Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 21:39

Lumkea schreef:
Vraagje aan jullie PRE eigenaars! Zijn er hier nog eigenaars met paarden met een heel korte rug? Welk zadel hebben jullie voor jullie paarden?

Ik heb een freemax western, een van de weinige western opties die voor haar rug ging. Heerlijk zadel.

abukir

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 03:37

Gefeliciteerd miss dd ben benieuwd naar meer foto s..
Met mijn vent gaat het super is gewoon al 3 singelgaatjes bijgekomen in 3 wk . Dan word ik bij mezelf eigenlijk best pissed omdat ik voorheen all incl had staan en ik hem altijd zo hongerig vond en schraal. Nou ben echt trots op mn vent hij doet het zo goed . Als we naar buiten gaan en iets is eng hij vertrouwt mij 100% echt superknap want er gebeurd daar genoeg ...veel wind, wapperende stukken plastick, ezels die schreeuwen vanachter een hek. We zullen snel foto s plaatsen van onze ritjes...
Hopelijk plaatsen jullie ook wat meer want ons topic zwakt af hihi

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 09:43

Sammyo: leuk dier..die groeit vast nog wel even door..je kan de touwtjes test doen.

Welkom MissDD, gefeliciteerd met je paard..waarom wilde je nooit meer een paard?

Alentje, netjes gefeliciteerd! had je twee verschillende jury's? je eigen gevoel is toch het belangrijkst.

Lumkea, ja die van mijn moeder heeft ook een korte rug..ligt een Ainsley op van 17 inch

Wat fijn Abukir, je nieuwe stal bevalt goed dus? op die vorige stal werd dus bezuinigd op voer...{vreselijk vind ik dat, als dat gebeurd}

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 12:07

Hoi Elisa,
Ik wilde geen paard meer omdat ik hiervoor een zorgenkindje heb gehad en alles eraan heb gedaan om het weer goed te krijgen en daar ben ik emotioneel compleet kapot van geweest want wat ik ook deed, het lukte me niet. Dus durfde ik niet meer.
Echter is deze jongen volledig doorgelicht en wordt ik nu bijgestaan door een super achtervang, mocht er ooit iets zijn, dus ik waag het erop.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 18:59

@Elisa: idd 2 jury's. Maar die 2e jury had maar 2 wp en zat 10 pnt verschil met jury 1. Mijn gevoel was heel fijn. Volgende x beterder.

Die van mij heeft ook een korte rug, ik heb er een Custom Adventage opliggen met een pony panel.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 20:55

De mijne zijn rug valt mee
Mijn kwpn met Gelderland bloed had een kortere rug. Ik heb een vrij onbekend Engels merk lovatt & rickets.
Hoor veel goeds van zaldi bij een pre en zelf heb ik nog een massimo bij mijn andere paard met korte rug

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 08:22

Massimo's zijn ook fijne zadels..

Ah ja, dat zie je wel vaker he Alenthe..een 5,6jes jury en een die wel durft te punten vaak. {en waar je veel meer aan hebt}

Hm dat kan ik me voorstellen MisDD, je moet wat dat betreft ook een beetje geluk hebben met de paarden.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 14:29

Welkom MissD, gefeliciteerd met de aankoop van je zwarte beauty!

Ik heb om mijn spanjaard een 18 inch Euroriding Diamant liggen, maar die heeft niet bepaald een korte rug. Massimo hoor ik ook vaak goede verhalen over!!

Ik heb de laatste tijd wel meegelezen maar nauwelijks de tijd gehad om te reageren. Ontzettend druk met studie, werk, paarden en een pup :+ :Y)

Misschien kunnen jullie me wel ergens mee helpen, al is de grootste nood hopelijk wel al voorbij. Mijn spanjaard begon een paar weken geleden uit het niets enorm in te vallen. Vooral zijn bovenlijn, naast zijn ruggengraat. Werd ineens een heel schraal paard. Hij was recent nog ontwormd, niets veranderd in zijn voer en ook geen nieuwe paarden in zijn kudde of andere grote stressfactoren.
Ik heb hem een periode veel minder gereden (lees 1-2 keer per week) en wat meer lang en laag gelongeerd met een touwtje om hem te stimuleren zijn spieren te gebruiken. Ook voer ik hem elke keer als ik daar ben (nu een keer of vier per week) een flinke schep Sportsfit, in de hoop dat die eiwitten hem helpen.
Hij is weer behoorlijk bij aan het trekken, maar is zeker nog niet zoals hij was. Hebben jullie een idee wat het geweest zou kunnen zijn? En hoe ik hem weer in zijn oude staat kan herstellen? 8-)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 15:37

Kan het met de weersverandering te maken hebben? en hoe oud is hij? misschien een groeispurt? gewoon doorgaan zoals je bezig bent denk ik..eventueel wat geweekte bietenpulp bij voeren.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 15:58

_Roxanne schreef:
Welkom MissD, gefeliciteerd met de aankoop van je zwarte beauty!

