mening over friezen in de dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

imhotep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 20:54

Als er nu 1 fries is die werkelijk de daad heeft gesteld en we komen nu terug op jou gesprek dan denk ik dat jij gaat zeggen van "ja oke maar het is er wel eentje, laat maar eens zien of het de 2 de fries ook lukt".

Nyncke

Re: mening over friezen in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 20:59

Wie, ikke? Ik ben heel blij met die ene Fries en kijk nu al uit naar de dag dat 'ie dat doet en de halve paardenwereld op z'n kop zet! Afbeelding

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 22:43

Haha ik ook

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 22:47

Friezen kunnen het redelijk ver schoppen in de dressuur, dat heb ik gelezen en bovendien gezien. Alleen met de uitgestrekte draf hebben ze meer moeite, door hun knieactie. Maar voor een piaffe en een passage hebben ze wel aanleg.

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 22:59

Sorry, daar ben ik het ook niet mee eens, iedere fries loopt weer anders. Die van mij heeft niet van die tuigtypische knieactie. Die loopt een betere uitgestrekte draf dan de kwpn van een kennis van me!

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 08:52

Talisha schreef:
Friezen kunnen het redelijk ver schoppen in de dressuur, dat heb ik gelezen en bovendien gezien. Alleen met de uitgestrekte draf hebben ze meer moeite, door hun knieactie. Maar voor een piaffe en een passage hebben ze wel aanleg.

Mijn KWPN'er heeft meer knieactie dan mijn fries hoor! Dus dat gaat ook niet op wat jij zegt!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 09:02

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 09:05

Weet je wat ik nou erg grappig vind aan je post Talisha? Dat je zegt dat uitgestrekte draf niet gaat maar passage en piaffe dan weer wel.
Als je veel weet van dressuurrijden ken je het duitse spreekwoord "Hals und trab kan man machen", waarmee ze bedoelen dat hals en draf te trainen zijn. Juist door een paard passage en piaffe aan te leren, kun je uiteindelijk een superuitgestrekte draf erin trainen. Er is dus eigenlijk niet van nature zo'n wapperend voorbeen voor nodig om hem dat aan te leren. En als je paard dus veel talent heeft voor piaffe en passage, dan kun je hem dus juist een goede uitgestrekte draf aanleren!

Barbara88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:28

@ horseyfries helemaal gelijk

Retlaw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:05

misschien is het al eerder genoemd, maar wat ik verfrissend zou vinen binnen het FPS, is dat ze net zoals bij het KWPN twee types paarden onderscheiden.
de dressuurpaarden (rypaarden) en de tuigpaarden.
wat mij opvalt is dat er nog maar enkele goede tuigers zijn binnen de friezenpopulatie en dus het rijpaarden aantal veel hoger is...misschien zou dat zo wat verbeterd kunnen worden.

Nog iets waar ik nachten van wakker kan liggen. hengstenkeuring bij de friezen, helemaal vernieuwd ook met het oog op de sport, paarden komen los in de kooi etc. worden beoordeeld op stap draf galop, ext. noem maar op. zou het dan niet een goed idee zijn om dit ook met de merries te doen ?? zo kan je nog beter selecteren om een goed sportpaard te fokken, en dus misschien wel weer meer kans op een topper???.....

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:07

havermout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:36

heyitsme schreef:
misschien is het al eerder genoemd, maar wat ik verfrissend zou vinen binnen het FPS, is dat ze net zoals bij het KWPN twee types paarden onderscheiden.
de dressuurpaarden (rypaarden) en de tuigpaarden.
wat mij opvalt is dat er nog maar enkele goede tuigers zijn binnen de friezenpopulatie en dus het rijpaarden aantal veel hoger is...misschien zou dat zo wat verbeterd kunnen worden.

Dat het scheiden van dressuur en tuig types beter zou zijn ben ik het helemaal met je eens. En ik vind ook dat ze bij het stamboek sport predikaten moeten geven wanneer je bijv. Z dressuur met winst rijdt, of dat nou dressuur of mennen is. Maar dat is weer een andere discussie.

En je moet het filmpje van horseyfries maar eens bekijken

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:40

Zo'n scheiding is alleen interessant als je uitgangspunt zoveel paarden zijn dat een scheiding zinvol is. Dat is bij het Friese paard absoluut niet het geval, er is sowieso al een inteeltprobleem, als je ook nog die twee afzonderlijke richtingen zou gebruiken wordt dat probleem nog vele malen groter. Het is dus een leuk idee, maar praktisch niet haalbaar gezien de kleine populatie en het feit dat er geen inmenging van vreemd bloed is toegestaan.
Marlies: met die sportpredikaten zijn ze bezig, zal niet lang meer duren.

Heyitsme: ik ben hem inderdaad niet tegengekomen, hij zat namelijk onder me!

Retlaw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:58

nou dat is nog mooier natuurlijk...euh filmpje???waar is die?

Retlaw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 13:00

en wat zeggen jullie van die keuringen??

