Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 07:59

Als je je daarvan bewust was, dan is het toch niet zo vreemd dat er nog geen boekje bij zat en dergelijke? Die moeten immers uit Spanje komen...
Lijkt me straf dat een fokker niet zou weten of dit nu wel of niet goedgekeurd kan worden in Spanje, die aanvraag? Die moet dat toch wel weten?

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 09:39

Normaalgezien wordt een boekje meteen aangevraagd bij geboorte LG. Als mams nog niet goedgekeurd is, is er zeker ook niet die zekerheid dat dit wel gaat gebeuren (kan ook afgekeurd worden!) en dat de papieren dus niet in orde gaan zijn.. Dus ik begrijp dat Lumkea afgehaakt is vorig jaar. Het is ook niet evident om dit retroactief in orde te brengen, Spanje doet daar vaak heel moeilijk over. Ik zou zelf de gok ook niet gewaagd hebben, wetende dat er nog veel veulens te koop staan die wel in orde zijn. Je neemt daarmee een gok hé. :)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 09:48

Inderdaad neile maar dit is mij toen bij aankoop wel niet vertelt!
Daar zit mijn probleem. Ik zou zelf de gok ook niet gewaagd hebben.
MIj is verteld dat ze dus volle PRE stamboekpapieren heeft maar dat deze nog onderweg zijn enz.
Pas hier werd duidelijk dat moeder maar achteraf goedgekeurd werd...

Zelf zou ik de gok niet gewaagd hebben maar ondertussen is ze nu al een week bij ons en is ze terugbrengen ook niet meteen een optie... ik zou dan wel graag een deel van mijn betaald bedrag terug zien indien ze dus echt niet PRE stamboek blijkt.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 11:06

Daarom mijne tip aan ieder die een PRE koopt, vraag na bij het stamboek of de papieren in orde zijn. Er wordt zoveel verhandeld en verkocht dat niét in orde is. Het stamboek weet heel goed welke paarden in België te koop staan en kan heel gemakkelijk nakijken of papierhandel in orde is. Je kan dat zelf ook doen (zie die link die ik al gaf) maar dat moet je dan al weten. Als het papier voor jou belangrijk is, altijd op voorhand navragen en nakijken. Indien niet, maak de afweging of je alsnog wil kiezen voor dat paard. Als zo'n papier je niet interesseert, heb je dat probleem niet maar dan is het wel fijn om te weten dat je wat minder kan betalen omdat het papier er niet bij zit. Daarom: navragen op voorhand is de boodschap! :)

Voor ik mijn merrie kocht heb ik ook verschillende paarden gezien. Eentje daarvan was de carta niet in orde, dat ging me nog een flinke duit kosten om die in orde te krijgen. Was een supertof paardje, maar net een paar centimeter te klein en nog niet gekeurd... Ging dus ook nooit APTA gekeurd kunnen worden. Dan ben je bescheten als je je niet informeert hé. :)

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 11:18

Goh, ik wist niet dat dat allemaal zo moeilijk was met de papieren. Hier is het gewoon zo dat als je een paard koopt dat het paspoort en de eventuele papieren er bij zitten en dat je dan de naam kan overschrijven. Wat een gedoe allemaal, lastig.

Hier is het ondertussen erg slecht weer geworden, dus het wordt niets met de paardjes doen vandaag helaas. Hoe is het weer bij jullie?

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 11:21

Blensink, heb je ook een foto van haar veulen? Wat goed dat die merrie bij jullie terecht is gekomen en zo weer richting gezond en fijn rijpaard kan gaan! Ik wens jullie alvast nog héél veel plezier samen. Ik ben benieuwd naar haar kleintje. ^-^

Rocymax; hier is het eigenlijk vooral koud maar niet regenig (BE). Ik kan helaas toch niet gek veel doen dit najaar met Diosa. Dus wij gaan vooral aan de hand wandelen. Ik heb binnenkort een lesje vrijheidsdressuur en lange lijnen geboekt, om op die manier toch nog wat mentaal ze wat afwisseling te bieden.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 11:44

Wandelen vind ik ook altijd erg leuk, Wala houdt hier ook erg van. Vooral erg ontspannend en goed voor mijn conditie :D

