Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 10:20

Gefeliciteerd Keeyzie!

Zijn er nog meer paarden weg Audesta?

Oh dat is niet fijn als hij zijn hoofd open haalt Snoraly..jammer he die natheid?

Hier kom ik er achter dat ze best wel last kan hebben van de hengstigheid, deze lijkt vrij lang te duren en ze is dan heel erg gasserig en echt niet vooruit te branden en ook wat tegendraads soms. Ik ga daar maar eens mee puzzelen.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 10:24

Nog 1 in laten slapen helaas.
Ik voer mijn merrie monnikspeper bij en dat lijkt wel wat te doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 10:29

Och jemig, wat een pech! Heel veel sterkte!

Ja zoiets zat ik ook aan te denken, liever zo natuurlijk mogelijk in ieder geval. Het is geen big deal.Had jouw merrie dezelfde soort klachten?

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 10:37

Mijn merrie wil vooral wijd gaan staan wanneer ze wat last heeft, komt erg tegen mijn been en heeft soms wat staakgedrag.
Een deel rijtechnisch maar aangezien het wel op en neer gaat met bijvoorbeeld weer en gevoeligheid bij de lendenen ben ik het bij gaan voeren en ik durf niet meer te stoppen haha.

sallinara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 11:58

Deze koe heeft heel braaf langs de weg gelopen met mij erop :D Met een marktpaard word je nog eens verrast, ze blijkt volledig bombproof te zijn. Afbeelding

Texasstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 12:12

Goedemorgen allemaal, ik lees al een eeuwigheid mee maar het is er nog nooit van gekomen zelf wat te plaatsen. Ik zou graag willen proberen om een beetje met jullie mee te kletsen.
Ik heb een 17 jarige Paint die soort van met pré pensioen is en ik heb in 2022 een PRE merrie uit Spanje geïmporteerd.
Zij is nu 4 jaar en ik ben rustig aan stapje voor stapje met haar bezig om haar tot toekomstig rijpaard te gaan klaarstomen.

sallinara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 12:12

Texasstar schreef:
Goedemorgen allemaal, ik lees al een eeuwigheid mee maar het is er nog nooit van gekomen zelf wat te plaatsen. Ik zou graag willen proberen om een beetje met jullie mee te kletsen.
Ik heb een 17 jarige Paint die soort van met pré pensioen is en ik heb in 2022 een PRE merrie uit Spanje geïmporteerd.
Zij is nu 4 jaar en ik ben rustig aan stapje voor stapje met haar bezig om haar tot toekomstig rijpaard te gaan klaarstomen.

Oeh interessant

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 15:07

Dag iedereen

ik heb even gesukkeld met mijn gezondheid, dus had een tijdje geen zin in bokt :) ga zo even bijlezen ;)
En hoop dan weer met alle verhalen mee te zijn en iedereen hun leuke paarden nog eens te zien.

@Tarzan, sterkte met het verlies van je maatje, wel een prachtige ring heb je laten maken :knuffel:

Met mijn Pre gaat het goed, die is voor de moment vooral bezig met kerstkaart te spelen :)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Deertje op 29-11-24 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 15:35

Texasstar schreef:

spannend! Een jonkie! En doe je het allemaal zelf wat betreft opleren?

Texasstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 15:56

Deertje schreef:

Ja zeker spannend! Ik ga het inderdaad allemaal zelf doen. Alweer wat jaren terug dat ik dat voor het laatst heb gedaan maar dat komt vast goed. Ik woon in Frankrijk en heb de paarden aan huis staan en ook niet echt een netwerk hier van mensen aan wie ik het uit zou kunnen besteden dus dan zelf maar aan de slag.
Gelukkig wel wat paardenvriendinnen in de buurt die eventueel kunnen helpen indien nodig. :)

Prachtige foto van je kerstmodel zo! <3

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 16:03

Texasstar schreef:
Deertje schreef:

