Recreatiepaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 21:59

Misschien kan iemand zijn brave 6 jarige vast reserveren voor over een jaar of 10?
:D

Zou graag een braverd delen met mijn dochter straks :D
Ben als de dood dat ze op een niet braverd stapt (zegt zij die vroeger overal op stapte). :+

(Misschien wil ze wel op voetbal :') )

Edit: waarom krijg ik nu de banner: met een beetje lef komen ze er wel? _O- dit is een boodschap voor mij :D

aveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 23:24

Omany schreef:
Pffff, als ik die filmpjes bekijk krijg ik al bijna tranen in mijn ogen hoe hij bijna constant met zijn mond open loopt en hoe vreselijk, geforceerd kort wordt gehouden |( .
Arm beest . . .
En verder vind ik hem echt niet goed lopen, maar door zo een ruiter erop kan dat haast niet anders. Beest wordt geforceerd in van alles en nog wat om zogezegd "mooi" in filmpje over te komen, maar ik vind het er echt vreselijk uitzien :n .

Hier ben ik het helemaal mee eens

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 06:50

GreaseMonkey schreef:
Eerlijk gezegd heb ik de stelling dat 'bij afkeur de kosten voor de verkoper' zouden zijn altijd bijzonder vreemd gevonden...

... dus je hebt een paard. Daarvan weet je uit ervaring of 'ie ok is of niet, maar ja, als eigenaar heb je ook geen röntgen-ogen natuurlijk. Je besluit dat je afscheid wilt/moet gaan nemen van je paard en zet je vriendje te koop. Vervolgens komt er dan iemand langs die je paard wel wilt kopen, maar wel wilt weten wat voor vlees hij in de kuip heeft. Allemaal heel begrijpelijk. Maar als die dierenarts dan vervolgens en negatief koopadvies geeft en de koper dat advies volgt is je koper gevlogen, heb je ineens een paard met een gebrek en heb je bovendien als verkoper ook nog de rekening van de keuring op je mat? Uiterst bijzondere constructie

Maar goed. Ik heb zelf ooit een paard verkocht waarbij de dierenarts negatief koopadvies had uitgegeven op basis van karakter... Gelukkig was de koper niet achterlijk, en zag die in dat paardlief de (ietwat zenuwachtige en wantrouwige) dierenarts gewoon ontzettend een spiegel aan het voorhouden was. Aangezien ze het paard juist had uitgekozen vanwege het karakter heeft ze de dierenarts dus bedankt voor haar deskundige mening, en uitgezwaaid := Paard en koper zijn nog steeds dolgelukkig met elkaar (en de rekening heeft de koper zelf netjes betaald, zoals van te voren was afgesproken)

Maar omgekeerd dan? Je wil een paard kopen dat er op zicht ok uitziet. Je laat hem keuren en hij komt niet door de buigproef. Of de DA hoort dat er aan zijn hart wat scheelt? Weg centen voor de (niet)koper. Als iedereen eerlijk in het verhaal staat, geen probleem, maar er zijn heel zeker ook een aantal paarden waarvan de verkoper heel goed weet dat er wat mis is. Als de kosten voor de koper zijn kan die verkoper rustig iedere keer laten (af)keuren, telkens doen alsof hij heel verbaasd is en wachten op een naiëve ziel die niet wil laten keuren.

In jouw voorbeeld is het paard gewoon goedgekeurd, aankoopkeuring gaat over het fysieke deel van het paard. Uiteraard mag de DA zijn mening geven over het karakter van het paard, en de raad geven het paard niet te kopen, maar dat heeft met de keuring niets te maken.

Sunora

Re: Recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 08:52

Mij geeft het in ieder geval een iets geruster gevoel als ik zie staan dat het paard al gekeurd (klinisch en rx). Als je dan de foto's mag laten bekijken door je eigen DA en een klinische keuring overdoet lijkt het mij bij een particuliere aankoop wel ok dan? Of ben ik daar te naïef in?

Je hebt als koper volgens mij toch ook recht om te weten of er iets mis is of niet? Het is wel echt jammer dat er zo weinig vertrouwen kan zijn en dat je zo op je hoede moet zijn bij de aankoop van een paard. En dat komt natuurlijk omdat er al zoveel dingen zijn fout gelopen mettertijd.
Ik vind het eigenlijk ook echt wel bizar dat zij hun paarden zelf niet laten nakijken door een dierenarts, of dat beweren ze in ieder geval toch.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 09:04

Sunora schreef:
Mij geeft het in ieder geval een iets geruster gevoel als ik zie staan dat het paard al gekeurd (klinisch en rx). Als je dan de foto's mag laten bekijken door je eigen DA en een klinische keuring overdoet lijkt het mij bij een particuliere aankoop wel ok dan? Of ben ik daar te naïef in?

