Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 17:37

Hier is nieuw zand gekomen op de paddockgang en in de grote bak, superfijn!

Elisa: Haha, ik kan ze geen ongelijk geven. Moest ook opletten dat ie niet ging liggen in het nieuwe zand vandaag xD. De mijne is wel echt superschoon. Weinig poetswerk aan.

Audesta: Fijn dat je weer aan het werk kan met ze! En nogmaals sterkte.

De tandarts is vandaag geweest. Dat was ook wel een drama, ondanks verdoving (die hij ook echt niet wilde). Maar het is gedaan en het was nog best netjes in z'n mond, ook mooie rechte tanden. Enkel wat haken en tandsteen. Volgende keer krijgt ie van te voren verdoofpasta. Blij dat de dierenarts en de doortastende medewerker geduld hadden. Wat me wel opvalt, hij blijft eerlijk. Geeft alleen zeer duidelijk aan dat hij het niet wilt. Maar hij bijt niet, schopt niet, slaat niet. Gaat achteruit of als dat niet kan, omhoog (een stukje). Dus niet gemeen, maar wel erg sterke wil :+

Ik snap het wel wat jullie zeggen over de ander op, maar ik ben ook bang dat ik mezelf gewoon veel te gek maak. Hij zal vast geschrokken zijn van mijn val maar volgens mij is het ook allemaal niet zo'n drama. Goed moe maken ga ik sowieso doen, en dan waarschijnlijk er gewoon even op en dan er weer af. Klein beginnen.
Al twijfel ik ook mijn oude instructrice te vragen erbij te zijn. Dan durf ik zeker.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 20:03

Sinds kort hebben wij een hele lichte palomino pre merrie. Zo licht, ze lijkt wel gewoon wit.

Maar die is zo netjes. In stal poept ze netjes in de hoek en zelf slaapt ze helemaal aan de andere kant.

Ook als ze gerold heeft, dan lijkt ze even wat vies/zanderig, ze schudt een keer en ze is weer schoon. Ze is echt heel schoon en gewoon oogverblindend wit zodra de zon schijnt :')

Dartel, jeetje wat een pech rondom de stapmolen, hoe is het mogelijk!

Audesta, goed te lezen dat je mentaal weer opknapt van het werken met de zwarte dame.

Elisa, herkenbaar van dat naast je neerploffen. Dat willen rollen is echt een soort oerdrang/behoefte :')

Zinzi, wat fijn dat ze weer op de wei staan! *\o/*

Snuffelmatten, die van mij zouden dat uit elkaar scheuren denk ik zo :o

Zinzi_jewel

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 23:36

Die wil ik ook een zelf reinigend paard :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 23:41

De mijne is dat ook, heel fijn! Alleen hoeven zijn soms wat vol, en z'n benen/hoofd hebben soms wat zand.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 23:51

Cammi heeft poep vlekken op haar kaak
En dat poetsen vindt ze wat van !
Hoofdje gaat omhoog en is ze net een LAMA _O-

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:27

Peet is dat gelukkig ook! Min het poepen op plek 1 en slapen op plek 2, dat stukje heeft hij dan niet :') Maar hij kan echt zwart uit een modderpoel komen, laat het opdrogen, hij rent een keertje heen en weer en is schoner dan toen hij de modderpoel in ging :j Door hem heb ik ook geleerd dat modder heel goed poep vlekken kan weghalen!!

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 13:29

ik mag eigenlijk ook niet klagen van mijn schimmel, poept altijd in hetzelfde hoekje, en zal niet snel ergens liggen waar het vies is

Rollen daar in tegen, zijn het hek is nog niet dicht van de wei of hij ligt al neer :) :)
Maar ook ingepakt met nek en al hoor dan hahaha

@Jenara : springles, ij durft hahaha - dapper hoor, doe het je niet na, alles was 15cm van de grond is qua sprong is mij al te hoog

@Nadir: ben die winter ook zo zat.. ik heb geen binnenbak, en woon compleet op de buiten, waardoor het altijd waait bij ons, brrrrr zo koud om te rijden soms

@Sporaly: wis niet dat snuffelmatten voor de paarden bestonden, heb er wel eentje voor de honden, maar voor paarden had ik nog nooit gehoord :)

@century, als je zelf niet zeker bent, is het inderdaad niet makkelijk. Ze nemen dat onzekere zo van je over. Dat is ook de reden waarom mijn vriendin haar Lusitano verkoopt, ze is er een keer domweg afgevallen, en sindsdien heeft ze wat schrik, en nu gaat het helemaal niet meer. Bij een andere ruiter, geen probleem

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 13:49

Fuego was ook geweldig wat dat betreft, mestte altijd op 1 plek, was super fijn met uitmesten, maakte er gewoon een berg van en liep niks door de stal en was ook heel schoon van zichzelf <3

Gisteren kadotje gaan brengen naar de verzorgster van Rambo, ik had een foto laten maken en groot laten afdrukken van Rambo, ze vond het echt heel leuk, zo lief, ben ook heel blij met haar! Ondanks ze pas 14 is gaat ze echt heel volwassen en verantwoordelijk met hem om <3

Verder lees ik wel mee maar krijg even niet de energie om op iedereen te reageren

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 00:26

Ah dat is zo lief Tarzan!

