lusitano praat en foto,s

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luckystory
Berichten: 3471
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 11:02

Een 'grote' Lusitano is wel lastig te vinden en heeft een bijbehorend prijskaartje.
Vorig jaar heb ik mee gezocht voor een vriendin die ook zo lang is. Dat is toch wel een zoektocht geweest... Uiteindelijk heeft ze één gevonden in Frankrijk. Maar het beest bleek een behoorlijke draak met meer dan één vijsje los en zacht gezegd levensgevaarlijk. Na anderhalf jaar kan ze er eindelijk mee rijden. Paard heeft dikke chance dat hij bij haar terecht gekomen is. (Wat de fokker ook achteraf toegaf, dat dat zijn bedoeling was.) Maar die fokker zou ik dus al niet aanraden :+

Maar tijdens de zoektocht kwamen we wel wat grote tegen bij Leonardo Franco en bij Santa Margarida.
Dus daar kan je misschien al eens informeren?
En uiteraard kan kijken bij de fokkers hier, ook nooit kwaad. ;)

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 11:03

Daphneeeej schreef:
Eerst werden ze getoond onder het zadel waarna ze moesten afzadelen en moesten opstellen waarbij exterieur bekeken werd in stand. Dus was wel uitgebreid meer je krijgt verder gewn punten te horen ofzo.


Ahh okee.. Wel heel gaaf om een keer mee te maken!!!
Ik hoop dat het je lukt om mee te doen volgend jaar!

Jessix

Berichten: 16525
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 11:14

De keuring is natuurlijk wel een fokkers evenement. In NL hebben we een ruinen rubriek, die bij de APSL zelf niet voor komt. (er valt immers niet te fokken met een ruin ;) ) De Portugese keurmeesters weten ook niet echt wat ze er mee aan moeten, merk ik. Zit je bij de eerste drie dan zal je wellicht wat commentaar ontvangen over de plus en min punten van je paard, maar de meeste zullen de rijbaan weer verlaten zonder.

Als je het leuk vind om eens in de grote hal in Ermelo te rijden, te samen met andere Lusitano's moet je het natuurlijk gewoon doen. Maar ik denk dat je niet veel van het keuringsaspect moet verwachten. :)

Jessix

Berichten: 16525
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 11:19

ilse27 schreef:
Hoi, ik ben Ilse en nieuw op dit forum. Op dit moment rijd ik nog een lieve maar onder het zadel knap lastige KWPN merrie (zo eentje die iedere grasspriet ziet die er gisteren toch echt nog iets anders bijstond...) Ze is al wat ouder en ik ben dus voorzichtig aan op zoek naar een veulen of jaarling. Jaren geleden bij een fokker in Golega geweest en in Portugal een aantal lusitano's gereden en sindsdien toch vaak nagedacht of de volgende niet een lusitano zal gaan worden. Het hete zonder extreem kijkerig te zijn sprak me erg aan. Gisteren bij de keuring in Ermelo een paar knappe hengsten en merries voorbij zien komen en een paar hele leuke veulens. Niet alles was mijn smaak qua exterieur en beweging natuurlijk, maar zeker mooie gezien.
Ik schrok wel een beetje van de manier van doen van een prominent aanwezige fokker eerlijk gezegd, terwijl ik weet dat hij wel wat te koop heeft staan aan veulens en jaarlingen.
Waar zouden jullie heen gaan voor een wat groter gefokte (ik ben 1.80 met lange benen helaas), goed bewegende jaarling? Ik koop liefst rechtstreeks bij de fokker.
Aan welk bedrag moet ik denken?


De prijs is afhankelijk van wat je wil. Let er wel op dat je dan al een hele grote jaarling koopt. Ik zie de laatste tijd zoveel mensen die hun paard toch weer verkopen omdat deze te klein is gebleven..

Daphneeeej

Berichten: 3009
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 11:19

Het was gister wel erg netjes gedaan ook bij de ruinen. De keurmeester nam uitgebreid de tijd! deed ook netjes punten voor zichzelf opschrijven zodat je altijd kon navragen voor toelichting.
Voor de ruin heeft het evt geen meerwaarde meer voor de ouders van het die is het een mooi gegeven om goede nakomelingen te hebben.

Jessix

Berichten: 16525
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 11:22

Daphneeeej schreef:
Het was gister wel erg netjes gedaan ook bij de ruinen. De keurmeester nam uitgebreid de tijd! deed ook netjes punten voor zichzelf opschrijven zodat je altijd kon navragen voor toelichting.
Voor de ruin heeft het evt geen meerwaarde meer voor de ouders van het die is het een mooi gegeven om goede nakomelingen te hebben.

Er waren er ook maar 3. :) Als er 8 meedoen, kunnen er 5 naar huis zonder dat ze er iets wijzer van zijn geworden. Vraag maar aan Nouvel, die heeft al eens mee gedaan.

