Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 20:15

neile wat erg dat je paardje vandaag de piaffes deed in de stapmolen, het word bij jullie natuurlijk ook wat kouder en mevrouw ¡s het revalideren meer dan zat natuurlijk. :(:)
Hopelijk heeft het geen kwaad gedaan.
Ik las dat je van de week heerlijk gewandeld hebt met haar, nog even vrouwtjes en dan kunnen jullie weer volop genieten van alles.

Hier even afwezig geweest veel werk gehad de overwinteraars komen weer allemaalk.
Vanaf nu lekker de wintermaanden rustiger en natuurlijk heerlijk met mijn dametjes aan de slag.
Vandaag kwam mijn intructrice maar het is hier zo aan het regen dat we weinig konden doen.
Dank je wel trouwens dat je Bikain ferm vind haha :D
Vandaag hebben we halstertje omgedaan en ze volgde goed.
Het is echt nog een baby, ze kent alles wel maar met het echte werk wacht ik liever nog een jaartje.
Nu moet het leuk blijven voor haar ze is supergroot denk 1,67m maar nog zo jong in het hoofd. Ze is nu ook overbouwd hihi.

Iru hebben we vandaag voor de eerste keer het hoofdstel omgedaan, mijn hemel weet niet wat ze met haar hebben uitgevreten maar wat was dat eng.
Na geduld en rustig aan was alles goed.
Nu we dus het hoofdstel rustig om kunnen doen en het zadel is geen probleem gaan we vanaf volgende week beginnen met langzaam op te stijgen.
Ben benieuwd erg spannend, dat ze bereden is geweest is duidelijk maar op een zeer harde manier blijkt.
Gelukkig is mijn instructrice heel lief en geduldig en heb het volste vertrouwen dat alles tenslotte goed word en dat ik strakjes weer heerlijk kan gaan paardrijden met mijn eigen merries.

_Zsazsa_

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:46

Wat een mooie maat Blensink! Ik zie ze ook graag met wat meer maat.

Welke boommaat hebben jullie op je Pre liggen? Els word toch behandeld volgende week dus als dat aanslaat moet ik naar 10 dagen weer gaan opbouwen. Mijn huidige zadel is veel te smal voor haar dus de zadelmaker komt volgende week kijken of hij het aan kan passen of dat ik een andere moet. Els heeft gelukkig geen korte rug, wel brede schouders.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:49

Dankjewel Blensink! Het frisse weer en het vele op stal staan, dat heeft zijn effect inderdaad. Ik ga zo blij zijn als ze zich terug 24u op 24 mag uitleven op de weide in kudde.

Heb je enkel een buitenpiste? Dan ben je inderdaad zo afhankelijk van het weer hé. Het kan zijn dat ik mijn paard ook even wat langer op deze pensionstal laat staan, omdat ik hier meer faciliteiten heb om haar door te rijden.

WOW, 167 voor een jaarling (? toch? of is ze een tweejaarse? Even kwijt!) sowieso héél groot. Fijn dat Iru het zo goed doet. Als je het rustig aan doet, kan er toch al weinig echt misgaan hé. De meeste problemen stellen zich als mensen te snel vooruit willen gaan met hun paard. Laat haar nu maar eerst even merken dat jullie het anders, zachter en fijner voor haar gaan aanpakken en dan loopt alles wel weer los.

Zsazsa: boommaat 32 -34 ligt er op die van mij. Ruim genomen omdat ze toen nog niet ging doorgereden worden en ze nog ging uitzetten. Brede schouders inderdaad!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 12:20

_Zsazsa_ schreef:
Wat een mooie maat Blensink! Ik zie ze ook graag met wat meer maat.

Welke boommaat hebben jullie op je Pre liggen? Els word toch behandeld volgende week dus als dat aanslaat moet ik naar 10 dagen weer gaan opbouwen. Mijn huidige zadel is veel te smal voor haar dus de zadelmaker komt volgende week kijken of hij het aan kan passen of dat ik een andere moet. Els heeft gelukkig geen korte rug, wel brede schouders.

