Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 12:54

Zinzi_jewel schreef:
24/7 buiten is fijn omdat een paard tenslotte een beweging dier is .
Heb beide gehad . En er zijn paarden bij geweest die enorm moe werden van het continue buiten leven in de kudde .
Je moet wel een stabiele groep hebben .
Als je ze dagelijks buiten kan doen met stal genoten dan is je probleem opgelost .
Ze staat er verder toch fijn ?

Ja absoluut, ze zit duidelijk goed in haar vel, ze geeft echt een open en alerte indruk, maar wel super relaxed. Ze blinkt, ze eet goed, staat mooi op gewicht. Ze doet het echt super sinds de verhuis
Ik ben dus echt heel blij met de plek, behalve dus dat de winters wat zoeken zullen zijn.

Elisa2

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 13:05

Ja vervelend is dat, ik vind het ook fijn als ze gewoon overdag zoveel mogelijk buiten staan en s,nachts op stal. Daar doen de meeste paarden het beste op. Maar dan moet je die mogelijkheid wel hebben..

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 13:33

Het is roeien met de riemen die je hebt .
Moeilijk soms ook , maar je moet je erbij neerleggen en het beste van maken op dit moment .

Wil ook meer buiten maar dat is er niet, niet icm met de verder goede verzorging die ze nu krijgen.
Dus doe het ermee.

Als ik er niet meer mee kan leven dan verkoop ik en stop met paarden .

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 16:31

Wat een lastige situatie Jenara, vooral omdat je haar net verhuisd hebt. Hopelijk kun je het onderling oplossen. Wat een idioterie om een paard ‘s winters binnen te houden.

Vanochtend lekker aan de slag geweest met grondwerk. Het was wel koud, de eerste 10 minuten ging ze dan ook als een kanon door de bak. :')

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 17:22

Jenara schreef:
Zinzi_jewel schreef:
24/7 buiten is fijn omdat een paard tenslotte een beweging dier is .
Heb beide gehad . En er zijn paarden bij geweest die enorm moe werden van het continue buiten leven in de kudde .
Je moet wel een stabiele groep hebben .
Als je ze dagelijks buiten kan doen met stal genoten dan is je probleem opgelost .
Ze staat er verder toch fijn ?

Ja absoluut, ze zit duidelijk goed in haar vel, ze geeft echt een open en alerte indruk, maar wel super relaxed. Ze blinkt, ze eet goed, staat mooi op gewicht. Ze doet het echt super sinds de verhuis
Ik ben dus echt heel blij met de plek, behalve dus dat de winters wat zoeken zullen zijn.

Er zal vast en zeker wel iemand op stal zijn die ook zijn paard wat liever buiten heeft dan binnen staan?

Ik heb ze liefst overdag zolang mogelijk buiten, en 's nachts op stal. In de zomer omgekeerd voor de beestjes.. maar op een pensionstal is dat moeilijk, daar heb je echt de regels van het huis.
Pas op, ik was vroeger ook zo, de 'laatzemaarzoveelmogelijkbinnenstaanmiep' en nu is het helemaal andersom, kom er knettergek van als ze eens een dag niet naar buiten kunnen :)

@nadir, grondwerk vind ik ook wel leuk, vooral veel TRT doe ik, maar ik heb altijd het idee dat het hem geen moer doet als ik weer met wat nieuws afkom :) :)

Texasstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 18:50

@Jenara, lastig is dat als je toch gebonden bent aan anderen zo. Hopelijk dat je toch iemand kan vinden met wie ze samen naar buiten kan dan, vooral omdat de plek zelf verder goed bevalt.

Ik heb het ook altijd lastig gevonden op een pensionstal omdat er toch altijd wel dingen zullen blijven die je graag anders zou willen zien...
Nu enorm blij met onze eigen plek aan huis maar ook daar zijn dingen die ik soms anders zou willen en dan moet je toch ook soms roeien met de riemen die je hebt door beperkte middelen.
Maar stukje bij beetje hier tenminste de mogelijkheid het helemaal naar eigen wens te maken.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 21:06

Op pension is het idd altijd wel een stukje water bij de wijn doen en dat kan ik ook wel, als de basis maar ok is.
Maar ik volg jullie helemaal, voor mij wringt het enorm om haar zo veel op stal te zien staan
Dus ik doe ook echt alles wat in mijn mogelijkheden ligt om haar zo veel mogelijk buiten te hebben.
Ik baal echt ontzettend dat hier verder niets is dat wel goed aan die voorwaarde voldoet.

