lusitano praat en foto,s

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DeniseSoares

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 17:49

Ik was er met mijn man en onze 2 kleine kinderen met kinderwagen.
Werd echt aangekeken van 'wat doe je hier?'
Vond dat niet prettig. Ook wij kwamen immers om knappe luso's te bekijken!

Sunora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 20:07

DeniseSoares schreef:
Ik was er met mijn man en onze 2 kleine kinderen met kinderwagen.
Werd echt aangekeken van 'wat doe je hier?'
Vond dat niet prettig. Ook wij kwamen immers om knappe luso's te bekijken!

Kan me voorstellen dat dat niet leuk is... Misschien krijg je dat gevoel als nieuwkomer omdat ze zich afvragen wie je bent en wat je komt doen?
Ik zal dan misschien best mijn 3 kinderen thuis laten als ik zou gaan _O-

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:58

Hij is helemaal goed gekeurd, bij deze onze nieuwe aanwinst Emblematico. Wellicht bekent bij jullie :)

Afbeelding

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 23:01

Leuk Duijfje! We hadden al zo'n vermoeden... :) Heel veel geluk en plezier met je nieuwe aanwinst!

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 23:11

Dankje! Zijn erg blij. Gaat een mooie toekomst tegemoet :D

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 23:13

Ah dat dacht ik inderdaad al! Super leuk :D

Ik vond de clinic een feestje, heerlijk om weer met mijn grote man op stap te gaan. Het ging verre van perfect en hij was iets te enthousiast, maar ik heb ervan genoten! Foto volgt nog want ik zit op dit moment in Portugal.

Wb. de vereniging, ik vind het gezellig en zie iedereen graag. Zeker de keuring vind ik een heel gezellig evenement!

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 08:49

Nog nooit van gehoord, maar mooi paard. Kies je trouwens bewust alleen schimmels? :D

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 10:22

Ik was van plan om te komen kijken zondag 24 september. Interesse in het ras en daarnaast oriëntatie op dekhengsten voor mijn Friese merrie (of is dat vloeken in de kerk? :x ). Maar ik twijfel nu wel een beetje door wat ik lees.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 11:04

Sarah_Elise schreef:
Ik was van plan om te komen kijken zondag 24 september. Interesse in het ras en daarnaast oriëntatie op dekhengsten voor mijn Friese merrie (of is dat vloeken in de kerk? :x ). Maar ik twijfel nu wel een beetje door wat ik lees.

Waarom twijfel je? Omdat je niet welkom zou zijn? Natuurlijk heeft iedereen een andere ervaring daarmee, maar er zijn zat mensen die zich altijd welkom hebben gevoeld hoor. Gewoon gaan en zelf ervaren. :)

Wat betreft je Friese merrie. Er zijn enkele die wel buiten het ras willen dekken. Hangt ook van je merrie af en of de hengstenhouder de combinatie dan wel ziet zitten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 11:05

rider schreef:
Nog nooit van gehoord, maar mooi paard. Kies je trouwens bewust alleen schimmels? :D

:D Ik denk dat het te maken heeft met het niveau waarop ze lopen en met het feit dat het grootste gedeelte van de PSL natuurlijk schimmel is. Dus de kans op een paard met kleur op dat niveau is allicht een stuk kleiner.

But correct me if I'm wrong, Duijfje! 8-)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 11:29

Sarah_Elise schreef:

Gewoon informeren, zullen misschien wel hengsten zijn waar ze best particulier een dekking mee willen doen. Ik heb een nu jaarling hengst en als hij goedgekeurd word met 3 jaar dan zou ik er best particulier afentoe een dekking mee willen doen. Als meneer zich blijft gedragen ondanks het hengst zijn natuurlijk. Anders laten we hem gewoon ruinen.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 11:53

Ik dacht t al Duiijfje! Geweldig paard, en niet alleen omdat het een oom van de mijne is ;) . Gefeliciteerd!

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 12:25

Rider & Jessix

Nee ik kies niet bewust alleen maar schimmels. Sterker nog eigenlijk vind ik schimmels niks :+ Wat een smeerkezen.

