Jongste tauromatische amazone

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Jongste tauromatische amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:01

Beste Jesser,

vrijwel iedereen onderbouwd zijn mening hier redelijk tot vrij aardig.
Ts heeft als enige besloten dat enkele posters het niet waard zijn om tijd aan te besteden, en dan wel diegenen die het stierenvechten niet toejuichen.
De rest is inhoudelijk vrij aardig bezig.

Los daarvan val je nu in herhaling, en bevestig je hetgeen alle tegenstanders ook al hebben gezegd:
Het is de meeste mensen vooral te doen om de stieren. De rijstijl kan volgens de 'tegenstanders' ook prima zonder stieren bedreven worden.
Ofwel, we zijn het met elkaar eens.... helemaal prima, en zeer volwassen toch?
Daarbij gaat het eigenlijk niet zozeer om meningen, maar meer om feiten. En FEIT blijkt dat die beesten een afgrijselijk pijnlijke dood sterven. Excuse me dat ik iets minder open sta voor iemand die dat maar een futiel detail vind.

'heel sec moet ik zeggen dat ik het hele gejeuzel met die stieren en het gevaar voor de paarden überhaupt niet toejuich'

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:32

Ninx schreef:
Adalberti: hulde voor de wijze waarop jij met subtiele middelen op de plek des onheils toch probeert bij te dragen aan het uitdragen van een andere visie (zelf heb ik ook een spaans hondje gered.... wellicht een kleine, en weinig nuttige ingreep. Maar op dat moment het enige logische dat ik kon doen).
Ik sla helemaal op tilt wanneer het om dierenleed gaat.
Ik ben wel een plattelandsmeid, en heb voldoende op de boerderij gewerkt om alle facetten van dierenhouden te hebben meegemaakt. Het maakt me echter niet minder gevoelig voor 'bruten'.

Ik heb een aantal Spaande vrienden, zij vinden hun eigen land soms middeleeuws en barbaars waar het gaat om de omgang met dieren. En dit zijn mensen die geboren en getogen zijn in Spanje. Ik zie de morele verplichting niet liggen om de culturele achtergrond van dit soort gebruiken mee te nemen in mijn overpeinzingen inzake dit onderwerp.

Het blijft me een doorn in het oog. Er tegenaan schoppen zal wellicht niet werken; maar je uitspreken, een heldere mening hebben en daarvoor staan heeft nog nooit iemand slechter gemaakt.
Alle 'onrecht' is ooit opgelost door mensen die zich daar dermate aan stoorden dat ze in actie kwamen.

Dank je. Ook ik ben iemand die helemaal op tilt slaat van dierenleed, maar voor mij persoonlijk zijn het juist die kleine, ogenschijnlijk weinig nuttige ingrepen die verschil maken. Een heldere mening hebben, daarvoor staan en die uitspreken is heel goed, doe ik ook, maar er zijn verschillende manieren waarop je dat kunt doen. Ik ben meer iemand van "geen woorden, maar daden" en wat kan ík concreet doen om verschil te maken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 01:40

Adalberti - ik weet niet of je nou specifiek mijn post bedoelde toen je schreef dat je je aangevallen voelde - het was in ieder geval wat mij betreft zeker niet persoonlijk bedoeld.

Cultuur ... da's overigens ook zoiets .. wat mij betreft is dat niet heilig!
Hoe beschaafder en ontwikkelder de mens, hoe meer die basale instincten ( die wellicht meespelen bij stierenvechterij) onder controle komen en naar de achtergronden verdwijnen. Althans dat hopen we dan maar. Clown

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 01:58

Nickeltje schreef:
Als nou zo'n (hopelijk voor haar zelf, populair) meisje nou eens verongelukt bij het eerst volgende stierengevecht, dat zou toch eens een mooi statement zijn lijkt me!

Je kunt nog zo tegen stierenvechten zijn maar vind het ronduit onfatsoenlijk om iemand zoiets toe te wensen.

Dat tauromatisch van taurus komt hadden de meesten ook wel kunnen verzinnen denk ik.

