Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Flubberboot

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 12:38

Jaa ik ben echt eventjes super super blij <3

Fijn dat hij behandeld is Century!! Hopelijk merk je verschil!

Leuk Snoraly! Veel plezier!!

Hier staat Peet vandaag even de hele dag binnen. Hebben best wat sneeuw gekregen en hij heeft helaas nog geen sneeuwringen onder zijn ijzers... Komen net van de blessures af dus nu even better safe than sorry spelen! Al smelt de sneeuw nu wel vrij snel dus hoop dat hi vanmiddag nog eventjes een uurtje buiten kan spelen!

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 12:51

Ben het ook alweer beu met de natheid etc en dan is het nog niet eens echt winter :')

Waarschijnlijk binnenkort sowieso het rijden even oppakken aangezien we anders weinig kunnen...
Baal zo erg dat we niet binnen mogen longeren, begrijp hem wel natuurlijk maar maakt het toch wel lastig om zijn energie goed kwijt te kunnen. Alles is echt zeeeeiknat.

Gelukkig geen sneeuw hiero, ben ik al blij mee :+

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 13:35

Vorig jaar was het nog veel natter dus ik durf niet te klagen :=

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 19:41

Oh fijn dat je hem hebt laten behandelen Century, goed aangevoeld. Hopelijk ga je er ook wat van merken.

Hier is ook alles echt zeiknat nu, gelukkig droogt onze bak vrij snel en is het achterste deel al snel goed genoeg om te longeren.

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 19:48

Poeh, wat ben ik blij met de instructrice die ik nu gevonden heb zeg. (Althans thanks @Maartje_M ook voor de tip).

Was ineens toch een partij druk op stal, dus raakte echt gigantisch overprikkeld. Ineens een kinderlesje, andere ruiters in de bak etc. en Mach is echt een bizar goede spiegel, ook zijn emmertje raakte vol door mijn spanning.
Maar hij was zóoo braaf voor de eerste keer binnenbak, vooral met de weersomstandigheden en dan ineens een hoop mensen die er zijn. Wat een paard :+:
We zijn beide vrij groen natuurlijk, maar jeetje hij doet het zo goed. Beste leermeester ooit en ben zo dankbaar (en enorm confronterend maar is ook wel goed, schijnbaar nog een hoop werk aan mijn zelfvertrouwen).

Instructrice heeft me meegenomen naar haar eigen stal om even met haar paard het goed af te sluiten (paard met bakken ervaring natuurlijk) en het was daar toch even een stuk rustiger.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 21:39

Ik kan jullie niet echt bijhouden, ik kan zelf nog steeds niks, want mijn arm is nog niet genezen := wel een stuk mobieler maar het houdt nog niet echt over zeg maar. Kan nog steeds geen halster omdoen dus trainen zit er ook echt nog niet in… nu met het weer ook niet trouwens haha

Fijn om te lezen Snoraly en graag gedaan, ik vind haar ook echt een topper! Met welk paard heb je mogen werken?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 20:41

Hier ook veel nat! Maar gelukkig kan ik ook vaak in de binnenbak terecht. Het bos is wel een beetje meh nu, ook met de hond :=

Wat fijn Snoraly, dat het zo goed ging!

Navaro was vandaag wat vervelend, zat steeds in het halstertouw te happen of met z'n hoofd te zwaaien bij de kaptoomoefeningen. Hij liep ook wat te hard. Maar, hij staakte niet! Dus ik gok dat hij vandaag mentaal even lastig was en dat zijn lijf wel goed meewerkte :Y) Dus dat de fysio goed geweest is.
Ik was beloning met snoep aan het afbouwen maar ik denk dat ik cold turkey ga stoppen (behalve als ik met iets bezig ben wat hij spannend vindt of iets nieuws aanleer). Hij is zo bezig met wanneer hij weer een snoepje krijgt dat hij helemaal niet goed met de oefening bezig is. Ook is hij nog erg happerig en bedelig. En we moeten nog even wat meer werken aan "personal space", hij stond letterlijk op me vandaag (au voet) en loopt ook nog echt veel te makkelijk door mijn ruimte heen. Hij gaat wel keurig achteruit, maar hij mag wel wat eerder stilstaan :Y)
Dus weer genoeg om aan te werken.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 22:34

Bij mijn zeer happerige merrie heeft clickeren heel erg geholpen. Ze hapt helemaal niet meer en wacht netjes op de click.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 23:04

Ik gebruik ook de clicker maar het heeft nog niet genoeg resultaat. Maar ligt ook aan dat ik nog niet consequent genoeg ben :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 09:35

Doet hij dat hoofd zwaaien niet uit enthousiasme ofzoiets? Dat doet die van mij namelijk, uit enthousiasme of opwinding..moet regelmatig kopstoten vermijden. :+
Je hebt in ieder geval nog genoeg om lekker mee aan de slag te gaan. :)

Ah Maartje, vervelend dat het zo lang duurt met je arm.