Lumkea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 16:53

Ik wist inderdaad al dat de papieren niet in orde waren, vandaar dat ik toen afgehaakt was omdat toen ook niet duidelijk was of de merrie nog gekeurd ging worden en het retroactief verkrijgen van papieren wel degelijk mogelijk was. Ik hoop alleszins voor jou dat het in orde komt! Het is het Spaans stamboek die beslist over de toelating in het stamboek en niet de fokker dus blijft toch even spannend lijkt mij.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 16:56

Ik lees veel over papieren en op naam zetten. Ik heb er geen moment over getwijfeld om mijn paard op mijn naam te zetten. Ze is mijn paard, dus ze moet op MIJN naam. Ik had haar wel al gekocht na de eerste bezichtiging, maar ik heb haar pas 2 weken later opgehaald dus ik had intussen nog wel even de tijd om dingen na te vragen bij het stamboek. Ik was namelijk totaal niet van plan een PRE te kopen, dus ik had me er totaal niet in verdiept. Ik schrok me dan ook dood toen ik er achter kwam dat het op naam zetten me 300 euro zou kosten (ivm merrie die nog niet apta gekeurd is, moest ik het fokkersnummer aanvragen a €215, anders kon ik mezelf niet aanmelden voor de keuring) , maar ik was allang blij dat de carta incl. handtekening etc. gewoon klopte :D Het stamboek (zusterstamboek NL) heeft me hier heel duidelijk op gewezen dat wanneer de handtekening zou ontbreken op de carta ik er beter vanaf zou zien!
Ik was overigens het paspoort helemaal niet lang kwijt. 2 Weken later had ik het al retour. Mijn vorige paard (een BWP'er) op naam zetten duurde vele malen langer. Hoewel het stamboek hier anderhalf uur rijden vandaan zit ben ik het paspoort 2 maanden kwijt geweest (het was echt kwijt!) ondanks aangetekend op te sturen.
Ik zou persoonlijk, ongeacht of je nu fokplannen hebt of niet, gewoon het paard op je naam zetten. Het PRE heeft een hele mooie database waarbij je elk paard op kan zoeken en ook gelijk kunt achterhalen of het paard ook daadwerkelijk van de eigenaar is die zegt eigenaar te zijn. Als dat niet het geval is, ga ik persoonlijk al twijfelen of de carta aanwezig is en zowel, of deze wel getekend is? Er wordt zoveel aangerommeld met de papieren/paarden ;(
Aan de andere kant kan ik het ook wel snappen dat mensen het niet doen. Je betaald sowieso 95 euro voor een 'eigenaarsnummer' en vervolgens nog eens 65 euro voor het op naam zetten (of 75 als je 'te laat' bent, wat je al bent na 10 dagen dacht ik?). Daarbovenop komen nog de verzendkosten. In het meest gunstige geval kost het op naam zetten rond de 170,-. Ze zouden, willen ze de database goed up to date houden, het op naam zetten beter wat goedkoper maken.. Maarja... -O-

Little_Gift, ik hoop dat dadelijk alles in orde is voor jouw paard! Ik snap volledig dat je haar niet zomaar meer terug zou brengen, al zou het wel zuur zijn moest het niet lukken om de papieren goed te krijgen.

Neile, ivm een peesblessure ben ik met mijn merrie al een half jaar bezig met stappen aan de hand buiten. Ze is behoorlijk verkeersmak nu :P Daarnaast werk ik met haar aan de hand en dat houdt haar mentaal bezig waardoor ze ook fijn te hanteren blijft :j Ik denk dat een les vrijheidsdressuur en lange lijnen heel leuk gaat zijn voor haar/jullie om toch lekker bezig te zijn :D

Rocymax, hier (Zuidwest NL) is het bewolkt, maar droog! Prima herfstweer :D Helaas kan ik ook niks doen met mijn paard. Ze is zó vreselijk hengstig dat ik er gewoon lekker laat doen, ik heb geen zin in een chagrijnig paard :P Wat heb je leuke paarden! <3

ZsaZsa, gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochtertje *\o/*

Leuke foto Blensink van je paardje (en hond & huis :P ).