Ja zeker spannend! Ik ga het inderdaad allemaal zelf doen. Alweer wat jaren terug dat ik dat voor het laatst heb gedaan maar dat komt vast goed. Ik woon in Frankrijk en heb de paarden aan huis staan en ook niet echt een netwerk hier van mensen aan wie ik het uit zou kunnen besteden dus dan zelf maar aan de slag.
Gelukkig wel wat paardenvriendinnen in de buurt die eventueel kunnen helpen indien nodig. :)

Prachtige foto van je kerstmodel zo! <3

Respect, ik durf het niet hahaha

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 18:21

@elisa; mijn merrie heeft ook enorme last van haar hengstigheid . Ik ga hiervoor binnenkort ook weer iets beginnen bijgeven - zodra de lente weer nadert. Oestress van naf had bij haar geen enkel effect, enkel de magic 5 star bleek wat te helpen. Hier eentje die enorm tegen het been is, staakgedrag en met zichzelf geen blijf weet. Ook veel drama en heel veel plassen. :(:)
Beetje sneu om zien wel, en rijden is dan soms al helemaal geen pretje :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 18:38

Ah dat klinkt nog veel heftiger! Ze is in de winter niet hengstig? Bij mij is het vooral echt de sloom/ traagheid. Verder gelukkig geen drama, alleen een beetje eigenwijs/ tegendraads soms maar dat is gewoon te handelen.

Ja Audesta, dat begrijp ik helemaal. Ze kunnen helaas niet praten maar ik kan me goed voorstellen dat ze er ook wel last van kunnen hebben.

Welkom Texasstar! En leuk Sallinara, braaf paard.

Mooie kerstkaart Deertje.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 20:20

Pastis schreef:
@elisa; mijn merrie heeft ook enorme last van haar hengstigheid . Ik ga hiervoor binnenkort ook weer iets beginnen bijgeven - zodra de lente weer nadert. Oestress van naf had bij haar geen enkel effect, enkel de magic 5 star bleek wat te helpen. Hier eentje die enorm tegen het been is, staakgedrag en met zichzelf geen blijf weet. Ook veel drama en heel veel plassen. :(:)
Beetje sneu om zien wel, en rijden is dan soms al helemaal geen pretje :')

Regumate al eens geprobeerd? Hebben wij goede ervaringen mee

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 00:40

Maartje_M schreef:
Elevada doet dat als ze het óf moeilijk vindt óf saai. Soms lastig te bepalen welke van de 2 :') Maar die is aan de hand echt heel happerig. Ik negeer het zo veel mogelijk en probeer het dus met de oefeningen op te lossen.

Ik denk dat Navaro het ook stom/saai vond haha. Dus dat past wel.

@Dorien66: Klinkt goed, altijd mooi als je zo blij bent met je eigen paard :D

@keeyzie: Wat gaaf, lekker bezig! Met WE bedoel je Working Equitation? Dat lijkt me heel gaaf ooit met Navaro te doen.

@Audesta: Heftig, veel sterkte!

@Snoraly: Hoe was je grondwerkles?

@Elisa2: Vervelend wel, hengstigheid Ik heb een ruin dus kan je helaas niet helpen.

@sallinara: Fijn! Ik kan ook heel fijn lopen buiten met Navaro, hij vindt het ook nog eens heel leuk.

@Texasstar: Welkom, en wat leuk! Heb je een foto? Dapper, zelf beleren!

@Deertje: Mooie foto!

Vandaag weer eens gelongeerd in de binnenbak. Meneer had eerst even flink ontploffen en galoppeer-rondes nodig. Na een tijdje bedaarde hij en konden we normaal longeren, dus dat was heel fijn. Zelfs nog even geoefend met hangen (hij had zadel op en hoofdstel om). Ook nog even rondje bos en dat was erg genieten <3
Maar vind het wel lastig wat te doen als hij zo ontploft bij het longeren. Snap dat hij energie kwijt moet en hij leek het ook nog wel een beetje spannend te vinden daar. Moet ik hem dan toestaan om naar me toe te komen (wat hij wilde), of toch op de cirkel houden? Hij is sowieso nogal van het ineens stoppen/omdraaien/naar me toe komen, dus normaal ga ik dat juist tegen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 10:15

Sorry voor mijn afwezigheid, ik lees wel mee maar ik mis mijn lieve Fuego gewoon zo enorm dat ik soms de energie niet heb om 'blij' mee te kletsen.

