juiste hals houding fries .

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Re: juiste hals houding fries .

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:11

Ik bedoel dat ze dan niet met elk been 'dezelfde' pas neemt, als je begrijpt wat ik bedoel. Wordt kort in haar lopen, gaat krabbelen, elke pas is anders groter/ kleiner.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:57

ja precies, dan begreep ik het verkeerd

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:00

Moll schreef:
om hem daar langer te houden is gevoel, op het juiste moment toestaan en ophet juiste moment opvangen, dit is iets wat je moet ontwikkelen en ervaren, het is iets wat niet binnen een jaar voor elkaar te krijgen is.

mol

Mol, even ter herinnering, dit zei je. "Het is iets wat niet binnen een jaar voor elkaar te krijgen is".

Daarmee zeg je dus dat per definitie de juiste houding niet binnen een jaar voor elkaar te krijgen is. Dat is iets heel anders dan je leven lang rijkunstig gevoel blijven ontwikkelen.
Dat je in je hele leven niet uitgeleerd geraakt qua rijkunstig gevoel is voor iedereen wel duidelijk hoop ik, maar dat je de juiste houding niet binnen een jaar voor elkaar zou kunnen krijgen hangt van paard en ruiter combinatie af, maar is met goede instructie in de meeste gevallen echt wel binnen een jaar te bereiken.
En als je het wilt zien: gewoon betalen zoals ieder ander! :Y)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:37

horseyfries schreef:
Moll schreef:
om hem daar langer te houden is gevoel, op het juiste moment toestaan en ophet juiste moment opvangen, dit is iets wat je moet ontwikkelen en ervaren, het is iets wat niet binnen een jaar voor elkaar te krijgen is.

mol

Mol, even ter herinnering, dit zei je. "Het is iets wat niet binnen een jaar voor elkaar te krijgen is".

Daarmee zeg je dus dat per definitie de juiste houding niet binnen een jaar voor elkaar te krijgen is. Dat is iets heel anders dan je leven lang rijkunstig gevoel blijven ontwikkelen.
Dat je in je hele leven niet uitgeleerd geraakt qua rijkunstig gevoel is voor iedereen wel duidelijk hoop ik, maar dat je de juiste houding niet binnen een jaar voor elkaar zou kunnen krijgen hangt van paard en ruiter combinatie af, maar is met goede instructie in de meeste gevallen echt wel binnen een jaar te bereiken.
En als je het wilt zien: gewoon betalen zoals ieder ander! :Y)

als je gewoon leest staat daar dat, precies wat ik al die tijd al zegt, en nogmaals je bent uitgenodigt hoor kom het maar voor doen.

mol

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:52

Nee Mol, rijkunstig gevoel ontwikkelen is veel meer dan de neus op de juiste plek rijden. Zeg dan gewoon dat je het anders bedoelde dan dat je het schreef, is dat nu zo moeilijk?
Je kunt op mijn kalender kijken waar ik de komende tijd te vinden ben, als je je inschrijft op een clinic kun je zelfs mee komen doen......

asselinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:55

ik vind de laatste 2 foto's het beste, ziet er ontspannen uit, en loopt niet zo opgekropt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:00

horseyfries schreef:
Nee Mol, rijkunstig gevoel ontwikkelen is veel meer dan de neus op de juiste plek rijden. Zeg dan gewoon dat je het anders bedoelde dan dat je het schreef, is dat nu zo moeilijk?
Je kunt op mijn kalender kijken waar ik de komende tijd te vinden ben, als je je inschrijft op een clinic kun je zelfs mee komen doen......

ik bedoel immers niks anders tis de manier hoe je het wil opvatten, en mee doen aan een clinic, ik? van jou? serieus? nou nee hoor, maar bedankt in iedergeval, omdat ik je uitnodig het voor te doen wil nog niet zeggen dat ik bij je wil komen rijden, hoe goed bedoelt ook, wat ik wil is het jou zien doen op mijn paard, je geeft immers aan dat je het beter kan dan de oude meesters vandaar.

mol

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:06

Hoezo iemands woorden verdraaien? Waar heb ik gezegd dat ik het beter kan dan oude meesters?
Kun je nu echt niet normaal reageren Mol?

