lusitano praat en foto,s

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 20:23

Geloof dat leren halster ook mag hoor

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 20:25

Afbeelding
Vandaag weer effe getraind op de voorbereiding van zondag onze eerste cross. Geloof dat geisha wel zin heeft.

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 20:34

Het goede nieuws was maar relatief, ondanks dat er een zweer is gevonden, is er nog steeds geen verbetering tov maandag. Integendeel, de duts kan gewoon niet meer uit de voeten of bewegen. Te zielig voor woorden! Vandaag dus verder onderzoek gehad, de hele voet op foto gezet, niets wijzer uit geworden, verder gekeken in de hoef of er toch niet nog wat dieper iets was, dan nog haar hoef plaatselijk verdoofd, om toch al te kunnen uitsluiten dat het probleem zich daar situeerde. Dat gaf een heeeeeeel klein beetje verlichting maar toch ook niet noemenswaardig veel. Dus toch weer even met de handen in het haar! Ze krijgt nu toch weer pijnstilling/ontstekingsremmer en vrijdag herbekijken we weer. Volgende stap dan toch maar dat hele been op foto en/of bloedonderzoek..

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 20:45

Sunora schreef:
Het goede nieuws was maar relatief, ondanks dat er een zweer is gevonden, is er nog steeds geen verbetering tov maandag. Integendeel, de duts kan gewoon niet meer uit de voeten of bewegen. Te zielig voor woorden! Vandaag dus verder onderzoek gehad, de hele voet op foto gezet, niets wijzer uit geworden, verder gekeken in de hoef of er toch niet nog wat dieper iets was, dan nog haar hoef plaatselijk verdoofd, om toch al te kunnen uitsluiten dat het probleem zich daar situeerde. Dat gaf een heeeeeeel klein beetje verlichting maar toch ook niet noemenswaardig veel. Dus toch weer even met de handen in het haar! Ze krijgt nu toch weer pijnstilling/ontstekingsremmer en vrijdag herbekijken we weer. Volgende stap dan toch maar dat hele been op foto en/of bloedonderzoek..
sterkte wat een ellende

Eefiepeefie

Berichten: 864
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 21:07

Daphneeeej schreef:
Sarah_Elise schreef:
Ik was van plan om te komen kijken zondag 24 september. Interesse in het ras en daarnaast oriƫntatie op dekhengsten voor mijn Friese merrie (of is dat vloeken in de kerk? :x ). Maar ik twijfel nu wel een beetje door wat ik lees.

Gewoon informeren, zullen misschien wel hengsten zijn waar ze best particulier een dekking mee willen doen. Ik heb een nu jaarling hengst en als hij goedgekeurd word met 3 jaar dan zou ik er best particulier afentoe een dekking mee willen doen. Als meneer zich blijft gedragen ondanks het hengst zijn natuurlijk. Anders laten we hem gewoon ruinen.


Ik ben wel heel benieuwd waarom je jouw hengst al met 3 jaar wil laten goedkeuren. Dan is hij in Portugal namelijk nog een 'veulen' en valt hij in de 3-jarige categorie. Die doen praktisch nooit mee voor opname! Het kan natuurlijk wel, maar het maakt de kans op een hoge score aanzienlijk lager. De reden dat mijn 5-jarige dit jaar ook nog niet voor opname gaat :D

edit: Zie dat er al iemand gereageerd had, het is zelfs niet toegestaan :9

Eefiepeefie

Berichten: 864
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 21:10

keona schreef:
Sunora schreef:
Het goede nieuws was maar relatief, ondanks dat er een zweer is gevonden, is er nog steeds geen verbetering tov maandag. Integendeel, de duts kan gewoon niet meer uit de voeten of bewegen. Te zielig voor woorden! Vandaag dus verder onderzoek gehad, de hele voet op foto gezet, niets wijzer uit geworden, verder gekeken in de hoef of er toch niet nog wat dieper iets was, dan nog haar hoef plaatselijk verdoofd, om toch al te kunnen uitsluiten dat het probleem zich daar situeerde. Dat gaf een heeeeeeel klein beetje verlichting maar toch ook niet noemenswaardig veel. Dus toch weer even met de handen in het haar! Ze krijgt nu toch weer pijnstilling/ontstekingsremmer en vrijdag herbekijken we weer. Volgende stap dan toch maar dat hele been op foto en/of bloedonderzoek..
sterkte wat een ellende


Ontzettend vervelend! Veel sterkte :)

Daphneeeej

Berichten: 3009
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 21:35

Eefiepeefie schreef:
Daphneeeej schreef:
Gewoon informeren, zullen misschien wel hengsten zijn waar ze best particulier een dekking mee willen doen. Ik heb een nu jaarling hengst en als hij goedgekeurd word met 3 jaar dan zou ik er best particulier afentoe een dekking mee willen doen. Als meneer zich blijft gedragen ondanks het hengst zijn natuurlijk. Anders laten we hem gewoon ruinen.