Arthis, spannend wat voor kleurtje je gaat krijgen dus :D

MisDD, soms moeten dingen gewoon zo zijn. Etreros had jou dus duidelijk uitgekozen ;)

Mi_Amore, haha hangslot is inderdaad niet een hele mooie naam :') Ik zit wel eens te zoeken in de database en dan heb ik per ongeluk vertalen aanstaan. Dan vertaalt hij dus ook de namen. Wat er soms al niet tussen zit :') 8)7 _O-

Arthis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 18:17

Valkje zou mooi zijn maar zal wel een schimmel worden. ( hoop alleen geen bruine) Maar een goed paard heeft geen kleur dus wacht het af. :)

Wil eigenlijk een vos maar dat kan jammer genoeg niet :(

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 22:03

Poeh wat een gedoe met die papieren, Little_Gift hopelijk komt alles goed en ik snap dat je je paardje niet meer kwijt wilt.

Dais_ tjeetje een peesblesure en al een half jaar aan het wandelen, hopelijk gaat het ondertussen beter en heb je strakjes een bomproef paard door het buiten wandelen.
Zo zie je maar aan elk nadeel zit altijd weer een voordeel.
Lange lijnen is leuk, dus neile denk dat jullie het lesje erg leuk gaan vinden voor de afwisseling.

Arthis ben benieuwd wat voor een veulen komt uit deze twee prachtige paarden.

Iru heeft vandaag erg lekker gelopen aan de longe met mijn intructrice.
Ze is echt werkwillig en we hebben een hoop lol en plezier van haar.
Ook zijn we met z´n drietjes een stukje gaan wandelen buiten, super.

neile wat toevallig heb ik vandaag wat fotos gemaakt van Bikain, het veulen van Iru.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Arthis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 12:19

Foto andere knappe vader
Afbeelding

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 13:48

Wauw!! Wat een prachtig dier, Arthis!! <3

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 05:10

Nou weer even een update: volgens de fokker is het in het verleden nooit een probleem geweest voor ze om retroactief stamboekpapier aan te vragen voor hun PRE's.

Aan degene die hier dus schreef gelezen te hebben dat het vanaf dit jaar zomaar niet meer ging: heb je daar een bronvermelding van aub? Dan kan ik dat even voorleggen.
Dank alvast!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 09:00

Volgens mij was dat Azmay die daar mee bezig/achteraan is geweest?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 09:02

Dais_ schreef:
Volgens mij was dat Azmay die daar mee bezig/achteraan is geweest?

Klopt, was er overheen gevallen toen ik de apta voor Diva uit aan het zoeken was maar was toen al een uur aan het zoeken dus wil best kijken of ik het terug vind maar kan niets beloven :o

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 09:22

Ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord. Ik twijfelde onlangs nog of ik er over zou mailen, maar voor je het weet is het april en is de apta keuring geweest en dan hoef ik me er niet meer druk om te maken. Dan weet ik of ik een apto goedgekeurde PRE kies, of verder kijk dan alleen dat.

In ons geval ga ik sowieso wachten tot na de apta keuring voordat ze op date mag, maar niettemin ben ik wel benieuwd naar het antwoord.

Ik weet wel dat je ongeveer 400 euro extra betaald (NL dochterstamboek) als je het veulen te laat registreert en ik weet ook dat je paard sowieso niet geschikt is voor de slacht als je het paspoort later dan een half jaar aanvraagt.

Dat zijn wel dingen om mee te nemen in je keuze wanneer je er voor kiest om bewust je veulen te laat in te schrijven.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 14:23

LG; als je contact opneemt met het secretariaat van het stamboek kunnen ze zien of er een aanvraag lopende is voor jouw paard. Dan weet je het uit eerste hand. Het stamboek is heel laagdrempelig bereikbaar en gaan vrij snel kunnen antwoorden op je vraag. (Let wel: zijn ook vrijwilligers die dit min of meer buiten hun werkuren om doen).

Verder, alle prijzen, zowel voor NL als BE, zijn min of meer uniform want ze volgen allebei (zoals elk dochterstamboek in elk land) de prijzen van ANCCE. Als er dus in Nederland bijbetaald dient te worden voor een paspoort, is dat ook voor België het geval.

