Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 08:49

Op dit moment heeft jouw paard nog geen PRE papieren Little_Gift. Zie hier de pagina van de moeder van jouw paard, Idalina II: http://www.lgancce.com/lgpreancce/asp-p ... /SkRBEjX8=.

Bij 'Hijos' staan geen nakomelingen, geen geregistreerde PRE-nakomelingen. Het kan zijn dat Yeguada El Abadia wel nog bezig is met deze papieren recht te zetten via Ancce-Belgica.

ALTIJD boekje vragen als je een PRE gaat bezichtigen en zéker als je hem dan ook koopt. Sowieso hoor jij, als er een boekje is, dat te hebben als eigenaar. Best even contact opnemen met de fokker en met Ancce Belgica dus.

-------------------------------

Op dit moment is Di aan het revalideren en dat gaat wel gewoon goed. Ze moet nu drie maanden op stal met stappen aan de hand om de buikplaat helemaal te laten genezen tgv de operatie. Daarna mag ik rustig terug beginnen werken met haar. Nu probeer ik haar zoveel mogelijk mentaal bezig te houden als ik er ben en wat te laten stappen om haar toch wat beweging te geven. Ondanks de schrik, nu doet ze het dus érg goed!
Laatst bijgewerkt door neile op 13-10-16 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 08:52

Little_Gift schreef:
Iemand die mij meer raad kan geven?

Lumkea maakte hier namelijk de melding dat ze ook naar deze merrie gaan kijken was in
2015 maar dat die toen geen stamboekpapieren had als volle PRE omdat haar moeder niet Apto gekeurd was (en dit blijkt te kloppen bij nazicht op de ANCCE site, ze is pas in 2016 Apto).
Echter, ik heb de merrie wel gekocht als volle stamboek PRE merrie... zal zij nu in de plaats slechts als Cruzado papier hebben?

Ik heb nog geen boekje noch papieren dus kan het ook daar niet op nakijken.
De fokker zei mij namelijk dat deze nog onderweg zijn van Spanje, echter, de merrie zelf is in België geboren in 2015 en heb ik vorige week ook zelf opgehaald bij de fokker hier in België...

Iemand raad aub?
Dank alvast!

Ik meen gelezen te hebben dat het volle papier met ingang van dit jaar niet meer achteraf gegeven word. Dan zou die van jou dus geen vol papier hebben inderdaad. Hoop voor je dat ik het verkeerd heb begrepen :(:)

Zie een paar prachtige schimmels voorbij komen <3
Het blijft me verbazen dat ik ze bij geen enkel ras behalve de PRE kan waarderen :')

Little_Gift

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 08:57

Ja jong hier zou ik dus niet mee kunnen lachen hé!
Alle plannen en toekomstdoelen zijn in 1 klap weg dan want ik veronderstel dat je een PRE niet meer Apta gekeurd krijgt als ze cruzado papier heeft?
Bij sommige stamboeken kan dit namelijk wel hé, dat je ze alsnog via aankeuring kan laten opnemen?

Niet dat ik ze hiervoor zou "dumpen" maar het zou wel jammer zijn en vooral voor mijn portefeuille want dan zou ik toch wel een deel van mijn bedrag terug willen zien!

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:06

Nee dan heb je geen PRE maar 'andalusier', dus zonder papieren. Je kan ook geen crusado papieren aanvragen in België. ! Opgelet: papieren moeten wél aangevraagd worden IN Spanje, dit gebeurt via Ancce-Belgica. Dat is zo bij alle PRE's, al het papierwerk verloopt via dochterstamboeken naar Spanje en terug. Dus in het verhaal van de fokker is dat niet zo vreemd.

Mijn advies: neem contact op met de fokker EN Ancce-Belgica. Zij kunnen nakijken of er een registratie lopende is.

Bovendien... Het is niet omdat je een PRE met papieren koopt dat alles in orde is voor jou. Als er al papieren zijn aangevraagd, zijn die op de naam van de fokker wellicht aangevraagd. Als jij als eigenaar een paard op je naam wil laten zetten, moet jij je eerst registeren als eigenaar (of als fokker, als je later haar APTA wil laten keuren en wil fokken) en daar moet je voor betalen. Voor alle handelingen qua administratie moet jij zelf ook mailen en betalen. Zolang een paard niet op jouw naam is gezet, kan je haar ook niet APTA laten keuren. SOWIESO heb je een boekje nodig hiervoor.