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 13:03

Brilletje niet op vandaag?
Nog maar eens dan: http://youtube.com/watch?v=-IQPYshl2u4

Het los laten lopen van de hengsten is een experiment. Tot nu toe zijn de resultaten van de hengsten die door deze wijze van keuren aangewezen worden voor het verrichtingsonderzoek beslist niet beter dan op de oude manier.
Omdat het wel een hele tijdrovende manier van keuren is waarbij er ook nog hoge eisen gesteld worden aan de omgeving waarin de keuring gehouden wordt zie ik dat voorlopig nog niet ingevoerd worden op de merriekeuringen, misschien wel nooit.

Retlaw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 13:12

oh ja dom, ik zie m....ben nog slaperig denk ik, mag ik wel gauw wakker worden, heb straks wedstrijd, ja...met een fries

havermout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 13:23

horseyfries schreef:
Zo'n scheiding is alleen interessant als je uitgangspunt zoveel paarden zijn dat een scheiding zinvol is. Dat is bij het Friese paard absoluut niet het geval, er is sowieso al een inteeltprobleem, als je ook nog die twee afzonderlijke richtingen zou gebruiken wordt dat probleem nog vele malen groter. Het is dus een leuk idee, maar praktisch niet haalbaar gezien de kleine populatie en het feit dat er geen inmenging van vreemd bloed is toegestaan.
Marlies: met die sportpredikaten zijn ze bezig, zal niet lang meer duren.

Dat is waar inderdaad. Wie weet, ooit in de toekomst! En fijn dat de predikaten voor sport eraan komen.

Retlaw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 13:27

jah inderdaad fijn, zo kan je nog meer selecteren etc. alleen maar ter verbetering van het friese sportpaard !!

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 13:28

Dus goed je best doen op die wedstrijd hé!
Krijgt je paard straks ook de titel "sport"!

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 14:52

Haha nou ik rijd 9 april me eerste wedstrijd met me friesje. Dus zal dan wel heeeeeel veeeeeeeel winstpunten gaan scoren

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:49

@Horseyfries: als ze vrij bewegen op de merriekeuringen niet willen invoeren. Hoe zit het dan met de galop van die dieren? Lijkt mij vrij belangrijk voor de dressuur... Ik wil niet zeggen dat deze gang bij voorbaat slecht is bij de Friezen, maar doordat ze er nooit op geselecteerd zijn, kan het natuurlijk wel zo zijn dat de galop een beetje in het gedrang komt...

Mij lijkt het logischer, dat als ze echt meer sportpaarden willen fokken, dat ze galop ook mee moeten nemen. Daarom zou ik het zonde vinden als men het niet doet.... En beide partijen hebben invloed op het veulen: hengst en merrie. Dus alleen de hengsten erop keuren lijkt me niet voldoende. Bij de KWPN-ers redden ze het immers ook op de merriekeuring, niet dat zij heilig zijn, maar dat is dan misschien wel een goed voorbeeld. Waarom zouden ze het dan bij het FPS niet redden? Ze zijn toch zeker niet te lui?

Het is trouwens een goede zaak dat de paarden ook het sport predikaat kunnen verdienen!

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 23:04

Ik denk dat je twee dingen heel duidelijk van elkaar moet scheiden: de raspaardenfokkerij van het Friese paard en de daarbij behorende keuringen aan de ene kant en het presteren in de sport aan de andere kant. Wij zijn niet bij uitstek een sportpaardenfokkerij, maar een rasfokkerij. Keuringen vinden dus niet plaats puur om de aanleg voor de sport te meten, maar in eerste instantie om te zien of het paard aan de rasstandaard voldoet. Daarin staat niet beschreven dat ze een goede galop moeten hebben en hoeft dat dus ook niet beoordeelt te worden.
Om toch in te gaan op de vraag van de markt is er al besloten de hengsten hier wel op te selecteren.
Alle merries hier ook op te gaan selecteren is momenteel voor het FPS nog een brug te ver, maar wie weet gaan we dat in de toekomst ooit nog wel krijgen.
Het heeft dus niets met lui te maken, maar met het verschil in fokkerij tussen raspaarden en sportpaarden.

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 23:16

Het toppunt van discussie ??Jezelf tegenspreken ! Ik dacht dat jij graag sportpaarden wilde ? Maar dat heb ik dan zeker verkeerd begrepen, sorry ! En voor de sport vindt ik galop toch best wel belangrijk . Zoals je eerder had gezegd de draf kan je verbeteren , ben ik helemaal mee eens . De stap is bijna/niet te verbeteren en de galop ook niet. En een merrie is van groot belang in de fokkerij die zorg voor veel nakomelingen . Van mij mogen ze vanaf vandaag beginnen met keuren in de kooi zonder geklap van de zweep dus in alle rust .

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 06:54

Wel sportpaard, maar galop wordt niet beoordeeld... Weten jullie (je spreekt immers over 'wij' Horseyfries ) wel wat je wilt? Je kan niet van twee walletjes eten.. dan val je er altijd tussenin!

De conclusie is dus eigenlijk dat het nog steeds pure raspaardenfokkerij is (hier was ik zelf al wel van op de hoogte).. dus hoe jij nou aan het fokken van sportpaarden komt

En inderdaad net wat Andafries zegt: 'Het toppunt van discussie? Jezelf tegenspreken!' is in dit geval bij jezelf van toepassing denk ik zo...