Kim heeft wel een korte rug en XX-full Quarter (western dus). Is een koudbloedenmaat :+

Ik heb mooie foto's gemaakt maar kan ze overmorgen pas op de computer zetten, super frustrerend ik wacht al 2 weken :') Ben dat natte weer ook al zat overigens ^)

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 12:46

Ik ben benieuwd naar je foto's Azmay!
Haha, die stevige schouderpartijen van onze barokjes ook hé! :D

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 21:08

_Zsazsa_ mijn zadel heeft ook boommaat 32-34.
Ik hoop dat het aanslaat en dat jullie ook weer aan de gang kunnen en ook dat je zadelmaker je zadel kan aanpassen.
Vast wel ze zijn tegenwoordig zo handig.

neile gelukkig worden het steeds minder dagen dat je paardje het rustig aan moet doen. Maar ik kan me voorstellen dat je toe bent aan groen licht en dat ze zich weer lekker kan uitleven op de wei in de kudde.
En dat jij ook weer lekker met haar aan de slag kan.

Hier ook brede schouders bij Iru en nu ze in training is word ze steeds breder van voren.
Bikain is nog smalletjes.
Ze is overigens 3 jaar en bijna twee maanden.
Haar groei is begonnen in de hoogte hihi.

Ja we doen heel rustig aan en het is heerlijk te zien hoe ze begint te kauwen na het werk. <3

Ik heb alleen een buitenpiste maarja woon in spanje dus gelukkig regent het hier niet zoveel.
Deze week net even wel en dus is het een beetje draasig om aan het werk te gaan.
Vandaag dus lekker getuttelt, een naar haar favoriete plekje de vijgenboom gewandeld.
Erg grappig hoe mijn hond ook vijgen uit de boom plukt en opeet. :=
Misschien een beetje jaloers?

Azmay ben ook benieuwd naar je fotos maar wacht geduldig af.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 21:49

Azmay ik ben ook benieuwd naar de fotos. :)

Wij wilden vandaag een buitenrit maken ,maar helaas regende en waaide het verschrikkelijk , dus zijn we maar niet gegaan. Het gaat goed met Wala, ze is niet heel snel ergens van onder de indruk . Toen we haar kochten, zei de eigenaar dat ze misschien drachtig zou zijn, maar helaas is dit niet zo. Het lijkt ons zo leuk om eens een eigen veulen te hebben,dus misschien zoeken we nog wel eens een leuke hengst. We hebben er een gezien, die was echt mooi, maar ik zou me dan eerst even willen verdiepen in wat deze toevoegd aan onze merrie.

Esperanza gaat ook heel goed, ze is nu 3 jaar en bijna 4 maanden, maar door de nare start die ze gemaakt heeft , is ze eigenlijk ietsie te klein gebleven . We zijn wel bezig met grondwerk ook.

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 21:52

Hoi Allemaal, ik ben een stille meelezer...
ik heb me al wel eens voorgesteld. Maar jullie topic gaat zo snel dat ik meestal het bij lezen
al een hele prestatie vind *D
Echt een super leuk topic.

Ik zag dat er een leuke bokt verkiezing was voor merrie en hengsten veulen..
En ik dacht wellicht zijn er bij jullie ook wel mensen die dat leuk vinden om hun veulentje ervoor op te geven :)

zo nou ga ik even af eten
fijne avond allemaal *D

o ja de link hi hi hi [KS] Bokt merrieveulen verkiezing! Geef hier je veulen op!
& [KS] Bokt hengstveulen verkiezing 2016! Geef hier je veulen op!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 22:11

Haha eet smakelijk nobje.
Helaas heb ik geen veulen dit jaar om op te geven.
Trouwens wel slim van je want volgens mij heb jij wel een kleine :D
Heb jij ook een pre?
Zit hier in alle profiels te kijken maar zie niets behalve een klein stukje tekst :+
neile op uitzondering van jou want jij geeft aan waarom ;)

