Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 21:58

Ik ben zo vreselijk blij.
Privé was het een loodzwaar jaar, dit is zo’n fijne afsluiting. Op naar 2025!!!

Jorinda

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 22:29

Wat fijn Dorien!

Ik heb voor op stal/niet om te rijden gewoon van die oerlelijke werklaarzen van Sixton Peak haha. Maar wel heel fijn wat betreft grip en waterdichtheid.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 00:20

Ik ben heel blij voor je Dorien <3

Het is je gegund!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 08:49

Super Dorien!!!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 12:31

@Dorien! Wat super :D jullie zien er zo gelukkig uit! Ik gun je alvast een fantastisch 2025!

Ik heb mezelf een paar weken geleden een nieuw paar waterdichte ariats cadeau gedaan :D
Wat een heerlijke laarzen <3 ik heb ook alvast geen koude tenen meer!

Ik heb ondertussen nog een 3e persoon gevonden om mee af te spreken om de paardjes buiten te zetten :)

Afgelopen week heb ik Jenara te kort geschoten |( ik heb mijn job opgezegd en volop gesolliciteerd naar ander werk, want ik zat al een hele lange tijd met een zware bore-out, waardoor ik echt even niet de energie vond om veel met Jenara bezig te zijn :'( Ik ben dus even heel blij geweest met mijn nieuwe verzorgster! Die heeft er toch voor gezorgd dat Jenara wat bezig bleef.
Daarnaast is er met de winterregeling weer wat veranderd en mogen we nu zelf geen hooi meer bijgeven, maar geeft de stal een tweede portie ... helaas veel te weinig :'( Ze is dus aan het afvallen ... Ik ben dan maar meteen extra voer gaan bijhalen :'( wat is het toch met de stallen hier |(

Toch ook nog eens opnieuw gezocht naar een mogelijke andere plek waar ze meer buiten kunnen komen en meer hooi krijgen, maar voorlopig weer een kale reis helaas :/
Ook nog eens gehoord bij de stal waar ik op de wachtlijst sta, maar nog steeds geen plek.
Nog steeds wel het plan om daarheen te gaan zodra het kan!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 12:40

Jeetje

Te weinig hooi is niet goed voor een paard .
Dat ze dan de prijs wat aanpassen en voldoende gaan geven.
Mij zakt de moed ook in de schoenen hoor

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 13:02

Pfft wat vervelend..ik denk dat dit soort dingen alleen maar erger gaan worden door de prijsstijgingen op voer. Ik zou ook zelf bij kopen en voeren.

Dorien, wat super leuk!

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 15:05

Jenara schreef:
@Dorien! Wat super :D jullie zien er zo gelukkig uit! Ik gun je alvast een fantastisch 2025!
Dankjewel! Ook voor jou hoop ik dat 2025 mooi mag worden.

Jenara schreef:
Ik heb mezelf een paar weken geleden een nieuw paar waterdichte ariats cadeau gedaan :D
Wat een heerlijke laarzen <3 ik heb ook alvast geen koude tenen meer!

Ik heb ondertussen nog een 3e persoon gevonden om mee af te spreken om de paardjes buiten te zetten :)

Afgelopen week heb ik Jenara te kort geschoten |( ik heb mijn job opgezegd en volop gesolliciteerd naar ander werk, want ik zat al een hele lange tijd met een zware bore-out, waardoor ik echt even niet de energie vond om veel met Jenara bezig te zijn :'( Ik ben dus even heel blij geweest met mijn nieuwe verzorgster! Die heeft er toch voor gezorgd dat Jenara wat bezig bleef.
Daarnaast is er met de winterregeling weer wat veranderd en mogen we nu zelf geen hooi meer bijgeven, maar geeft de stal een tweede portie ... helaas veel te weinig :'( Ze is dus aan het afvallen ... Ik ben dan maar meteen extra voer gaan bijhalen :'( wat is het toch met de stallen hier |(

Toch ook nog eens opnieuw gezocht naar een mogelijke andere plek waar ze meer buiten kunnen komen en meer hooi krijgen, maar voorlopig weer een kale reis helaas :/
Ook nog eens gehoord bij de stal waar ik op de wachtlijst sta, maar nog steeds geen plek.
Nog steeds wel het plan om daarheen te gaan zodra het kan!

Welke Ariats heb jij nu?