En oh weer nieuwe PRE's die zich aanmelden hier? Dat laatste schimmeltje heeft zo'n lieve oogopslag!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:21

Ik hoop dat het papier gewoon nog onderweg is voor je Little Gift

Heftig hoor Neile..gelukkig wel een goede prognose en fijn dat ze het goed doet.

Prachtige merrie rocymax..woon je ook in Spanje?

Keeyzie, natuurlijk..gefeliciteerd met Hungaro! hoe oud is hij en wat ga je met hem doen? Mooi dier

Nou onze andere witte vriend is gister ook verkocht en vertrekt zaterdag naar Belgie waar hij een heel fijn leven tegemoet gaat. Dus dan ben ik "illigaal" in dit topic want ik heb alleen nog maar een kwpn'r.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:38

Wat mij betreft mag je nog blijven meebabbelen hier hoor Elisa. ;) Wie weet bedenk je je ooit nog en ga je weer voor een andalusiër of PRE.

Ja ben zelf ook blij dat ze het nu goed doet. Wat prognose betreft, hoop ik gewoon geluk te hebben for once en dat ze het nooit meer doet, die kolieken. Die kans zit er in. Duimen dan maar hé!
Nu gewoon revalideren en daarna weer lekker lol hebben samen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:49

Zo ik heb ook een tijdje niet gereageerd. Ondertussen bevallen van een mooie dochter.

Welkom alle nieuwe! En wat komen er een leuke Pre's voorbij. Waar hebben jullie ze gekocht?
Els doet het goed, nu 4 maanden drachtig! Staat nog lekker 24/7 in het land ergens.

De papieren aanvragen en overschrijven is nog een heel werk en kostbaar! Ik heb Els op mijn naam laten zetten en een fokkersnummer etc aangevraagd. Was ruim 300,-€ kwijt en de papieren zijn maar liefst 4 maanden van huis geweest. Heb nu alles compleet en binnen! Nu moet ze volgend jaar alleen nog Apta gekeurd worden terwijl ze drachtig is.
De hengst doet het ook in de dressuur, inmiddels is ie geloof ik ZZZ startgerechtigd.

@little_gift, ik hoop dat de papieren Indd nog geregeld kunnen worden door de fokker, mocht je met haar willen fokken neem ik aan dat je haar nog terug kunt brengen toch aangezien je een volle pre gekocht dacht te hebben en geen cruzado.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:50

Ja je weet het toch nooit met koliek..mijn kwpn is ook koliekgevoelig, blijft altijd een aandachtspuntje.

Gelukkig, ik zou graag voor een andalusier gaan..maar ik kan maar een paard onderhouden en de kwpn hou ik tot zijn dood dus mijn volgende paard word absoluut spaans.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:51

_Zsazsa_ schreef:
Zo ik heb ook een tijdje niet gereageerd. Ondertussen bevallen van een mooie dochter.

Welkom alle nieuwe! En wat komen er een leuke Pre's voorbij. Waar hebben jullie ze gekocht?
Els doet het goed, nu 4 maanden drachtig! Staat nog lekker 24/7 in het land ergens.

De papieren aanvragen en overschrijven is nog een heel werk en kostbaar! Ik heb Els op mijn naam laten zetten en een fokkersnummer etc aangevraagd. Was ruim 300,-€ kwijt en de papieren zijn maar liefst 4 maanden van huis geweest. Heb nu alles compleet en binnen! Nu moet ze volgend jaar alleen nog Apta gekeurd worden terwijl ze drachtig is.
De hengst doet het ook in de dressuur, inmiddels is ie geloof ik ZZZ startgerechtigd.

@little_gift, ik hoop dat de papieren Indd nog geregeld kunnen worden door de fokker, mocht je met haar willen fokken neem ik aan dat je haar nog terug kunt brengen toch aangezien je een volle pre gekocht dacht te hebben en geen cruzado.