Ik heb in ieder geval nog eens een algemene oproep geplaatst om gelijkgestemden te vinden.
Dus duimen dat daar iets uit komt!

Texasstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 21:35

Ik duim mee voor je dat je toch gelijkgestemden kunt vinden, zou een hoop zorgen schelen toch.

Hier eindelijk een foto van mijn knappe dame:

Afbeelding

Juniores

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 23:31

Wat rot zeg Jenara, ik snap je helemaal. Het is zo vervelend als je zo graag iets wilt voor je paard maar het er gewoonweg niet is.
Hopelijk zijn er toch een paar stalgenoten die hun paard ook buiten willen hebben.

Texasstar; knapperd zeg!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 11:01

#Texasstar, oh, wat een knappe zwarte dame <3 Wat een lieve uitstraling heeft ze!

@Nadir, haha, hoe oud is ze weer? Jenara heeft dat echt niet zo dat ze zo fris staat met de koude.

@Zinzi, ja 24/7 buiten moet wel goed geregeld zijn vind ik, want gewoon in de blub is ook niet fijn. Op onze stal rond Gent ging dat super, maar daar was het ook top georganiseerd, met echt verschillende grote schuilstallen, waardoor kleine groepjes hun vaste rustplek konden opzoeken, meer dan voldoende plekken om te eten ook en gewoon heel veel ruimte. Dat heb je ook gewoon niet overal.
De 24/7 buiten plek waar we hier eerst stonden, ging dus niet goed, daar merkte ik echt dat Jenara niet goed in de groep lag en onvoldoende rust kreeg en zich echt niet op haar gemak voelde. Denk dat het zelfs lichtjes traumatisch was, want toen we ze op de weide zette op onze huidige plek, durfde ze echt niet meer in de buurt komen van andere paarden, dat is ondertussen gelukkig ook weer terug beter geworden!

Even ook goed nieuws delen :D
Eindelijk iemand gevonden die haar paard ook wil buiten zetten!
We hebben ze gisteren voor het eerst samen gezet en dat ging meteen helemaal prima :D
Wat een pak van mijn hart zeg, k had er echt veel stress over.

Daarnaast gisteren onze eerste springles gehad! Wat deed ze het top!
Nog wat werk aan conditie en grondtempo in galop, maar wat een lefgozer is ze geworden,
echt gewoon zonder aarzelen op de sprongen af en de lesgever zette ze telkens een standje hoger,
had nog nooit eerder zo met haar gesprongen!!
Ik zelf ben ook nog niet elke keer 100% mee, dus daar is ook nog wat werk aan,
helaas heb ik de beste net niet op video.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 16:37

Haha die van mij is 7.

Wat fijn dat er nog iemand op stal zn verstand heeft gevonden en zn paard buiten gaat zetten! En wat leuk, springles. Die van mij breekt haar nek nog over een tak.

Ik ben helemaal klaar met alle blubber. Je krijgt de kruiwagens nog amper door de modder, zeker als er mest in zit. Wanneer is het lente??

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 16:42

Wat fijn Jenara dat jullie een oplossing hebben gevonden! Wil ze hier het liefst ook gewoon elke dag buiten, nu blijven ze met extreem rukweer wel binnen (en dan 2x in de stapmolen). Zelf geen fan van maar heb ook weinig te zeggen.
Die PP waar ik was gaan kijken om eigenlijk een ander paard te gaan verzorgen is nu een plekje vrij zag ik op MP, ben nog steeds jaloers op die plek. Helaas niet mijn paard dus niet mijn keuze :')

Wat leuk ook die springles! Fijn dat het zo goed ging.

Eens Nadir, word er ook doodmoe van de natte zooi.
Hier helaas weinig wat we kunnen doen, af en toe aan de hand in de binnenbak wat hij overigens echt enorm braaf oppakt. Vaak vind ik bijvoorbeeld helemaal alleen op stal zijn nog wat spannend (wat als hij schrikt o.i.d.), maar doe het dan toch. En elke keer bewijst hij me weer dat ik me echt druk maak om niks van tevoren, met een big smile sluit ik het elke keer af. Niet normaal hoe trots ik op hem ben (en stiekem mezelf).
Binnenkort onze eerste rijles inplannen! :D

Hij is in ieder geval boomproof.