Ik ben ook tegen stierenvechten maar vind dit wel een intressant artikel, jammer dat er niet meer ingegaan wordt op hun motivatie om daadwerkelijk stierenvechter te worden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 09:44

Ninx schreef:
.
Ts heeft als enige besloten dat enkele posters het niet waard zijn om tijd aan te besteden, en dan wel diegenen die het stierenvechten niet toejuichen.
De rest is inhoudelijk vrij aardig bezig.

En FEIT blijkt dat die beesten een afgrijselijk pijnlijke dood sterven. Excuse me dat ik iets minder open sta voor iemand die dat maar een futiel detail vind.

Bij de posters die ik bewust links laat liggen gaat het niet om het feit dat ze het niet toejuichen, dat moet iedereen zelf weten, maar om de manier waarop ze dat uiten. Over het algemeen totaal niet onderbouwd en gebaseerd op wat met half weet van Spaans stierenvechten. Ook jij komt weer aan met het sterven aan een afschuwelijke dood. Dat is in Portugal niet aan de orde.
Ze gaan niet dood aan de bandarilhas, ze worden in Portugal gewoon in het slachthuis van de arena geslacht (humaan) en zelfs niet eens alle stieren bekomt dat lot, meer dan de helft wordt weer gewoon ingezet voor de fok. Dit zijn de dieren die zich het wildst gedragen hebben. En let wel, de fok is dus in het vrije veld.

Ze leven daarvoor minstens 4 jaar in vrijheid ik vind dit ook wel een belangrijk detail vergeleken vleeskoeien die onmiddelijk bij de moeder vandaan getrokken worden en vetgemest worden om vervolgens toch ook naar de slacht te verdwijnen.
Sommigen hebben als kalveren of jonge stieren ook al op de fokkerij aan de training van het paard meegedaan en hebben dus al ervaring voordat ze de arena in gaan.

Ook heb ik al genoemd dat er in California, waar men Portugees stierenvecht, inmiddels al een bloedloze versie bestaat waarbij klitteband gebruikt wordt. Dit zal heus vroeger of later ook in Europa gaan gebeuren. De Portugese stierenvechters doen daar ook gewoon aan mee, ze hebben totaal geen moeite met het afschaffen van het bandarilhas zetten op een ouderwetse manier, ze treden ook gewoon in California op.

Overigens heet stierenvechten, en dat wil ik ook maar eens herhalen, alleen zo in landen waar men het niet doet. Wat Portugees stierenvechten betreft slaat de naam al helemaal nergens op. De stier wordt niet bevochten. Hij mag zijn gewone instinct uiten, wordt niet opzettelijk gepijningd (let op, ik zeg dus niet dat het geen pijn doet, dat is moeilijk na te gaan, men gaat er wel van uit dat in een zenuw arm gebied weinig pijn is, maar het gaat de stierenvechter niet om pijn doen, maar om precies plaatsen!) De stier is een zeer gewaardeerd en bewonderde reclame voor zijn fokker.
Het is een jurysport, de stierenvechter moet zich aan regels houden en wordt beoordeeld.

Er zijn overigens een heleboel varianten in stierenvechten, daarvan is lang niet iedereen zich bewust. Portugees stierenvechten onderscheid zich vooral omdat de stier niet gedood wordt in de arena en het paard een een belangrijke rol speelt. Het draait vooral om de prestaties van de ruiter (al zijn er in het hele programma ook mannen te voet).

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 09:52

Lusitana schreef:
Hij mag zijn gewone instinct uiten, wordt niet opzettelijk gepijningd (let op, ik zeg dus niet dat het geen pijn doet, dat is moeilijk na te gaan, men gaat er wel van uit dat in een zenuw arm gebied weinig pijn is, maar het gaat de stierenvechter niet om pijn doen, maar om precies plaatsen!)

Onvoorstelbaar dit......dus omdat een stierenvechter zo nodig wil laten zien hoe precies hij kan plaatsen, mag hij in een stier prikken? En dan zeg jij nog dat het dier niet opzettelijk gepijnigd wordt......maar goed, dit zul je ook wel weer negeren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 09:59

Dat je dan zelfs met de uitleg het toch nog verkeerd interpreteert, komt waarschijnlijk omdat je erg bevooroordeeld bent.