Je hebt als koper volgens mij toch ook recht om te weten of er iets mis is of niet? Het is wel echt jammer dat er zo weinig vertrouwen kan zijn en dat je zo op je hoede moet zijn bij de aankoop van een paard. En dat komt natuurlijk omdat er al zoveel dingen zijn fout gelopen mettertijd.
Ik vind het eigenlijk ook echt wel bizar dat zij hun paarden zelf niet laten nakijken door een dierenarts, of dat beweren ze in ieder geval toch.

Het gaat er ook wel om in welke prijsklasse je zoekt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:03

Voor 1800 euro een RX goedgekeurde, brave, rijtechnisch in orde zijnde verwachten is ook wel een beetje of je met het budget van een Fiat Panda de Ferari dealer binnenstapt :o

Vandaar ook dat hele ' dan gooi je er toch wat bovenop' idee. Als je dat allemaal wil doen ( topbraaf, compleet doorgereden en RX gekeurd) kost elke shetlander nog 2000.

Dat maakt niet uit, dat wil elke verkoper best doen. Maar als de prijs omhoog gaat, koopt men toch liever bij die malafide handelaar voor 500 ;) .

Sunora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 10:12

Tuurlijk zit er verschil in een paard van 500 euro tov eentje van 10000 euro, maar dat neemt niet weg dat je wel eerlijk de gebreken moet kunnen horen van de verkoper. Het is niet omdat je minder budget wil/kan uitgeven dat je daarom het risico maar moet nemen op een kreupel paard?
Als je nu bvb een tablet koopt van 100 euro, merkloos, moet je er dan maar bijnemen dat hij na 2 dagen misschien kapot gaat en je je 100 euro in de vuilbak kunt gooien? Nee toch?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:24

Sunora schreef:

Zo zou ik het doen. Zowel bij een particulier als bij een handelaar.
Je eigen DA kan prima foto's beoordelen en als hij ze niet duidelijk genoeg vindt (omdat ze misschien net onder een andere hoek zijn genomen) adviseert hij ze over te doen.
Als er al gekeurd is is de kans groter dat je niet voor niets keurt. In ieder geval dat is mijn ervaring.

Als je budget het niet haalt, zou ik je adviseren gewoon nog even door te sparen. Ook de gezonde recreatiepaarden zijn niet voor een prikkie te koop.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:33

ruitje schreef:
Dat maakt niet uit, dat wil elke verkoper best doen. Maar als de prijs omhoog gaat, koopt men toch liever bij die malafide handelaar voor 500 ;) .

1 keer misschien wel.
Maar een paard dat je voor 500€ koopt en er blijken mankementen aan te zijn zal op het eind van de rit een heel duur paard zijn.
En ééntje van 5000€ die helemaal in orde is en waar je jaren onbezorgd plezier van hebt is dan uiteindelijk veel goedkoper.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:34

ruitje schreef:
Voor 1800 euro een RX goedgekeurde, brave, rijtechnisch in orde zijnde verwachten is ook wel een beetje of je met het budget van een Fiat Panda de Ferari dealer binnenstapt :o

Vandaar ook dat hele ' dan gooi je er toch wat bovenop' idee. Als je dat allemaal wil doen ( topbraaf, compleet doorgereden en RX gekeurd) kost elke shetlander nog 2000.

:D :D Zo grappig dat jij je eigen handel blijft vergelijken met de autohandel, terwijl juist die laatste geen beste naam heeft.

Maar het is natuurlijk onzin wat je daar zegt. Alsof je met 1800 euro maar genoegen moet nemen met een paard dat "stuk" is.
Er zijn natuurlijk allerlei redenen waarom een paard in een lagere prijsklasse wordt aangeboden. Kan zijn dat het paard nog onbeleerd is, dat er rijtechnische problemen aan zitten, of dat het niet braaf is (of dat het een draver is). Maar wat je met een keuring beoogt is toch in ieder geval uitsluiten dat het paard niet gezond is.
Een fiat is best, maar ook geen fiat die stuk is.

Sunora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 10:34

Babootje schreef:
Sunora schreef:

Zo zou ik het doen. Zowel bij een particulier als bij een handelaar.
Je eigen DA kan prima foto's beoordelen en als hij ze niet duidelijk genoeg vindt (omdat ze misschien net onder een andere hoek zijn genomen) adviseert hij ze over te doen.
Als er al gekeurd is is de kans groter dat je niet voor niets keurt. In ieder geval dat is mijn ervaring.

Als je budget het niet haalt, zou ik je adviseren gewoon nog even door te sparen. Ook de gezonde recreatiepaarden zijn niet voor een prikkie te koop.