Arthis; knappe Doblon hé! :D

Blensink: Nou, die Bikain is ook een ferm ding (zoals we dat in België zeggen, haha!). Je hebt een mooi stel paarden lopen. Nu fijn aan de slag gaan met je merrie en later dan ook met de kleine (dan grote!) Bikain.. ;)

Ik heb een heerlijke herfstwandeling aan de hand met mijn meissie gedaan buiten gisteren. Ik heb genoten, en zij ook! Het deed deugd, dus het vermelden hier wel waard denk ik. :D

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 15:30

Edit; even nagekeken en in NL is het effectief een pak duurder dan in BE om laattijdige veulens ingeschreven te krijgen. In NL vragen ze 400 euro en in België 180 als boete. Foutje van mijn kant!

Lumkea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 15:59

Ik heb dit toen gevraagd aan iemand van het stamboek zelf en zij zei mij zelf dat het heel moeilijk is en het Spaans stamboek dit niet zomaar toestaat. Maar inderdaad, neem gewoon zelf eens contact op met ancce belgica. Zij gaan meer info kunnen geven. Jij hebt dan toch een goed aankoopbewijs? Want de papieren gaan aankomen bij de fokker met hun naam als eigenaar hè..

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 16:36

Vreemd hè Neile, die prijsverschillen? Ik wist bijvoorbeeld ook niet dat in België het cruzado paspoort niet bestond, terwijl dat in Nederland wel kan? Sowieso is de prijslijst van Nederland véél uitgebreider (en vertaald!).
Het zijn beide dochters van het stamboek en toch zit er zoveel verschil in? Hoe kan dat vraag ik mij af?

Fijn van je wandeling, heb je een mooie omgeving om te wandelen?

Mijn merrie is al 9 dagen hengstig, ik mag hopen dat het nu toch wel ver de laatste dag gaat zijn want ik vind dit niet normaal meer -O-
Kon ik mijn merrie maar laten ruinen :')

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 17:48

De papieren gaan inderdaad sowieso op naam van de fokker staan. Die moeten dan nog omgezet worden.

Prijsverschil zit hem vooral in het administratief gedeelte van de twee dochterstamboeken. Er gaat altijd een kleine toeslag zijn voor de persoon te betalen die de contacten met Spanje doet. Die toeslag bepalen de besturen zelf. En ik denk dat de boete in NL zo hoog is (boven op de boete die je aan ANCCE betaalt) om mensen af te leren om te laat hun veulens aan te geven EN om te fokken met niet apta gekeurde paarden. Want uiteindelijk is dat wel een belangrijk fokcriteria dat je dan mist en waarmee je je rasstandaard wilt behouden. Er worden elk jaar ook paarden afgekeurd op de apta en APTO keuring, dus je weet nooit of de vader of moeder alsnog apta gaat worden. Qua rasbehoud... Das zonde hè! En op die mensen beboeten... vind ik eigenlijk best een logische zet om dan daarmee de kas wat te spijzen. Je moet dat niet doen op kap van de mensen die wel netjes de regels volgen. Ik denk dat dat er wat achter zit. Ik ben niet op de hoogte van de visie van het NL stamboek, wel van die van de Belgen. Lijkt me plausibel?

De natuur is prachtig hier. Belgisch Limburg, we hebben een uitgebreid ruiterroutenetwerk maar voorlopig nog alles aan de hand. Nu, verkeersmak is ze al wel want we wandelden reeds heel veel aan de hand voor ze ziek werd.

Haha Dais, ooit ga je profijt hebben van het feit dat je een merrie kocht. Nog even geduld! :-D

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 05:08

Uiteraard zullen de papieren op naam van de fokker staan, maar dat is met zo goed als elk veulen het geval.
Ik heb mijn 9 jarige ook moeten overschrijven op mijn naam.

Aankoopbewijs zit prima in orde, dat is alleszins duidelijk opgesteld en ondertekend.

En volgens de fokkers was het juist niet moeilijk om in Spanje via ANCCE een veulen achteraf nog stamboekpapieren te laten krijgen.
Registratie/aanvraag is in elk geval lopende, het is afwachten of de goedkeuring er komt...

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 10:18

Ik blijf het een vaag verhaal vinden. Volgens mij is dit juist helemaal niet de bedoeling van het systeem, maar oké. Ik hoop echt voor je dat het in orde komt!

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 19:21

Hoe is het met de PRE paardjes en andalusiers hier? Het is weer even stil. Hier deze avond een ontzettend fris snuitje die levades en piaffes in de stapmolen deed... -.-' Ik denk dat haar chirurg hier niet zo blij mee zou zijn maar wat moet je hè?!