Nogmaals:Als het pijnloos ging, en dat is zo bij bloedloos, waar klitteband wordt gebruikt, is het werk van de stierenvechter nog exact hetzelfde. Het gaat ze niet om pijnigen (als dat al aan de orde is) maar om het plaatsen op een bepaalde plek, op een bepaalde manier. Dat wordt beoordeeld.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 10:02

maar waarom zijn ze zelf dan nog niet overgestapt op van die matjes,vind dat echt een prima alternatief namelijk,en zo duur zal dat toch niet zijn??

of zal het ze dan toch zo zijn,dat ze het wel "kicken" vinden om een speer in een dier te steken,en om hem te zien bloeden??

ik snap gewoon niet als er zoiets voor handen is,dat dat niet meteen toegepast wordt...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 10:04

Citaat:
Dat je dan zelfs met de uitleg het toch nog verkeerd interpreteerd, komt waarschijnlijk omdat je erg bevooroordeeld bent.

.. ja, of ze is zo intelligent dat ze niet voor jouw argumenten valt en ze doorziet.
Hoe je het ook wendt of keert, mét uitleg wordt het geen haar beter.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 10:07

Oh, dus bij jou is niet prikken en wel prikken exact hetzelfde?
Ik zeg dat dezelfde stierenvechters ook gewoon bloedloos doen, dat is zonder prikken. Dat wil dus echt wel zeggen dat het ze niet gaat om het pijnigen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 10:09

Oh ja? Op een schaal van 1 op 100.. hoe vaak komt het bloedloos dan voor?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 10:12

kimmie261 schreef:
maar waarom zijn ze zelf dan nog niet overgestapt op van die matjes,vind dat echt een prima alternatief namelijk,en zo duur zal dat toch niet zijn??

of zal het ze dan toch zo zijn,dat ze het wel "kicken" vinden om een speer in een dier te steken,en om hem te zien bloeden??

ik snap gewoon niet als er zoiets voor handen is,dat dat niet meteen toegepast wordt...

Nogmaals, het zijn dezelfde stierenvechters die in California optreden in het bloedloos, er wordt echt niet gekicked op bloed. Dat is maar een idee van buitenlanders. Hoor je dit meisje van het artikel ook maar iets zeggen over bloed?

Ik zit niet in het commitee die erover gaat, dus ik weet niet waarom ze het hier nog niet ingevoerd hebben, maar ik kan me voorstellen dat dit wel vrij snel gaat gebeuren. Het maakt de stierenvechters in elk geval niks uit, die staan het niet in de weg.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 10:17

al zou het zonder prikken zijn...z'on dier is toch compleet gestressed als hij in z'on arena komt met al die gillende mensen?
Dat vind ik al dierenmishandeling....en dan heb ik het nog niet over het leksteken....ik kan dat niet zien,en ik begrijp niet dat duizenden mensen dat wel leuk vinden....maar voor mij is een stier ook een dier ,net als een paard.....alleen ik knuffel het niet zo snel(ik heb zelf ook koeien en stieren gehad...)

het is ook de stress .....lusitana

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 10:33

En als jij met je paard op concours gaat is dat heel anders qua stress? Denk erom, ik vergelijke concours niet met stierenvechten, maar het vervoer, vreemd terrein, vreemde geluiden, publiek...

Ik weet niet waar je gillende mensen vandaan haalt?
Ik weet ook jiet of die mensen die komen kijken het "leuk"vinden.
We weten trouwens ook dat mensen nu eenmaal zo in elkaar zitten dat ze graag op sensatie afgaan, er zijn ook mensen die bij ongelukken gaan kijken en echt niet om te helpen.
Wat mensen die gaan kijken bezield is erg individueel, trouwens. Ik kan daar geen antwoord op geven, dan zul je de mensen die er heen gaan moeten interviewen. Zelf kan ik zeggen dat ik gewoon kijk naar hoe goed of slecht ze het doen en het gaat mij niet om bloed zien ofzo. Het artikel gaat om iemand die het beoefend.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 10:50

mijn paarden worden niet eens bereden,laat staan wedstrijden,en als ik er op zit is er geen sprake van stress.
juigende mensen dan?
in ieder geval meer herrie dan in het weiland waar ze vandaan komen....