Waarom zou mijn budget het niet halen? Ik vind 3500 à 4000 euro nu eigenlijk niet echt een "prikkie"

colette40

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:45

Ik heb vorig jaar juni mijn pony gekocht via een handelsstal.
Ik werd verplicht (en zou het anders ook gedaan hebben,; al mijn paarden die ik heb gekocht,hebik laten keuren )om te laten keuren.
Da naar eigen keuze.
Ook prijsklasse 3500 euro, niet de duurste maar voor mij prima.
Foto s zou ik zelf laten maken,genoeg gevallen bekend dat er foto s bij zaten die niet van het betreffende paard/pony waren.
Laatst bijgewerkt door colette40 op 21-04-17 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:45

Sunora schreef:
Waarom zou mijn budget het niet halen? Ik vind 3500 à 4000 euro nu eigenlijk niet echt een "prikkie"

Dat had ik gemist. Ik dacht dat je op een budget van ca 2000 zat.
Ja daarvoor zou het moeten kunnen lukken. Onbeleerd of zadelmak kun je er zelfs nog een heel aardig paard voor kopen. Maar keuren blijft altijd het allerbelangrijkst. En je bent zomaar 1000 van je budget kwijt als je er 2 hebt moeten laten keuren voor eigen rekening en hebt moeten laten staan.
Dus ik zou idd eerst eens kijken naar paarden die aangeboden worden inclusief keuring.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:46

colette40 schreef:
Foto s zou ik zelf laten maken,genoeg gevallen bekend dat er foto s bij zaten die niet van het betreffende paard/pony waren.

Klopt dat komt voor, maar dat kan de DA zo zien als hij een paar controlefoto's neemt.
Ik weet dat dat vroeger heel vaak voorkwam, maar nu hoor ik daar niet meer zo van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:52

Ik zou bij foto's bekijken hoe oud ze zijn. Soms staat er "is gekeurd" en blijken ze een paar jaar eerder gemaakt te zijn. Dan wil ik wel graag nieuwe. Zijn ze een paar maanden oud, dan kan je ze wel gebruiken.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:56

Sclimpre schreef:
ruitje schreef:

1 keer misschien wel.
Maar een paard dat je voor 500€ koopt en er blijken mankementen aan te zijn zal op het eind van de rit een heel duur paard zijn.
En ééntje van 5000€ die helemaal in orde is en waar je jaren onbezorgd plezier van hebt is dan uiteindelijk veel goedkoper.

Die van 5000 euro die helemaal in orde is kan ook 3 maanden later een blessure oplopen he..
Het is bij paarden niet zo dat wanneer er gekeurd is en alles erop en eraan dat je dan standaart jaren onbezorgd plezier hebt..

Ik heb mijn toltende 'kwpner' destijds ook zonder keuren gekocht.. achteraf zou ik een kwpner die tolt sws laten staan.. maar gelukkig bleek de mijne een draver te zijn en was dat normaal.. heb hem nu 11,5 jaar en blessures heb ik gelukkig amper gehad.. mocht ik hem nu gaan verkopen zou ik ook niet betalen bij afkeuring.. in de ogen van een aantal ben ik dan haast meteen een oplichter.. maar het feit is gewoon dat ik ook niet in mijn paard kan kijken.. ik weet dat hij 11,5 jaar niets gehad heeft, hij dressuurmatig goed voor elkaar is.. ik weet haast zeker dat hij alle keuringen wel door gaat komen.. maar ik kan ook niets garanderen natuurlijk.. Ik ben gewoon eerlijk.. en iedereen is vrij om mijn eerlijkheid te 'testen'.. maar niet op mijn kosten ;)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 11:06

Babootje schreef:
ruitje schreef:

:D :D Zo grappig dat jij je eigen handel blijft vergelijken met de autohandel, terwijl juist die laatste geen beste naam heeft.

Maar het is natuurlijk onzin wat je daar zegt. Alsof je met 1800 euro maar genoegen moet nemen met een paard dat "stuk" is.
Er zijn natuurlijk allerlei redenen waarom een paard in een lagere prijsklasse wordt aangeboden. Kan zijn dat het paard nog onbeleerd is, dat er rijtechnische problemen aan zitten, of dat het niet braaf is (of dat het een draver is). Maar wat je met een keuring beoogt is toch in ieder geval uitsluiten dat het paard niet gezond is.
Een fiat is best, maar ook geen fiat die stuk is.

Het is een voorbeeld. Wil ook best Miele met Indesit vergelijken als jij daar blij van word?

Ik zeg ook niet dat je 'genoegen moet nemen' met een stuk dier, zeg ik nergens?

Again, ik ben helemaal voor dat iedereen hoge eisen heeft. Maar dan moet je daar ook voor willen betalen en dat wil niemand.

