Mijn droompaard gekregen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Re: Mijn droompaard gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 12:30

Moderatoropmerking:
Hierbij het verzoek om niet op alle slakken zout te leggen. Een kritische blik juichen we toe, maar het is niet nodig om alles wat een trotse nieuwe eigenaar zegt onder een vergrootglas te leggen en te blijven herhalen.
Alvast bedankt!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 13:08

geerke schreef:
Je rijdt pas 5 jaar?

Dit vind ik een rare opmerking. Iemand die nog maar een jaar rijdt kan wel beter rijden dan iemand die al 40 jaar rijd. Heeft niks te maken met tijd, maar met gevoel en talent. Ik heb hier een meid als bijrijder die 4 jaar geleden hier kwam en niks meer had gereden dan een jaar manege lessen. Ik kan je zeggen dat die na een half jaar op mijn paard beter reed dan menig ruiter hier op club.

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-20 13:13

Ik ben van plan om grondwerk, Vrijheidsdressuur etc te doen en 2 keer per week te werken (1 keer longeren en 1 keer “rijden”)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 13:16

Chanelle007 schreef:
Ik ben van plan om grondwerk te doen en 2 keer per week te werken (1 keer longeren en 1 keer “rijden”)

Is het niet een idee om je paard ook nog 1 x te laten rijden door iemand met wat meer rij-ervaring in het africhten? Daar heb je dan naast je eigen les ook nog veel profijt van.

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-20 13:20

Babootje schreef:
Chanelle007 schreef:
Ik ben van plan om grondwerk te doen en 2 keer per week te werken (1 keer longeren en 1 keer “rijden”)

Is het niet een idee om je paard ook nog 1 x te laten rijden door iemand met wat meer rij-ervaring in het africhten? Daar heb je dan naast je eigen les ook nog veel profijt van.

Uhm daar moet ik nog even over nadenken. Ik moet eerst nog een goede instructeur vinden en dat is niet echt makkelijk.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 13:26

Chanelle007 schreef:
Ik ben van plan om grondwerk, Vrijheidsdressuur etc te doen en 2 keer per week te werken (1 keer longeren en 1 keer “rijden”)

Lijkt me leuk, ook voor het paard. Let wel op met vrijheidsdressuur: hengsten steigeren graag, maar laat je niet verleiden om dat truukje aan te leren, kan heel snel tegen je gebruikt worden. En met een goede band bij grondwerk gaat alles meestal makkelijker, dat zal je ook merken in het rijden.

Best zoek je één instructeur die je op alle vlakken kan begeleiden, kan anders wat verwarrend worden. Ik heb hier 2 lesgevers voor 2 verschillende paarden, en ik merk dat het voor mij ook behoorlijk moeilijk is om alles niet door elkaar te halen (anderzijds ook pluspunt: kan ik de tips van de ene ook aanleren aan de andere), en aangezien je in een ander topic postte dat je autistisch bent, lijkt één aanpak me simpeler.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 13:26

Dat is ook lastig om een goede instructeur te vinden die niet de hoofdprijs vraagt. Misschien kun je op bokt een oproep plaatsen in 'ervaringen en diensten'. Het zou natuurlijk helemaal handig zijn als die instructeur het paard af en toe kan doorrijden.

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-20 13:28

hwn schreef:
Chanelle007 schreef:

Lijkt me leuk, ook voor het paard. Let wel op met vrijheidsdressuur: hengsten steigeren graag, maar laat je niet verleiden om dat truukje aan te leren, kan heel snel tegen je gebruikt worden. En met een goede band bij grondwerk gaat alles meestal makkelijker, dat zal je ook merken in het rijden.

Best zoek je één instructeur die je op alle vlakken kan begeleiden, kan anders wat verwarrend worden. Ik heb hier 2 lesgevers voor 2 verschillende paarden, en ik merk dat het voor mij ook behoorlijk moeilijk is om alles niet door elkaar te halen (anderzijds ook pluspunt: kan ik de tips van de ene ook aanleren aan de andere), en aangezien je in een ander topic postte dat je autistisch bent, lijkt één aanpak me simpeler.