Snoraly, dat klinkt super!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 17:25

Hey allemaal! Wat gaan jullie hier weer hard zeg!

Heb net even bijgelezen :)

@Century, Wat fijn dat hij nu wat losser zit in zijn lijf met de behandeling! Ik heb hier ook een tijdje met voerbeloning gewerkt, maar terug van af gestapt met Jenara, die haar brein ging ook niet meer uit als ze wist dat er voerbeloning was. Happerig had ik er met beleefdheidstraining netjes uit gekregen, maar ze ging zowat alles dat ze kende en al geleerd had gewoon in herhaling doen, zo echt met een blik van: "kijk mama, ik doe alles, krijg ik nu mijn koek?" maar daardoor luisterde ze totaal niet meer naar wat ik echt wou vragen.
Nu beloon ik met pauze en dat werkt met haar echt 1000x beter. Ze is veel meedenkender en minder druk geworden hierdoor. En ik ben hiermee ook van de ene op de andere dag verandert van methode (door mijn lesgeefster), het kan maar een andere insteek zijn :)

@Elisa, haha, ja die kopstoten zijn herkenbaar, ik vraag me tot op vandaag af wat ze er nu precies mee bedoelt, maar het lijkt echt eerder uit enthousiasme of liefde dan iets bozig. Ze gebruikt het soms als eens soort begroeting :) Lukt de training verder nog wat met alle nattigheid?

@Flubberboot, Wat een supergoed nieuws :D Ik ben echt zo blij voor jullie!
Bij ons bleven ze met vriesweer ook binnen, maar gelukkig laat de persoon die ze 's ochtends buiten zet ze dan per 2 een uurtje los in de binnenbak, zodat ze even de benen kunnen strekken en spelen :) En dan 's avonds nog een lange sessie met mij of mijn verzorgster.

@Snoraly, Oef, wat een vuurdoop in die binnenbak zo te horen! Maar wel heel goed gegaan :D Superfijn dat je zo van hem kan leren! En oh wat leuk, zou ik soms ook nog eens willen doen, even "voelen" met een verder opgeleid paard, kan echt zo verhelderend zijn soms! Heel fijn dat je die kans krijgt!

@Maartje, wat vervelend van je arm :/ Hopelijk is die beter wanneer het terug wat droger wordt!

Hier ook weer fijne updates :D
Jenara is echt aan het opleven, ze krijgt terug meer praatjes, terug wat meer van haar humor, vind ik echt heel fijn om te merken!
Vorige week heeft ze door allerlei omstandigheden wel echt te veel op stal gestaan naar mijn zin, zelf lijkt ze dat gelukkig niet zo erg te vinden.
Verder is ze nog steeds zoooo braaf, echt een heerlijk dier, iedereen is ook echt instant verliefd op haar :')

Vorige week heb ik zelfs mijn nichtje van 10 gewoon op haar laten rondrijden op touwhalster, voor het minste dat Jenara een tikje onzeker wordt ,komt ze gewoon naar mij :')

Zelf ook echt nog een paar hele fijne dressuurtrainingen gereden, haar galop wordt steeds beter en beter en heb er zelfs een pasje of 2 travers weer uit gekregen op de linkerhand :D rechts is iets lastiger, maar we werken heel erg aan haar rechtgerichtheid ook :)
Binnenkort ga ik eens een springles nemen, want ook dat heb ik rustig terug opgepakt en begint echt goed te gaan :D Als ik goed vanuit mijn zit rijdt, springen we echt al mooi een hindernisje of 2 van 70cm. Wel nog wat werk aan haar grondtempo in galop en de bochten :p maar al bij al telkens een mooi stukje verbetering :D

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 20:35

Heerlijke update

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 20:55

Elisa2 schreef:
Doet hij dat hoofd zwaaien niet uit enthousiasme ofzoiets? Dat doet die van mij namelijk, uit enthousiasme of opwinding..moet regelmatig kopstoten vermijden. :+
Je hebt in ieder geval nog genoeg om lekker mee aan de slag te gaan. :)

Ah Maartje, vervelend dat het zo lang duurt met je arm.

Snoraly, dat klinkt super!

Hij was ook in het halstertouw aan het bijten en leek vooral mijn hand weg te willen duwen (had hem vast bij zijn kaptoom). Ben bang geen enthousiasme maar gewoon niet zo'n zin hebben. Ach, dat mag ook wel eens. Inderdaad genoeg om aan te werken :j

Dat klinkt heel fijn Jenara! Wat leuk ook dat ze naar je toe komt bij onzekerheid. En wat tof dat je ook weer met haar kan springen!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 22:06

Die van mij wil ook wel happerig zijn . Maar een duidelijke NEE is genoeg

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 22:16

Elevada doet dat als ze het óf moeilijk vindt óf saai. Soms lastig te bepalen welke van de 2 :') Maar die is aan de hand echt heel happerig. Ik negeer het zo veel mogelijk en probeer het dus met de oefeningen op te lossen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 23:57

Wat een fijne updates van iedereen!

