Freiberger / Franches-Montagnes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

stroobosje

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 23:15

Ja. Moet dit jaar 13 worden. Stokmaat 158. Volgens huidige eigenaar zeer braaf en knuffelig. Heeft voor de wagen alleen wat moeite met stilstaan

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 23:18

Nou hopelijk gaat het klikken tussen jullie! Op de foto een mooi paardje om te zien :j

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 19:22

Leuk paard. Vond die andere trouwens ook heel leuk.
kijk wel uit met dit paard kopen als hij echt slecht stilstaat voor de wagen. Het is heel lastig om dit op te lossen.
en je moet als je weg gaat, voor iedere weg, en bij een stop tussendoor overal kunnen wachten.

we hebben een paar jaar geleden een fjord gekocht voor een jaar te overbruggen met een ander paard die getuigd werd.
super in het verkeer en heel lief en knuffelig. Maar ze kon niet stilstaan. Als je op de wagen stapte moest iemand haar vasthouden. Aan de weg snel eraf en vasthouden...... en zo meer.
we zijn heel consequent hierin, maar ze heeft het nooit goed geleerd en bleef dribbelig en onrustig met stilstaan. Erg lastig.

stroobosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 21:06

Oké dingogirl, bedankt Ik zal er zeker goed op letten.

stroobosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 10:58

helaas, het was niet wat ik zocht. wel superlief en superverkeersmak maar toch dat stilstaan he. ik vind het toch te link

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 14:08

waarom niet de eerste freiberger proberen?
en er zijn er anders nog meerdere hoor, maar dan zul je geluk en geduld moeten hebben denk ik.

stroobosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 14:44

Die eerste is op proef verkocht

Sandyschaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 05:31

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben zelf al 13 jaar trotse eigenaresse van drie freibergers.. Ik rij zelf samengestelde menwedstrijden klasse 3. Afgelopen jaar brons behaald op het nk met mijn fribi's

Qua karakter zou ik nooit een ander paard willen. Goud eerlijk, betrouwbaar en bomproof! Voor de hogere sport mis ik net wat extra beweging in de dressuur.

stroobosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 09:40

Sandyschaap schreef:
[ [url=m/dUDAeX.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/NbZbCU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben zelf al 13 jaar trotse eigenaresse van drie freibergers.. Ik rij zelf samengestelde menwedstrijden klasse 3. Afgelopen jaar brons behaald op het nk met mijn fribi's

Qua karakter zou ik nooit een ander paard willen. Goud eerlijk, betrouwbaar en bomproof! Voor de hogere sport mis ik net wat extra beweging in de dressuur.

WAUW, wat ziet dat er super uit! !!!!!!

stroobosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 09:44

Sandyschaap schreef:
[ [url=m/dUDAeX.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/NbZbCU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb jij ze zelf uit Zwitserland gehaald? Of dichterbij gekocht?

Sandyschaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 09:48

Nee allemaal uit Zwitserland.. Het donkerdere paard is niet van mij(eerste foto) is van een kennis van ons. Toen der tijd was mijn paard kreupel voor het Nk. Een week van te voren mocht ik deze uitbrengen. Die meneer waar dat paard van is gaat een aantal keren naar Zwitserland voor met mensen te kijken nr paarden. Hij heeft de connecties en hij kan frans praten. Ook weet hij vaak veel freibergers in Nedeland te koop te staan. Als je aangeeft wat je wilt bv zwaarder/ lichter type. Weinig wit of voskleurig dan weet hij vaak wel wat te staan.
Misschien kun je eens contact opnemen met hem als je nog geen paard hebt?

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:55

Wat leuk Sandyschaap! Ik denk dat ik in elk geval het paard met de korte manen op de eerste foto een keer in een tweespan heb gezien. Was tijdens een pauze op een wandeling in de buurt van het Amerikaans kerkhof. Ze kwamen een heuvel af en gingen vervolgens in galop verder omhoog :) Zou dat hem geweest kunnen zijn?
Ik zei nog tegen de anderen, volgens mij zijn dat Fribi's en kon mijn ogen er niet vanaf houden <3 Zovaak kom je ze niet tegen, behalve in Zwitserland dan.

Sandyschaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 13:00

Jaaa dat is dat paard! Zat er een meneer op de bok ( met denk ik een pet op)? Zo ja dan zijn ze het ze vast en zeker geweest!

stroobosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 15:33

Sandyschaap schreef:
Nee allemaal uit Zwitserland.. Het donkerdere paard is niet van mij(eerste foto) is van een kennis van ons. Toen der tijd was mijn paard kreupel voor het Nk. Een week van te voren mocht ik deze uitbrengen. Die meneer waar dat paard van is gaat een aantal keren naar Zwitserland voor met mensen te kijken nr paarden. Hij heeft de connecties en hij kan frans praten. Ook weet hij vaak veel freibergers in Nedeland te koop te staan. Als je aangeeft wat je wilt bv zwaarder/ lichter type. Weinig wit of voskleurig dan weet hij vaak wel wat te staan.
Misschien kun je eens contact opnemen met hem als je nog geen paard hebt?

ik zou graag contact met deze meneer op willen nemen, heb je misschien een naam enzo voor mij?

