Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

naranja1
Blogger

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 11:35

Ik heb nog wel een doos monnikspeper. Die mag degene wel hebben (is wel het een en ander uit).

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 11:48

@zenzi_juwel : de Woest Hoeve, ga eens horen, bedankt!
@Elisa2 :die pagina kende ik nog niet, even opzoeken, thanks!

Geen Ypenburghoeve dus....:)

GalopyKing21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 16:31

Alenthe05 schreef:
Koop aub geen paard bij de Ypenburghoeve!!!
Ik zelf ben echt opgelicht en een paard gekocht met verborgen gebreken!!

Even onder de meeleessteen vandaan. Ik heb er 1 van de Ypenburghoeve, netjes gekeurd ed ed. Paar is nu bijna 16. Zou er zo weer 1 daar bij hun kopen. Netjes behandeld ed...[/quote]

Dan ben je 1 van de weinige !!
Alles wat er nu staat , is kapot aan de benen!
Ik heb 2 weken geleden mijn beestje terug moeten brengen
Hoor nu alleeeeen maar slechte dingen .
Dus wees op je hoede bij deze verkoper !
Laat hem röntgen opnieuw keuren!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 17:36

Dankjewel Elisa, dat zeg je mooi inderdaad, het voelt heel anders.
Met voer bedoelde ik ook voer in combinatie met supplementen, sorry, warhoofd hier!

Texasstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 18:47

Ik wilde zelf graag als 2e paard een Quarter of Paint erbij maar omdat er zo ontzettend veel PSSM en dergelijke bij voorkomt en vooral hier in Frankrijk, toch gekozen om verder te kijken.
Uiteindelijk na aanraden van een vriendin van mij die een geweldige PRE hengst heeft toch eens mij daar in gaan verdiepen en mijn fantastische merrie vanaf een video gekocht vanuit Spanje.
Dat was een enorme gok maar zo enorm de moeite waard.
Ik snap nu ook iedereen die zegt dat de band met een PRE toch anders is dan met andere paarden.
Die band is ook denk ik niet te begrijpen totdat je zelf een PRE hebt (gehad.

@_Tarzan: ik snap jouw gemis van Fuego ook echt enorm, dat zal niet snel slijten denk ik. Prachtige ring die je hebt laten maken en mooi om hem zo toch altijd dicht bij je te hebben.

Ik zal snel eens een foto maken van mijn knappe dame, dat schiet er eigenlijk altijd een beetje bij in met al het werk de hele dag :o

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 20:38

Ik ben ook eens bij de Ypenburghoeve geweest (ondanks de negatieve reacties. Maar soms moet je het zelf ervaren dacht ik)
Ik ging heen voor een ‘super brave merrie’. Die super brave merrie trapte me letterlijk de stal uit. Toen ik haar wilde aaien spoot ze met haar oren naar achteren en tanden ontbloot op me af.
Dat ze gilde bij elke aanraking of het nu van een borstel of wat anders was, hadden ze niet aan gedacht om te vertellen. Super triest. Ze waren ook nog ff vergeten te vertellen dat ze continue hengstig was. Ze gaven haar al hormoonspuiten maar dat hielp niet.
Ik ‘moest maar ff een veulen eruit fokken dan zal het vast wel minder worden’. :j
Vraag me weleens af wat ze met haar gedaan hebben uiteindelijk..

Gelukkig nu heel blij met mijn knapperd <3
Afbeelding

Pre’s zijn zeker heel bijzonder. Ik zeg altijd dat ze dwars door je hart heen kijken. Zou niet anders meer willen!
Hij weet precies hoe ik me voel. Soms weet hij het nog beter dan ikzelf :') als ik niet goed in me vel zit blijft hij net zo lang zijn kunstjes doen (flemen, kusjes geven of op mijn rug kriebelen (ja dat heb ik hem echt geleerd _O- ) tot ik moet lachen. Ze zijn zo bijzonder

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 23:23

Vind het ook echt bijzondere paarden, buiten dus ooit op een stage een Spanjaard voor de wagen moeten beleren had ik geen ervaring met ze.

Dit is dus eigenlijk de eerste Spanjaard nu waar ik echt mee aan de gang ga. Mijn instructrice zegt ook: Hij zal het je absoluut niet makkelijk maken.
Vind het enorm hard werken hoor met hem, hij is enorm slim en ik ben zelf enorm groen na zo'n lange tijd dus moet nog wat handigheid in dingetjes vinden weer. Maar hij is het 100% waard. Voor mij is die spiegel ook even goed qua zelfreflectie en merk dat ik door de omgang met hem zelfvertrouwen krijg etc, zaken die ik dus ook mee kan nemen in het dagelijks leven. Heel bijzonder.