Dat doet hij eigenlijk niet haha wel zo van die speelse bokjes

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 14:17

Chanelle007 schreef:
Uhm daar moet ik nog even over nadenken. Ik moet eerst nog een goede instructeur vinden en dat is niet echt makkelijk.

In welke regio zit je? Misschien weet iemand in dit topic wel iemand in die buurt waar ze een fijne ervaring mee hebben :j

Het is altijd fijn om iemand mee te laten kijken (zeker iemand die ervaring met grondwerk en jonge paarden).

Zelf heb ik ook een hele slechte start gehad met mijn paard (was al voordat ik hem had gekocht en toen kwamen we in een vicieuze cirkel terecht). Ik ben me toen heel erg gaan verdiepen in hoe een paard werkt en heb een hele goede instructrice gevonden die ik nog altijd dankbaar ben.
Ondertussen kunnen we samen echt heel veel, ook al zal hij altijd een flinke mening houden, maar dat is ook deel van wie hij is <3

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 14:32

Chanelle007 schreef:

Klinkt heel gezellig en goed.
Je hebt een prachtig paard en dit idee is goed voor de band.

Goede tip van niet leren om te stijgeren. Onze hengst hield zoveel van vrijheidsdressuur maar mijn dochter mocht hem ook niet laten stijgeren van haar instructrice.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 14:52

Chanelle007 schreef:

Leuk TS, dat is een hele mooie combinatie van trainen om samen een team te worden. Het is inderdaad altijd even zoeken naar iemand die je les kan geven op een manier die voor jullie beide prettig is. Maar goed dat je er mee bezig bent en voor open staat. +:)+

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 15:27

Chanelle007 schreef:

Dit klinkt wel als een werkbaar schema, vooral als je je in het grondwerk laat begeleiden :) krijg je ook echt een goede band van met je paard.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 17:16

Goed TS, dat je op zoek gaat naar een goede instructeur. Je moet ook niet over één nacht ijs gaan. Als het klikt met jou en die persoon heeft de nodige ervaring, denk ik dat je al goed op weg bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 22:01

Ik heb ook een 3 jarige hengst (kruising). Hij is een hele erge goedzak en een sul. Echt niks kwaads in zich behalve wat lomp en onbenullig natuurlijk want het is een jong paard. Ik heb ook niet perse de behoefte om ermee te fokken, maar zeg nooit nooit ;).
Ik zit al behoorlijk wat jaartjes in de paarden inmiddels, en dit is mijn eerste hengst. Ook nog nooit eerder echt met hengsten te maken gehad..
Ik heb sinds kort ook grondwerkles met hem, super fijn om te doen omdat je zo elkaars regels leert respecteren. Ik moet leren wat strenger te zijn. Dus buiten de les doe ik nog niet heel veel met hem. In de dagelijkse omgang ook consequent blijven in wat wel en niet gewenst is..

Misschien heb ik er overheen gelezen maar hoe staat je paard gehuisvest? Mijne staat met meerdere vriendjes, zodat hij met hen kan klungelen en spelen en minder snel jou daarvoor zou willen gaan gebruiken ;).
Hoe is hij voor jou opgegroeid?

Het is voor mij ook aftasten. sommige hengsten zijn heel fijn in karakter en omgang (en sommigen ook niet ;)). Mocht het toch uiteindelijk een probleem of gevaarlijk blijken, kan castreren altijd nog.. Maar wees wel eerlijk tegen jezelf. En zoek hulp inderdaad. Je kan altijd met elk paard blijven leren.
Succes!

