar achetrgrond.
Vandaag door het idee neile dacht ik ga ook lange lijnen proberen maar met een beetje teugeldruk word ze ontzettend nerveus.
Gelijk weer gestopt en uiteraard heeft ze er geen last van gehad ze vertrouwd me volkomen.
Ria mijn instructrice zou gisteren gekomen zijn maar ze appte dat ze niet kon vanwege een prive probleem.
En dat ze vandaag gekomen zou zijn maar vandaag niets gehoord hoop dat er niets ernstigs is gebeurd met haar paard, hond of met haar lessen. Als ik morgen niets hoor ga ik er wel achteraan vandaag durfde ik niet te bellen...........

dekensenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 21:57

Ben sinds 3 jaar PRE gek en dacht nu daar is op bokt vast een leuk topic over :)
Was wat aan het zoeken en kwam dit topic tegen :) Ga vanaf nu volgen.. (en als ik tijd heb even een eindje terug lezen :)

Zal mn paardje even aan jullie voorstellen :o
Dit is mijn 2de PRE en nu 2 jaar in mijn bezit. (helaas mn eerste PRE na een jaar moeten laten inslapen)
Dit is Nacho (eingelijk Favorito maar heb hem vernoemd :D )
Een ruin van 6 jaar, op zijn 4de uit Spanje vandaan bij mij gekomen. Was toen net beleerd, had zn 8 keer iemand op gezeten. Toen hij er net een maandje was en we het inrijden verder wouden oppakken kreeg ik een ongelukje met marathon rijden en kon ik meer dan een half jaar niks doen. Voor Nacho wel goed geweest, kon hij mooi nog even een dik half jaartje groeien!
Hij was zwart toen hij bij me kwam en nu ziet hij er zo uit :) (Ben benieuwd hoe wit hij gaat worden)
Afbeelding

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 22:04

Nacho is mooi zeg!! Hij is nu 8 zeg je?

Wala is 6 en is nu zo, dus Nacho zal waarschijnlijk heel langzaamaan wit worden. Leuk he die toverballen :D

Afbeelding

Neile, ik heb een dubbele hernia in de laatste rugwervels, al heel lang. Ik weet niet precies wat er gebeurd is , maar het is er opeens ingeschoten en ik kan bijna helemaal niets meer. Zelfs lopen is me veel te pijnlijk. Ik baal er echt van hoor. Morgen ga ik naar de dokter, want ik loop er al een week mee.

dekensenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 22:09

Nacho is nu 6
Toen die 4 was zag hij er zo uit (de verkoopfoto :o )

Afbeelding

Erg leuk die toverballen.. Ben zo benieuwd hoe hij gaat worden.
Zo die van jou is al mooi wit zeg!! :)

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 22:10

Hai welkom hier gezellig.
Wat verschrikkelijk van je eerste paard. |(
Maar gelukkig heb je Nacho gevonden, hihi wat leuk dat hij langzaam aan verkleurt.
Ik denk dat hij helemaal wit word tenslotte.

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 09:06

Wauw gaaf paard hoor.
Een echt toverballetje.
Die van mij wordt ook echt heel langzaam lichter. scheelt wel wassen

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 10:27

Knappe Nacho zeg! Jammer van je eerste PRE. Mag ik vragen wat er gebeurd is?

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 10:53

Hoi allemaal! Ik volg nog steeds mee en moet weer eens fotos plaatsen en meer van me laten horen omdat er zo veel veranderd is enzo :D
Wat zijn er vele nieuwe, leuke en voral mooie PRE's en Anda's erbij gekomen ! Super leuk !! :D

Ik ga zien dat ik snel op iedereen nog kan reageren (in de loop van deze week)
Heb het ontzettend druk en er komen veel veranderingen... Oa samenwonen met mijn vriend :+: , eigen grote auto kopen voor de van te trekken (Toyota Hilux :D ),...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 11:00

Wat een prachtig paard is Nacho! wat doe je met hem?

Blensink, ik snap het..sneu dat ze zo grof om zijn gegaan met hem/haar zeg. Hoop dat dat vertrouwen nog goed te herstellen is. Mijn paard is wel werkwillig hoor, maar op een andere manier dan de PRE's..ik mis een beetje de fijngevoeligheid van de pre's zeg maar. Hij komt idd gewoon uit NL, ik heb hem al 12.5 jaar.

rocymax, wat naar die hernia..hoop dat je je snel wat beter voelt.

Grote stap Furioso samenwonen..snap dat je druk bent.

dekensenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 15:15

Dank jullie :)
@neile: Natuurlijk mag je dat vragen. Mn vorige PRE gekocht op een handelstal in NL en bij aankoop niet laten keuren. Heel dom natuurlijk maar was te goed gelovig. Hij was 4 jaar toen ik hem kocht en net uit Spanje vandaan. Na 3 kwart jaar werd hij kreupel, hij had al langere tijd wat vocht op zijn spronggewrichten. Dus toen hij kreupel werd ook gelijk naar de kliniek gegaan en het niet af gewacht omdat die die vochtbulten al niet vertrouwde.
Daar foto's gemaakt en waar ik bang voor was bleek een terechte angst. En het was nog erger dan ik dacht.
In beide achterbenen spat en OCD en ook nog in zijn linker achterbeen een cyste.
Ze zouden er misschien wel iets aan kunnen doen maar kans van slagen was zo klein dat het er gewoon op neerkwam dat hij met altijd pijn in het land zou kunnen staan. En misschien is een goede dag zou hebben. Daarom besloten hem in te laten slapen.