Ik ben wel heel benieuwd waarom je jouw hengst al met 3 jaar wil laten goedkeuren. Dan is hij in Portugal namelijk nog een 'veulen' en valt hij in de 3-jarige categorie. Die doen praktisch nooit mee voor opname! Het kan natuurlijk wel, maar het maakt de kans op een hoge score aanzienlijk lager. De reden dat mijn 5-jarige dit jaar ook nog niet voor opname gaat :D

edit: Zie dat er al iemand gereageerd had, het is zelfs niet toegestaan :9


Ja ik was in de veronderstelling voor nu dat het vanaf 3 was. Maar vriendin vertelde al dat het idd later is. Ben mij nog niet wezen verdiepen er in, dit ga ik met de tijd natuurlijk nog wel doen. Maar hebben nog alle tijd om te leren, paardje is pas 1 jaar en 3 maandjes eerst van deze periode genieten voor we naar de bolgende fase gaan.

Erretje

Berichten: 1227
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Gooi en Vechtstreek

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 08:30

Wat rot Sunora! Sterkte!

Amable

Berichten: 9681
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 11:28

Mag ik hier even een vraag stellen? Is er iemand die me aan een contact persoon bij het stamboek kan helpen? Ik heb op de site lusitano vrienden het telefoonnummer al een aantal keren gebeld, maar daar krijg ik geen antwoord op helaas. Ik heb wat vragen over papieren en het eventueel aanvragen daarvan bij een volwassen lusitano.

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 12:40

Amable schreef:
Mag ik hier even een vraag stellen? Is er iemand die me aan een contact persoon bij het stamboek kan helpen? Ik heb op de site lusitano vrienden het telefoonnummer al een aantal keren gebeld, maar daar krijg ik geen antwoord op helaas. Ik heb wat vragen over papieren en het eventueel aanvragen daarvan bij een volwassen lusitano.


Nick Welman is voorzitter, je kunt hem anders nog proberen te benaderen via fb , verder staat er op de site ook een email adres als het goed is, die mail gaat volgens mij naar het hele bestuur.

Amable

Berichten: 9681
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 12:42

Top, dank je wel!

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 21:29

Nog geen beterschap hier |(
Deze namiddag heb ik toch nog maar een keer de DA laten komen, ze heeft bloed genomen en AB-kuur gestart. Ze kan gewoon al bijna 4 dagen niet meer vooruit nu, heeft flink wat pijn... Het is echt zo zielig! Ik hoop echt zo dat die AB iets opbrengt of dat er iets uit het bloedonderzoek komt want dit is om gek van te worden... We weten gewoon niet wat er aan de hand is! En ze is gewoon zelf ook gefrustreerd, al 4 dagen dat ze niet meer kan lopen, we hebben 1 van de paarden bij haar gezet op een klein stukje zodat ze toch iets van steun heeft. Maar de kudde is wel flink ontregeld nu! Nu staat zijn met stalbandage in de inloopstal die we met draad hebben afgezet, haar vriendje naast haar op een klein stukje paddock en de andere 2 op de geote weide.

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 21:37

Jeetje wat naar zeg!
En geen idee wat het is?
Kan het niet een dieper liggende zweer zijn?

Erretje

Berichten: 1227
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Gooi en Vechtstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 22:11

@Sunora, is er al een scan of echo gemaakt? Ik hoor wel eens dat ze goed pijn kunnen hebben aan de ligamenten in de hoef of knie. Dat zie je niet op de foto, zachte delen. Misschien is ze ergens op gaan staan en heeft ze daardoor als reactie een rare beweging gemaakt? Griffelbeentje nog in orde? Sesambeentje?

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 22:46

Erretje schreef:
@Sunora, is er al een scan of echo gemaakt? Ik hoor wel eens dat ze goed pijn kunnen hebben aan de ligamenten in de hoef of knie. Dat zie je niet op de foto, zachte delen. Misschien is ze ergens op gaan staan en heeft ze daardoor als reactie een rare beweging gemaakt? Griffelbeentje nog in orde? Sesambeentje?

Echo of scan nog niet gemaakt nee. Ik veronderstel dat de symptomen daar niet echt aanleiding toe geven? Ze heeft koorts, pulsatie, een hoefzweer waar niet echt veel pus uitkwam toen ze werd gevonden. Er zijn dan foto's genomen om te kijken hoe ver die zat maar daar was niets meer uit te halen. Sinds het wegsnijden voor het opsporen van de zweer is het eigenlijk nog erger geworden. En dat zonder verbetering sinds dinsdag. Nu is sinds vandaag ook echt de onderkant van haar been beginnen opzwellen:
Afbeelding

Het rare is dat ze 3 weken geleden ineens ook kreupel was, dan heeft ze dezelfde dag nog ontstekingsremmers gekregen en de volgende dag was er echt al veel verbetering te zien. Gedurende 5 dagen heeft ze toen intstekingsremmers gekregen en ze liep ook weer zo goed als zuiver gedurende 2 weken. Daarna kwam het ineens weer terug en dubbel zo erg %)
Ik ben benieuwd of bloedonderzoek iets zal verduidelijken en anders misschien inderdaad toch maar eens een echografie laten nemen?

Griffelbeentje en sesambeentje, is dat zichtbaar op de foto van haar hoeven?