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 22:23

blensink schreef:
Haha eet smakelijk nobje.
Helaas heb ik geen veulen dit jaar om op te geven.
Trouwens wel slim van je want volgens mij heb jij wel een kleine :D
Heb jij ook een pre?
Zit hier in alle profiels te kijken maar zie niets behalve een klein stukje tekst :+
neile op uitzondering van jou want jij geeft aan waarom ;)

Nog even gauw hi hi hi..
Ja ik heb een hele lieve pre merrie.. als ik het goed heb begrepen komt ze uit de Millitair bloedlijnen.
maar dat zegt jullie waarschijnlijk meer dan mij :)
Ik heb haar zo ongeveer op mijn verjaardag gekregen.
Omdat ik eindelijk van mezelf had begrepen, dat een tijdelijk chronisch tijd
gebrek en geen 20 jaar meer zijn :P vroegen om nieuwe keuzes... Genieten van de bossen en al het mooie in de natuur... dwalen en zwerven.... Voorheen deed ik dat met mijn friesje.. Femke heeft heel wat dwaal en zwerf tochtjes gemaakt... maar ze was chronisch kreupel en kon het niet meer... de bier wilde dat gestap niet hi hi hi.... maar ik had daar veel behoefte aan.....
Met hulp van iemand ging ik op zoek naar een fijn recreatie paard ... en dat was Breca :) En ze genoot van de eerste zwerf tochtjes...

En Breca had nog een cadeau voor ons.. waar we nog steeds heel blij mee zijn.
Als je precies wilt weten hoe dat gegaan is... kijk dan even in het topic dat in mijn status regel staat hi hi hi...
Ik moet bekennen dat ik me nog nooit in de Spaanse paarden had verdiept.. het woord PRE me niet veel zei.. maar dat ik compleet voor de beil ben gegaan.. wat een fantastische en coole paarden.. Vandaar dat ik met zoveel plezier mee lees...
En tegelijkertijd ook nog wat opsteek hi hihi... en dat gedoe met papieren en op naam zetten... heb ik ook ondervonden.. als je niet precies weet wat je moet doen, is die termijn voor overschrijving zo om....
Zo nu ga ik gauw happen ... anders is het koud :j :9k

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 22:32

Ben je nou nog niet klaar met eten haha.
En zal ook niet in je kopje koffie happen, auw!!
Ja er staat me iets van bij nu je zegt over die militair bloedlijn inderdaad.
Welkom terug ik ben ook een hele tijd weggeweest hier.
Kon niet meer reageren in dat topic en heb even snel doorgescrolt je hebt twee prachtige merries!

Ja, Pre´s zijn hele lieve, leuke en werkzame paarden.
Daar zijn wij nu ook achter denk dat ik ook nooit meer voor een ander ras ga.
Mijn man vond het niets een spaans paard daar hij baskisch is :+
En het is hier ook nogsteeds verboden dat ze roodgele halsters dragen haha.
Gelukkig acepteert hij nu wel dat hij twee spaanse merries heeft.

WannabeAnky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 18:10

Hier ook een stille meelezer met een PRE. Heb al wel eerder geplaatst in dit topic maar kan over de meeste dingen niet echt meepraten haha! :o Dat van die papieren herken ik wel een beetje, want ik heb het idee dat mijn papieren ook niet in orde zijn, maar ik weet niet zo goed wat ik hier verder mee moet doen... :\

Indio is alweer bijna 1,5 jaar van mij en nog elke dag wordt hij liever en liever! Ook wij zijn al een dikke 5 maanden uit de roulatie, maar wat een lief paard heb ik nog steeds! Super fijne dieren die PRE's, lekker relaxt en helemaal niet springerig! Hooguit wat verveeld, maar daarom zijn we nu ook begonnen met straightness training, wat gewoon aan de hand en in stap kan. Ideaal voor ons! Hij leert ook super snel en is zo slim! Ondertussen al bezig met schouderbinnewaarts en travers wat hij heel goed oppakt! Inmiddels ligt ook dit weer even stil, maar zodra het kan dan pakken we dit weer op!