Century: Grondwerkles ging deze keer een heel stuk beter, niemand op stal dus ook geen giga prikkels (wat ik door mijn ADHD eeeenorm lastig vind).
Hij was op het begin wat happerig maar merkte meteen wanneer hij ook in zijn focus zat. Dus echt super kunnen werken aan de hand, doen nu eigenlijk echt dressuur&rechtrichten aan de hand wat voor mij helemaal nieuw is, fantastische voorbereiding op het rijden straks. :D

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 00:30

Wat enorm grappig eigenlijk dat we allemaal datzelfde gevoel hebben bij onze Spaanse vriendjes, jullie verhalen zijn zo herkenbaar!

Dat enorme spiegelen, hard laten werken om het te laten werken maar ergens zo enorm betrouwbaar zijn, het zelfvertrouwen wat ze geven. Het goede gevoel geven bij een mindere dag en je dag weer goed maken. Letterlijk alles is zo enorm herkenbaar. En daardoor mis ik Fuego ook zo enorm, dát zijn de dingen die ik mis, die diepe connectie die dwars door je heen gaat, die vertrouwensband die ze geven.

Mentaal heb ik echt wel flinke stappen gemaakt die ik zonder Fuego nooit gemaakt zou hebben. Hij heeft mij dat duwtje gegeven die ik zo nodig had toen ik aan de grond stond.

Vandaar weet ik zeker dat hij er met een reden was, ik wist het niet, maar ik had hem zo enorm hard nodig om te worden wie ik nu ben, om daar te komen moest ik even keihard mijzelf tegenkomen en daar heeft hij even voor gezorgd! Daar ben ik hem enorm dankbaar voor. Ik ben blij dat ik hem die laatste jaren paard heb kunnen laten zijn, want ja ik had hem nodig, maar hij uiteindelijk ook mij.

Geen toeval maar het lot, mijn zielsmaatje <3
Ik mis die partner om mij heen, want dat was hij, m’n partner die m’n dag altijd weer goed maakte <3

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 09:41

naranja1 schreef:
Ik heb nog wel een doos monnikspeper. Die mag degene wel hebben (is wel het een en ander uit).

Ah, ik heb net mijn bestelling binnnen..maar ik houdt het wel even in mijn achterhoofd voor als het aanslaat en ik het blijf gebruiken.

Mooi omschreven Tarzan, zo voelen ze inderdaad..meer als partner of famillielid. Heb het idee dat ze zelf ook graag deel uitmaken van de mensen famillie. Waar andere paarden meer paard zijn en tevreden met een leventje op de wei en af en toe aandacht.

Texasstar, dat zou leuk zijn een foto.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 11:10

ik herken het wel, ze zijn inderdaad net iets 'anders' dan bv die KWPN'ers die ik altijd heb gehad.

Ook is Mero enorm eenhandig.. toch grote ergenis van mijn wederhelft soms :) Hij nam hem onlangs over van mij om hem in de wei te stoppen, wou em niet vertrekken zolang ik naast hem stond, ik hem dan maar weer overgenomen :)
En mijn man dan ' je moet er nog meer nen verwenden donder van maken' hahaha, maar stiekem vind ik dat wel leuk

Wat ik wel vind ( maar dat is mss paardgebonden) dat je enorm zeker moet zijn als ruiter, ben je dat niet, dan gaat het ook niet met rijden

@Autumnn wel mooi gezegd, dat ze dwars door je hart kijken, is precies zo

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 15:12

Ooh ik herken dat stukje speciale band echt heel erg goed! Peet weet beter hoe ik me voel dan dat ik dat weet xD. Hij laat het me in het rijden vaak weten door alles net niet te doen, of juist extreem precies wat ik van hem vraag. Zelfs als ik niet weet wat ik vraag :')

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 16:19

@Pastis, hoe gaat het nu met jouw paardje? kan ze de ontspanning wat behouden?

@Elisa, Succes met de zoektocht naar de een oplossing voor de hormoonproblemen! Hopelijk werkt de monnikspeper!

@Texasstar, Haha, nog een overtuigde PRE eigenaar dus :D Ze zijn heerlijk hé. Hoe lang heb je haar? Ben ook wel benieuwd naar een foto!

