Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 11:11

Maar als ze weer terug valt schop je haar weer naar voren.
Als je dat een paar keer consequent doet valt ze minder snel terug.
Jij geeft been dus ze moet reageren.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 12:19

pronkjelover schreef:
Gewoon heel erg consequent zijn. Been = weg. Die van mij had dat eerst ook, maar nu is ze soms misschien zelfs iets te voorwaarts geworden.

Weten jullie hoeveel selectiewedstrijden je mag rijden? Ik weet wel dat je er minimaal 2 moet rijden maar niet hoeveel je er mag.

Bedoel je van de friezenwedstrijden.

http://www.dressuurkampioenschapfriesch ... ement.html
Om voor kwalificatie in aanmerking te kunnen komen dient de combinatie maximaal 6 selectieproeven en minimaal 4 selectieproeven, verspreid over maximaal 3 selectiewedstrijden en minimaal 2 selectiewedstrijden te rijden. Men is verplicht 2 selectieproeven per selectiewedstrijd te rijden, kiest men er voor 1 proef te rijden, telt wel de 2e (niet gereden) proef mee als selectieproef en krijgt men 0 selectiepunten. (wanneer men 6 selectieproeven rijdt worden de slechtste 2 scores niet mee geteld). Rijdt men meer selectieproeven dan maximaal is toegestaan, dan wordt men gediskwalificeerd en uitgesloten van verdere deelname.

marissapepe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 14:24

En dan blijf ik schoppen omdat ze om de paar passen alweer terug valt en het helemaal niet erg lijkt te vinden om een tik te krijgen of een schop. Als ze lekker voorwaarts loopt zoals in het bos heb ik mijn benen stil.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 14:38

Dit is niet in een week op te lossen, marissapepe. En supplementen zullen ook niet het ei van Columbus zijn.
Het enige wat hierbij gaat helpen is met behulp van een goede instructie hier heel erg consequent in worden. Dan schop je haar maar steeds vooruit. En geef je haar met een zweep een goede tik, zodat ze naar voren schiet. Geeft in het begin niet dat ze dan in galop weg vliegt. Want je wilt reactie op je been. Dus dan niet van voren tegen gaan houden. Dit gaat echt wel een tijdje duren, voordat ze doorheeft dat doorlopen beter is.
Maar hoe lang is ze nu onder het zadel?

marissapepe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 15:19

dat snap ik ook, en verwacht ik ook absoluut niet hoor! omdat ik er zelf op deze manier al een half jaar mee bezig ben en het nog niet echt werkt dacht ik dat een supplement misschien wel beter voor haar is zodat ze meer energie heeft om te lopen. ze is nu 8 en is als 3 jarige zadelmak gemaakt.

Lau

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 15:23

Misschien een andere instructrice zoeken? Die je er wel mee kan helpen.
Want wen supplement help ook maar even. En dan ben je ook weer terug bij af

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 16:24

marissapepe schreef:
dat snap ik ook, en verwacht ik ook absoluut niet hoor! omdat ik er zelf op deze manier al een half jaar mee bezig ben en het nog niet echt werkt dacht ik dat een supplement misschien wel beter voor haar is zodat ze meer energie heeft om te lopen. ze is nu 8 en is als 3 jarige zadelmak gemaakt.

Hee ik lees je berichtje net. Volg dit topic al een tijdje want ik Ben nu ook al een tijdje bezig met mijn fries klaar te stomen voor de B! Ik heb hetzelfde 'probleem' als jou erg flegmatisch is hij. Alle medische dingen zijn uitgesloten in het afgelopen half jaar. Hij reageert ook niet echt op de zweep en valt snel terug. Nu heb ik dus ook al een half jaar goede instructie en ik ben begonnen met grondwerk. Heb er okk iemand bij gehad. Die van mij is dus heel erg afgestompt. Ik merk nu dat als ik consequent ben maar niet teveel druk op hem leg hij het 100x beter doet. Hij is veel actiever en loopt ook al een stuk mooier. Ik weet het verhaal van jou en je paardje natuurlijk niet helemaal. Maar ik zou les gaan nemen als je dat nog niet hebt en consequent zijn en geduld hebben :)

Suusz89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 20:28

ieder paard is natuurlijk anders maar mijn fries heeft ook van die periodes dat ze lui aan het been is.
Wat ik dan doe is heel veel overgangen rijden, stap-draf-halt-draf-galop-stap enzovoort veel achter elkaar.
Mijn paardje word daar altijd heel erg voorwaarts van.
Misschien iets om te proberen?

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 20:42

Ik meld me ook! 31 augustus 1e wedstrijd met friesje van 8.
Maak me alleen zorgen over de 'eerste x' weg van huis zonder haar maatje op vreemd terrein. Hoe ging dit bij jullie? Zijn jullie eerst gaan oefenen ergens anders?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 20:47

Ik heb mijn paarden steeds eerst meegenomen naar clubles. En ben zodra ik vond dat ze er klaar voor waren, gewoon op wedstrijd gegaan. Ze moeten meestal gewoon kilometers maken.

pronkje_vdp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 01:38

Ben met die van mij eerst van huis gaan lessen en heb dr een paar keer meegenomen op vakantie. Ze vindt het nog steeds enorm spannend, maar dat gaat ook steeds beter

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 11:29

Ik ben gewoon gegaan.. En had nog prijs ook.. Ligt natuurlijk wel aan het karakter van je paard.. Wiebe is behoorlijk nuchter.. Kun je alles mee..