Ik heb om mijn spanjaard een 18 inch Euroriding Diamant liggen, maar die heeft niet bepaald een korte rug. Massimo hoor ik ook vaak goede verhalen over!!

Ik heb de laatste tijd wel meegelezen maar nauwelijks de tijd gehad om te reageren. Ontzettend druk met studie, werk, paarden en een pup :+ :Y)

Misschien kunnen jullie me wel ergens mee helpen, al is de grootste nood hopelijk wel al voorbij. Mijn spanjaard begon een paar weken geleden uit het niets enorm in te vallen. Vooral zijn bovenlijn, naast zijn ruggengraat. Werd ineens een heel schraal paard. Hij was recent nog ontwormd, niets veranderd in zijn voer en ook geen nieuwe paarden in zijn kudde of andere grote stressfactoren.
Ik heb hem een periode veel minder gereden (lees 1-2 keer per week) en wat meer lang en laag gelongeerd met een touwtje om hem te stimuleren zijn spieren te gebruiken. Ook voer ik hem elke keer als ik daar ben (nu een keer of vier per week) een flinke schep Sportsfit, in de hoop dat die eiwitten hem helpen.
Hij is weer behoorlijk bij aan het trekken, maar is zeker nog niet zoals hij was. Hebben jullie een idee wat het geweest zou kunnen zijn? En hoe ik hem weer in zijn oude staat kan herstellen? 8-)

Wanneer is de tandarts voor het laatst geweest? Hoe oud is hij?

Diva begon in te vallen en bleek scheve tandjes te hebben het arme ding..

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 16:16

Hij is 8, dus groeispurt verwacht ik niet meer zo. Het is ook echt al een tijdje gaande, dus weersverandering lijkt me ook niet echt. Hij is begin dit jaar nog bij de tandarts geweest, Maar dat zou misschien toch wel eens kunnen.. Thanks voor de tip!

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 08:02

Mijn merrie is ook heel kort, op haar heb ik een Harry Dabbs zadel liggen.

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 10:10

Zijn jullie paarden gevoelig op lucerne?

Diva is sinds ik lucerne bij geef weer gaan schuren maar ik heb ook met mijn domme kop lucerne met melasse (10%!) gekocht zonder te kijken omdat dat het enige was wat in de Aveve lag. Is het de moeite waard om pure lucerne te gaan kopen of schuren ze daar meestal ook op?

abukir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 11:16

Ik heb zelf nooit lucerne gevoerd maar weet wel hier waar ik woon op gran canaria ze mij wel altijd afraden om de gedroogde variant alfafa te voeren aan de spaanse paarden.
Waarom geen idee maar ze zijn er hier van overtuigd dat het geen goede voeding is voor deze paarden qua jeuk en sommige kunnen er zelfs vocht door vast houden.
Of het echt zo is geen idee maar heb t toch maar niet gevoerd.
Ik verbaasde me sws over het voeren hier is toch wat anders als in nl wat ik gewend was.
Mijn paard krijgt nu voornamelijk haver met wat melasse erdoor een schep aflecha en veel hooi t liefst wat grover hooi . En moet zeggen 0 jeuk terwijl toen hij op biks stond soms toch wel jeukerig kon zijn.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 23:11

Na een tijdje kom ik hier ok weer binnengevallen (heb het heel druk gehad en geen tijd gezien te bokken) :o
Maar op de vraag van abukir wil ik graag reageren.

Op Gran Canaria weet ik het niet maar ik vrees dat het daar nog moeilijker is om aan goed hooi te komen.
Alfafa is inderdaad een afrader voor Pre´s, er zitten ontzettend veel suikers in en dat is niet bevoordelijk voor dit ras.
Het is dus waar wat ze zeggen.
Bikain geef ik in de winter een kwart plakje sávonds als het wat kouder word.
Iru geef ik helemaal geen alfafa.
Verder voer ik alleen heno, erg duur hier een baal van 10/12 kilo kost 7,50€
Maar daar doen ze het goed op.