Jammer dat je telkens in zo'n leuk topic op deze manier meent te moeten reageren, heb je echt niets beters te doen?

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:12

Ik vind trouwens dat veel foto's die ik hier zie, de friezen vrij veel over de kop worden gereden. in mijn ogen gaat dit ten koste van de activiteit van de achterhand. Zo'n drama is het niet als je paard ietsjes achter de loodlijn loopt. Zoals ik sommige foto's zie ik vind het ook wel weer wat overdreven. Daar haal je geen M/Z proef mee.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:13

Moll schreef:
ook, wat ik wil is het jou zien doen op mijn paard, je geeft immers aan dat je het beter kan dan de oude meesters vandaar.

mol

Zeg Mol, dat je het niet kan vinden met HF, is meer jouw probleem dan het hare denk ik zo. Maar om nou haar proberen op een kinderachtige manier uit de tent te lokken, je laat je wel heel erg kennen hier. Heel jammer en onnodig.
Ontopic: Mijn vriendje heeft zondag wat foto's gemaakt. Had een paar dagen niet gereden dus het duurde even voor hij mijn hand echt fijn wilde volgen.

Afbeelding

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:14

Wat bedoel je met "over de kop" Daisies?
Te diep?
Op de voorhand?
Kin op de borst?
Of nog iets anders?

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:14

Ziet er fijn uit in de aanleuning, ik mis op de foto echter nog wel wat activiteit (vat dit aub niet te persoonlijk op)

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:15

horseyfries schreef:
Te diep?
Op de voorhand?
Kin op de borst?
Of nog iets anders?

Te lang en te laag. Iedereen laat hier foto's zien van paarden die het neusje ver voor de loodlijn hebben. Bij het inrijden is dit goed en ok. Maar het is wel belangrijk dat je je paard ook leert verzamelen. Hoeveel paarden op hoog niveau lopen er daadwerkelijk voor de loodlijn? er is een juiste aanspanning en de aanspanning va achteren naar voren is goed, dat is uiteindelijk de belangrijkste factor van de sport.. (in mijn ogen he)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:16

horseyfries schreef:
Hoezo iemands woorden verdraaien? Waar heb ik gezegd dat ik het beter kan dan oude meesters?
Kun je nu echt niet normaal reageren Mol?

Jammer dat je telkens in zo'n leuk topic op deze manier meent te moeten reageren, heb je echt niets beters te doen?

ik verdraai niks in deze ik maakte die opmerking eerder in dit topic naar jou toe, echter is dit niet ontkent, eerder in mijn optiek bevestigt, door " bedankt voor het compliment"
(wie zwijgt stemt toe)

en inderdaad jammer dat er in een topic zoals dit, mensen inderdaad zo reageren, echter zij die onschudig zijn werpen de eerste steen.

mol

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:17

Moll, Gedraag je alsjeblieft even tegenover horseyfries.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:18

zover ik het kan zien vind ik het een fijn beeld op de foto, het achter been zou iets wat actiever mogen.

mol

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:23

Daisies schreef:
horseyfries schreef:
Te diep?
Op de voorhand?
Kin op de borst?
Of nog iets anders?

Te lang en te laag. Iedereen laat hier foto's zien van paarden die het neusje ver voor de loodlijn hebben. Bij het inrijden is dit goed en ok. Maar het is wel belangrijk dat je je paard ook leert verzamelen. Hoeveel paarden op hoog niveau lopen er daadwerkelijk voor de loodlijn? er is een juiste aanspanning en de aanspanning va achteren naar voren is goed, dat is uiteindelijk de belangrijkste factor van de sport.. (in mijn ogen he)

We zullen ons maar verder gewoon on-topic bezig houden met de Friezen ruiters, lijkt me interessanter ;)