Als die theorie op zou gaan zou Stal Doorstap niet meer bestaan, zou er geen rotte handel meer zijn en zou alles gekeurd worden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 11:13

Varekaj schreef:
Ik zou bij foto's bekijken hoe oud ze zijn. Soms staat er "is gekeurd" en blijken ze een paar jaar eerder gemaakt te zijn. Dan wil ik wel graag nieuwe. Zijn ze een paar maanden oud, dan kan je ze wel gebruiken.

Voor de verzekering mag een klinisch keuringsrapport niet ouder zijn dan 21 dagen. De röntgenologische keuring mag niet ouder zijn dan 3 maanden.

Als er een rontgenkeuring bij zit van ouder dan 3 maanden dan kun je zelf bepalen of je die (helemaal) over wil doen of niet, afhankelijk van of en hoe je je paard wil verzekeren.
Tot een verzekerd bedrag van 2500 hoeft je paard niet rontgen gekeurd te zijn en is een klinische keuring voldoende. Dat is zo bij Equipe en volgens mij bij andere verzekeringen ook. Paard is kan ook uitgebreid ziektekosten verzekerd zijn tot een schadebedrag van 2500 per jaar. Per schadegeval betaal je 25% zelf (eigen risico) dus die 2500 per jaar is aardig wat.

Wil je je paard niet verzekeren dan kun je zelf natuurlijk bepalen hoe oud voor jou de rontgenfoto's mogen zijn. Voor mij is dat een beetje afhankelijk van de leeftijd van een paard. Een heel jong paard en een paard rond 7 a 8 jaar zou ik (ook al zijn er eerdere rontgenfoto's) wel helemaal opnieuw keuren. Een jong paard, omdat er nog veel verandert onder belasting. Een paard rond 7 a 8 omdat dan artrose meestal wel al zichtbaar is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 11:13

ruitje schreef:
Als die theorie op zou gaan zou Stal Doorstap niet meer bestaan, zou er geen rotte handel meer zijn en zou alles gekeurd worden.

En dat zou ook veel beter zijn toch?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 11:24

Ja zeker! Eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 13:15

Dat bedoel ik ook Babootje. Mijn paarden zijn niet verzekerd dus daar heb ik geen ervaring mee. De ruin die bij mij "logeert" is wel verzekerd door de eigenaar.

Het hangt maar af van de situatie of je bepaalt om te keuren of niet, of je oude foto's door je DA laat bekijken of toch liever nieuwe wil. Er zijn er die standaard eigen DA laten keuren, er zijn er die nooit keuren en dan heb je alles nog daar tussenin.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 13:34

1 seconde na een keuring kan je paard een ongeluk krijgen.Niets is te garanderen bij levende wezens.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 19:31

Varekaj schreef:
Nee absoluut niet, ze zitten er haarfijn op. Heel leuk als je lang niet op een goed geschoold paard hebt gereden en met je eigen exemplaar nog zo ver niet bent. Iets verkeerd zitten en hupsakee, appuyement waar je het niet verwacht :')
Er is even een bijrijder geweest, maar we zaten niet echt 100% op een lijn qua lange termijnvisie. No prob, kan gebeuren. De periode dat ze kwam heeft ze haar vriend, die nooit op een paard had gezeten, wat basisdingen geleerd zoals sturen, lichtrijden etc. Ik heb geen omheinde bak, alleen prikletters in het weiland. Nou, paard liep doodbraaf rustig zijn rondje, bleef netjes binnen de letters zonder sturen. Verloor hij in draf zijn evenwicht, dan ging hij rustig naar stap en op lichte beenhulp weer naar draf.

Beest is echt goud waard hoor op dat vlak. Het is gewoon zonde dat hij zijn leeftijd niet mee heeft.

Ken dat, mijne liep in de lessen mee, zat volwassen beginner op die zat wat te rommelen, paard dacht.. hmmm moet iets.. denk KW om de AH.. doe ik dan maar, mensje wist niet wat haar overkwam :+ En die van mij liep in redelijk veel lessen dus zat sowieso automaat op, alle paarden voor haar gingen wijken, zij automatisch ook, of appuyementje..., aangezien ze dat bij mij nogal eens moest en tja, dat is ook die kant op....

anjali schreef:
1 seconde na een keuring kan je paard een ongeluk krijgen.Niets is te garanderen bij levende wezens.

Ken er 1 die zelfde avond nog op een paal hing na aankoop (of was dag erna, in ieder geval paard was net gearriveerd), dat is geval heel erg veel pech....

Loeka_Polly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 22:56

Zou je ook bij de dierenarts van de verkoper de medische geschiedenis van het betreffende paard na kunnen vragen? Dan weet je in ieder geval zeker dat de röntgenfotos van het juiste paard zijn en wat de arts ervan heeft gevonden. Of zou dit niet mogelijk zijn?

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 17:11

De dierenarts geeft alleen informatie als degene die het onderzoek betaald heeft (verkoper) daarvoor toestemming geeft. Anders is het verboden ivm privacy wet.