@Autumn, Wat kijkt hij lief :D het is toch een knapperd! En echt allemaal zo herkenbaar! Jenara heeft me ook bloed, zweet en tranen gekost in het begin, maar ik zou geen ander paard meer willen ook, ze is gewoon geweldig <3

@Snoraly, Wat fijn dat de grondwerkles beter ging :D En oef ja, als je zelf last hebt van prikkels lijkt me dat soms wel moeilijk, ze reageren zo op je! Goed bezig hoor :D

@Tarzan, ja idd, het is echt wel opvallend hoeveel die zelfde dingen terug komen, het is toch echt wel een PRE-ding duidelijk! of Spanjaarden-ding toch :) Ik weet nog goed hoe je met je handen in het haar zat met Fuego en dan hebben jullie elkaar zo gevonden, ik snap dat het gemis nog heel groot is!

@Deertje, dat laatste herken en hoor ik idd! Als je zelf onzeker bent en niet duidelijk, kan het ook flink mis gaan, net omdat ze zo spiegelen. Terwijl als je zelf zeker bent van je stuk, nemen ze dat ook gewoon mee. Ik ben altijd super nuchter geweest met Jenara, nooit bangig of onzeker en ik heb nog nooit zo'n enorm bomproof en dapper paard gehad <3 Die doet echt alles, als ik er ook maar heel zeker van ben :')

@FB, haha dat stukje over het rijden :') het is wel puzzelen soms inderdaad!

Ik zit met een klein dilemma.
Bij ons op stal gaat het winterseizoen van start, dus nu mogen ze maar om de dag op de weide.
Helaas heerst er onder de stalgenoten nog heel veel een oude traditionele visie dat je paarden in de winter binnen houdt, dus er zijn er niet veel die ze wel buiten gaan zetten.

Ik had 1x eerder voor gehad dat ik Jenara 's ochtends alleen op de weide zette en toen ging ze echt super stressy over en weer rennen. Gelukkig kwam er snel één van de andere bij. Dat heb ik voor de rest van de tijd kunnen oplossen door 1 van haar vriendjes gewoon mee buiten te zetten, maar de eigenaar wil hem dus niet op de winterweide hebben :'(

Ik wil haar uiteraard zo veel mogelijk wel buiten, maar zouden jullie je paard helemaal alleen stressy buiten zetten? ik ga uiteraard proberen of ik mensen kan vinden waarmee ik kan afspreken dat ze samen buiten gaan, maar als je echt voor de keuze staat tussen paard binnen houden of alleen gestressed op de wei, wat zouden jullie dan doen?
Vind het zo moeilijk, wil uiteraard het beste voor haar, maar wat is dat dan?

Verder gaat het wel echt heel goed hier nog steeds :)
Jenara nog steeds haar brave lieve zelf, vorige week lag ze te eten in haar stal :') echt even lui lekker wezen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 16:30

Oei

Zou proberen of er enkele gelijk gestemde zijn die hun paarden toch even buiten willen. Het is zo 19 0 om ze hele winter binnen te houden.

Ik ben al blij dat de onze eerder als gedacht toegevoegd worden aan de kudde en ze dus meer ruimte gaan hebben als hun paddockje

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 16:57

@Jenara: als advocaat van de duivel zeg ik allebei niet. Een paard hoort niet de hele winter binnen maar ook niet de hele dag alleen.
Kan je niet een oproepje in de stalapp/FB-pagina zetten?

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 17:03

@Zinzi en Autumn

Ja ik heb uiteraard al een berichtje rond gestuurd en bij een aantal andere eigenaren gehoord, ik ben er zeker van dat ik voor een aantal dagen wel een oplossing ga vinden, maar misschien niet voor elke dag.
Er is bv. iemand wiens paard ik er mee kan op zetten, tenzij het regent ... Terwijl ik Jenara ook gewoon buiten wil zetten als het regent.

Mijn vraag was dus ook niet zozeer voor de hele winter, maar eerder voor in de situatie dat er een dag is dat niemand anders z'n paard buiten wil zetten, wat hopelijk niet te vaak zal gebeuren!

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 17:43

Ik blijf bij mijn eerdere mening. Geen van beide. Ik zou nooit op zo'n stal (meer) terecht komen.

Hier gaat het op en neer. Momenten van echt intens verdriet maar soms ook wel even kunnen genieten van de dieren die er wel nog zijn.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 21:30

Ook ik zou er niet mee kunnen leven Jenara… :n Ik heb dan ook geen tips, anders dan: verhuizen |o

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 21:40

@jenara::de ontspanning is er zeker nog wel hoor. Heb gemerkt dat die meer aanwezig is als ze hengstig is. En dat blijft wel een dingetje. Dus ik ga ze wel eens door de mallemolen halen om daar iets aan te kunnen veranderen.