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 17:03

Sandyschaap, Wat een toeval dat het dat paard was! Inderdaad, er zat een meneer op de bok met een pet op en hij zei vriendelijk goedendag :D

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 12:16

Hallo freiberger-liefhebbers, ik ben (bijna) altijd een stille meelezer, en heel veel antwoorden op vragen die ik heb kan ik vaak wel in fora oid vinden, maar nu heb ik wel een specifiek vraagje waar de echte freibergerkenner wellicht een antwoord op heeft. Sinds een week of 10 hebben we er een super leuk Freiberger ruintje van net 2 jaar bij. Het is echt een kèk-ding. We hebben ook een kwpn-merrie en een Belgische warmbloed ruin erbij staan. Het valt me op dat de Freiberger anders in zn vacht zit. Het lijkt alsof hij meer moeite heeft met de verharing op dit moment dan de andere twee. Hij laat veel haar los, maar is nog steeds flink wollig. Mijn merrie staat aardig hoog in het bloed en heeft het veel sneller koud bijvoorbeeld. Zij is al grotendeels door de verharing heen en ziet er top uit. Ze heeft ook veel minder last van de warmte van de afgelopen weken. Nu het weer wat kouder is, leeft de freiberger ook helemaal op. Er wordt weer gespeeld en gecrost dat het een lieve lust is (dit was met de warme dagen van de afgelopen periode dus echt niet het geval). Hij is verder goed gezond. Goed op gewicht (enigszins schraal maar volgens mij flink in de groei op t moment). Ze staan bij ons aan huis in een paddock paradise met 24/7 hooi en hij krijgt dagelijks balancer brok met een scheutje lijnzaadolie voor de nodige vitamines en mineralen en vetten. Sinds een paar dagen ben ik de weidegang aan het opbouwen en hoop ik dat hij daarvan echt bij trekt. Ik vind hem dus wat achter blijven qua verharing etc. Weten de freiberger kenners hier wat van? Is dit rastypisch? Onze jongeman bezit voor een freiberger redelijk wat volbloed (12%), dus is geen echte koudbloed-freiberger en om deze reden zou ik juist verwachten dat hij wat eerder en makkelijker zou verharen en wat minder last van de warmte zou hebben. Of zou het meer typisch twenter zijn en zou dit vanwege allerlei veranderingen (castratie (al wel 4 maanden geleden), verhuizing, groei en ontwikkeling etc, er nu 'even bij horen'? Hij heeft bij ons een hele grondige ontworming gehad, dit was flink nagelaten bij zn vorige eigenaar. Sinds deze gifspuiten vind ik geen bloedwormen meer terug in zijn mest. Mestonderzoek staat voor komende week op de planning, maar van een invasie van parasieten is in elk geval geen sprake. Hij heeft keurige mest, en eet goed. Ik ben heel benieuwd naar jullie meningen en ideeën over onze heerlijke kleuter! Oh btw, hij ziet er qua vacht niet verfrommeld of rommelig uit, hij glanst goed, maar lijkt nog heel erg een soort veulenvacht te hebben. Sowieso vind ik hem qua bouw en uitstraling nog zo ontzettend kleuter, ken andere 2-jarigen die al veel meer paard zijn dan deze pup. Hij heeft nog zeker een aantal jaar nodig om fysiek en mentaal uit te groeien. (en dan te bedenken dat 'ie deze zomer beleerd zou worden als 'ie was blijven staan op zn vorige plek....).

Kom maar op beste bokkers!

stroobosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:26

hoi, ik heb echt geen flauw idee, maar ben wel erg benieuwd naar je fribi, waar heb je m vandaan en heb je foto's zodat wij m ook kunnen bewonderen?
Gingerale schreef:
Hallo freiberger-liefhebbers, ik ben (bijna) altijd een stille meelezer, en heel veel antwoorden op vragen die ik heb kan ik vaak wel in fora oid vinden, maar nu heb ik wel een specifiek vraagje waar de echte freibergerkenner wellicht een antwoord op heeft. Sinds een week of 10 hebben we er een super leuk Freiberger ruintje van net 2 jaar bij. Het is echt een kèk-ding. We hebben ook een kwpn-merrie en een Belgische warmbloed ruin erbij staan. Het valt me op dat de Freiberger anders in zn vacht zit. Het lijkt alsof hij meer moeite heeft met de verharing op dit moment dan de andere twee. Hij laat veel haar los, maar is nog steeds flink wollig. Mijn merrie staat aardig hoog in het bloed en heeft het veel sneller koud bijvoorbeeld. Zij is al grotendeels door de verharing heen en ziet er top uit. Ze heeft ook veel minder last van de warmte van de afgelopen weken. Nu het weer wat kouder is, leeft de freiberger ook helemaal op. Er wordt weer gespeeld en gecrost dat het een lieve lust is (dit was met de warme dagen van de afgelopen periode dus echt niet het geval). Hij is verder goed gezond. Goed op gewicht (enigszins schraal maar volgens mij flink in de groei op t moment). Ze staan bij ons aan huis in een paddock paradise met 24/7 hooi en hij krijgt dagelijks balancer brok met een scheutje lijnzaadolie voor de nodige vitamines en mineralen en vetten. Sinds een paar dagen ben ik de weidegang aan het opbouwen en hoop ik dat hij daarvan echt bij trekt. Ik vind hem dus wat achter blijven qua verharing etc. Weten de freiberger kenners hier wat van? Is dit rastypisch? Onze jongeman bezit voor een freiberger redelijk wat volbloed (12%), dus is geen echte koudbloed-freiberger en om deze reden zou ik juist verwachten dat hij wat eerder en makkelijker zou verharen en wat minder last van de warmte zou hebben. Of zou het meer typisch twenter zijn en zou dit vanwege allerlei veranderingen (castratie (al wel 4 maanden geleden), verhuizing, groei en ontwikkeling etc, er nu 'even bij horen'? Hij heeft bij ons een hele grondige ontworming gehad, dit was flink nagelaten bij zn vorige eigenaar. Sinds deze gifspuiten vind ik geen bloedwormen meer terug in zijn mest. Mestonderzoek staat voor komende week op de planning, maar van een invasie van parasieten is in elk geval geen sprake. Hij heeft keurige mest, en eet goed. Ik ben heel benieuwd naar jullie meningen en ideeën over onze heerlijke kleuter! Oh btw, hij ziet er qua vacht niet verfrommeld of rommelig uit, hij glanst goed, maar lijkt nog heel erg een soort veulenvacht te hebben. Sowieso vind ik hem qua bouw en uitstraling nog zo ontzettend kleuter, ken andere 2-jarigen die al veel meer paard zijn dan deze pup. Hij heeft nog zeker een aantal jaar nodig om fysiek en mentaal uit te groeien. (en dan te bedenken dat 'ie deze zomer beleerd zou worden als 'ie was blijven staan op zn vorige plek....).

Kom maar op beste bokkers!

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:31

het later verharen is niet typisch freiberger, maar het verschilt gewoon per paard. onze freiberger verhaarde altijd laat, maar had dan een super dun, glanzend velletje, terwijl de freibergers van vrienden vroeger hun wintervacht kwijt waren maar ook wat "dikkere" zomervacht hadden.

als je paard verder gezond uitziet en zich goed voelt is het prima. en dat hij wel eens een tijd wat rustiger is........ dat kan. ( jonge) paarden zijn altijd frisser met koud weer. ik heb nu ook 2 twee-jarigen en die worden helemaal springerig met dit weer.

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 19:07

@ Gingerale: herkenbaar. Ik vind dat mijn Freiberger merrie ook meer moeite heeft met verharen ivm mijn vorige paarden (KWPN'ers). Met warmer weer heeft ze er, naar mijn idee, last van haar dikkere vacht. Ze verhaart wel flink (lijkt geen eind aan te komen) maar vacht blijft aan de dikke kant.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 17:38

Ja hoor, hier net zo. Vaak pas in juni alle haren eraf. Een deken in de winter opdoen scheelt wel veel

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 10:56

Mijn excuses voor mijn late reactie. Foto uploaden zal ik binnenkort doen. Zal s een goeie foto maken van hoe de pup er nu bij staat. Bedankt in elk geval voor jullie reacties. Ondanks dat verharen per individu binnen een bepaald ras uiteraard sterk kan verschillen (heb wel eens gelezen dat dit ook te maken heeft in welke maand het dier geboren is), is het toch goed te lezen dat het voor meerdere freiberger-eigenaren heel herkenbaar is.
Onze kleuter komt van oorsprong trouwens uit Zwitserland. Hij is daar gefokt en gekeurd. Zijn vader is de hengst Don Ovan du Clos Virat. Hij is vorig jaar naar België gehaald en wij hebben hem van een particulier uit België overgenomen. Het kereltje heeft in zn jonge jaren al wat van de wereld gezien dus.
@Piecon: ik heb even in je profiel gespiekt en wij wonen erg dicht bij elkaar in de buurt!! Heel grappig :o . Mogen we een keer je volwassen Freibergers komen bewonderen?

Ik ben benieuwd hoe Dakota er in zn volledige zomervachtje uitziet straks. Bij zn snoet zie je de overgang ondertussen heel goed, en er komt een mooi lichtbruin glanzend vachtje tevoorschijn daar <3

Nessie4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:39

Mijn 6-jarige Fribi is eindelijk met sprongen vooruit gegaan!
Zaterdag gaan we ons eerste oefen dressuur wedstrijd hebben!

Hier rij ik hem nog met sloftteugel zodat hij aan de teugel leert lopen
Maar op moment rij ik zonder sloftteugel omdat hij het nu zonder kan :)

Afbeelding

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:17

mooi paard.
( aan de teugel leren lopen doe je door de juiste been en teugelhulpen. niet door hem laag te "dwingen" met een slofteugel.)

Nessie4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 19:54

@dingogirl

Ik neem lessen bij een dressuur instructrice, ze heeft me de werking heel goed uitgelegd.
Maar ieder heeft zijn/haar eigen mening over de sloftteugel.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 22:31

Tuurlijk Gingerale, je bent van harte welkom!