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 10:29

Humpiedumpie schreef:
Ik heb ook een 3 jarige hengst (kruising). Hij is een hele erge goedzak en een sul. Echt niks kwaads in zich behalve wat lomp en onbenullig natuurlijk want het is een jong paard. Ik heb ook niet perse de behoefte om ermee te fokken, maar zeg nooit nooit ;).
Ik zit al behoorlijk wat jaartjes in de paarden inmiddels, en dit is mijn eerste hengst. Ook nog nooit eerder echt met hengsten te maken gehad..
Ik heb sinds kort ook grondwerkles met hem, super fijn om te doen omdat je zo elkaars regels leert respecteren. Ik moet leren wat strenger te zijn. Dus buiten de les doe ik nog niet heel veel met hem. In de dagelijkse omgang ook consequent blijven in wat wel en niet gewenst is..

Misschien heb ik er overheen gelezen maar hoe staat je paard gehuisvest? Mijne staat met meerdere vriendjes, zodat hij met hen kan klungelen en spelen en minder snel jou daarvoor zou willen gaan gebruiken ;).
Hoe is hij voor jou opgegroeid?

Het is voor mij ook aftasten. sommige hengsten zijn heel fijn in karakter en omgang (en sommigen ook niet ;)). Mocht het toch uiteindelijk een probleem of gevaarlijk blijken, kan castreren altijd nog.. Maar wees wel eerlijk tegen jezelf. En zoek hulp inderdaad. Je kan altijd met elk paard blijven leren.
Succes!

Mag ik je een privé berichtje sturen?

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 10:47

Chanelle007 schreef:

Lijkt me een aangenaam ritme voor je paard! Zo kan hij het rustig aan doen, en krijgt hij de tijd om dingen degelijk te verwerken en op te nemen.

Nog even dit: ik snap dat je een beetje defensief wordt van sommige reacties, dat je je aangevallen voelt, maar dat is imo niet nodig. De reacties die je krijgt worden netjes verwoord, men probeert je uit ondervinding en ervaring alleen maar goede raad te geven.
Ik bedoel het absoluut niet l*llig, maar je bent "pas" 18 jaar en je rijdt "pas" 5 jaar (of is het nou 2? de reacties zijn een beetje tegenstrijdig). Ik dacht op jouw leeftijd ook dat ik een heleboel wist, ik reed toen een jaar of 8. Nu ben ik 31 jaar, en rij ik "al" 21 jaar - en jeetje, wat heb ik nog een boel te leren!!

Ik mocht laatst een Fries rijden bij ons op stal, echt een héérlijk dier. Vriend had een filmpje van ons gemaakt, dat heb ik doorgestuurd naar mijn beste vriendin. Filmpje was niet van topkwaliteit, beetje wazig. Weet je wat ze antwoordde? "Haal die ruiter van dat paard". Ja, dat ben ik dus, en bedankt :') :+ Ik kon er wel om lachen - want eerlijk, ik zat als een clown op dat paard. Zelfkennis is heel belangrijk.

Wees blij met wat je al kent/kunt, en wees nog veel blijer met AL die jaren die je nog voor je hebt waarin je nog véél meer kennis en ervaring kan opdoen!

De reacties die je krijgt, zijn gebaseerd op wat jij zegt, en op hoé je het zegt. "Meneer dit" en "meneer dat" en "niet zeiken eh" komt niet echt volwassen over, en geen wortels geven na bepaald gedrag ook niet - als jij niet snapt dat je paard die link niet snapt, gaan er alarmbellen af. Als jij afstapt om te gaan longeren, gaan er alarmbellen af. Als jij niet begrijpt hoe zijn hersenen werken (het vluchtgedrag), en als jij niet begrijpt hoe eng een stomme paraplu kan zijn, gaan er alarmbellen af. Het is niet omdat jij dat ding niet eng vind, dat je paard daar hetzelfde over denkt. Je paard doet niet "dom", zoals jij het noemt - je paard reageert instinctief. Verdiep je in hoe zij denken, spendeer uren op de wei met naar hem te kijken, leer hem en zijn lichaamstaal kennen. Hij doet niet dom, hij reageert op dezelfde manier als paarden dat al miljoenen jaren doen. En waardoor ze het al die jaren al overleven, dus dom is het zeker niet :)