Afbeelding

Iemand hier toevallig ervaring met hersenwerk (snuffelmatten etc.)?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 17:18

Snoraly schreef:
Iemand hier toevallig ervaring met hersenwerk (snuffelmatten etc.)?

Toevallig net nog gebruikt! Nero vind het helemaal fantastisch :D eerste keer was het een beetje zoeken maar op een gegeven moment kreeg hij het helemaal door en als ik ermee aankom word hij al helemaal blij. Zo super leuk!

Afbeelding

Wat super Jenara dat je iemand hebt gevonden! Kan me voorstellen dat je er veel zorgen over had…

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 18:49

Even bijlezen!

@Deertje: ik heb Navaro bij een particulier vandaan, dus kan je daar niet zo goed bij helpen; Nadia Feitsma heeft volgens mij erg mooie paarden (ik heb op een paar gereageerd), maar daar betaal je ook voor ;).

@Texasstar/Autumn: Ze weten zeker heel goed hoe je je voelt, ik merk ook echt dat als ik minder in mijn vel zit ik minder gedaan krijg. Ik hoop wel dat onze band nog verder ontwikkelt, ik snap Navaro nog niet altijd.

@Jenara: Wat fijn dat je een stalgenoot gevonden hebt die zijn/haar paard ook buiten wil. Kan me voorstellen dat het veel stress opleverde. Was je niet net ook verhuisd van stalling?
En tof, dat springen! En dan zeggen ze nog wel eens dat PRE's niet kunnen springen :D

@Texasstar: Leuk paard, dat rood staat haar goed!

@Nadir: Ook hier erg zat van de blubber :( paddocks zijn blubber, pad naar de paddocks zijn blubber, bos is blubber.

@Snoraly: Wat fijn zeg, veel plezier verder!

@Autumn: Oh dat ga ik ook eens proberen! Ik heb nog wel een snuffelmat van de hond en een snoep-geobsedeerd paard. :+

Navaro was vandaag weer eens druk met de wandeling, maar het bos is ook niet fijn nu, er was wedstrijd op stal, ik was weinig geweest omdat ik een drukke week had en ik heb wel veel stress gehad want drukke week... dus ik gooi het daar maar op. Wat ik wel wat minder vind, is dat hij schrikt als fietsers passeren en dan gaat bokken/rond me rennen. Kent iemand dat? Het is niet perse gericht bokken maar ik vind het absoluut geen fijn idee, straks raakt hij de fietser nog. Het stomme is dat hij de fietser gewoon heeft zien aankomen, dan weer wat anders gaat doen (bijv. grazen), en dan ineens schrikt als ze passeren.
Volgende keer parkeer ik 'm met zijn kont van de fietser af en z'n hoofd naar de fietser, zodat hij het gewoon allemaal kan zien. Eens kijken of dat helpt.

Ik wil graag binnenkort er weer op voor het eerst, maar heb er ook nog veel spanning voor. Ik hoop dat het gewoon allemaal meevalt en ik me achteraf afvraag waar ik me druk om maakte. Ik vind het gewoon lastig; ik snap hem vaak gewoon nog niet zo goed, en dan schrikt hij ineens of hij heeft hij veel energie en is ie jolig. Het geeft me weinig vertrouwen zeg maar.
Ik vind het zo jammer, ik mis het rijden best wel zo langzamerhand. En tegelijk weet ik ook dat hij geen ster nog is onder het zadel dus dat ook daar nog flink werk aan de winkel is. Ik vind het best een zwaar proces, je eerste paard (en dan ook een jonge PRE, ik doe het ook zelf natuurlijk :+)

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 12:18

Century: ik ken dat wel. Ik heb een slechte ervaring met mijn vorige merrie en heb ook niet meer de leeftijd waarop je alles zo maar aanpakt. Ik heb nu besloten om het voorlopig even zo te laten. Ik heb iemand gevonden die haar verder weer opppakt. Ik weet dat ze tot nu toe met rijden braaf was, maar ik merk gewoon dat ze nog niet helemaal vertrouwd is en dat vind ik dus spannend.

We hebben afgelopen week voor de eerste keer met de lange lijnen gewerkt. Op een flinke schrik na toen de lijn de eerste keer over haar kont liep ging het goed. Het is gewoon een merrie die tijd nodig heeft om dingen te verwerken. Ik wil nu eerst zeker zijn dat al die dingen goed bevestigd zijn. Dus stuur, rem, rare dingen op haar rug die wiebelen en los flapperen. Daarna mag mijn bijrijdster er voorlopig eerst op en dan merk ik wel wanneer ik voldoende vertrouwen heb om haar uit te stappen.

