Alvast bedankt!
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
geerke schreef:Je rijdt pas 5 jaar?
Babootje schreef:Chanelle007 schreef:Ik ben van plan om grondwerk te doen en 2 keer per week te werken (1 keer longeren en 1 keer “rijden”)
Is het niet een idee om je paard ook nog 1 x te laten rijden door iemand met wat meer rij-ervaring in het africhten? Daar heb je dan naast je eigen les ook nog veel profijt van.
Chanelle007 schreef:Ik ben van plan om grondwerk, Vrijheidsdressuur etc te doen en 2 keer per week te werken (1 keer longeren en 1 keer “rijden”)
hwn schreef:Chanelle007 schreef:Ik ben van plan om grondwerk, Vrijheidsdressuur etc te doen en 2 keer per week te werken (1 keer longeren en 1 keer “rijden”)
Lijkt me leuk, ook voor het paard. Let wel op met vrijheidsdressuur: hengsten steigeren graag, maar laat je niet verleiden om dat truukje aan te leren, kan heel snel tegen je gebruikt worden. En met een goede band bij grondwerk gaat alles meestal makkelijker, dat zal je ook merken in het rijden.
Best zoek je één instructeur die je op alle vlakken kan begeleiden, kan anders wat verwarrend worden. Ik heb hier 2 lesgevers voor 2 verschillende paarden, en ik merk dat het voor mij ook behoorlijk moeilijk is om alles niet door elkaar te halen (anderzijds ook pluspunt: kan ik de tips van de ene ook aanleren aan de andere), en aangezien je in een ander topic postte dat je autistisch bent, lijkt één aanpak me simpeler.
Chanelle007 schreef:Uhm daar moet ik nog even over nadenken. Ik moet eerst nog een goede instructeur vinden en dat is niet echt makkelijk.
Chanelle007 schreef:Ik ben van plan om grondwerk, Vrijheidsdressuur etc te doen en 2 keer per week te werken (1 keer longeren en 1 keer “rijden”)
Humpiedumpie schreef:Ik heb ook een 3 jarige hengst (kruising). Hij is een hele erge goedzak en een sul. Echt niks kwaads in zich behalve wat lomp en onbenullig natuurlijk want het is een jong paard. Ik heb ook niet perse de behoefte om ermee te fokken, maar zeg nooit nooit.
Ik zit al behoorlijk wat jaartjes in de paarden inmiddels, en dit is mijn eerste hengst. Ook nog nooit eerder echt met hengsten te maken gehad..
Ik heb sinds kort ook grondwerkles met hem, super fijn om te doen omdat je zo elkaars regels leert respecteren. Ik moet leren wat strenger te zijn. Dus buiten de les doe ik nog niet heel veel met hem. In de dagelijkse omgang ook consequent blijven in wat wel en niet gewenst is..
Misschien heb ik er overheen gelezen maar hoe staat je paard gehuisvest? Mijne staat met meerdere vriendjes, zodat hij met hen kan klungelen en spelen en minder snel jou daarvoor zou willen gaan gebruiken.
Hoe is hij voor jou opgegroeid?
Het is voor mij ook aftasten. sommige hengsten zijn heel fijn in karakter en omgang (en sommigen ook niet). Mocht het toch uiteindelijk een probleem of gevaarlijk blijken, kan castreren altijd nog.. Maar wees wel eerlijk tegen jezelf. En zoek hulp inderdaad. Je kan altijd met elk paard blijven leren.
Succes!
Citaat:Ik heb hem in zijn stal gezet en gezegd tegen hem “je bent niet flink geweest we hadden al een compromis afgesproken dus je krijgt geen wortels”
anjali schreef:@Popstra,nee! Superjammer vind ik dat .Zo'n mooi bijzonder paard wat nog niets fouts heeft gedaan wat aan zijn hengstzijn gerelateerd is. Ts komt volgens mij van Belgie waar ook wel een iets andere cultuur is wat paarden betreft,iets zuidelijker zal ik maar zeggen en meer ruimte om anders dan de mainstream te zijn. Ts,ik vind dat je het leuk doet met je bijzondere paard en zou het leuk vinden om jullie vorderingen en avonturen te volgen.
bigone schreef:anjali schreef:@Popstra,nee! Superjammer vind ik dat .Zo'n mooi bijzonder paard wat nog niets fouts heeft gedaan wat aan zijn hengstzijn gerelateerd is. Ts komt volgens mij van Belgie waar ook wel een iets andere cultuur is wat paarden betreft,iets zuidelijker zal ik maar zeggen en meer ruimte om anders dan de mainstream te zijn. Ts,ik vind dat je het leuk doet met je bijzondere paard en zou het leuk vinden om jullie vorderingen en avonturen te volgen.
Anjali, je mag het paard het mooiste dier van de wereld vinden maar in dit geval is fokken alleen vermeerderen en niet verbeteren. Paard is een kruising blijkbaar dus nee, niet mee fokken.
Inderdaad, voor de geestelijke gezondheid van het paard en de lichamelijke gezondheid van ts, ballen eraf, groeit hij ook nog wat in de hoogte.
sarablack schreef:Chanelle007 schreef:Ik ben van plan om grondwerk, Vrijheidsdressuur etc te doen en 2 keer per week te werken (1 keer longeren en 1 keer “rijden”)
https://isabelvanlaer.be/ Wij vinden haar fantastisch. Je kan one line dingen leren en evt ook je paard brengen om door te laten rijden. Ik heb veel van haar geleerd en leer er nog steeds. Ze helpt je zonder je te veroordelen en leert je zelf nadenken.