Navaro heeft twee zachte bultjes in de buurt van zijn schoft. Kan dat zijn van zijn deken of is dat iets anders? Hij heeft verder geen strepen/wondjes/oid van de deken.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 09:12

Waar precies? Aan weerszijden op dezelfde plek? Of op gelijke of verschillende afstanden van de schoft? Naast elkaar, achter elkaar?
Kortom, heb je een foto?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 12:29

Zal ik even maken binnenkort, dat is wel duidelijker inderdaad. Het zat niet op dezelfde plekken, was eentje links en eentje rechts.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 21:05

Afbeelding

Mijn paard kan vliegen! :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 12:46

Wieee! Fijn als ze zo lekker even zich kunnen uitleven!

Ik was even weer blij vanochtend met mijn paard. We hebben even flink wat meh-momenten gehad (o.a. tandarts) en dat hij zich wat misdroeg of heel druk was, maar vandaag was hij best goed bij de les, en ondanks wat happen heeft hij zijn stapoefeningen gewoon gedaan, en ging het nog fijn ook, had hij al duidelijk minder moeite met vertragen rechtsom. Geen staken, gewoon z'n best doen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 13:48

Ja, 1 keer per week gaat ze vliegen haha :D wat kan die dan bokken!

Wat fijn Century, het is wel prettig als je gewoon eens lekker kunt werken met je paard. Fysio en tandarts zullen ook wel positief bijgedragen hebben dus goed bezig! :)

Ben wel jaloers op iedereen die nette of zelfreinigende paarden heeft. Die van mij is gelukkig ook wel makkelijk schoon te krijgen maar voor de rest is het een varkentje. Ben blij dat ze een deken op heeft.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 15:43

Neva is gewoon een varkentje _O- Die heeft een deken op maar alles wat de deken niet bedekt, is allang niet meer wit haha.

Ik lees verder alles mee hoor!

Neva is nu een maand geleden verhuisd en na wat onrust in de kudde (waar Neva een wond en onregelmatigheid aan overhield) hebben we de kudde toch opgesplitst en sindsdien gaat het gelukkig goed. Nu nog het herstel van Neva maar ook dat lijkt de goede kant op te gaan.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 18:33

Hee een vliegend varkentje :D

Fijn Century!

Jorinda, gelukkig dat het nu beter gaat. Niet tof als er zoveel onrust in de kudde is. Soms werkt het gewoon niet.

Ik heb vandaag mooie thermo rijlaarzen besteld. Na de zoveelste keer afstappen met bevroren tenen was ik het zat. Mijn man mocht kiezen, of naar Spanje verhuizen of laarzen bestellen. Jammer dat hij voor de laarzen koos. :roll:

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 19:03

Balen Nadir dat het de laarzen zijn geworden :')
Over laarzen gesproken, iemand ervaring met Horka Greenwich? Of aanbevelingen voor laarzen die waterdicht zijn.

Longeercirkel is nog steeds 1 grote bak water en verder mogen we nergens longeren, begin nu wel een erg fris paard te krijgen. Ook aan de hand veel schrikmomenten etc. wat ik zelf nog wat spannend vind, terwijl andere keren het echt een doetje is.

Fijn het het nu wat beter gaat nu de kudde verdeeld is Jorinda. Hopelijk blijft de rust zo.

Fijn Century dat je nu even goed hebt kunnen werken samen! Vooral na wat meh-momenten even nodig om weer wat motivatie te krijgen. Zou wellicht kijken of inderdaad iemand anders er eerst op kan voor je eigen vertrouwen.

Heerlijk Elisa die sprongen :')

Hier ook een schimmel die de laatste tijd graag een bruin paard wilt zijn met de strontvlekken op zijn hoofd. Qua mesten is hij wel fijn, op de paddock altijd op dezelfde plekjes dus makkelijk uitmesten.

En Tarzan wat een ontzettend leuk cadeau voor je bijrijdster! Heerlijk die waardering.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 10:29

Haha vliegend varken :D

Dat is dan weer jammer Nadir dat hij voor de laarzen koos haha, maar thermo rijlaarzen kunnen wel goed helpen. Niks aan bevroren tenen. :o

Jorinda, dat is nog erger om een wit varkentje te hebben. :D Verstandig om de kudde te splitsen voor wat meer rust, hopelijk hersteld ze nu ook vlot.