Hier mijn knappe man van nu 5 jaar <3 (Inmiddels dus ook wel wat te dik :o -O- )

Afbeelding
Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 12:13

Hier ook 2 merries met Militar bloedlijnen, Kim zelfs helemaal.
Indio heeft een heel mooi hoofd zeg.

Ik heb eindelijk de fotos op mijn pc gekregen, ik had het willen laten bij 1 of 2 fotos in dit topic gooien maar ik kon echt niet kiezen :')
[ITP] Kim en Diva galop en gek doen!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 14:19

Leuke foto's en mooie dames Azmay! Hoe gaat het rijden met Kim?

De veearts heeft els vanmorgen niet behandeld. Ze is te slecht. Dus ze blijft fokmerrie. Heel jammer, heb ik alsnog geen rijpaard en het dekken en onderzoeken hebben flink in mijn spaargeld gehakt. Dus zo ook geen geld voor nog een Pre erbij. Al ga ik wel langzaam op zoek voor een merrie erbij voor over een tijdje.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 19:51

Wat jammer dat Els als fokmerrie blijft en dus niet als rijpaardje. Ik hoop dat je toch nog weer snel een rijpaardje erbij kan nemen.

Wat een leuk topic heb je gemaakt Azmay! Knappe paarden heb je!

Ik wilde eigenlijk morgen een buitenrit maken, maar ik ben door mijn rug gegaan, en heb best veel pijn, en alhoewel ik hoop dat het morgen over is, ben ik bang van niet en gaat de rit niet door.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 20:45

jo1994 leuk dat je ook weer meedoet en niet alleen leest :D
Wat een lief koppetje heeft Indio.
Lijkt ook nog een baby, zo lief!
Niet springerig zeg je haha, nou onze Iru heeft maandag behoorlijk wat leuke sprongen laten zien.
Mijn instructrice zei me of ik goed gekeken had wat voor sprongen dat waren want het zou kunnen dat ze dat straks ook onder het zadel doet.
Voor mij waren het vreugdesprongen dat ze eindelijk weer aan het werk kon.
Na al die regenval en een blubberige longeerbak.
Ze heeft er echt plezier in.
Ja het is waar Pre´s lijken erg snel te leren wat leuk dat Indio de travers en schouder binnenwaarts zo snel en goed oppakt.
Hoop voor je dat je snel weer verder kan met je mooie man.

Azmay ga zo even je topicje bekijken eindelijk hebben we de fotos :D

Tjeetje _Zsazsa_ wat een naar nieuws dat je merrie alleen nog maar voor de fok is en je nu geen rijpaard hebt. En normaal dat je spaarpot aan het leegraken is. Verwacht je wel een veulen van Els, sorry dit heb ik even gemist.

Vandaag heeft Iru bij mij heerlijk aan de longe gelopen. morgen komt Ria mijn instructrice weer en dan kijken hoe het gaat met zadel (dit is ze al gewend) en hoofdstel.
Gelukkig zijn de weersvoorspellingen goed dus ik denk dat we nu echt vanaf volgende week dan gaan proberen op te stappen.
Heb er zo´n zin in.

Zijn er hier trouwens bokkers die bitloos rijden met hun Pre?

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 21:06

Vandaag alweer 4 nieuwen! Clefable, gengar, marowak en seadra. Nu seal als ei! :D

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 21:23

Ja Blensink, ze verwacht in juni een veulen van Favorito CLV
Afbeelding

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 21:36

Heee Indio, wat leuk om weer is een foto te zien van hem! Fijn dat het goed gaat :)
Leuk topic Azmay! Wat zijn ze knap, vooral de galopfoto's vind ik echt heel gaaf!
Jeetje wat balen ZsaZsa.. :(
Wat fijn Blensink!

Ik rij bitloos met mijn PRE :) Foto's toevallig vandaag gemaakt :)

Afbeelding

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 21:45

Balen Zsazsa, zulk nieuws zit niemand op te wachten maar je hebt wel een knap veuoen om naar uit te kijken.
hij springt enthusiast Edkingenzo!

Ik rijd ook bitloos, staan verschillende fotos in het topic hier.