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 10:53

Ik vind de informatie die Lusitana geeft wel degelijk inzichten tonen. geeft voor mij als buitenstaander weer hoe het in zijn werking gaat.

Los van mijn eigen gevoel hierover.

Stel dat het op den duur nog alleen over gaat op bloedloos.. Wat zou daar dan verkeerd aan zijn..

er wordt gesteld, de stress en al die gillende mensen...

Tja.. kijk dan eens naar een paardenmarkt hier in eigen land.. die nog altijd zeer druk bezocht worden.. zelfs dit jaar heb ik begrepen in hedel was het drukker dan ooit..

Zijn er wel eens mensen hier bij slachthuizen geweest? Zit daar geen stress?? Het komt regelmatig voor dat omdat de slachters naar huis gaan, dieren dus een hele nacht moeten wachten voor ze geslacht worden, zonder eten of drinken.. (weet het van mijn ex, was schoonmaker bij de slacht en die gaf ze af en toe uit medelijden water of hooi) de geur van dood.. instinctmatig weten.. ze zijn tenslotte niet gek die dieren..

Ik weet van iemand die op een stal staat waar jonge paarden ingereden worden, met slof, waarbij de schoft gebroken was omdat het zelfde paard niet geladen wilde worden..een 'ongelukje'. Kom nu zeg.. Of dat mensen bewust op paarden rijden en weten dat de zadels niet goed passen.. 'ach, paardje pijn.. maakt niet uit, als ik maar kan rijden'...uberhaupt het rijden met een slof.. dat is pas een martelwerktuig.. en dat mag wel.

Alles kan zielig geworden worden, maar laten we dan ook eerst de hand in eigen boezem steken. Hoeveel dieren worden er hier in nederland wel niet mishandeld.. ?? Net zo goed..

Als het hele gebeuren bloedloos zou gaan worden heb ik daar geen moeite mee. En ook het opjagen door de straten niet meer zou gebeuren, wat zou er dan nog iets tegen dat gebeuren zijn?? dus ik heb het over het bloedloos..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 10:56

wat is er jou ogen dan mis met het opjagen door de straten?

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:00

Omdat ik begrepen had in voorgaande berichten die geplaatst zijn, dat ze brandend pek aan de horens maakten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:03

het enige moment wat ik leuk vind bij het door de straten jagen is als er mensen op de horens worden genomen....
volgens mij is dat vuur een ander spaans gebruik.....ik wil het eigenlijk liever niet weten ook...leip zooitje..

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:04

Jannepauli schreef:
Adalberti - ik weet niet of je nou specifiek mijn post bedoelde toen je schreef dat je je aangevallen voelde - het was in ieder geval wat mij betreft zeker niet persoonlijk bedoeld.

Cultuur ... da's overigens ook zoiets .. wat mij betreft is dat niet heilig!
Hoe beschaafder en ontwikkelder de mens, hoe meer die basale instincten ( die wellicht meespelen bij stierenvechterij) onder controle komen en naar de achtergronden verdwijnen. Althans dat hopen we dan maar. Clown

Ook voor mij is dat niet heilig, maar cultuur is historisch bepaald en zit diep geworteld. De denkbeelden en handelswijzen van een heel volk kun je niet zomaar veranderen. Dat heeft veel tijd nodig en mensen zullen moeten begrijpen waarom die handelswijzen niet acceptabel zijn en dat is volgens mij een van de pijnpunten. Volgens mij zitten we al in de goede richting, want ik zie overal om mij heen mensen (spanjaarden) die zich het lot van bv zwerfdieren wèl aantrekken en daar ook concreet iets aan doen, zoals bijvoorbeeld een hondje of een kat adopteren (opnieuw: dat zijn kleine druppels op een gloeiende plaat), maar een begin tot dat besef is gemaakt. Hoewel ik me er verschrikkelijk aan kan irritieren is iemand die bijvoorbeeld een kat bij mij over de schutting zet al een stukje verder geevolueerd dan iemand die hem de nek omdraait of gewoonweg in een vuilniszak bij het huisvuil zet. Hoe bazaal dat ook klinkt, ik kan die mensen daarom waarderen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:19