Rambo gaat echt super, daar niet van, maar dat is zoveel anders dan Fuego. De paarden, het paardrijden voelt een stuk 'afstandelijker' nu voor mij, geen idee hoe ik het moet uitleggen, maar het voelt heel anders en een stuk leger dan voorheen. Ik mis m'n Fuego gewoon enorm erg en heb zo mijn momenten dat het beter gaat en ook zo mijn momenten dat ik er echt weer heel slecht van word. Hij zit enorm diep en is aanwezig in alles om mij heen.

Dit, gewoon alleen al dit, mis ik gewoon enorm, elke dag een blije hinnik en z'n neus in m'n nek <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dankjewel Deertje, heel lief van je. Ik ben ook enorm blij met mijn ring!
Prachtige foto!
keeyzie, gefeliciteerd met je winst!
Audesta, heel veel sterkte, verschrikkelijk! :(:)
Wat fijn Snoraly dat het al beter voelt en je fijne begeleiding krijgt!
Jeetje vervelend Elisa, misschien eens iemand raadplegen om mee te kijken naar het voer oid? Degene die bij mij de lymfedrainage heeft gedaan kon met zo'n dingen altijd goed helpen om uit te testen wat voor jouw paard werkt.
sallinara, wat ontzettend fijn! Leuk paardje is het, mooie uitstraling!
Rambo gaf ook kopstoten in het begin, ik noemde het gewoon niet opgevoed en na een paar keer terug stoten was dat snel afgeleerd :')
Texasstar, welkom, ik ben benieuwd naar foto's!
Century, wat fijn dat je een rondje bos hebt kunnen doen!

Rambo gaat heel fijn. Hij was een beetje lastig in z'n mond dus heb het bit weer gewisseld en nu lijkt hij weer fijner te gaan. Had een enkelgebroken en nu weer een dubbelgebroken trensje erin. Ook z'n verorgster gaat echt zo enorm goed met hem! Echt zo leuk om te zien hoe hij z'n best doet bij haar <3 Ze rijd nog amper op haar eigen pony, ze pakt altijd Rambo :+
Deze week nog een fijn rondje naar buiten geweest en even genoten van het zonnetje met Rambo <3
Afbeelding

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 18:28

Iemand die trouwens een leuke PRE weet te koop staan voor niet te veel geld? Hoeft geen wereldpaard te zijn. Vooral braaf. Is voor mijn vriendin.

GalopyKing21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 18:48

Tilmar schreef:
Nancietje schreef:
Hallo allen
Ik weet niet of ik hier goed zit maar ik hoop op wat reacties van jullie.
Ik ben sinds een paar maanden weer wat fanatiek aan het rijden nadat mijn dochter heeft besloten haar paard te verkopen. Ik heb het hier echt wel moeilijk mee en heb besloten om, ook al komt haar hobby op een laag pitje, dat niet betekent dat dit voor mij hoeft. Ik zie het nu positief en bedenk dat het mijn tijd weer is om lekker te gaan rijden. Ik zoek een fijn ras en ben op jullie ras gestuit.
Omdat ik niet zomaar ergens iets wil kopen wil ik graag jullie advies. Weten jullie goede, betrouwbare adressen/mensen waar ik een braaf paard zonder trauma’ s kan kopen uiteindelijk? Dank voor het lezen. Groetjes Nancy