Gefeliciteerd met je dochter! *\o/* alles goed gegaan?
Fijn dat Els het goed doet.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:55

Dikke proficiat met je dochtertje ZsaZsa! Eventjes een ander wondertje om je op te focussen. ;)
Fijn voor je dat de papieren eindelijk binnen zijn. Bij mij heeft het ook zeer ruim 5 maanden geduurd eer alles rond was, fokkersnummer, boekje op mijn naam, ... En dat heeft me ook een mooie duit gekost. Ze verdienen er goed mee in Spanje. ;)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:58

Ja hoor! Ze is nu alweer 3 weekjes, tijd vliegt met 2 kleintjes! Even de slapeloze nachtjes overleven en dan weer aan de gang.

@Neile, dat denk ik ook dat ze daar leuk mee verdienen!
Weet iemand hoe ze sperma versturen vanuit Spanje en hoe dat werkt? Ik wil volgend jaar eigenlijk dekken met 1 van de Paco Marti hengsten. Las op Facebook dat iemand haar merrie hier in NL met een van hun hengsten hadden laten dekken. Maar kan niet meer vinden wie dat was.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 10:02

Ik weet dat de dame met de voskleurige PRE merrie aan het overwegen was om daar een dekking van te nemen, maar uiteindelijk voor een palominokleurige hengst uit België is gegaan. Ik weet zelf niet goed hoe dat verloopt...
Er was wel iemand die ging dekken met Doblon geloof ik. Die staat wél in Spanje. Maar wie was dat weer...

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 10:17

_Zsazsa_ schreef:
Ja hoor! Ze is nu alweer 3 weekjes, tijd vliegt met 2 kleintjes! Even de slapeloze nachtjes overleven en dan weer aan de gang.

@Neile, dat denk ik ook dat ze daar leuk mee verdienen!
Weet iemand hoe ze sperma versturen vanuit Spanje en hoe dat werkt? Ik wil volgend jaar eigenlijk dekken met 1 van de Paco Marti hengsten. Las op Facebook dat iemand haar merrie hier in NL met een van hun hengsten hadden laten dekken. Maar kan niet meer vinden wie dat was.

De eigenaar van mijn verzorgpaardje. Hoe ze het precies sturen weet ik niet maar je kunt gewoon een berichtje doen ze zijn heel behulpzaam, ook qua hengstkeuze enzo.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 11:09

Proficiat met de beeb _Zsazsa_ :D
Altijd knoddig he, zo'n nieuw leventje...

Mijn PRE heb ik particulier overgenomen, komt uit Spanje, heeft Carta en al dat gedoe maar staat nog niet op mijn naam.
Ik ga hem om te beginnen bij de Belgische databank aanmelden als zijnde PRE met reeds een PRE stamboek-boekje.

Want inderdaad, papieren via Spanje regelen is blijkbaar een zeer kostelijke zaak.

Cadenas is 13, geruind op zijn 11 en mag bij mij lekker bospaard, zeepaard, agility-paard, knuffelpaard zijn, dus of het eigenlijk 'zin' heeft om alles via Spanje te regelen, ik betwijfel het :)
(ik heb enkel een hekel aan zijn naam, bij ons heet hij gewoon Cadé, want KOMAAN, wie noemt er nou zijn paard ketting/hangslot? :') )

Kereltje mag lekker hier blijven voor de rest van zijn jaren, ik snap nog steeds niet hoe ondeugend, lief en oertrouw hij is...

Het is mijn allereerste PRE, mijn eerste paard was een Engels Volbloed en is 4 jaar geleden ingeslapen en mijn Haflinger Zyta heb ik alweer bijna 9 jaar, maar zo'n PRE is toch HEUL wat anders!

Het valt me wel op dat er immens veel oplichterij is in deze paarden, meer dan in andere stamboeken lijkt me wel :\

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 11:32

Ik weet niet of er meer oplichterij is, maar het is wel een paardenras dat wat geld kost als je een deftig paard wilt, en er is veel vraag naar.. Ik denk dat je dan gewoon snel oplichterij krijgt. Ik weet niet hoe dat bij andere stamboeken gaat.