Luckystory
Berichten: 3471
Geregistreerd: 13-12-05

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 08:43

Ik laat ze met hoefzweren eigenlijk makkelijk een dikke week lopen voor ik eraan laat snijden. De ervaring leert mij dat het dan meestal vanzelf open is tegen die tijd. 10 dagen kan ook. Niet leuk om aan te zien. Maar als het vanzelf open gaat, geneest het meestal ook beter en komt het niet ze gauw terug. De hoefzweren waar ik wel problemen mee had, waren er altijd die open gesneden waren...
Ik vind het trouwens ook niet gek dat een paard nog een poos kreupel loopt erop. Alleen die zwelling zou ik nu wel een beetje bezorgd om zijn. Maar verder zou ik nog niet panikeren.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 09:42

Zwelling komt ook vaak bij hoefzweer voor. Ik laat het ook zelf open gaan als ze het hebben tot nu toe nooit problemen gehad. Als de zweer naar binnen is geslagen want dat kan ook. Dan zijn die ontstekingsremmer niet goed. Gewoon maar wat geven nu lijkt me niet handig. Misschien opladen en kliniek omplaats geld uit toegeven aan je da die niet weet wat het is

Luckystory
Berichten: 3471
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 10:12

Zolang die zwelling niet oploopt boven de kogel, zou ik er zelf ook nog niet veel aan doen.

Gina had enkele jaren geleden eens een hele stevige hoefzweer. Dat ding had haar zool volledig ondergraven. (Zagen we achteraf met bekappen. Haar hele zool was los erdoor) Nadat het open was heeft ze daar nog weken pijn aan gehad. Niet gek, denk ik, als je achteraf zag hoe groot die zweer was.
Maar achteraf is dat gewoon netjes genezen hoor. ;)
Dus de plaats en de grootte van zo'n zweer kan ook invloed hebben op hoeveel pijn ze nog hebben achteraf...

Erretje

Berichten: 1227
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Gooi en Vechtstreek

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:02

Ik denk dat het afhangt van de stand waarop de foto's gemaakt zijn of je bepaalde dingen wel of niet ziet. Het is maar net waar je op focussed. Maar als de kogel niet dik is kun je al het een en ander uitsluiten zoals het griffelbeentje.

Maar idd zoals de anderen zeggen, het kan ook zeker nog door de hoefzweer komen. En die kan er ook al eerder gezeten hebben. Als je de verhalen leest over hoefzweren kunnen het hardnekkige kwalen zijn.

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:07

Wat ontzettend vervelend! (en zielig)

Zou een thermoscan kunnen helpen met lokaliseren?

Erretje

Berichten: 1227
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Gooi en Vechtstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:10

Een andere vraag: ik heb een David de Wispelaere dressuurzadel, maar waar ik al een beetje bang voor was is deze veel te lang voor Jaguar, het is ook een 18" inch, dus het is voor mij ook wat groot, dus die gaat de verkoop in.

Met welke zadelmerken/types hebben jullie goede ervaring? Hij gaat natuurlijk nog veel verder uitgroeien, dus ik wil iets tijdelijks voor hem voorlopig.

Ik zit een te denken aan een tweedehands KN of Zaldi, maar hebben jullie nog tips? Iig korte kussens en medium/wijde boom.

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:43

Nja, ondertussen krijgt ze wel al AB en ontstekingsremmers, dus dat 'kwaad' is al geschiedt natuurlijk. Ze had gisteren meer koorts dan de dagen ervoor, haar hele been was aan het opzwellen tot aan de sprong nu. Ze kan gewoon ook niet steunen op haar ene been, dat is na zoveel dagen dan ook weer niet echt bevorderlijk voor de rest van haar lijf.
Wat deden jullie dan met de paarden intussentijd? Als ze echt geen stap vooruit kunnen? Echt gewoon afwachten gedurende een week? Op stal zetten? Bij de anderen op de wei laten?

rider

Berichten: 2011
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 12:04

Jeetje wat een gedoe Sunora! Hopelijk gaat het snel beter. :(

@ Erretje: Iberosattel staat bekend om de zeer korte kussens en hun vermogen om heel veel te doen met weinig zadeloppervlak. Zij verkopen ook 'gewone' Engelse zadels maar wel op iberische kussens voor korte Iberische ruggetjes. :D Wel flink aan de prijs helaas.

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 13:18

Net even gebeld naar de DA, witte bloedcellen en nog iets anders, dat ik alweer vergeten ben maar ook op een infectie wees, waren toch flink verhoogd dus ze zei dat het goed was dat we toch al met de AB gestart zijn. Straks komt ze weer langs en normaal krijgt ze nu 5 dagen AB toegediend.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 13:26

Zadels met korte kussens. Massimo en is ook te verbreden en te versmallen, rossner nu in de aanbieding ik heb daar een dressuur van model Boston mega kort de 17 inch, kieffer ligt ook aan model kussens ik rij zelf met een springzadel er van,zonder keilkussens en ook hier kun je de boom van laten aanpassen.kent en master kun je zelf het kopijzer breder en smaller zetten hun hebben ook een korte variant