Probeer altijd voor wat anders te gaan maar dat mislukt nog wel eens :'). Maar ach je raakt eraan gewend. Daarbij kan je op kleur natuurlijk niet rijden.

Ik koop mijn paarden op karakter en potentiële kwaliteiten :)

Emblematico loopt nu officieel op Z2 niveau, maar toont veel potentie voor hogere werk. Daarbij heeft hij echt een 10+ karakter. Ik had vorig jaar al contact gehad met de ruiter maar toen werd de verkoop een beetje afgewimpeld. Ze zei het niet maar kwam erop neer dat zij hem nog niet kwijt wilde. Toen hebben wij Dolár gekocht. Geen spijt van gehad :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 12:58

Dat bedoelde ik ook. Gewoon een optelsom van kwaliteiten die je zoekt in een paard en dat je dan op schimmel uitkomt is vaak bijzaak. En niet ongebruikelijk omdat de meeste PSL schimmel zijn.

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 13:00

Ja precies!

Het was een aavulling op wat jij zei :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 13:34

Wanneer krijg je hem? Gaat hij ook naar Bas of heb je daarnaast nog een locatie?

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 14:25

Als het goed is wordt hij zo van wagens verwisselt. Of is hij al verwisselt. Ik krijg nog een foto gestuurd zo. Hij gaat naar Bas inderdaad, ik zie hem zondag weer daar. Rijd dan met Digital een clinic bij Florian Bacher.

Mijn Spanjaard staat wel aan deze kant van het land (Noord-Holland).

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 14:31

Proficiat Duijfje! Het is een bink!

Gewoon komen naar Gesves Sunora en meenemen wie je wilt.
Ik kan me niet voorstellen dat je 'vies' bekeken gaat worden. De keuring in België wordt altijd samen georganiseerd met een dressuurwedstrijd van de barokke paarden. En de laatste jaren een WE-wedstrijd. Dus daar lopen sowieso ook steeds een heel aantal mensen rond die met andere rassen rijden en niks met Lusitano's te maken hebben.
Dit jaar gaan ze ook een theorie-avond organiseren waarbij de jury enkele paarden openlijk gaat bespreken ter lering en vermaak. Dat lijkt mij al wel interessant.
Vorig jaar was de opkomst heel laag omdat het samenviel met de keuring in Ndl. (Welke pipo dat dat verzonnen had?) Maar in België is het altijd het laatste weekend van september. Dus 30 en 1 oktober dit jaar. ;)

Ik ga er sowieso zijn. Een vriendin van mij gaat haar jonge hengst weer meenemen om deel te nemen. En dan maken we er een gezellig weekendje van.
Mijn Gina moet ook nog opgenomen worden. Maar haar geblesseerde been is niet goed genoeg om haar te kunnen trainen. Dus ik ga het nog een jaar aankijken.
Volgend jaar zal ze dan sowieso moeten aangezien ze drachtig is voor april. Ik hoop dat ze dan wel goed genoeg genezen gaat zijn. (hopelijk heeft de dracht een positieve invloed op die pees) Maar anders zal ze met DA-verklaring moeten gaan. Helaas ;(
Opname van de merries is normaal steeds zaterdag-ochtend de eerste rubriek.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 14:48

Spannend Duijfje! Wel fijn dat je je Spaanse man nog wel in de buurt hebt. Lijkt me logistiek gewoon wel fijn om even naar je paard te kunnen. :)

@ Luckystory, leuk dat M. haar paard weer gaat showen! Ik ga er denk ik weer niet bij zijn. Ik vind het net te ver om heen en weer te rijden op één dag en wil er niet een weekendje van maken. Hoe is het verder met Gina? Goed genoeg om lekker drachtig in de wei te staan? ;)

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 16:04

Ja dat is het zeker, alleen kon ik het lichamelijk even niet meer aan. Dus zo met Bas was een hele goede zet. Zondag gaan we weer even babbelen hoe we verder gaan :)