Het is echt een hele lieve, brave merrie maar ze kan nog wel in de vluchtstand schieten. Ook weer pech met in de stapmolen zetten. Terwijl zij er voor de eerste keer in stond met 3 andere vreemde paarden brak er een paard los naast de molen. Die rende al blazend en snuivend rond. De hele molen over de zeik, inclusief de mijne. Ik kon er snel bij om haar te kalmeren en dan is ze dus ook weer braaf. Maar dat gebeurde dus 2 dagen later nog een keer, en toen was ik er niet bij. Hoeveel pech kun je hebben dat dit 2 x in 3 dagen gebeurd? En zij stond waarschijnlijk net bij de uitgang en heeft de deur opengebeukt, niemand heeft het precies gezien. Ze is uit de molen gerend, samen met een ruin die achter haar stond. Ze zijn de dijk opgerend en vervolgens verderop de dijk weer afgesprongen het schapenland in.

Het goede nieuws was: alleen wat kleine schaafwondjes. En: ze is dus samen met die ruin in het land aan het rennen geweest. Volgens degene die erbij waren hadden ze het heel gezellig samen en kan Jarana super bewegen _/-\o_ Wel fijn om dan te zien dat ze dus gewoon wel met andere paarden samen kan zonder bang te zijn. En Jarana liet zich als eerste heel makkelijk pakken en een halster omdoen. Dus ja, de molen ga ik weer helemaal opnieuw opbouwen.

Ik vind het ook niet erg, ik vind alles erom heen leuk. Juist die kleine stapje vind ik leuk om zelf te doen. Maar ik ben ook helemaal klaar met die modder. De paddocks zijn op dit moment modderpoelen en Rana heeft een hekel aan vieze voeten. Lekker buiten spelen om de energie kwijt te kunnen is er dus niet bij :-(

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 12:52

Die van mij is ook braaf eigenlijk. Maar ontzettend groen in werk onder zadel .
Op een of andere manier deden we wat stappen terug in werk onder zadel. En moeten we weer de weg terug naar boven gaan vinden .
Vanmiddag maar weer eens erop.
Heb een ander zadel om te proberen dit lijkt beter op z'n plek te blijven , hopelijk is dat ook zo .
Merkte ook dat ik t rijden spannend vondt omdat het zadel durfde te schuiven en als ze dan iets doet voel ik me niet safe . Zit vooral tussen mn oren .

Ze staan sinds vandaag in de kudde wei . Dus energie kan ze eruit lopen . Paddock(je) is voor onze dames verleden tijd.
Blij mee

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 09:45

Texasstar schreef:
Ik duim mee voor je dat je toch gelijkgestemden kunt vinden, zou een hoop zorgen schelen toch.

Hier eindelijk een foto van mijn knappe dame:

[ Afbeelding ]

Wat een mooi dier!

Fijn dat ze lekker op de wei kunnen Zinzi!

Lastig die paniek Dartel, snap dat zoiets niet zo fijn voelt. Gelukkig heeft ze niks overgehouden aan haar avontuur.

Century, bokken herken ik niet..schrikken wel maar ik doe ook altijd wat jij wilt gaan doen. Laten kijken en met het hoofd er naar toe draaien. Het kan zijn dat hij zich wilt verdedigen? Mijn merrie deed in het begin juist een beetje omhoog komen en naar voren aanvallen bij spannende dingen. Als ik jou zo hoor zou ik hem eerst een tijdje laten rijden en bevestigen door een ervaren persoon en het dan onder diens begeleiding over gaan nemen. Better safe then sorry zeg maar.

Wat leuk die snuffelmatten.

Snoraly, boomproof zijn is al heel fijn haha..fijn dat hij zo goed gaat!

Jenara, wat fijn dat het zo goed gaat en jullie gesprongen hebben! En helemaal top dat je iemand hebt gevonden waarmee je haar buiten kunt zetten. (het paard dan)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 11:31

Poeh Dartel, dat is wel even schrikken allemaal :( Gelukkig is ze (fysiek) in orde!

Oh jaloers Zinzi! Ik zou hem ook graag uit de blub op de wei willen. Helaas is dat op deze stal niet mogelijk. Voor nu blijf ik hier wel, maar wie weet ga ik in de toekomst wel op zoek naar een andere stal.