Citaat:
Ik heb hem in zijn stal gezet en gezegd tegen hem “je bent niet flink geweest we hadden al een compromis afgesproken dus je krijgt geen wortels”

Je meent toch niet serieus dat je paard dit "compromis" begrijpt he? Want nogmaals: alarmbellen.
Weet je welk "compromis" ik heb met mijn paard (naar mijn gevoel, want zij beseft dit niet hoor)? We stoppen pas als we mooi kunnen afsluiten. En pas als dat kan, stap ik af. Dan beloon ik dus door het werken te beëindigen. Dat afsluiten kan vanalles zijn - een nette volte in galop, een rondje door de piste aan de lange teugel in een gelijkmatig tempo, een rondje rond de tractor lopen zonder te trippelen, ... als het maar mooi verloopt. Ik denk dat dat duidelijker is dan na het afzadelen te gaan belonen met een wortel - dat is al ver voorbij het rijden, té ver voor het paard om dat nog te kunnen linken aan bepaald gedrag, aan braaf rijden.

Je schrijft ergens dat je wel om hulp vraagt, maar vooral een "snak en een beet" krijgt. Hulp krijgen is altijd een extra - niemand is verplicht je te helpen. Als je er zonder hulp totaal niet komt, heb je een probleem. Ik zeg niet dat je het moet kunnen zonder hulp, helemaal niet - maar als je hulp nodig hebt, en je staat op een plaats waar je die niet krijgt, heb je dus wel degelijk een probleem.

Een paar dagen geleden schrijf je dat je van plan bent "volledig opnieuw te beginnen hem op te leren". Hij wordt nu 2 maanden bereden schrijf je in een ander bericht. Waarom zou je helemaal opnieuw beginnen? Je schrijft dat hij normaal (zonder paraplu) braaf zijn rondjes loopt - waarom zou je dan opnieuw beginnen? Ga verder vanuit die basis, breidt die uit, werk van daaruit verder. Als je om de 2 maanden alles omgooit, ga je daar een heel verward en gefrustreerd paard aan over houden.

Weet je wat het mooie is?
Zowel jij als je paard zijn piepjong. Heerlijk! Dit geeft jullie beide een zee aan tijd om samen verder te leren, beter te worden. Jullie hebben nog jaaaren voor de boeg, gebruik die tijd lekker rustig. Je kan beter nu lekker traag gaan, traag maar zeker! Beter zo dan te snel gaan, en binnen 2 maanden weer 5 stappen terug te moeten doen omdat je je paard overdonderd hebt.

Het grondwerk en de vrijheidsdressuur zijn daar een mooi voorbeeld van. Ga daar telkens pas verder als je hetgeen je hem probeert aan te leren volledig onder de knie hebt. Pas als hij dat 100% snapt, ga je door naar het volgende. Zoniet, kan het allemaal wel eens te veel worden.
Je weet nu dat hij reageert op een paraplu - mooie uitdaging dus! Je zal ik het zadel meerdere "spoken" tegenkomen, daar kan je nu vanop de grond al fijn mee aan de slag, des te aangenamer zal je het in het zadel krijgen. Hoe meer tijd je naast hem spendeert, hoe fijner het rijden zal worden.

Wat je ook doet - geniet vooral van elkaar.
En verwacht niet, nooit niet, maar zeker niet bij zo'n hengstenpuppy, dat je dingen op een week opgelost/aangeleerd krijgt. Dit wordt een proces waar je jaaaren mee gaat bezig zijn. Neem je tijd, geniet van elkaar, en verdiep je in hoe paarden denken, en hoe jij daarop kan/hoort te reageren :)

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 10:56

Welke regio zit je voor instructeur te zoeken?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 11:22

Het beste advies ik hier heb gelezen is nochtans lekker te laten ruinen!!!
Vind het echt sneu voor dat dier zo in onkundige handen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 12:23