Daphneeeej

Berichten: 3009
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 11:25

Jessix schreef:
Daphneeeej schreef:
Het was gister wel erg netjes gedaan ook bij de ruinen. De keurmeester nam uitgebreid de tijd! deed ook netjes punten voor zichzelf opschrijven zodat je altijd kon navragen voor toelichting.
Voor de ruin heeft het evt geen meerwaarde meer voor de ouders van het die is het een mooi gegeven om goede nakomelingen te hebben.

Er waren er ook maar 3. :) Als er 8 meedoen, kunnen er 5 naar huis zonder dat ze er iets wijzer van zijn geworden. Vraag maar aan Nouvel, die heeft al eens mee gedaan.

Deze keurmeester deed iig van alle paarden in de ring punten opschrijven. heb vrijwillig geholpen met punten notering en ook erover gesproken met deze keurmeester. Maar misschien was dat een dingetje van deze man en doen anderen het niet dat kan natuurlijk.

Jessix

Berichten: 16525
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 11:28

Daphneeeej schreef:
Deze keurmeester deed iig van alle paarden in de ring punten opschrijven. heb vrijwillig geholpen met punten notering en ook erover gesproken met deze keurmeester. Maar misschien was dat een dingetje van deze man en doen anderen het niet dat kan natuurlijk.


Nogmaals er waren er maar 3 deze keer. :) Dus logisch dat ze dan beoordeeld worden want ze zitten dan ook automatisch in de top 3.

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 11:31

Ik heb ooit meegedaan met 2 ruinen (er waren er 6 in totaal toen volgens mij) en kreeg geen argumentatie bij de plaatsing, maar ik geef toe dat ik er zelf ook niet heel actief achteraan ben gegaan. Ik zag het meer als oefening voor mijn (toen nog) jonkie.

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 11:35

Jessix schreef:
Nogmaals er waren er maar 3 deze keer. :) Dus logisch dat ze dan beoordeeld worden want ze zitten dan ook automatisch in de top 3.


Vorig jaar waren het er ook maar 3 of 4. Dan is het inderdaad leuk om wat meer te horen. Nummer 1 van 3 zegt natuurlijk niet zoveel. Maar als er meer mee doen, vind ik het al leuk om te zien waar mijn paard eindigt t.o.v. andere paarden in hetzelfde ras. Ik vind die van mij natuurlijk de mooiste ter wereld, maar een keer een objectieve beoordeling zou ik ook wel heel leuk vinden.. :D

Ik denk dat als meer ruinen mee gaan doen, het vanzelf een 'leukere' rubriek gaat worden. Er zijn zoveel ruinen die niemand kent. En ze kunnen zomaar net zo mooi of mooier zijn dan hengsten of merries. Ook al zijn ze dan misschien niet meer interessant voor de fokkerij ;-)

Jessix

Berichten: 16525
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 11:35

WestBest schreef:
Ik heb ooit meegedaan met 2 ruinen (er waren er 6 in totaal toen volgens mij) en kreeg geen argumentatie bij de plaatsing, maar ik geef toe dat ik er zelf ook niet heel actief achteraan ben gegaan. Ik zag het meer als oefening voor mijn (toen nog) jonkie.

Nee, je kan de keurmeester inderdaad altijd na afloop vragen. Ze zijn zelf bereid om nog even met je mee te lopen naar stal om je uitleg te geven. Maar als de rubrieken vol zijn dan doen ze dat niet uit hun zelf, is ook mijn ervaring.

Ik heb mijn veulen in 2014 mee laten doen en daar ook geen beoordeling over gekregen. Enkel de eerste 3 werd kort wat over gezegd. Was toen ook een grote groep.

Jessix

Berichten: 16525
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 11:36

_Bianca schreef:
Jessix schreef:
Nogmaals er waren er maar 3 deze keer. :) Dus logisch dat ze dan beoordeeld worden want ze zitten dan ook automatisch in de top 3.


Vorig jaar waren het er ook maar 3 of 4. Dan is het inderdaad leuk om wat meer te horen. Nummer 1 van 3 zegt natuurlijk niet zoveel. Maar als er meer mee doen, vind ik het al leuk om te zien waar mijn paard eindigt t.o.v. andere paarden in hetzelfde ras. Ik vind die van mij natuurlijk de mooiste ter wereld, maar een keer een objectieve beoordeling zou ik ook wel heel leuk vinden.. :D

Ik denk dat als meer ruinen mee gaan doen, het vanzelf een 'leukere' rubriek gaat worden. Er zijn zoveel ruinen die niemand kent. En ze kunnen zomaar net zo mooi of mooier zijn dan hengsten of merries. Ook al zijn ze dan misschien niet meer interessant voor de fokkerij ;-)


Dan moet je gewoon lekker meedoen. :)

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 11:39

Doe ik zeker. Nu alleen maar hopen dat ik niet de enige ben volgend jaar. Dat lijkt me ook niet zo heel leuk.. :+

Jessix

Berichten: 16525
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 11:44

_Bianca schreef:
Doe ik zeker. Nu alleen maar hopen dat ik niet de enige ben volgend jaar. Dat lijkt me ook niet zo heel leuk.. :+

Nou aan dit topic te zien vinden wel meer mensen het leuk, dus wie weet...

