Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 22:39

Deertje schreef:
Zo... Dat is een luxe! 6 op 3. Mero is ook een seut als het regent hoor, maar dat zijn ze alle vier wel hahaha.
Maar hij zit goed ingepakt. Inclusief hals .
Maar anderzijds vinden ze een grote plas water helemaal het einde

Ook zo lekker tegenstrijdig hè? :D Enerzijds miepen omdat het regent, anderzijds wooohooo spelen in de plassen!! *\o/* |o

MZorro

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 22:57

Mijn paarden staan 24/7 buiten. Ik heb het idee dat Aaron het niet héél leuk vindt. Als 'ie van het harde in de modder moet, dan zie ik hem ook zo lang mogelijk boven het randje hangen, zo van: ik wil niet, maar toch ook wel, maar ook weer niet, okeee nu ga ik heel snel :') :+

Vind het niet ideaal, maar vorig jaar hadden we daar ook veel minder last van. Toen heb ik dat niet zo ervaren bij hem (ook veel minder regen natuurlijk). Gelukkig hebben we een stuk verharding bij hun plek kunnen betrekken, waardoor ze nu veelal op het harde gevoerd worden. Dat scheelt al veel!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 15:48

Het is ook extreem nat dit najaar..waardeloos weer..vandaag ook weer pfft.

Wij hebben gelukkig ook een deel bestraat, dat scheelt echt wel dat ze minder in de modder hoeven te staan/ lopen.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 19:52

Neva staat 24/7 buiten maar kan altijd binnen staan. Eigenlijk maakt het haar weinig uit, ze is vooral waar haar vriendin is haha.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 10:14

Mooie grote stal hierboven! Daar zou ik ook nog graag in slapen :')
Fuego haat die modder ook echt, hier ook gelukkig een stuk bestraat en daar staan ze ook bijna de hele dag := Vreselijk dit natte weer!

Ik heb een klein 'dilemma', misschien kunnen jullie meedenken :=
Rambo staat nu op pension en de rest op de wei, wei is gekocht dus uiteraard een stuk goedkoper, hooi/stro etc doen we allemaal zelf.

Maar ik ben degene die 2 keer per dag alles moet verzorgen en ook nog ergens tussendoor Rambo z'n aandacht en beweging moet geven. Ik werk gewoon en heb ook nog een kind en huishouden dus af en toe is het allemaal een beetje te veel en dan sla ik Rambo over want de rest kán ik niet overslaan.

Nu zijn we aan het denken om Rambo weer terug te zetten op de wei zodat ik hem ook weer z'n aandacht kan geven, dat wil zeggen dat we dan 2x in de week met de trailer naar de bak moeten om te kunnen rijden (in de winter). In de zomer kan ik gewoon op de wei rijden.

Dat wil alleen zeggen dat Moritz weg moet.

De andere 'keuze' zou zijn Rambo op pension laten en zelf niks meer te hoeven maar dan de wei te verhuren aan anderen. Wat wil zeggen dat de rest wel echt weg moet, dus ook m'n lieve mini Rocky (dat gaat dan pas door zodra Fuego er niet meer is uiteraard).

Ergens vind ik het heerlijk om ze in eigen beheer te hebben natuurlijk en voor Rambo is het fijn dat hij z'n vaste kudde heeft en gewoon lekker 24/7 buiten kan staan ten opzichte van nu toch veel op stal.

Overigens is besloten dat Rambo blijft en ik echt graag met hem verder wil groeien ookal gaat dat een lange weg zijn, ik ben toch al te gek op hem <3

Wat zouden jullie doen?

Edit, ik bedoel kijk toch <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door _Tarzan op 22-12-23 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 10:25

Is er geen mogelijkheid om een bak bij de wei te maken? Ik denk in ieder geval dat ik Rambo op de wei zou zetten. En dan inderderdaad maar met de trailer naar de bak.

Eventueel kun je Rambo in de toekomst in de winterperiode (als er minder paarden zijn) dan weer even een paar maanden op pension zetten als het nodig is.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 10:30

Nee helaas is de wei te klein daarvoor, dan hou ik niet genoeg wei over voor ze.
En de paddock is net te klein (stuk verhard + schuilstal) dus daar kan ik niet rijden.
We hadden eerst een stuk naast de wei waar we eigenlijk een bak wilden maken maar dat hebben we helaas een beetje gedwongen moeten verkopen.

Fuego heb ik altijd gewoon op de wei gereden.

Inderdaad wel een idee om misschien net een paar maanden in de winter wél op pension te zetten inderdaad, thnx voor je input!