Ik begrijp dat je verbaast bent over het voeren hier in spanje, hier krijgen vele paarden sto te eten en geloof me dat is beter dan alfafa voor ze.
Hoe gek het ook klinkt, ze kunnen behoorlijk hoefbevangen raken van lucerne/alfafa.
Pre´s moeten sober gehouden worden.

Als je pàardje het nu goed doet op wat hij krijgt zou ik hiermee doorgaan en het in de gaten blijven houden.
Ik ben geen voorstander van biks maar dat is persoonlijk.
Let goed op bij het kopen dat het niet veel suikers bevat.

Succes met je kanjer en hopelijk heb je iets aan mijn berichtje.

En lieve mensen hier spoedig kom ik weer terug als het mag!

Fijne avond :wave:

abukir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 01:58

Thanks voor je bevestiging dan zijn er dus meer mensen die er zo over denken . Ik ben blij dat hij t nu zo goed doet en het kost me ook nog eens minder.
Ik zal je zeggen het hooi en stro is van goede kwaliteit hier komt denk ik veel vh vasteland daar was ik ook verbaasd over . Met deze manier van voeren eet hij ook veel minder stro op dus hij zal zich wel voldaan voelen

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 09:50

Mijn merrie laat haar hooi liggen voor stro. Die is daar echt gek op! Lucerne was bij mijn merrie geen succes. Daar werd ze heel erg explosief van. Zo min mogelijk suikers, dan is ze veel beter te hanteren :-)

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 11:25

Het staat vast ergens geschreven in dit topic, maar het zijn nogal wat pagina's :P
Dus ik vraag het maar even naar aanleiding van bovenstaand.
Op mijn vorige paard was haast geen spek te krijgen, nu heb ik dus het tegenovergestelde.
Als jullie je PRE's eens iets lekkers willen geven, wat geven jullie dan?
En vooral wat moet ik mijden?

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 18:15

Ik voer mijn PRE Fibra premium en een granenmix. Hij doet het er super op. Verder krijgt hij voer droog en hooi. Staat op stro. En als snoepje krijgt hij een wortel, appel of een paardensnoepje. Geen mueslie oid.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 21:58

Ik geef mijn paarden stukjes wortel over het algemeen als snoepje of als ze hun best doen verder krijgen ze fruit van onze boven zoals vijgen, sinasappel, appel. Mueslie is een echte afrader dat gaf de vorige eigenaar van mijn merrie en ze was dus zwaar hoefbevangen. Als de paarden eenmaal lekker gaan op hun voer zou ik dat aanhouden en rekening houdend met niet teveel suikers. Een suikerklontje doe je een pre geen plezier mee

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:10

A.s. Zaterdag komt Etreros naar zijn nieuwe huisje, ik vind het zooooo spannend!
Benieuwd hoe mijn heethoofdje zal reageren op de nieuwe omgeving. Doordat zijn vorige weidemaatje vervoegd vertrok heeft hij even alleen gestaan, niet goed voor een paardebeest dus zo snel mogelijk geregeld dat ie kan komen. Nu komt ie in een kudde van zo'n 10 paarden, dus kan ie heerlijk weer deel uitmaken van het groepsgebeuren.
Nu druk doende met de spulletjes uitzoeken en mijmeren over zijn komst.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 13:38

Mag ik me hier ook melden?
Ik heb me gisteren een PRE gekocht :)

Ze is van 12/05/2015 en nu al 1m53!
Haar manen komen al tot halfweg haar schouder en ze ziet er niet "jaarling" uit...
Best gek om te zien hoe volwassen ze al lijkt!
Verder is ze ook qua karakter heel cool en volwassen, maakt zich nergens druk om, zelfs niet de verhuis, ze komt rechtstreeks van waar ze een jaar eerder geboren is maar wandelde hier zo de stal en het land in alsof het helemaal niet nieuw is...

De eerste nacht lag ze al neer om te slapen en ze is totaal niet onzeker naar mijn andere merrie (9 jarige).

Het is een donkerkastanjebruine merrie met 1 wit vlekje op haar voorhoofd en een aalstreep.
Mams is Idalina II de Yeguada el Abadia en paps is Jerarca Quin.
Zelf heet ze Dalina del Abadia.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:57

Fotooooo! :D :D

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 16:10

Ik ben ook erg nieuwsgierig naar je kanjer :D
En wil ook graag een foto zien *\o/*

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 18:32