lusitano praat en foto,s

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:35

Ik kom me hier ook even melden hoor! Zie dit topic voor het eerst!

Spartacus! <3 die staat ook op mijn lijstje! In Cascais gezien een paar jaar geleden, WAUWIE!

Ik heb samen met mijn ouders 2 volbloed Lusitano's en 1 crusado. Twee merries in Portugal bij mijn ouders en mijn hengstenkind in Nederland bij mij. We zouden evt. met beide merries nog een keer een veulen willen fokken maar dit jaar nog even niet!

Isabella H., cruzado (Lusitano x Arabier), 16 jaar
Afbeelding

Urtiga, Lusitano, 15 jaar
Afbeelding

Hèrmes do Hanoï, Lusitano, 3,5 jaar, Urtiga x Hanoï, onder het zadel bij Fabio 2 weken geleden
Afbeelding

Karakter is heel verschillend, Hèrmes en Urtiga zouden door kunnen voor politiepaarden en Isabella vindt alles spannend. Isabella's zoon Asterisco had hetzelfde maar met de jaren is dat bij hem bijna verdwenen, hij is nu sinds een maand verkocht en heeft een geweldig leuk nieuw baasje. Urtiga houdt niet van knuffelen, Hèrmes wil té graag knuffelen en Isabella is gek op rustig knuffelen. En ga zo nog maar even door haha!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:50

Lusitana schreef:
Van stoeterij Santa Margarida?

yep :j

We waren nogal gecharmeerd van zijn dochter die vorig jaar in België de keuring gewonnen heeft.

Amaai Hermès onder het zadel.
Hij is even oud als mijn cruzado hengstje. Kan hem mij nog herinneren als veulentje...
Maar ik geloof dat de mijne 2 keer in de jouwe past ;)

Jessix

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:03

Leuk om Hermès te zien onder het zadel. Ik kan me hem ook nog als veulentje herinneren.... Volgens mij zelfs nog je fokplannen toen der tijd.

@ Luckystory, het is een praat & foto topic, dus.... Spoor eens een foto op van die Spartacus.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:21

volgens mij is jouw merrie toen in utrecht geïnsemineerd toen mijn merrie daar met de buikwond stond toch...
wat vliegt de tijd!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:29

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:31

Mooi dier!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:37

Jessix schreef:
Mooi dier!

Ja hé!
En deze merrie is zijn dochter die nu in België is en daar vorig jaar kampioen werd.
https://www.youtube.com/watch?v=BDTEwHuHKH0
Ik vind wel dat haar beweging in dit filmpje niet zo uit de verf komt. In levende lijve is ze echt heel gaaf. ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:14

Ziet er goed uit! Ben benieuwd naar jullie bevindingen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 20:41

Is niet mijn type helemaal,ben wel benieuwd wat jullie er van gaan vinden,we horen het graag

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 21:54

Welke hengst had jij dan eventueel op het oog Keona? ( of welk type? )

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 22:14

Luckystory schreef:
Welke hengst had jij dan eventueel op het oog Keona? ( of welk type? )

Ik vind jou hengst wel mooi maar vind deze kont niet mooi,en als je dan toch een hengst kiest moet hij ook perfect zijn.
de hengst die wij gezien hebben ook effe gesproken met zijn rijder.was geloof ik 5jr en had gewonnen in zijn categorie in portugal nog niet ggk,maar dat zou in 2017 gaan gebeuren.prachtige valk met veel wit aan zijn hoofd en ook witte benen.
?... de tunes was de fokstal,heb boekjes en info ervan mee genomen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 22:30

Die platte kont vond ik ook minder, maar het is meer de foto die hem onrecht aandoet. Op youtube zag ik een filmpje van hem en daarin kon ik het niet ontdekken.

Valk hengsten met witte aftekeningen zijn natuurlijk het aller mooist! O:) ;)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 22:33

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 22:40

Jessix schreef:
Die platte kont vond ik ook minder, maar het is meer de foto die hem onrecht aandoet. Op youtube zag ik een filmpje van hem en daarin kon ik het niet ontdekken.

Valk hengsten met witte aftekeningen zijn natuurlijk het aller mooist! O:) ;)

Enige dat ik jammer vond van de valk hengst was dat zijn hoofd weinig bolling had.ik hou wel van zo,n bol hoofd

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 22:58

Heeft jouw merrie dat wel? Dan kan een veulen dat misschien van haar mee krijgen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 23:01

Jessix schreef:
Heeft jouw merrie dat wel? Dan kan een veulen dat misschien van haar mee krijgen.