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 13:22

Alles op pension :):)
Nee, grapje, veel te duur joh!!
Ik zou ze ook liever aan huis hebben, en dan idd met de trailer op pad. Jammer dat je geen bak aan de weide kan.
Enkel in de wintermaanden op pension zetten is idd ook een optie

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 14:15

Hahaha zou mooi zijn ja, maar het is of alles op de wei of 1 op pension, helaas heb ik geen geldboom :')
Mijn eigen gevoel neigt ook meer naar de wei maar wilde even wat meningen van anderen horen.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 18:58

als je een trailer hebt om mee naar een bak te rijden, zou ik persoonlijk ook kiezen voor alles aan huis.
Ok, even wat lastiger in de winter, maar idd veel minder kosten en je hebt ze lekker dichtbij!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 19:41

Elisa2 schreef:
Eventueel kun je Rambo in de toekomst in de winterperiode (als er minder paarden zijn) dan weer even een paar maanden op pension zetten als het nodig is.

Zo zou ik het idd ook doen!

Wat ben ik die regen zat zeg. :(

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 20:22

Nadir schreef:
Elisa2 schreef:

Zo zou ik het idd ook doen!

Wat ben ik die regen zat zeg. :(

Nou hè. Ik ook! Of die harde wind. Niks aan.

Als je de mogelijkheid (en tijd) hebt om met de trailer heen en weer te gaan Fuego, zou ik dat ook doen. Maar ja, het is wel een gedoe en kost wel tijd. Als je dat lukt naast je gezin, baan en andere paarden zou ik dat zeker doen.
Wel top dat jullie hebben besloten om Rambo te houden!

Wij hadden vandaag weer les. Ging zo super goed. Echt trots op hem.
Mijn instructrice zei al, dat het zó goed zou gaan had ik op een gegeven moment niet verwacht.

Wat zijn we van ver gekomen en dan nu “dansen” we samen echt de bak door. Hij is zo stil en fijn te rijden. Hij leest echt mijn gedachten
<3

Hebben jullie nog plannen of doelen voor volgend jaar?
Mijn doel is de L2 uit te rijden maar ook om een keer een springwedstrijd te rijden en minimaal 1 crossles te rijden :D
Spoiler:
Zegt deze dressuurmuts
:')

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 20:55

Oh wat heerlijk Autumnn! Een dansende PRE door de baan, hoe tof is dat <3

Mijn doel voor volgend jaar is om die van mij weer op gewicht te krijgen en weer mooi qua bespiering. Lekker gaan lessen, iets aan grondwerk doen. En verder vooral blijven genieten van de mooie buitenritten die we samen maken.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 21:36

Stille meelezer hier.
Ik geniet van al jullie foto's en verhalen over de karaktertjes.

@_Tarzan, als ik een schuilstal en gezelschap zou hebben, zou ik Moritz meteen op komen halen. Helaas mogen we niets neerzetten, zeker niet iets wat hier een storm zou overleven. Daarvoor moeten palen de grond in en dat mag niet. Ons houthokje (met kleine verankering in de grond en grotendeels afgeschermd door bebouwing) is al 3x weggewaaid...

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 22:03

We hebben 2 trailers dus dat is het probleem niet :') Hij laat zich alleen niet laden dus dat wordt veel oefenen en m’n vriend moet mij dan steeds brengen aangezien ik zelf geen auto en BE rijbewijs heb dus ja ook dat kost dan veel tijd.

Ja lieve Moritz, zou hem het liefste houden hoor maar hij zei dat hij dacht dat ik Rambo weg zou doen en dat ik dan met Moritz vanaf 0 kon beginnen. Echt een superleuk dier is dat ook! (Maar wel geen Spanjaard _O-).

Wij hebben overigens een oud fietshok met 4 palen in de beton staan en dat staat als een huis haha!

Wat een mega fijne update weer Autumnn, knappe Nero <3
Mijn doel, zo lang mogelijk genieten van Fuego <3 en hopelijk wat meer een eenheid vormen met Rambo, gelukkig is m’n angst nu wel weg dus dat komt wel goed! :D

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 22:34

_Tarzan schreef:
We hebben 2 trailers dus dat is het probleem niet :') Hij laat zich alleen niet laden dus dat wordt veel oefenen en m’n vriend moet mij dan steeds brengen aangezien ik zelf geen auto en BE rijbewijs heb dus ja ook dat kost dan veel tijd.

Ja lieve Moritz, zou hem het liefste houden hoor maar hij zei dat hij dacht dat ik Rambo weg zou doen en dat ik dan met Moritz vanaf 0 kon beginnen. Echt een superleuk dier is dat ook! (Maar wel geen Spanjaard _O-).

Wij hebben overigens een oud fietshok met 4 palen in de beton staan en dat staat als een huis haha!