Wat superleuk dat je zelf door wil gaan!
PRE's zijn echt geweldig. Een gezonde brave die te betalen vinden is alleen niet simpel helaas. Ik heb vorig jaar de zoektocht gehad.
Mijn tip is, vertrouw geen mooie verhalen en altijd goed laten keuren (voor de sport), ook als je recreatief wil rijden moet het paard gezond zijn.
Nadia Feitsma heeft altijd mooie paarden. Ik ben bij de Ypenburghoeve geweest, daar moet je wel echt iemand meenemen die er veel van weet en niet gevoelig is voor de verkooppraatjes. Ik vond daar toen wel mooie paarden staan.
Heb je ook al een passende stalling? Pre zijn heel werkwillig en kunnen zich snel vervelen of druk worden als je er niet genoeg mee doet. Veel buiten staan is wel echt nodig voor ze (voor welk paard niet?).
En tot slot, let op met voeding! Hooi is het beste en geen bix, en dan een suikerloze balancer erbij geven.
Veel succes met je zoektocht! Leuk als je nog een update post!

Koop aub geen paard bij de Ypenburghoeve!!!
Ik zelf ben echt opgelicht en een paard gekocht met verborgen gebreken!!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 20:43

De woeste hoeve in Bergeijk staat te koop . Zij foute PRE en cruzado s
Hebben zij niets te koop ?.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 21:04

Zinzi_jewel schreef:

Ik neem aan dat je fokte bedoelt? :+

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 21:19

Koop aub geen paard bij de Ypenburghoeve!!!
Ik zelf ben echt opgelicht en een paard gekocht met verborgen gebreken!![/quote]

Even onder de meeleessteen vandaan. Ik heb er 1 van de Ypenburghoeve, netjes gekeurd ed ed. Paar is nu bijna 16. Zou er zo weer 1 daar bij hun kopen. Netjes behandeld ed...

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 21:23

Ik zou zelf niet naar bovengenoemde stal gaan, kenners uit de wereld hebben er niet echt positieve verhalen over.

Een vriendin van mij heeft gekocht bij Mike mollenvanger en jo visser.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 21:54

Dorien66 schreef:
Zinzi_jewel schreef:

Ik neem aan dat je fokte bedoelt? :+

Ja , auto correct op mobiel is niet altijd handig
:D

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 22:28

@elisa: in de winter is ze minder hengstig maar het steekt nog steeds de kop op. Ze is al nagekeken, maar in het voorjaar wordt ze nog eens volledig gecheckt. Regumate ken ik wel, maar dat hou ik echt als laatste redmiddel. De laatste keren hengstigheid waren ook wat extremer, maar mevrouw zat ook behoorlijk vast in haar lichaam. Osteopaat heeft haar goed behandeld, acupunctuur heeft ze gehad en tanden zijn ook. Bijgewerkt. Ze is heeft van de acupunctuur wel echt heel veel deugd gehad, ze is wel terug een stuk meer ontspannen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 10:09

Ah gossie arm paard, ja ik denk als het van binnen niet helemaal goed gaat dat ze ook sneller vast gaan zitten en vica versa. Ik houdt losmaken en accupuntuur ook even in mijn achterhoofd. Mijne is nergens gevoelig op het lijf maar gisteren was ze ineens wat koliekerig terwijl ze wel gewoon goed mestte. Eind van de hengstigheid dus ik had het idee dat het daarmee te maken had. Heb het nog niet eerder gezien. Ik heb nu monnikspeper besteld en ga dat eerst proberen.

Deertje, kijk eens in de groepen op facebook...PRE en Andalusiers zoeken goed tehuisje. Staat genoeg aanbod.

Tarzan, ik begrijp het helemaal! Met de Iberische paarden krijg je toch een hele andere band omdat ze zo mensgericht zijn. Sterkte met het gemis!
Ik zal het voer in mijn achterhoofd houden, al heb ik het zelf het idee dat dit er los van staat maar je weet nooit.

Century, ik zou hem lekker laten ontploffen en flink door laten lopen totdat hij moe is. Hij moet zo te lezen gewoon zijn energie kwijt en liever aan de longe dan ohz. In ieder geval, jij bepaald wanneer hij naar je toe komt en niet hij. :-)