In jouw geval Mi-Amore, zou ik het niet doen. Tenzij je ooit met je paard als ruin mee wil doen met de morfologiewedstrijd, ben je niet echt iets met die registratie op jouw naam. ;) Je moet je geld ook niet weggooien. Doe er wat anders leuks mee!

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 12:15

Ik heb Etreros overgenomen van een dierbare vriendin. Zij heeft mijn hartje geheeld met hem.
Hij was leuk, maar ik durfde niet meer.
Zij heeft alles gedaan om me weer het vertrouwen te geven dat Etreros echt bij mij hoorde.
En dat gekke peerd bleef me maar achtervolgen. Hij zou verkocht worden aan een andere dame en ik vond dat prima, hij zou het goed krijgen. Door omstandigheden ging dat niet door en stond ik opnieuw voor de keus. Manlief heeft de centjes voor mij bijeen gesprokkeld om dat hij mij het zo gunde (en hij heeft echt niets met paarden). Toen ben ik overstag gegaan. Hij heeft ook een carta etc. zijn papieren heb ik, evenals zijn paspoort, maar hij staat niet op mijn naam. Dit laat ik ook zo, want hij is geruind en ik heb geen verder geen plannen voor hem. Ik wil gewoon een paard waar ik geen angst voor heb, die mij vertrouwd en waar ik lekker onbezorgd een bosritje mee kan maken en toch de nodige pit bezit. Daarbij is het ook nog een beauty met een hart van goud, dus ik en zo gelukkig als een aap.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 12:33

Dus strikt genomen kán het dat ze wel PRE stamboekpapieren ontvangt én kán het dat ook haar paspoortje/equipass nog onderweg zijn uit Spanje? Ook al is ze ondertussen al 1 jaar en 5 maand?
Dat ze het dan maar aangevraagd hebben toen haar moeder gekeurd was bv?

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 12:38

Gefeliciteerd met je dochter Zsazsa!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 14:00

Little_Gift schreef:
Dus strikt genomen kán het dat ze wel PRE stamboekpapieren ontvangt én kán het dat ook haar paspoortje/equipass nog onderweg zijn uit Spanje? Ook al is ze ondertussen al 1 jaar en 5 maand?
Dat ze het dan maar aangevraagd hebben toen haar moeder gekeurd was bv?

Als je even mailt of belt naar het Pre stamboek Nederland en je verhaal doet, dan kunnen zij je zeker helpen. Die reageren altijd heel snel en duidelijk! Ik weet ook niet of de papieren nog aangevraagd kunnen worden als de merrie op dat moment nog geen apta zou zijn bij de geboorte van jou paard.

@melrovers, Dankjewel

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 14:29

Van harte gefeliciteerd met je dochter, Zsazsa!! Hoe heet ze?

Ik heb mijn paardje via een bokster gekocht. Ze heeft papieren, maar door wat jullie nu schreven bedenk ik me dat ik ze nog over moet laten schrijven. Iemand schreef dat ze een lieve oogopslag heeft, idd, het is een hele zachtaardige lieve merrie. Ze laat alles toe en vertrouwt volledig op de ruiter. Ik ben nog een beetje aan het zoeken welk bitje ik wil gebruiken, ik geloof dat ze daar met een pelham gereden werd, maar dat vind ik een beetje te sterk voor haar. Ik heb nu een rubberbitje met appelsmaak voor haar en daar ben ik nu mee aan het rijden en tot nu toe gaat het prima.

Little gift, ik mis vast iets, maar dat je paardje naar Nederland toekwam, had ze toen niet haar paspoort bij zich? DAt wordt toch altijd gevraagd bij een transport?

Er komen hier echt stoere PREs voorbij, mooie fotos ook om te zien. :)

We hebben nog een cruzado ook, Esperanza, die hebben we gekregen toen ze 5 maaanden was , helemaal verwaarloosd en ondervoed. Ze is nu inmiddels 3 jaar en 3 maanden en een echte rekel. Ze is wat klein gebleven, dus we weten nog niet of we haar gaan berijden, misschien wel, want ze heeft wel lekker veel energie. We kijken het nog even aan. :)

Afbeelding
Esperanza is de meest rechtse, de andere is een barokpinto van 2 jaar en 2 maanden, Elske. :)

Afbeelding

Onze drie paarden verbaasd kijkend naar Wala :D Van links naar rechts, Esperanza, Elske en Bengel.<3

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 17:41

Even rechtzetten : Dalina is een Belgisch gefokte PRE uit een Belgische fokkerij.