Wat een drama toch met die stalling daar. Te weinig buiten, te weinig ruwvoer... Dat zijn toch de basisbehoeften... Ik duim heel hard voor je dat je gauw bericht krijgt van de stal waar je op de wachtlijst staat.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 18:36

Hè wat naar Jenara :(

Hier ook weer een het-houdt-niet-op. Nu weer mega onrust tussen 2 andere paarden (de ruin die Neva erg opjaagde heeft een nieuw slachtoffer), waardoor er weer wisselingen in de kudde komen vanaf morgen (Neva ruilt met die ruin van kudde). Zucht. Ik weet het even niet meer.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 21:22

@Zinzi, ik kan er ook niet bij dat dit soort issues nog voor komen ... en de eigenaars zelf zijn echt nog trots dat hun paard niet buiten komt en dat ze er 2kg sportbrok in gooien, maar amper hooi ... ze denken echt dat ze het voor elkaar hebben :'( Ik snap echt niet dat je anno 2024 nog zo kan denken.

@Elisa, ben idd volop op zoek waar ik ergens zelf hooi kan kopen en ofwel laten leveren ofwel via iemand op stal die het gaat halen, want ik heb zelf de mogelijkheid niet om het te gaan halen. Voorlopig even extra florian basic pure gekocht om al bij te geven.

@Dorien, ik heb de Wythburn II Sherpa Waterproof Boots, vind ze heerlijk <3
En oh echt, ik word er gek van ... Soms denk ik dat als ik op voorhand had geweten wat voor drama het hier was, ik mss niet had willen verhuizen :'(

@Jorinda, ah bah, dat is ook niet leuk! Hopelijk komt daar ook snel eens rust in voor jullie! Wat een stress ook allemaal voor Neva met al dat gewissel.

Jenara zelf lijkt voorlopig gelukkig (nog) niet van af te zien van al het gedoe, op het vermageren na dan. Die is nog elke keer even vrolijk en lief en staat er chill en ontspannen bij. Ik vraag nu wel even wat minder van haar, beetje grondwerk of een wandelingetje, zodat ze wel haar beweging heeft, maar niet te intensief moet werken. Tot ze terug wat aankomt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 09:53

Hm dat vermageren is ook geen fijn idee, vervelend dat je zelf niet de mogelijkheid hebt om een baal hooi te halen. Wat vervelend allemaal dat gedoe op pensionstallen. Ook voor Jorinda.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 10:08

Wat vervelend Jenara. heb je eindelijk wat mensen gevonden waarmee ze naar buiten kan heb je dit -O- misschien iets als Seniores Priores? Dat is een goede dikmaker.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 11:44

Jorinda schreef:
Hè wat naar Jenara :(

Hier ook weer een het-houdt-niet-op. Nu weer mega onrust tussen 2 andere paarden (de ruin die Neva erg opjaagde heeft een nieuw slachtoffer), waardoor er weer wisselingen in de kudde komen vanaf morgen (Neva ruilt met die ruin van kudde). Zucht. Ik weet het even niet meer.

Ze zouden beter die ruin apart zetten dan . Ipv kuddewisselingen doen .

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 11:46

Autumnn schreef:
Wat vervelend Jenara. heb je eindelijk wat mensen gevonden waarmee ze naar buiten kan heb je dit -O- misschien iets als Seniores Priores? Dat is een goede dikmaker.

Fibrebeet ben ik dan meer fan van .
Granen vrij en daarmee lager in suikers . Voor de meeste Spanjaarden beter te behappen .

Waar die van mij bij aankoop te mager was. Moeten we nu gaan opletten .
Met name suikers opslaan in hals en billen

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 12:37

Hier geef ik ook al een tijdje Fibrebeet bij om aan te komen, werkt fantastisch. Hij krijgt 600 gram per dag. Verder 700 gram Vitalbix Breed and Grow en 500 gram luzerne pellets.
Ik betaal de wintermaanden extra om hem nog zo´n 5 uurtjes op de wei te hebben. Hij staat met een andere ruin samen en dat gaat prima.
Wel vervelend zulk soort toestanden. Je wilt het beste voor je paard, maar soms is het echt roeien met de riemen die je hebt

Sorry, lees nog altijd wel mee, maar het lukt me niet om altijd op iedereen te reageren

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 12:40

Zinzi_jewel schreef:
Autumnn schreef:

Fibrebeet ben ik dan meer fan van .
Granen vrij en daarmee lager in suikers . Voor de meeste Spanjaarden beter te behappen .

Waar die van mij bij aankoop te mager was. Moeten we nu gaan opletten .
Met name suikers opslaan in hals en billen

Ze gaan normaal binnenkort nog bietenpulp bij krijgen, dus dan lijkt zelf fibrebeet gaan bijgeven mss wat veel van het goeie. De bietenpulp gecombineerd met hoeveelheid equifyt en florian omhoog moet hopelijk al wel een effect gaan geven. Ik blijf ook nog even verder zoeken hoe ik evt aan extra hooi kan geraken, want uiteindelijk is dat het belangrijkste dat ze mist nu. Als ze dan nog niet terug op gewicht geraakt, kan ik nog altijd die fibrebeet gaan bijhalen.

