Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Talisha schreef:Friezen kunnen het redelijk ver schoppen in de dressuur, dat heb ik gelezen en bovendien gezien. Alleen met de uitgestrekte draf hebben ze meer moeite, door hun knieactie.Maar voor een piaffe en een passage hebben ze wel aanleg.
horseyfries schreef:
heyitsme schreef:misschien is het al eerder genoemd, maar wat ik verfrissend zou vinen binnen het FPS, is dat ze net zoals bij het KWPN twee types paarden onderscheiden.
de dressuurpaarden (rypaarden) en de tuigpaarden.
wat mij opvalt is dat er nog maar enkele goede tuigers zijn binnen de friezenpopulatie en dus het rijpaarden aantal veel hoger is...misschien zou dat zo wat verbeterd kunnen worden.
horseyfries schreef:Zo'n scheiding is alleen interessant als je uitgangspunt zoveel paarden zijn dat een scheiding zinvol is. Dat is bij het Friese paard absoluut niet het geval, er is sowieso al een inteeltprobleem, als je ook nog die twee afzonderlijke richtingen zou gebruiken wordt dat probleem nog vele malen groter. Het is dus een leuk idee, maar praktisch niet haalbaar gezien de kleine populatie en het feit dat er geen inmenging van vreemd bloed is toegestaan.
Marlies: met die sportpredikaten zijn ze bezig, zal niet lang meer duren.