Vervelend Snoraly dat het bij jullie zo nat blijft! Het is toch wel fijn als ze ergens hun energie kwijt kunnen. Kan me wel voorstellen dat hij daardoor meer schrikmomenten krijgt aan de hand ook.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 15:30

Jorinda schreef:
Neva is gewoon een varkentje _O- Die heeft een deken op maar alles wat de deken niet bedekt, is allang niet meer wit haha.

Ik lees verder alles mee hoor!

Neva is nu een maand geleden verhuisd en na wat onrust in de kudde (waar Neva een wond en onregelmatigheid aan overhield) hebben we de kudde toch opgesplitst en sindsdien gaat het gelukkig goed. Nu nog het herstel van Neva maar ook dat lijkt de goede kant op te gaan.

Toen ik op zoek was naar een paard had ik nog zoiets van "geen schimmel, dat is zo'n ramp om schoon te houden". Had het paard er niet om laten staan (het paard dat het bijna zou worden was een schimmel, maar was net verkocht aan iemand anders), maar ben toch blij met mijn donkerbruine haha.

Fijn dat het goed gaat, maar wat naar dat ze er wel wat aan overgehouden heeft! Ik hoop dat ze gauw hersteld.

@Nadir: wat voor laarzen heb je besteld? Ik zoek misschien ook nog wat. Koude tenen is niets :(

@Snoraly: ik snap helemaal wat je bedoelt, met een energiek paard en schrikken aan de hand. Zijn er geen ander opties?

Ik kreeg een berichtje gisteren dat Navaro over de draad gesprongen was. Gewoon, omdat hij het kon. :') Verder geen gevolgen ofzo. Ik hoop wel dat het hier bij blijft... En dat dit niet zijn nieuwe hobby wordt. Als ik ooit springen met hem ga oppakken, heeft hij in ieder geval geen excuus. Hij vindt het leuk, dat weet ik wel van vrijspringen en balkjes.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 18:27

De zachte bulten waar ik het van de week over had zijn nu harde korstjes. Dus mijn conclusie is toch de deken, waar ik al bang voor was. Heb nu een schouderbeschermer/horsebra te leen, eens kijken of dat helpt. Al denk ik dat dit drukplekken en geen schuurplekken zijn. Dus ook even kijken naar een andere deken ondertussen! Had gehoopt dat nog even uit te kunnen stellen en tot nu toe ging het heel goed, maar wondjes is niet de bedoeling natuurlijk.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 20:35

Century, ik heb deze besteld:
https://hypostore.nl/qhp-thermo-rijlaar ... adult.html

Echt om mee te rijden. Rondom stal heb ik wel warme laarzen, maar daar kun je dan weer niet mee rijden. Deze zitten heel fijn.

Over het draadje gesprongen, poeh. :')
Wel vervelend van de deken. Altijd zo’n gedoe om iets goed passends te vinden…

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 21:35

Ging daarnet alweer bijna uit mijn plaat met het naar binnen halen van de paarden, dus moet echt winterlaarzen met wat meer grip gaan halen :')
Het is nog niet eens winter officieel... En een nieuwe winterjas voor bij de paarden, wat ik nu heb is van 9 jaar geleden maar eigenlijk wat krap. Plus omdat ik altijd fiets naar stal (20 min heen en 20 min terug) ook wel fijn om wat waterdicht/winddicht te hebben.

Century dat springen over de draad _O-
Bij ons op stal eentje die precies weet wanneer de stroom niet aan staat, die vinden we dan ineens regelmatig in de wei met haar houdini moves. (Die kruipt echt tussen de draden door zonder ze te slopen).
Deken is ook een lastige zeg... Krijg altijd error van de verschillende pasvormen etc.

Voor mij overigens weinig andere opties... Wil eigenlijk het rijden binnenkort op gaan pakken maar durf er nu niet op meteen als hij verder nergens zijn energie kwijt kan nu. Dus meteen een les is ook zoiets...
Heb naa die tijd nog totaal geen balans dus lastig. Denk niet dat ik überhaupt bokken o.i.d. uit kan zitten nu :')

De poepfabriek moest even inspecteren. Overigens enorm blij dat we 1 van de 3 droge paddocks hebben.
Afbeelding

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 21:41

Egopost…

Tromgeroffel…
Vandaag voor het eerst echt op Taruga gezeten *\o/*
Afbeelding

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 21:45

Gaaf Dorien! Lekker bezig samen *\o/*
Aan je lach te zien ook genoten!

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 21:57

Ik ben zo vreselijk blij.
Privé was het een loodzwaar jaar, dit is zo’n fijne afsluiting. Op naar 2025!!!