Lusitana schreef:
Dat je dan zelfs met de uitleg het toch nog verkeerd interpreteert, komt waarschijnlijk omdat je erg bevooroordeeld bent.

Nogmaals:Als het pijnloos ging, en dat is zo bij bloedloos, waar klitteband wordt gebruikt, is het werk van de stierenvechter nog exact hetzelfde. Het gaat ze niet om pijnigen (als dat al aan de orde is) maar om het plaatsen op een bepaalde plek, op een bepaalde manier. Dat wordt beoordeeld.

Ik lees jouw uitleg heel goed. Als het ze niet om het bloed of pijnigen gaat, doe je dat gewoon niet, punt. Stel dat ik mijn hobby (paardrijden dus) alleen maar zou kunnen uitoefenen door mijn paard eerst tien stokslagen te geven, dan zou ik dus never nooit meer paardrijden.
Wat een onzin zeg, alleen maar om te kunnen laten zien hoe goed je kunt mikken, mag je dit de stieren aandoen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:23

Jesser schreef:
Ik vind de informatie die Lusitana geeft wel degelijk inzichten tonen. geeft voor mij als buitenstaander weer hoe het in zijn werking gaat.

Los van mijn eigen gevoel hierover.

Stel dat het op den duur nog alleen over gaat op bloedloos.. Wat zou daar dan verkeerd aan zijn..

er wordt gesteld, de stress en al die gillende mensen...

Tja.. kijk dan eens naar een paardenmarkt hier in eigen land.. die nog altijd zeer druk bezocht worden.. zelfs dit jaar heb ik begrepen in hedel was het drukker dan ooit..

Zijn er wel eens mensen hier bij slachthuizen geweest? Zit daar geen stress?? Het komt regelmatig voor dat omdat de slachters naar huis gaan, dieren dus een hele nacht moeten wachten voor ze geslacht worden, zonder eten of drinken.. (weet het van mijn ex, was schoonmaker bij de slacht en die gaf ze af en toe uit medelijden water of hooi) de geur van dood.. instinctmatig weten.. ze zijn tenslotte niet gek die dieren..

Ik weet van iemand die op een stal staat waar jonge paarden ingereden worden, met slof, waarbij de schoft gebroken was omdat het zelfde paard niet geladen wilde worden..een 'ongelukje'. Kom nu zeg.. Of dat mensen bewust op paarden rijden en weten dat de zadels niet goed passen.. 'ach, paardje pijn.. maakt niet uit, als ik maar kan rijden'...uberhaupt het rijden met een slof.. dat is pas een martelwerktuig.. en dat mag wel.

Alles kan zielig geworden worden, maar laten we dan ook eerst de hand in eigen boezem steken. Hoeveel dieren worden er hier in nederland wel niet mishandeld.. ?? Net zo goed..

Als het hele gebeuren bloedloos zou gaan worden heb ik daar geen moeite mee. En ook het opjagen door de straten niet meer zou gebeuren, wat zou er dan nog iets tegen dat gebeuren zijn?? dus ik heb het over het bloedloos..

Dat argument is nu zo'n 85 gebruikt in dit topic.
Maar wanneer je geen vlees eet, pertinent tegen veemarkten bent zoals die in Hedel en deze dus ook niet bezoekt, en op bijzonder milde wijze met paarden omgaat, dan heeft die hand in eigen boezem niet zoveel zin.
Evengoed ben ik met je eens dat er op eigen grond nog heeeeeeeeel veel moet gebeuren (je wil niet weten hoe irritant ik ben in topics over 24-uurs ophokpaarden, eindeloze hulpmiddelen voor het rijden, veemarkten, etc...).