@Elisa2: Ben nog bezig hem goed door te rijden. Door mijn ongelukje een erg langzame start met hem gehad en eigenlijk pas sinds begin van dit jaar echt goed met hem bezig.
Nacho was eerst ook heel erg druk, kon zomaar uit het niets kei hard gaan racen zowel tijdens rijden als longeren. Alles gecheckt waarom hij dat deed. Zadel, hoofdstel, bit, osteopaad etc.
Wel verhalen over magnesium gehoord maar daar was ik altijd wat sceptisch over. Toch maar gaan proberen en wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb. Hij heeft nu zoveel meer rust in zijn lijf. Waar hij voorheen alles zag en overal op reageerde is hij nu gewoon relaxed.
Af en toe heeft hij ook nog wel eens een uitspatting maar is goed onder controle te krijgen nu.

Heb geen wedstrijd ambities oid. gewoon lekker bezig zijn en wie weet ooit nog eens een wedstrijdje rijden.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 22:16

Leuk furioso ben benieuwd naar je foto´s en je veranderingen, gezellig samen wonen met je vriend en een nieuwe auto.
Gefeliciteerd!

dekensenzo moeilijke maar dappere keuze met je vorige paard. :(:) Wat fijn te lezen dat magnesium Nacho rustiger maakt je hebt er niets aan zo´n nerveus paard.

Elisa2 ik was even in de war sorry natuurlijk heb je je paard uit Nederland :o? .
Heerlijk dat je hem al 12,5 jaar hebt. Dat kun je ook zien op de fotos jullie vormen een mooie combinatie.

Vanmorgen is Ria mijn istructrice weer langsgeweest.
We hebben het bitloze hoofdstel omgedaan, mijn hemel Iru werd helemaal wild.
Gelukkig is Ria erg geduldig en lief en tenslotte met een paar worteltjes konden we het rustig aandoen.
Daarna het volgende op de grond aan het werk, wat een angst weer, twee wit weggedraaide grote ogen kijken ons aan wat we in hemelsnaam gaan doen.
In het begin enorm onrustig maar na een poosje had Ria het hoofd omlaag en deed wat er gevraagt werd.
We hebben teugeldruk geoefend vanaf de grond.
Wat is dat moeilijk, maar tenslotte kreeg het onder de knie.
Super weer wat geleerd, morgen mag ik zelf oefenen na het longeren ben benieuwd. :=
Iru ook voldaan na het werk gaf ze een diepe zucht van opluchting zo lief.
Mijn instructrice verwacht geen problemen als ze strakjes is ingereden en steeds meer vertrouwen krijgt dan verdwijnt ook langzaam aan haar angst.
Wel zullen we met rustige hand/ruiter moeten gaan rijden en ik had sowieso al gedacht aan bitloos met Iru dus voorzie eigenlijk ook geen problemen.
Met het geduld en de tijd waarmee we te werk gaan komt het allemaal wel goed.
Zowel Iru als ik zijn superblij met onze Ria. :D

cynthia18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 23:11

Hoi allemaal!

Ook ik ga zal mijn paardje even voorstellen! Kwam Per toeval dit topic tegen en vind dit erg leuk om te volgen.

Dit is Salvador en is inmiddels bijna een jaar van mij. Salvador is ruim 3,5 jaar oud!
Ook hij is een echte toverbal, begint ook lekker uit te zwaren, wat is het toch een leuk ras!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lumkea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 07:43

@cynthia18
Wat een leukerd zeg! Doet me erg aan mijn merrie denken: zelfde kleur en zelfde leeftijd.
Afbeelding

Die van jou is enkel wat fotogenieker!

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 11:03

Rocymax: goed dat je naar de dokter gaat... een hernia is niet niets denk ik. Gelukkig zelf geen rugproblemen maar ik kan me voorstellen dat stevige rugpijn behoorlijk beperkend en verlammend kan zijn. Veel beterschap!

Furioso: waw. Grote stappen! vette nieuwe auto..haha! Dat is de moeite. ik heb ook een trailer rijbewijs maar nog geen auto en vanne. Dat komt er wel op termijn. Spannend voor jou!

Dekensenzo: pffff... heftig. Als ik zulke verhalen hoor zit het wantrouwen richting echt commercieel gerichte handelsstallen wel echt heel hoog bij mij weer. Ja, je had moeten laten keuren maar zij moeten ook geen kapotte paarden verkopen voor gezond. Verdorie zeg wat een pech. Maar het karakter van de PRE stond je zo aan dat je toch voor een tweede bent gegaan.

Blensink: oei dat trauma bij Iru zit wel diep. Jammer dat ze zo ruw omgaan soms met paarden die dat totaal niet nodig hebben... en an krijg je dit. Je krijgt dat wel in orde. Daar ben ik van overtuigd.

Welkom Cy thia18 en welkom knappe Salvador!

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 12:24

dekensenzo ik vond je naam al zo bekend.
ik heb van de week op je site mn sinterklaascadeautje uitgezocht. en daarover nog gemaild. grappig dat ik je hier dan weer tegenkom