De witte Fries bestaat!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

itze1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:08

Wauw wat een super super mooi paardje! (L)
Inderdaad wat al eerder is gezegd: Meestal niet perfect wit of met het mooie behang maar deze is echt gelukt _/-\o_

Toch blijf ik het een beetje zonde vinden dat er altijd maar weer door gefokt moet worden..
Maar witte friezen mag dan nog wel :) Zolang de zwarte maar blijft bestaan!!! :D

Shareek

Re: De witte Fries bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:12

Wat een beauty!!!!!! ;D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:31

vindt de vossenfries helemaal het einde :D is idd ook goed voor de genenpoel :j

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 22:56

waaauuuww wat een beest die stippel!

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 04:31

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 09:17

Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 31-10-11 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Graag geen foto quoten. In link geplaatst.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 10:21

die vent die erop zit heeft wel een heul enge tandpastareclameglimlach hoor :') beetje een glijer, doe mij dat witte paard dan maar ohne prins :D

charlie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 10:36

Mooi hoe hij zijn benen optrekt, en die manen vind ik ook wel wat!
Al met al een leuk paardje :D

annesterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 10:53

wauw wat een prachtige friesjes allemaal ! <3

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:16

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:27

ik ben er van overtuigd hoe goed ze de friessen paarden ook zij gefokt om zwart te zijn dat er altijd een kans is op een andere kleur omdat je dat misschien toch in de gene zou kunnen teug vinden maar dat is mijn gedachte

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:33

Ik moet zeggen dat ik een Fries vooral waardeer om zijn exterieur, beenwerk en krachtige, autoritaire uitstraling. In wat voor kleur dan ook. Zwart, wit, stippels od chestnut ik vind het allemaal even mooie.

En persoonlijk heb ik liever een mooi krachtig paard in chestnuts dan een zwarte vaatdoek Fries(waarvan ik er ook heeeel vaak tegen kom op bokt en irl).

Daarnaast zou het voor mij dus een hengst moeten zijn die laat geruind is zodat de body blijft want ik vind vooral dat de merries nogal vaatdoekerig tonen.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:46

Mijn bijrijdfries wordt redelijk bruin in de zomer maar haar benen blijven zwart. Ook zitten er heel kleine appeltjes in haar velletje in de zomer, alsof er ergens iets van schimmel inzit. Dus ze is zeker niet puurzwart en zou dat misschien ook niet doorerven.
Denk dat kleur niet perse een ras definieert. Bij de PRE worden tegenwoordig ook mee kleuren toegestaan. Een vos PRE is nog steeds een PRE hoor en raszuiver..
Denk dat het belangrijker is dat het Friese ras gezond blijft...
Fokkers weten toch ook wel dat bepaalde raskenmerken van de Fries van ander rassen komen .... van zoals bijvoorbeel de PRE...wat is er optegen om wat van de hardheid en goede benenwerk van de PRE erin terug te fokken. Het karakter is ook super van de PRE. Ik zou best wel eens het resultaat willen zien van een kruising met PRE.

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:02

achjah als ze allemaal wit waren wou je een zwarte :')

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 18:27

Jumpie schreef:
achjah als ze allemaal wit waren wou je een zwarte :')

Nou, nee.
De Fries is zwart, blijft zwart. Maar andere kleuren verbannen hoeft helemaal niet.
De Friezen van vroeger waren toch ook gewoon gekleurd.
Maak van die "Gekleurde" Friezen dan lekker een nieuw ras ofzo.
Mensen die een ander kleurtje geen probleem vinden blij. Friezen liefhebbers blij.
Of is het echt zo'n probleem dat de "Zuivere Zwarte Fries" een deel heeft uitgemaakt aan dat vieze gekleurde nieuwe nep Fries ras. :9
Ik sluit me aan bij Verography. :j

Maarja, in Amerika zijn ze dus al bezig met fokken van gekleurde Friezen, met de rode Fries aan het hoofd, aangezien die ook zuiver zijn.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 01:25

bethje31 schreef:
Mijn bijrijdfries wordt redelijk bruin in de zomer maar haar benen blijven zwart. Ook zitten er heel kleine appeltjes in haar velletje in de zomer, alsof er ergens iets van schimmel inzit. Dus ze is zeker niet puurzwart en zou dat misschien ook niet doorerven.
Denk dat kleur niet perse een ras definieert. Bij de PRE worden tegenwoordig ook mee kleuren toegestaan. Een vos PRE is nog steeds een PRE hoor en raszuiver..
Denk dat het belangrijker is dat het Friese ras gezond blijft...
Fokkers weten toch ook wel dat bepaalde raskenmerken van de Fries van ander rassen komen .... van zoals bijvoorbeel de PRE...wat is er optegen om wat van de hardheid en goede benenwerk van de PRE erin terug te fokken. Het karakter is ook super van de PRE. Ik zou best wel eens het resultaat willen zien van een kruising met PRE.