Vandaag met één van de stalgenoten nog over staan praten, de bezorgdheden zijn voor meerdere mensen een issue, maar zoals ik dus hier al zei, de alternatieven in de omgeving zijn alleen maar nog slechter helaas.
We maken er dus maar het beste van zo lang het nodig is. Ik ben alvast blij dat ze nu al zoveel mogelijk buiten zal gaan en dat ik mezelf daarvoor niet meer in 1000 bochten moet wringen. Ik heb geluk gehad, want beide paarden die nu mee de weide op gaan, stonden eerst in een andere groep, maar dat boterde niet goed, dus zijn ze verwisseld naar Jenara haar groep. Ze zijn ook alvast heerlijk rustig met z'n drietjes, dus dat komt helemaal goed :)

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 13:01

Maar hoe komt een stalhouder erbij te gaan bezuinigen op hooi? Dat is een primaire levensbehoefte, dat kan toch niet? Hoeveel krijgen ze dan nu per dag?

Ik zou dat met alle stalgenoten samen bespreekbaar maken bij de stalhouder, want dit is gewoon dierenmishandeling. Én niet buiten en te weinig voer. Dat kan echt niet.

Als het te duur wordt dan moeten ze de prijs opslaan, niet bezuinigen op hooi!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 18:24

Helemaal mee eens Dais, belachelijk…

Ik ga ivm die BTW verhoging nog maar even wat extra zakken balancer inslaan :roll:

Texasstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 15:23

Ik heb mij altijd al verbaasd over stalhouders die bezuinigen op ruwvoer en dat zijn er helaas nog steeds best wel wat... :(

@Jenara: wel fijn dat er nu toch meer mensen zijn om de paarden buiten te hebben dan, nu alleen het probleem met het hooi weer aanpakken, zo blijf je bezig :\ Wel prettig dat je niet de enige bent ook die er mee zit en misschien dat jullie toch in de toekomst nog iets voor elkaar kunnen krijgen.
Dat is altijd lastig als er ook niet veel, of geen, alternatieven te vinden zijn in de omgeving qua stalling.

@Nadir: die BTW verhoging is echt wel bizar... Ik bestel nog steeds best vaak spullen vanuit Nederland en heb nu ook maar even een voorraad aan supplementen en voer ingeslagen...

@Dorien66: wat een super fijne afsluiter van het jaar zo voor je, genieten! *\o/*

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 21:09

Ik vind die btw verhoging ook echt bizar. Echt een ontmoedigingsbeleid om dieren te houden. :-(

Bezuinigen op ruw voer vind ik ook niet oke, maar ik snap wel dat veel stalhouders in de penarie komen met die enorme stijgende prijzen.

In ieder geval, heel fijn dat ze lekker rustig met z,n drietjes staan Jenara!

Zucht..de dader op heterdaad betrapt. Die was het niet eens met even een half uurtje op stal staan om op te drogen. :P :+
Afbeelding

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 16:15

Het is ook echt niet meer rond te breien voor stalhouders. Ik heb een plek in eigen beheer waar 5 paarden lopen, waarvan 1 van mijzelf. Ik hoef daar verder niet aan te verdienen. Maar als je er echt een boterham aan wil overhouden zou ik mensen minstens het dubbele moeten laten betalen. Bizar die prijzen voor hooi, stro en mestafvoer…

Een half uur op stal zonder toezicht gaat dus niet, Eliza :')

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 16:15

Klopt, ik ben ook wel wat anders naar prijzen gaan kijken sinds ik ze aan huis heb.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 17:17

Het is echt niet leuk meer..

Nee haha, clown :+

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 17:44

Is het al lente? Paard staat om de haverklap stil om in de plas te spetteren. Maar liefst 2 normale rondjes kunnen draven, voor de rest was vooral het water en rondjes om me heen banjeren leuk.
Als ik gewoon een paar keer per week longeer heb ik geen issues maar omdat het een tijdje geleden is snapt hij er weer precies niks van.

Afbeelding

Lekker Elisa zo'n onbeheerd momentje , laat iig duidelijk weten het er niet mee eens te zijn :')

Pfff stalling, is en blijft een lastige. Zou zelf al geen paard kopen omdat ik amper wat fatsoenlijke stallen zie in de buurt. Waar we nu staan is het uitgebreid qua dagbesteding dus vandaag hebben een aantal mensen te horen gekregen dat ze ergens anders een stalling moeten vinden. Faciliteiten zullen ook meer in gebruik zijn waardoor wij als pensionklant wat beperkt worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 10:04

Haha of hij dacht, leuk aquatraining? Lekker spelen met water? Hij ziet er wel blij uit. :D

Vervelend bij jullie ook al stallings issues..zal wel steeds moeilijker gaan worden in de toekomst vrees ik.

Haha ja, ze is sowieso altijd erg extravert en duidelijk..soms nogal een hand vol. :D