Erretje

Berichten: 1227
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Gooi en Vechtstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 11:48

Ik heb een leuke dag gehad gister. Jaguar heeft zich prima laten zien. Hij is natuurlijk pas 6 weken in NL, dus ik heb niet heel veel kunnen trainen.

Zijn fokker, Marco Sousa, heeft hem zelf voorgebracht en was beretrots, dat was het allerleukste.

Het was een goede ervaring voor hem, hij vond de trailer niet zo heel leuk meer na het transport uit Portugal, maar dat ging eigenlijk ook prima. Hij weet nu dat het niet altijd 5/6 uur duurt en dat hij weer op zijn vertrouwde plekkie terugkomt.

Erg leuke reacties gehad en daarom besloten om hem toch nog maar even hengst te laten zo lang het ons en hem niet in de weg zit! Maar ook dat gaat eigenlijk heel goed!

Kortom, een tevreden Lusitano mens <3 . Wat zijn het toch fantastische paarden, allemaal!

Jessix

Berichten: 16525
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 11:54

Hij is leuk, Jaguar! <3 Mooie draf.

Erretje

Berichten: 1227
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Gooi en Vechtstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 12:03

Thanks, Jessix. Wij mogen hopen dat hij straks het modelletje krijgt van Gin Lemon, wat een paard _/-\o_ !

Jessix

Berichten: 16525
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 12:06

Erretje schreef:
Thanks, Jessix. Wij bidden dat hij het modelletje krijgt van Gin Lemon, wat een paard!

Ja dat is een knapperd! :D

Eefiepeefie

Berichten: 864
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 16:20

Erretje schreef:
Ik heb een leuke dag gehad gister. Jaguar heeft zich prima laten zien. Hij is natuurlijk pas 6 weken in NL, dus ik heb niet heel veel kunnen trainen.

Zijn fokker, Marco Sousa, heeft hem zelf voorgebracht en was beretrots, dat was het allerleukste.

Het was een goede ervaring voor hem, hij vond de trailer niet zo heel leuk meer na het transport uit Portugal, maar dat ging eigenlijk ook prima. Hij weet nu dat het niet altijd 5/6 uur duurt en dat hij weer op zijn vertrouwde plekkie terugkomt.

Erg leuke reacties gehad en daarom besloten om hem toch nog maar even hengst te laten zo lang het ons en hem niet in de weg zit! Maar ook dat gaat eigenlijk heel goed!

Kortom, een tevreden Lusitano mens <3 . Wat zijn het toch fantastische paarden, allemaal!


Wat mij betreft had Jaguar zeker moeten winnen! Bewoog veel mooier en ik vond de winnaar helaas wat tegenvallen in zijn ontwikkeling. Mooi kleurtje, maar verder niet heel bijzonder.

Was het overigens in meerdere rubrieken niet eens met de jury. Er waren wat vreemde uitkomsten laat ik het zo zeggen ;)

Erretje

Berichten: 1227
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Gooi en Vechtstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 17:39

Dank je, Eefiedepeefie, lief! Dat heb ik ook meer gehoord maar ook in hier werkt het zo dat de jury niet altijd alleen naar het paard kijkt.

Het geeft niet, we wisten het van tevoren al dat het lastig zou worden . Maar het was een goede ervaring voor ons en voor Jaguar. En een trotse Marco samen met zijn Jaguar was ook geweldig om te zien!

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 17:46

Jaja als onbekende pis je vaak naast de pot.jury sport hè en toch ook wel vriendjes politiek,daarom hou ik er niet zo van

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 18:21

Ik ben geweest en heb prachtige paarden gezien...ik vond het een heel stuk beter dan al die pre keuringen en er werd gelukkig een stuk beter gereden...

Jessix

Berichten: 16525
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:08

Waar waren jullie het niet mee eens dan? Daar ben ik dan wel benieuwd naar... :)

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 20:49

Keona, ik vond dat ook wel een beetje, maar dat is bij elk ras zo...het zijn kliekjes en ook hier zag ik weer een bekende gezichten :D daar kun je niet tegen op.

Duijfje

Berichten: 1990
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Noord-holland

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 21:06

Ik ben ook wel benieuwd! Was er zelf niet bij.