@Popstra,nee! Superjammer vind ik dat .Zo'n mooi bijzonder paard wat nog niets fouts heeft gedaan wat aan zijn hengstzijn gerelateerd is. Ts komt volgens mij van Belgie waar ook wel een iets andere cultuur is wat paarden betreft,iets zuidelijker zal ik maar zeggen en meer ruimte om anders dan de mainstream te zijn. Ts,ik vind dat je het leuk doet met je bijzondere paard en zou het leuk vinden om jullie vorderingen en avonturen te volgen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 12:33

TS, ik heb al 20 jaar hengsten. En ook ik ben ooit met de eerste begonnen en had toen dus nog geen ervaring. Als je wat wil weten, mag je me altijd even een privé berichtje sturen. Ook als je later nog eens ergens tegen aan loopt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 12:33

anjali schreef:
@Popstra,nee! Superjammer vind ik dat .Zo'n mooi bijzonder paard wat nog niets fouts heeft gedaan wat aan zijn hengstzijn gerelateerd is. Ts komt volgens mij van Belgie waar ook wel een iets andere cultuur is wat paarden betreft,iets zuidelijker zal ik maar zeggen en meer ruimte om anders dan de mainstream te zijn. Ts,ik vind dat je het leuk doet met je bijzondere paard en zou het leuk vinden om jullie vorderingen en avonturen te volgen.

Anjali, je mag het paard het mooiste dier van de wereld vinden maar in dit geval is fokken alleen vermeerderen en niet verbeteren. Paard is een kruising blijkbaar dus nee, niet mee fokken.
Inderdaad, voor de geestelijke gezondheid van het paard en de lichamelijke gezondheid van ts, ballen eraf, groeit hij ook nog wat in de hoogte.

sarablack

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 12:39

Chanelle007 schreef:

https://isabelvanlaer.be/ Wij vinden haar fantastisch. Je kan one line dingen leren en evt ook je paard brengen om door te laten rijden. Ik heb veel van haar geleerd en leer er nog steeds. Ze helpt je zonder je te veroordelen en leert je zelf nadenken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 12:41

bigone schreef:
anjali schreef:

Anjali, je mag het paard het mooiste dier van de wereld vinden maar in dit geval is fokken alleen vermeerderen en niet verbeteren. Paard is een kruising blijkbaar dus nee, niet mee fokken.
Inderdaad, voor de geestelijke gezondheid van het paard en de lichamelijke gezondheid van ts, ballen eraf, groeit hij ook nog wat in de hoogte.

Bigone het advies is zo vreselijk vaak gegeven dat ik het bashen vindt worden. Er is ook nog zoiets als eigen keuze vrijheid. Ts kan er wel of niet iets mee doen, dat is aan haar. Ik vind dat castratie opmerkingen niets meer toe voegen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 12:41

Wat een mooi paard <3 Gefeliciteerd met je verjaardag!

Wel heel belangrijk dat je iemand zoekt die veel ervaring heeft met jonge paarden. Mijn bijna 3,5 jarige KWPN werkt max een 30 tal minuten, 1-2x per week rijden en dan nog 1x per week grondwerk en longeren. De rest van die dagen staat ze in de kudde op de weide. Tijdens het proces van zadelmak maken en doorrijden geven wij regelmatig een maand volledige rust, dus enkel op de weide, ook geen grondwerk of longeren. Die maandjes rust tussenin zijn zeer belangrijk voor de ontwikkeling van je paard, je paard is nog volop in de groei op die leeftijd. Ik denk dat je van België bent, dus ik kan je best wat mensen aanraden.

Veel plezier verder met je mooie paard!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 12:45

sarablack schreef:
Chanelle007 schreef:

https://isabelvanlaer.be/ Wij vinden haar fantastisch. Je kan one line dingen leren en evt ook je paard brengen om door te laten rijden. Ik heb veel van haar geleerd en leer er nog steeds. Ze helpt je zonder je te veroordelen en leert je zelf nadenken.

Daar heb ik ook goede verhalen over gehoord van mijn Belgische vriendinnen. Ze voldoet wel aan je wensen, denk ik. :j