Ik ben het met je eens dat het vaak beter is om in eerste instantie juist een Fries ietsje ronder in te stellen om het verband over de rug goed te houden en hem niet teveel uit elkaar te laten lopen, dit verschil voel je ook heel duidelijk. Wel vind ik dat juist als het paard op hoger niveau komt te lopen, je juist steeds meer die aanspanning zou moeten kunnen bereiken zonder daadwerkelijk iets ronder in te moeten stellen. Als je het even kwijt bent kun je dat even doen, maar het streven moet zijn dat het paard constant over de schoft over de rug en over de lendenen blijft aanspannen met de neus wel iets voor de loodlijn. Maar het is zeker waar dat correcte aanspanning over de rug beter scoort dan een weggedrukte rug met de neus voor de loodlijn, dus in dat opzicht moet je soms iets water bij de wijn doen.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:24

Daisies schreef:
Ziet er fijn uit in de aanleuning, ik mis op de foto echter nog wel wat activiteit (vat dit aub niet te persoonlijk op)

Kan het hier alleen maar mee eens zijn. In het begin als ik de ontspanning zoek gaat het soms ten koste van de activiteit, maar dat wordt al naar gelang ik langer rijdt veel beter gelukkig :)

Uiteindelijk pak ik hem meer op en dan loopt hij onder andere zo:

Afbeelding

handen te hoog, aandachtspunt...
Afbeelding

http://farm5.static.flickr.com/4004/453 ... 23e986.jpg
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 20-04-10 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 afbeeldingen ter illustratie. Eén in link geplaatst.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:29

hier vind ik hem tekort in de hals worden en lijkt er meer druk in de hand aanwezig te zijn, zou graag wat meer kanteling in de achterhand willen blijven zien, en iets meer gedragen van voor, de onderhals is naar mijn meninig. vind foto 2 de neus er wel mooi uitkomen.

mol

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:29

Hier vind ik je paard dus veel te gespannen in de hals, het neusje is er teveel achter en ik vind ook dat het ruggebruik nu echt weg is.. :o Ik zie liever die andere foto!

Maar inderdaad, je moet op hoger niveau je paard minder rond in kunnen stellen.. Maar in het Z zie je bijna alle Friezen met hun neus op de borst en daar wordt niks op afgestraft..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:30

Hij zou nog iets met zijn schoft opwaarts moeten gaan lopen, op de eerste foto gaat het nog maar op de tweede foto is de schoft iets gedaald en drukt hij zijn onderhals er iets uit.
Dat is ook eigenlijk dat punt wat ik met mijn vorige post bedoelde, zodra je op de grens komt zoals bij foto 1, zou je eigenlijk al weer moeten kijken of je paard je hand ietsje wil volgen naar voren naar beneden toe om de spieren over de schoft over de rug aan te blijven trekken.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:36

klopt, het is vaak nog best moeilijk om de balans te vinden hierin :)
Nu heb ik alleen foto's van de middendraf geplaatst hierboven (afgezien van de laatste foto natuurlijk), en daar is het nog een stukje moeilijker te voorkomen dat hij zich er probeert uit te drukken, dus hem op ontspanning voorwaarts te rijden.

HF: je bedoelt dus dat ik eigenlijk constant moet zou moeten kijken of hij de hand wil volgen, in welke oefening dan ook?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:39

Ja, al is het maar heel klein, toch even testen of hij je hand nog wil volgen naar voren naar beneden toe. Als hij dit doet weet je dat hij nog altijd aan de juiste spieren trekt. Als hij dit niet meer doet zijn de verkeerde spieren in werking getreden.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:45

met alle respect, maar is de ruiterhand dan niet te langzaam, en is het gevaar daar in dan niet dat het paard op het 5e been loopt, dat de hand naar vooren schiet om te voelen of dat het nog zachter kan en lichter ben ik geheel met je eens. en dat je hem de hand laat volgen ook wel maar nog maals, ik zie dit vaak dat het paard op het 5e been loopt heb je die ervaring niet?

mol

mdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:00

Weet je wat mol,

Zondag organiseer ik een clinic met horseyfries, van 14.00 tot 22.00. Kom eerst eens kijken (je bent gewoon welkom, en ik heb ook nog een plekje over als je wilt) hoe ze te werk gaat voordat je iemand naar beneden gaat zitten halen op een forum. Ik zag in je profiel dat je niet ver er vanaf woont dus.....