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 13:01

vandaag weer wedstrijd gehad 2e proef liep ie stukken beter dan de andere proef, 1e proef 183 & 2e proef maar 169?? met een aantal 5 zonder commentaar jammer zoiets

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 14:13

Mag je in de reguliere wedstrijden ook meedoen met een bonte Tinker x Fries kruising, of zou daar heel raar tegenaan gekeken worden? Ik dacht dat "maat paard" ongeacht het ras toch overal mag meerijden (tussen de KWPN-ers)? Het gaat hier niet om een ponymaat.

En waar begin je dan, moet je verplicht in een B-wedstrijd starten?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 14:18

Je mag op de gewone KNHS wedstrijden met elk ras meedoen. Dus ook met een tinkerxFries. Maat paard heeft daar niks mee te maken. Alleen als je bij de pony's start. Maar neem aan dat jij ouder bent dan 18 terpentijn. De friezenwedstrijden zijn wel alleen toegankelijk voor friezen met een officieel papier.

Als je nog nooit een wedstrijd hebt gestart ben je verplicht in de B te starten. Ook kun je nu, voordat je een startkaart aanvraagt, eerst een aantal impulswedstrijden gaan rijden. Dan moet je wel lid zijn van de KNHS. Dit zijn proeven die net iets gemakkelijker zijn als de B. Zo is daar maar 1 proef met galop. Als je een startkaart aan wilt vragen, moet je lid zijn van een rijvereniging.

Hoop dat je zo genoeg weet, terpentijn. Zo niet, stel je maar weer een vraag.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 14:33

Ja, haha, ben inderdaad wel "iets" ouder dan 18.... Ben lid van de KNHS, rijd al jaren onder instructie dressuur, maar nog nooit een (officiele) wedstrijd gereden. Ben geen lid van een rijvereniging, ken er ook geen, want paard staat particulier en ik rij ook "particulier". Moet je bij zo'n rijvereniging daadwerkelijk rijden dan? Of gewoon maar een naam opgeven?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 14:39

Nee, je hoeft niet perse te lessen bij een rijvereniging. Als je maar lid bent van een rijverenigingen. Je hebt ook rijverenigingen die alleen bestaan voor startkaarthouders. Deze zijn in de regel ook erg goedkoop.

Heb even gezocht naar een site waar de rijverenigingen die in jouw provincie op staan. Zou ze gewoon allemaal aanklikken die bij jouw in de buurt zijn. En evt. contact met ze opnemen als de bedragen van de verschillende lidmaatschappen er niet bijstaan.

http://www.paardensportdrenthe.nl/index ... &Itemid=40

Boven het lidmaatschapsbedrag komt dan nog de aanvraag van de startpas. Het eerste jaar komt daar nog de registratiekosten van je paard overheen.

claudiaax16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 14:44

Mijn 2 stalvriendinnen hebben ook 2 friezen en een begint net met B+8 en anders is M1 :j

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 14:52

Okee, weet ik genoeg @FriesWytske, thanks! De rest vraag ik wel aan de stalamazone van de Arabofriezen stal verderop in het dorp, die start met 2 Arabo Friese merries L2 en M1, als ik 't goed zeg.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 14:55

pronkje_vdp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 23:07

Even mijn frustraties uiten. Ik heb het gevoel friezen steeds minder gewardeerd worden. Afgelopen zondag de slectste en de beste proef ever gereden. Eerste proef was ze veel te sterk en heet. Tweede liep ze zo fijn zaten wel wat foutjes in maar ik was zo blij! En toen kreeg ik de punten Tweede proef 158 en zelfs lager dan mijn eerste proef.... En dat snapte ik totaal niet... Ik had twee keer een 3 voor de galop omdat ze verkeerd aansprong en wisselde. Mijn instructrice reed met haar kwpn bij dezelfde jury en haar paard deed een oefening helemaal niet en ze kreeg een 4. Ik had zelfs een 6 voor verzorging ruiter paard, terwijl alles volgens de regeltjes was. Paard netjes gevlochten enz. In een woord frustrerend! Niemand begreep er iets van. Ik had voor mijn gevoel nog nooit zo fijn gereden..

Maarja we houden vol!

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 23:10

Ben je naar de jury gegaan?

pronkje_vdp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 23:24

Nee want ik had er een goed gevoel over en heb mijn paardje toen lekker naar huis gebracht ik moest als tweede van de rubriek en de rubriek was om 11uur afgelopen. Om half 3 was de prijsuitreiking pas (van alle rubrieken) maar toen waren de jury's al weg

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 13:21

Ik meld mij ook! Sinds 3 wedstrijden start ik mijn friesje ook..
Hartstikke leuk!

Alleen ook hier een ietwat flegmatiek paard. Vooral in de proeven lijkt ze in zichzelf gekeerd en kom ik niet meer binnen. Ik heb haar nu op ander voer in de hoop dat dat helpt en voor de rest veel les op het moment.. Ik heb het idee dat het haar manier van spanning is, of dat ze na het inrijden al helemaal gaar is (op haar oude voer).. Maar mochten jullie nog tips hebben :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 18:53

Welkom berdien85
Zal hoogstwaarschijnlijk door haar spanning komen. Weet niet hoe lang je nu inrijd. Maar zou dat nu eerst eens heel kort doen. Gewoon een beetje stappen en een beetje draven. Voor de rest is het gewoon een kwestie van kilometers maken.