Lg; dat ZOU kunnen, ALS het stamboek in Spanje deze laattijdige aanvraag toestaat. Daarom dus... Neem contact met Ancce Belgica.

Arthis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 21:07

Wij hebben onze merrie laten dekken door Doblon.

Afbeelding

Afbeelding

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 22:33

Wat raar Little_Gift dat als je merrie in Belgie geboren is dat de papieren uit spanje moeten komen.
Tevens vind ik het ook frapant dat bij de aankoop van je merrie je niet haar papieren hebt gekregen.
Hier in spanje mag je geen paard vervoeren zonder papieren.
Zoals al gezegt werd door neile even navragen, succes en hopelijk valt het mee want ik kan me voorstellen dat je dan misschien teveel hebt betaald

Super dat Di goed gaat neile *\o/*
Even revalideren en daarna weer samen genieten.

Azmay ik heb hetzelfde als jou, witte paarden trekken mij ook niet maar bij pre´s wel :')

Iehhhh Elisa2 is illegaal hahaha :')
Van mij mag je ook blijven hoor!

_Zsazsa_ gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochtertje. *\o/*
Hopelijk is de bevallig goed gegaan!
Kan me voorstellen dat je minder tijd hebt/had om te bokken.
Spannend dat Els ook gaat bevallen volgend jaar.

Ik weet niet precies hoe het werkt het sperma versturen, het kan wel inderdaad misschien moet je even informatie vragen met de fokker.
Waarschijnlijk betaal je gewoon voor het sperma, maar gaat het mis ben je je geld kwijt of bedoel je dat niet?

Wat je zegt papieren aanvragen en overschrijven is een hoop geld.

Iru (oficieel Ilustrada L) hebben wij in spanje gekocht. Samen met haar dochter van 2 weken oud Bikain.
Alweer 3 jaar geleden.
Iru was zwaar hoefbevangen had hele lange onverzorgde hoeven en liep kreupel.
Met hulp van de DA en Hoefsmid, dieet is het helemaal goed gekomen.
Ook is ze behoorlijk geslagen geweest, ze was ontzettend kopschuw.
Ondertussen hebben we groen licht.
Eigenlijk hadden we al groen licht twee jaar geleden maar door plaatsgebrek en een depressie had ik niet veel met haar en Bikain gedaan.
Vanaf september ben ik samen met mijn instructrice aan het trainen en hoop vanaf volgende week te beginnen met rijden.
Als Iru weer onder het zadel is gaan we langzaam aan met Bikain beginnen.
Bikain is groter dan mams maar nog echt een baby.

Hier even een foto van mijn Iru van vandaag.

Afbeelding

Mi_Amore arm paardje hahaha maar Cadé klinkt leuk en lekker kort. :)

Arthis spannend en leuk!

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 06:13

Nou contact gehad met de fokkers en het klopt wel dat de papieren sowieso vanuit Spanje moeten komen. Ongeacht of ze in BE of NL geboren is, dat zijn zusterstamboeken en die moeten sowieso alles via het officiële stamboek in Spanje doen.
Ook zou Dalina absoluut niet als Cruzado genoteerd staan maar wel degelijk als een volle PRE mét volle PRE papieren.

Hij herinnerde zich nog dat er iemand komen kijken was toen Dalina haar mams nog niet Apta was maar benadrukt dat de situatie veranderd is ondertussen en Idalina II dus nu wel Apta is én Dalina bijgevolg PRE stamboek.

Dus Lumkea, geduld wordt beloond :-D

Lumkea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 07:56

Van deze dingen was ik me zeker bewust. Cruzado bestaat ook niet in België dus dat zou al zeker niet kunnen. De vraag is gewoon of de papieren zeker al goedgekeurd zijn en de aanvraag niet gewoon gedaan is, gezien het blijkbaar helemaal niet evident is deze retroactief aan te vragen en dit toegestaan te krijgen..