Kan nog steeds geen bijrijder vinden hier, overweeg om Kim door te laten rijden maar durf het niet goed uit te besteden omdat ze zon gevoelig onzeker dametje is :o

WannabeAnky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 09:33

Blessink: Hahaha aan de lijn kan hij inderdaad ook leuke sprongen maken hoor! Maar onder het zadel en aan de hand zo braaf als maar zijn kan. Ook als je ineens na een paar maanden weer opstapt. Hopelijk is de jouwe net zo braaf als je er op gaat zitten!

EdkingEnzo: ja dat is een tijdje geleden he? Helaas heeft Indio een ongeluk met de sloot gehad waardoor we al een dikke 5 maanden uit de running zijn, maar hopelijk komt het goed! Verder is hij super opgeknapt, een heel erg aanhankelijk en knuffelig paard geworden en doet hij het super goed!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 20:33

badeendje schreef:
Vandaag alweer 4 nieuwen! Clefable, gengar, marowak en seadra. Nu seal als ei! :D

4 nieuwe Pre´s?
Leuk! Fotos?

_Zsazsa_ mooie hengst heb je uitgezocht!
Wanneer is je merrie uitgerekent?
Spannend!

Prachtige foto´s EdkingEnzo.
Leuk dat je bitloos rijd, en bedankt voor de fotos.
Je hebt je paard leuk lopen en springen, jullie zijn een mooie combi!
Fijn dat je paard weer helemaal opgeknapt is en dat hij het zo goed doet.
Iru heeft echt moeite met halster (hoewel het al een stuk beter gaat), daarom vroeg ik wie er bitloos rijd omdat ik nu echt overweeg om bitloos te gaan rijden.

Azmay mooi topicje heb je gemaakt van jouw prachtige dames!
Wat vervelend dat je geen bijrijder kunt vinden, kan me voorstellen dat je een beetje angstig bent om Kim uit te besteden.
Het is inderdaad niet makkelijk om een goed persoon te vinden met een gevoelig en onzeker paard.

Ik ben blij dat ik wel eindelijk een leuke en goede intrictrice heb gevonden. Dacht dat het in spanje nog moeilijker was dan in Nederland. Maar wij hebben echt geluk gehad ik ben blij met Ria.
Ze is zo geduldig en kijkt super naar het paard.
We hebben een goede klik en zitten op dezelfde lijn.
Vandaag was Ria er weer en Iru heeft supergoed aan de longe gelopen.
Langzaam aan beginnen de spieren te ontwikkelen, ze is echt aan het veranderen.
Daarna lekker een stukje buiten gewandeld en het is leuk dat Iru ervan geniet, ze mist niet eens haar veulen die we op een kilometer afstand nog hoorde hinneken.
Er was een tractor op de snelweg gras aan het maaien en ze keek niet eens op.
Ik ben zo blij, Ria zegt dat we straks op buitenrit geen problemen gaan krijgen, Iru is relaxt en vind het allemaal reuze leuk.
Daarna even lekker afgedoucht en nog even met Bikain aan de slag geweest.
Een heerlijke ochtend met mijn dames gehad <3

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 11:03

Hoi,

ergens in het begin van dit topic wel gereageerd, maar op een of andere manier topic uit het oog verloren.
Ik hoop dat ik hier weer mag meekletsen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 12:12

azmay als je adres zoekt weet ik iemand die inrijdt en doortraint, ook echt goed met onzekere paarden

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 20:49

Zsazsa, dat is een hele mooie hengst die je hebt uitgekozen. Ben heel benieuwd naar wat voor mooi wondertje daarvan komt. Wanneer is je merrie uitgerekend?

EdenKing, knap paardje heb je ook!! Wat een mooi hoofdstel!

Azmay, kan me voorstellen dat je het eng vindt om Kim uit te besteden als ze onzeker en gevoelig is. zou ik ook niet snel doen met mijn paardje.

Jo1994, wat naar dat Indio een ongeluk met de sloot heeft gehad, hoop dat het weer helemaal goedkomt.

Hier even uit de running, ben door mijn rug gegaan...