Ik zou proberen om je merrie buiten te zetten met vriendjes, maar als die er niets zijn is het natuurlijk niet zo gemakkelijk. Een hele dag alleen stressen is ook nergens goed voor, en zou ik persoonlijk ook niet heel gelukkig van worden.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 23:07

Ik weet heel goed dat het niet ideaal is word er zelf ook echt niet blij van, maar het is niet anders, ik heb letterlijk elke andere stal in een 20km radius bekeken, nergens komen de paarden überhaupt buiten in de winter, dit was de enige waar ze buiten mogen, wat ook de reden is dat ik deze gekozen heb.

De enige plek waar ze 24/7 buiten konden heb ik 3 maanden geprobeerd, maar dat werkte niet

Verder weg zoeken zou kunnen, maar dan verkoop ik haar beter, want 1-2x per week maar naar je paard kunnen gaan wordt wel een hele dure hobby.

Het is echt een drama hier om een goeie plek te vinden. Ooit hoop ik zelf mss iets te kunnen beginnen en het wel goed doen, maar voorlopig kan dat niet.

Momenteel is het dus even het beste er van maken .. of verkopen.

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 07:32

@jenara: je doet ook enkel en alleen je best voor je paard. Soms gaat het gewoon niet volgens het ideale plaatje :(:) Ik mag daar helemaal niet over oordelen, mijn vorige 2 ruinen gingen door de omheining als ze langer dan 2u buitenstonden. Die hadden niet liever dan op stal staan :')

En wie weet is er wel een stalgenootje die hun paard graag buitenwillen? Het komt vast wel goed!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 08:22

Komt vast goed Jenara .
Er is heus iemand op stal die haar paard ook meer buiten wil.

Die van mij zou ik ook liever langer buiten zien staan als 4/5 uurtjes per dag. Maar het is wat het is .

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 09:34

Jenara schreef:
@Zinzi en Autumn

Ja ik heb uiteraard al een berichtje rond gestuurd en bij een aantal andere eigenaren gehoord, ik ben er zeker van dat ik voor een aantal dagen wel een oplossing ga vinden, maar misschien niet voor elke dag.
Er is bv. iemand wiens paard ik er mee kan op zetten, tenzij het regent ... Terwijl ik Jenara ook gewoon buiten wil zetten als het regent.

Mijn vraag was dus ook niet zozeer voor de hele winter, maar eerder voor in de situatie dat er een dag is dat niemand anders z'n paard buiten wil zetten, wat hopelijk niet te vaak zal gebeuren!

Kun je op zo'n dag wat anders doen? Bijvoorbeeld: stapmolen en uurtje buiten terwijl jij er bij blijft? Misschien went ze wel als ze regelmatig even alleen staat. Het is niet ideaal maar ik snap het dilemma. Hopelijk vind je gewoon mensen die hun paard met regen ook buiten durven te zetten..ze zijn niet van suiker.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 10:16

Super lastig hoor Jenara, snap heel goed in wat voor tweestrijd je zit.
Kan je misschien gaan werken aan het niet alleen willen staan met iemand? Misschien is het verveling en helpt een bal oid?

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 10:51

Ja zowieso zorg ik ervoor dat ze elke dag ut haar stal komt, al is het een uurtje los in de piste alleen of met een vriendje.
Ik heb zowieso dus wel al 2 stalgenoten om mee af te spreken voor de weide, vanavond zie ik hen om even concreter af te spreken. Ik hoop dus echt van harte dat de situatie om haar alleen op de wei te moeten zetten niet zal voor komen, daar doe ik in ieder geval alles aan dat ik kan.

Trainen op dat alleen staan is mss wel een optie, als ik er bij blijf, is het meestal wel ok.

Ik word er wel echt verdrietig van als ik zie hoeveel mensen het nog steeds ok vinden om hun paarden altijd maar op stal te laten staan zou zo willen dat ik ze kon wakker schudden, maar dat werkt meestal eerder omgekeerd…

Ik sta trouwens nog steeds op de wachtlijst bij een andere plek, waar wel nog een 24/7 buiten kudde staat, maar die zitten nog steeds vol. Daarbij merk ik aan Jenara dat het ‘s nachts op stal staan haar wel deugd doet ..
soms weet ik echt even niet waar ik goed aan doe en voelt alles een beetje als kiezen tussen de pest en cholera.
Dan mis ik mijn oude plekje rond Gent soms heel erg

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 12:10

24/7 buiten is fijn omdat een paard tenslotte een beweging dier is .
Heb beide gehad . En er zijn paarden bij geweest die enorm moe werden van het continue buiten leven in de kudde .
Je moet wel een stabiele groep hebben .
Als je ze dagelijks buiten kan doen met stal genoten dan is je probleem opgelost .
Ze staat er verder toch fijn ?