Ook niet zo bol als ik het graag zie maar ook zeker niet helemaal plat.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 12:41

Ja als een convexe neuslijn echt een must voor je is kun je beter een hengst nemen die dat wel heeft. Een beetje bol en helemaal niet geeft natuurlijk minder kans.

Je vindt er vast wel eentje die helemaal naar je smaak is! :j

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 14:03

Deze hengst was echt geweldig,alleen zo lastig dat hij in portugal staat.en ik vind de convex neus geweldig maar voor de rest had hij het echt.ook dat veel wit hou ik van,en vind dat je dat toch vaak mist bij de lusitano,s. Maar is natuurlijk ook smaak

CinnamonHM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:10

Felicitas, ze is 3/4 lusitano :)

Afbeelding

Mr Bo, Volle lusitano, en het is zo'n geweldig dier om te rijden, nog maar 7 jaar oud
Afbeelding

Afbeelding

Ons nieuwste aanwinst Urtiga, weet zo geen ouders uit mijn hoofd, maar blijkt een vrij goede lijn te hebben.
Afbeelding

Aangezien ik in portugal woon, heeft bijna elk paard hier wel Lusitano in het bloed zitten, maar deze komen toch het dichts bij met uiterlijk en hoeveelheid lusitano.

Nog een vraagje, de merrie ( Urtiga ) heeft ontzettend veel melanomen, nu weet ik dat dat hier in Portugal vrij ' normaal ' is voor witte lusitano merrie's, hoe zit dat bij jullie?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 19:27

Hoi melanomen hebben te maken met de kleur. Paarden die schimmel zijn hebben kans op melanomen. Zo heb je bepaalde rassen bv de pre als je dan schimmel koopt je grote kans op nelanomen hebt, terwijl ik het bij bv welsh pony, s niet zo vaak hoort het komt wel voor omdat het bij de kleur hoort maar minder vaak. Dus weet niet of het dus bij pre, s veel meer voor komt omdat daar vaak schimmel op schimmel gefokt word.mijn vriendin heeft er ook een die gewoon een lopende tumor is, hij was hier dus ook al bijna aan gestorven.zelf zou ik daarom ook niet graag een schimmel kopen

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:40

Ik heb een witte/schimmel Lusitano die na onderzoek naar zijn achtergrond sowieso op zijn 3e a 4 jarige leeftijd al zo wit was als hij nu is (weet niet of dat normaal is). Zijn onderkant van de staartwortel zit vol met melanomen, verder heeft hij ze nog niet. Hij word volgende maand 10 jaar oud. De veearts controleerde er direct op bij de aankoop keuring omdat hij zij dat je bij zo een schimmel met donkere huid overal je er eigenlijk van verzekerd bent dat ze melanomen hebben of krijgen. (het was de vorige eigenaresse en bij haar aankoop keuring nooit aan het ligt gekopen in de 2 jaar dat ze hem had)

CinnamonHM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:10

Hmm, mijn baas zei dat onze merrie van het zomer op stal moest overdag, omdat het dat minder verspreid ivm. de zon. Daarom vroeg ik me af hoe het in nederland zat

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:16

In Nederland komen melanomen ook veel voor bij de schimmel Lusitano. Ik weet natuurlijk niet of het minder is dan in Portugal vanwege minder zon uren..

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 21:22

Nou denk dat niks met de zon te maken heeft,als je die lopende tumor ziet van vriendin van mij.want die heeft er nog een hele hoop bij gekregen terwijl hij in nl was.over melanomen is ook weinig bekend.bij haar paard gaan ze soms open komt een zwarte drap uit soms met stukjes.uit sommige komt weer andere vloeistof of zelfs wat bloed.hij heeft een bij zijn rectum wat zijn dood gaat zijn mocht hij nog groeien,zit te dicht bij ruggemerg om weg tehalen dus ze moet zorgen dat de ontllasting niet te vast word want dan verstopt hij.gaat het groeien is het einde verhaal.hij heeft ze voor de rest over heel zijn lijf manenkam en staartwortel

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:45

Mijn witte merrie had ze ook, rond de staart, erop en eronder...
ze werden met de jaren ook wat groter inderdaad...
die bovenop haar staart schuurde ze vaak stuk...