Appeltjes en verkleuren hebben niets te maken met een andere kleur vererven, jouw Fries is gewoon niet diepzwart maar vaalzwart, dwz dat de kleur verandert door de zon. Dan is ze nog altijd "puurzwart" zoals jij dat noemt.
De kleur definieert alleen het ras als het raskenmerk kleur is, en dat is bij de Friezen nu éénmaal zwart. Wat de PRE fokkerij doet heeft er niet zoveel mee te maken lijkt me, zij gebruiken andere rasstandaards, namelijk die voor de PRE ;)
Kruisingen met PRE bestaan al want al zo'n beetje alles is wel geprobeerd, en er is nog nooit een betere Fries uitgekomen, alleen maar "geen Fries maar een kruising" ;)
Er is namelijk maar één soort Fries en dat is een rasechte Fries, de rest is nu éénmaal niet een echte Fries, hoe graag sommige mensen dat ook zouden willen :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 01:32

verography schreef:
Ik moet zeggen dat ik een Fries vooral waardeer om zijn exterieur, beenwerk en krachtige, autoritaire uitstraling. In wat voor kleur dan ook. Zwart, wit, stippels od chestnut ik vind het allemaal even mooie.

En persoonlijk heb ik liever een mooi krachtig paard in chestnuts dan een zwarte vaatdoek Fries(waarvan ik er ook heeeel vaak tegen kom op bokt en irl).

Daarnaast zou het voor mij dus een hengst moeten zijn die laat geruind is zodat de body blijft want ik vind vooral dat de merries nogal vaatdoekerig tonen.

Wat bedoel je met "vaatdoekerig"?? De kleur, de uitstraling, de bouw??

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 01:37

Ik zeg : doe mij die maar!

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 01:43

Geen betere Fries uitgekomen dat weet ik niet hoor. De huidige Fries is toch geworden wat het is door kruisen? Als het stukje geschiedenis wat ik gelezen heb correct is dan he.
Stond dat ze eerst sportiever waren, want toen moesten er soldaten en edelen op rijden ofzo. En voor de koets. De generaal (denk ik) reed dan op de Fries omdat ze hem dan konden herkennen. (Stond overigens bij dat die dan op Zwarte en Witte Friezen reden?) Toen werden het boeren paarden, die fokte ze waarder voor het land want ze waren te licht. Dus kruisten zij met zwaardere rassen. En toen werden ze weer sportiever gemaakt door middel van kruisen, onder andere met Arabieren stond er.

Geen idee of het klopt hoor, kan het niet meer vinden, net nog gelezen. 8)7
Is het niet zo dan wil ik dat graag weten, wil alles weten wat er te weten valt over de Fries. _/-\o_
Zal je net zien dat ik net zo die hard over zwarte Friezen denk als ik er zelf een heb later. :')

Tja vaatdoekerig.. Slap ofzo? Ik ben nog niet helemaal thuis in het herkennen van correcte bouw, zou het niet weten. :n

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 07:53

Met vaatdoekerig bedoel ik inderdaad de bouw en uitstraling. Zoals ik de fries omschrijf en wat ik er zo gaaf aan vind "krachtige, autoritaire uitstraling" vind ik maar bij heel weinig friezen terug en als ik het terugvind ijn het bijna altijd hengsten := .

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 17:20

"Appeltjes en verkleuren hebben niets te maken met een andere kleur vererven, jouw Fries is gewoon niet diepzwart maar vaalzwart, dwz dat de kleur verandert door de zon. Dan is ze nog altijd "puurzwart" zoals jij dat noemt. "
Bedoelde er mee te zeggen dat je kunt zien dat ook de huidige Friezen zijn onstaan uit verschillende rassen met verschillende kleuren. Er zijn ook echt verschillende typen Friezen. Ik vind dat wel interessant. Ik ga bij mijn Fries altijd op zoek naar het Spaanse in haar qua rijden enzo, misschien ook omdat ik nogal dol ben op Spaanse paarden maar ik heb ook het idee dat het bij haar past. Ze heeft, vind ik, meer overeenkomsten met bijvoorbeeld een PRE dan met een KWPNer, ook in hoe ze loopt.
Dus misschien als het ooit echt nodig is om er wat nieuw bloed in te brengen dan zou een PRE of Lusitano niet eens zo'n slecht idee zijn.

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 18:48

Hebben ze al eens gedaan, Spaans erin fokken. Dus wellicht dat ze als ze echt in de problemen komen inderdaad weer Spaans erin gooien?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:23

Ik heb een kruising friesxandalusier, is een knap peerd geworden al zeg ik t zelf :D ben benieuwd wat er van zou komen als ik haar terug zou fokken op een fries... maarja geen veulentjes hier ;)

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:28

Ik krijg echt een spaanse indruk van die witte friezen. Wel mooi overigens, maar een fries hoort bij mij toch zwart te zijn. :o

Tiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 03:50

Gaaf hoor zon fries......
Vind een zwarte echt wel meer bij de naam passen maar een witte of bruin is niet verkeerd...
Zag 1 op internet te koop een schimmel, was gelijk verliefd...

Nog 1 te koop toevallig :p