Rambo gaat ook echt heel fijn. Hij is echt een ander paard geworden. Hij lijkt eindelijk ‘geland’ te zijn. Hij is een stuk relaxter en is absoluut niet meer rennerig, hij laat zich heel fijn rijden <3

Wel heb ik vorige week z’n bit gewisseld, z’n tanden zijn niet lang geleden gedaan maar hij bleef wat vervelend in de mond. Bit gewisseld en dat lijkt de oplossing, heel fijn! Kan ik hem weer wat meer oppakken :D

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 08:48

Maartje_M schreef:
Elevada doet dat als ze het óf moeilijk vindt óf saai. Soms lastig te bepalen welke van de 2 :') Maar die is aan de hand echt heel happerig. Ik negeer het zo veel mogelijk en probeer het dus met de oefeningen op te lossen.

Taruga precies hetzelfde, behalve de woorden ‘echt heel erg’, dat valt wel mee. Maar inderdaad, ze wordt happerig bij moeilijk of saai, best grappig eigenlijk dat ze het zo duidelijk aangeven.

Ik schrijf later vandaag nog een kleine update. Wordt wel weer eens tijd…. Iets met belachelijk druk geweest :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 09:08

Wat fijn Jenara! Dat was dus echt een goede keuze om naar deze stal te verhuizen. Grappig dat jij die kopstoten ook herkend haha. Hier kan ze het ook doen uit begroeting, het is absoluut iets wat goed bedoeld is..alleen moet je er wel op bedacht zijn haha. Trainen gaat hier goed gelukkig, ik kan ook naar de binnenbak en onze bak is gelukkig altijd vrij snel droog.

Dat klinkt inderdaad wat anders Century, misschien vind ie grondwerk niet zo leuk.

Tarzan, wat fijn dat hij het nog steeds zo goed doet. Hij had misschien wat meer tijd en training nodig..sommige paarden hebben dat.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 21:35

Ik ben blij de goede berichten te lezen, stuk beter dan een tijdje geleden!

Zelf ben ik door werk enorm druk geweest, en áls ik dan eens tijd had, regende het :(

Dus ik heb nog steeds niet op Taruga gezeten. Maar ze heeft intussen wel haar eerste eigen zadel! Een 4 jaar oude, donkerbruine Prestige Modena. Een 18”, dat is voor mij eigenlijk iets te groot. Maar goed, liever dan te klein. En hij ligt op haar hartstikke goed, en dat is nu het belangrijkste. Zodra de gelegenheid zich een keer voordoet, ga ik erop :j

Intussen wandel ik geregeld met haar en heeft Danique de dubbele lijnen weer opgepakt. Taruga doet het allemaal zo goed! Wat een knappie heb ik toch… Totaal in luv met mijn eigen paard :D

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 16:14

Fijn dat het goed gaat fb!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 18:54

Leuk filmpje Dorine! Ziet er heerlijk relaxt uit.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 19:36

Zo, ik kom ook even onder mijn steen vandaan.
Heerlijk filmpje Dorien. Zo relaxed. Zelf nog steeds heel tevreden over mijn Monza!
Zo even de rest bijlezen.

Tarzan wat goed te lezen dat jullie zo lekker gaan. Wat voor bit heb je nu?

Wij hebben vorige maand onze laatste Knhs wedstrijd gereden. Dat werd beloond met 2x een eerste plaats in het Z1. We gaan ons nu focussen op de WE en starten in december in de M.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 21:13

Toch zoekend naar een zadel wat achter haar schouder wil blijven .
Heb een prachrig loxely by Bliss zadel met tree clix , dus aanpasbaar. 17.5 "
Maar niet voldoende voor mijn prinses

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 21:04

Ik ga ook proberen weer mee te komen.
Mijn kudde is stevig uitgedund helaas dus ik ga me even focussen op weer plezier krijgen in het hele paardengebeuren.

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 21:35

Century, fijn dat de fysio effect heeft gehad! Wat jij zegt over de snoepjes is exact hoe ik het hier ook ervaar. Enige qua voerbeloningen wat ik nu doe is af en toe hersenwerk.

Wat een fijne vooruitgang Jenara! Toch fijn dat jullie een plekje hebben kunnen vinden waar ze goed gaat!

_Tarzan wat fijn dat het zo goed gaat met Rambo!

Dorien ziet er relaxt uit!

Audesta wat rot, hopelijk ga je het plezier wel weer terug vinden :knuffel:

De kopstoten die hier voorkomen zijn vooral aan de staldeur, moeten we even op gaan lossen met een poolnoodle want elke keer als er weer een wond open is komt de volgende weer tevoorschijn. Happerig is hij hier ook hoor, moet soms echt goed opletten dat ie me niet ineens pakt.
Vandaag aan de aquatraining gegaan maar in de longeercirkel, we zaten er de laatste periode zo lekker in maar door de natheid gewoon helemaal stil.
Morgen weer grondwerkles! Heb er al een iets fijner gevoel over nu.