Dankje lucky!
Ik ben nog maar 1 keer op de keuring geweest, vorig jaar. Maar heb daar ook niet echt last van gehad. Misschien omdat ik het te druk had met Digital :+

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-17 16:26

Ik ga ook naar de keuring we hebben paarden bij niet zoveel. Mijn eigen gaat niet mee

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 16:28

Ik vond het tot nu toch altijd al fijn op de keuring. En ik heb nog nooit zelf een paard meegenomen.
Alleen een beetje geholpen met de paarden van mijn vriendin. Ik heb nog nooit ervaren dat ik niet gewenst zou zijn. ;) Mijn vriendin zit al een hele tijd bij de vereniging en kent de meeste Belgische fokkers wel persoonlijk, dus dat helpt uiteraard wel.
2 jaar geleden zelfs heel toevallig aan de praat geraakt met een grote fokker uit Portugal. (P idwell van Santa Margarida) Ze zaten naast ons op de tribune en vonden het zo leuk dat we enthousiast waren over één van hun paarden. (We zaten als 2 penny's ooh en aah te roepen op de tribune _O- :D Waarop ze ons aanspraken.) En waardoor we uiteindelijk ook op hun uitnodiging op visite zijn geweest in Portugal.
Dus ik vind het daar eigenlijk nog wel best een relaxe bedoening ;)

Gina is eigenlijk heel goed. Je ziet er amper wat. Ze is de leider van mijn kudde en loopt gewoon 24/7 op de wei. Ze ontziet zichzelf ook niet. Crost rond, galoppeert etc... Dus die lijkt op het oog nergens meer last van te hebben.
Maar enkele weken geleden had ik haar weer eens bekapt. Normaal houd ik het goed bij, zodat ze goed kan afwikkelen en de pees wat ontzien wordt. Maar nu was ik een beetje te laat met bekappen. En na de bekapping liep ze een tijdje behoorlijk onregelmatig op dat slechte been. Dus toch weer teveel geweest voor die pees...
Een paard dat zo gevoelig reageert op een kleine standverandering is mijn inziens nog niet genoeg genezen om te kunnen trainen? Dus ik durf het gewoon nog niet aan.
Mijn DA hoopt dat de stamcellen van het veulen in haar bloed een positief effect gaan hebben op haar herstel. Dus daar zal ik dan maar op hopen.
T'is echt gewoon zo'n pech dat die blessure op zo'n slechte plaats zit. Ik ben uiteraard ook wel gewaarschuwd van in het begin dat haar toekomst als rijpaard twijfelachtig was met zo'n blessure. Maar als fokmerrie geen enkel probleem gelukkig. ;)

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 19:27

Ach Ans, dan fok je gewoon een veulen voor mij over een jaar of twee ;)

Sunora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 20:34

@Luckystory, top, komt goed uit dat de merries op zaterdag zijn! Ik ga sowieso wel gaan, dan kan ik al een beetje zien hoe het er aan toegaat voor als ik zelf wil gaan met paard! Mijn kindjes laat ik wel thuis, al is het maar voor mijn eigen mental state die dag goed te houden _O-
Lijkt me wel echt stressy als je zelf je paard wil laten keuren :oo Gaat ze opgenomen worden of niet en hoe alles juist in zijn werk gaat, wat je moet doen enzo! Ik zit nu al bij wijze van spreken te stressen voor volgend jaar _O-

Hopelijk is Gina volgend jaar goed genoeg om te kunnen gaan! Dan gaat ze met veulen aan de voet daar zijn?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 21:06

Haha, ik ken het gevoel. Ik kon daar al zenuwachtig om worden toen Gina nog ok was. Laat staan nu ik het risico loop haar met DA-verklaring te moeten tonen. En ze zal dan inderdaad samen met het veulen moeten gaan...
Maar dan liever een kreupele merrie met een mooi veulen ernaast. Dan gewoon een kreupele merrie.
Je mag altijd dag komen zeggen op de keuring. Het hengstje dat mijn vriendin meeneemt heet Julius da Sernadinha. Dus mocht je ons zien, kom je maar dag zeggen.

Liesbeth, deal!