Elisa, beetje omhoog doet hij soms ook, maar dat is echt als hij niet wil omdat hij het echt te spannend vindt. Dit bokken lijkt een beetje op spanning eruit, misschien ook wel wat verdediging. Onder het zadel is dit trouwens niet bekend, dus ik heb hoop dat hij zich daar gedraagt. Toen ik eraf viel heeft hij ook niet gebokt (en kan ik me herinneren te merken dat hij zich inhield).
Hij is wel gewoon beleerd, heeft meerdere trainers gehad in het verleden en werd toen ik hem kocht 2-4x per week gereden, o.a. in het bos. Ik denk dat het dus met name mijn eigen angst/onzekerheid is, en dat er met hem niet perse veel mis is. Behalve dat hij nog vrij groen is en jong.
Ik heb wel een persoon op stal bereid gevonden hem eventueel te rijden als ik het zelf niet durf. Ik twijfel nog of ik dat ga doen of dat ik me over mijn angst ga zetten en er gewoon eens op ga. Als is het alleen maar erop of twee meter stappen. Het hangen gaat al zonder spanning, ik heb al vaker gedacht "ik had nu zo erop kunnen gaan volgens mij".
Kerstvakantie is nu mijn idee om te kijken of ik de stap durf te zetten.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 13:21

Century , anders laat je degene die m wil rijden er opgaan.
Dan zie je zelf dat ie toch wel braaf is .
Zal ongetijwfeld helpen voor je eigen zenuwen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 13:39

Ja ik denk zo'n jong onbevestigd paard met een onzekere ruiter dat dit geen goede combinatie is. Als iemand anders hem rijdt en je ziet dat hij braaf is en hij heeft ook weer wat zelfvertrouwen dan zal die stap makkelijker zijn. Ze kunnen ook hun vertrouwen verliezen als de ruiter valt, hoeft niet maar ligt een beetje aan het type paard.

Spanning er uit bokken kan natuurlijk ook goed, wat je ook doet..ik zou hem van te voren goed longeren en moe maken eerst in ieder geval. Dat maakt het ook alweer makkelijker. :-)

Hier is het ook blubberig, zo blubberig dat mevrouw toen we van het weekend in het bos liepen op een lekker droog mul pad spontaan besloot daar wel even lekker te kunnen gaan rollen. :+ Ik hoorde plof..en daar lag ze haha.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 13:48

Wat een Grapjas , Elisa

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 13:49

Hahaha geweldig.

Mijn schimmel heeft hier thuis net liggen rollen. Ik vond het denk ik toch leuker toen dat niet kon vorige winter :')

Ik ben wel weer lekker aan de gang met de zwarte en knap daar mentaal ook wel weer van op. Gelukkig.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 13:50

Haha
Daarom heb ik die van mij aangekleed buiten
Deken met een hals .
Op stal ligt de hals terug . Maar paneren in een drol lukt haar daar wel .
Ondanks dat ik elke dag de stal mest .
Van stal uit strooien ze dagelijks op en 1x pw alles eruit
Ik mest de stal elke dag zelf.
Wat wit is moet eigenlijk wit blijven :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 14:27

Haha, ja jullie hebben het nog moeilijker met de schimmels haha.

Fijn dat je weer lekker aan de gang bent Audesta.

Ja dat paard is af en toe echt..heel apart, laten we het daar maar op houden. :+

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 16:20

Century: ik laat voor nu ook eerst iemand anders erop gaan. En dan vertrouwen krijgen in hoe het gaat en daarna zelf de eerste keer even uitstappen. En zo opbouwen totdat ik er zelf weer helemaal aan toe ben. Geen haast, ik heb gemerkt dat de druk die ik mezelf opleg ook spanning geeft. En tsja, ik laat dan de druk van de mensen om me heen maar van me afglijden. Iedereen vindt er wel iets van, voornamelijk dat rijden toch echt het doel is om naar toe te werken en dan wel zo snel mogelijk.

Audesta: fijn dat je weer een beetje plezier krijgt in je paarden. Paarden kosten zoveel zorgen, maar ze geven ook zoveel als het allemaal goed gaat.

Jarana heeft vandaag weer even in de molen gestaan en gelukkig geen spanning. Nu weer langzaam opbouwen. Ik vind het gewoon een fijne afwisseling om haar een extra keer buiten te zetten. Ik hoop dat ik haar morgen toch even in een paddock kan zetten. Wel modder, maar zowaar ook wat plekken zonder plassen.