Wat een mega fijne update weer Autumnn, knappe Nero <3
Mijn doel, zo lang mogelijk genieten van Fuego <3 en hopelijk wat meer een eenheid vormen met Rambo, gelukkig is m’n angst nu wel weg dus dat komt wel goed! :D

Hier waait echt alles weg. Laatst een dakdeel dat niet heel lang geleden was gerestaureerd geheel laten vernieuwen. Geld voor een heel stevige schuilstal is dus sowieso op maar het mag niet eens op de meest geschikte plek. Daar waar het zou kunnen zou er hoe dan ook een blubberpoel worden. En 60 kuub zand en grond aanvoeren mag en kan ook niet, sowieso zijn me heel erg klaar met grondophoging want de vervuiling die dat met zich meebrengt is hallucinant. (Gevonden in goedgekeurde zwarte grond en diverse soorten zand: (knoopcel)batterijen, plastic, printplaatdelen, pvc, eps, spijkers, schroeven, glasscherven, etc.) Daar wil je geen dieren op houden, tenminste, zo denk ik erover. Hoewel ik hier op Bokt het idee krijg dat mensen het of niet zien of er niet om malen wat voor enorme troep ze binnenhalen met de ladingen zand en grond die ze laten leveren. Ja, wij ging op onderzoek uit, het is legaal om 10% rotzooi in 'schone' grond/zand te 'verwerken'. Ook op landbouw/veeteelt grond, eet smakelijk!

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 14:29

Ik zou ook Rambo naar de wei halen en eventueel in de winter op pension zetten. Volgens mij voelt dat voor jou ook het beste (of ik interpreteer je berichtjes verkeerd haha).

Ik heb voor komend jaar geen specifieke doelen. Daar ga ik ook nooit zo goed op. Dan voel ik druk (vanuit mezelf _O- ) en dan raak ik overweldigd en dan doe ik het maar helemaal niet meer. :7

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 16:57

Mijn doel is voor de kar volgend jaar.

Herr_balpu, ja die fout hebben wij ook een keer gemaakt. Wat een zooi zat er in de zand zeg. Tot aan glasscherven aan toe.

Mooie doelen hier boven! Zelfs een cross..toe maar. :D

Ow, ik heb hier echt een verschrikkelijk jaloers paard zeg. Ik mag niet eens wijzen naar de buurvrouw want ze wordt woest. _O- (heerlijk zo,n uitgesproken karakter)

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 17:37

Mijn doel is saai, gewoon genieten! Lukt 9/10 keer gelukkig! Heb al zo veel jaren pech gehad met de paarden... Nu gewoon even een jaartje niet.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 17:48

Ik wil graag verder aan de slag met onze dressuur en terug vaker lessen.
Voornaamste doel zal ook zijn een fijne nieuwe plek vinden voor Jenara in de buurt van ons toekomstig huis.
Verder wil ik ook graag het springen verder oppakken, maar dat had ik even laten liggen tot ze stabieler en sterker was, vooral in galop, vandaar de dressuur :)
En verder veel genieten, leuke uitstappen maken en hopelijk gezond blijven :+

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 18:27

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 22:51

Mooie doelen allemaal zeg! En wat een heerlijk overzicht @Tarzan :+:

Het lijkt mij heel leuk als Aaron en ik onze eerste stapjes "onder het zadel" kunnen maken. Hij kan het al, nu ik nog :+ Maar belangrijkste is dat we samen dingen doen en daarbij samen genieten en de verbinding blijven opzoeken.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 12:19

@Tarzan, je hebt me geïnspireerd, ik heb ook een jaaroverzichtje gemaakt :D Eigenlijk echt een superjaar gehad als ik het zo terugkijk <3

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=277&t=2094859&p=109919065#p109919065

Leuke doelen inderdaad van iedereen :D Ik kijk er erg naar uit om al jullie verhalen te lezen het komende jaar!

Ik ben gisteren eindelijk weer naar Jenara geraakt, de laatste week hier voor het bouwverlof is altijd een beetje crazy + werd ik ook nog eens ziek, maar daar gewoon doorheen gewerkt, dus tegen het einde van de week was ik echt even op. Maar wat een heerlijk paard is Jenara dan, gisteren na een week gewoon opstappen en wegrijden <3

Afbeelding

Afbeelding

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 15:19

Wat leuk Jenara, zal er later even naar kijken.
Wilde het eerst niet doen maar bedacht dat dit ons laatste jaar was dus dacht ja toch wel <3

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 17:39

Wat een mooie bak ook Jenara! En leuk overzicht :D

Wij hadden vanmorgen een kerstrit met een paar meiden van stal. Wat hebben we gelachen. Nero deed helemaal niks om die kerstballen in zijn manen of de kerstmuts voor zijn ogen. Gouden paard <3
Afbeelding
Afbeelding