Maar zoals eerder geopperd, laten we daar een ander topic voor openen in dit geval.
Wanneer NL-leed wordt aangegrepen om de hypocrisie van de protesten tegen stierenvechten te ontkrachten, dan heeft dat in mijn geval niet veel zin.

Overigens ben ik het met een andere poster eens dat je het meeste kunt doen door naar je eigen gedrag en consumptiepatroon te kijken. Ik probeer dit naar eer en geweten zoveel mogelijk te doen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:27

Lusitana schreef:
Ik zit niet in het commitee die erover gaat, dus ik weet niet waarom ze het hier nog niet ingevoerd hebben, maar ik kan me voorstellen dat dit wel vrij snel gaat gebeuren. Het maakt de stierenvechters in elk geval niks uit, die staan het niet in de weg.

Het staat ze in ieder geval ook niet in de weg om wel écht te prikken. Zoveel medeleven voor hun stieren kunnen ze dus toch niet opbrengen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:30

Citaat uit het openingsstuk: "Er zijn er die beweren dat we niet van stieren houden... omdat ze niet weten dat de wilde stieren alleen maar bestaan voor het stierenvechten. Ze worden gefokt door veefokkers, in het veld, in vrijheid, minstens vier jaar. Aan de ander kant leven de gedomesticeerde koeien een paar maanden in gevangenschap om opgepot te worden, wachtende op de gang naar de slacht..."

Ofwel: de dieren worden uitsluitend gefokt voor dit doel (dat wisten we al) en zonder deze gevechten zouden de dieren niet meer gefokt worden en dus uitsterven.
Tja, het is de vraag wat het 'in stand houden van de soort' waard is wanneer de dieren na 4 jaar (wat is nou 4 jaar?) alsnog geperforeerd worden en vervolgens in het slachthuis getransformeerd worden tot een biefstukje.
Om de tegenstanders een veeg uit pan te geven wordt er gerefereerd aan slachtvee.... dat snap ik wel, geldig argument.... zonder meer.
Exact de reden waarom ik geen vlees eet.

Waarom zou je immers gaan zitten grienen om stieren, veemarkten en platgespoten konijntjes wanneer je heel blij iedere avond een stuk vlees naar binnen schuift? Dat klopt idd niet. No offence.... maar daarin moet ik de dame in kwestie toch gelijk geven.

Mijn ideaal ligt dus een heeeeeeeeel stuk verwijdert van de huidige realiteit.....

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:52

Zelf eet ik weinig vlees, doe het af en toe wel, maar niet omdat ik het zielig vind, maar blijkbaar mijn lijf er nog wel behoefte aan heeft. Dus ws ben ik hypocriet.. ik ben me er wel bewust van dat er heel veel leed is.

Zelf ben ik dag en nacht bezig om het mijn paarden naar de zin te maken. Ze een goed leven te bezorgen, en ze ontspannen en tevreden te houden.

echter niet iedereen heeft dat voor ogen! Ik ga al jaren niet meer naar paardenmarkten, omdat ik de pijn voel en de verwarring van die dieren.. de onrust en de angst. Dus daar hou ik mij afzijdig van. Ik weet dat dit soort gebeurtenissen nog wel jaren door zullen gaan, dus ik kan er weinig aan doen. Maar ik ga er zelf niet heen. Wil niet zeggen dat alles wat op zo'n markt gebeurt alleen maar slecht is. er zijn dieren die wel een goed plekje krijgen.

Ben geen 'moderne anky' hou niet van wedstrijden, loop niet in de mooiste moderne uitfitjes, en doe niet hieraan de mode mee. Ik zie mijn paard niet als objekt, besef terdege dat ze heel veel gevoelens en emoties hebben en tonen. ben bewust een aantal jaren geleden op zoek gegaan om op een andere manier met paarden om te gaan, of met het rijden. Ben dus wel bewust in mijn zoektocht over mijn eigen normen en waarden hoe ik om wil gaan met dieren en mensen.

Ben het meest gelukkig als ik gewoon en alleen bij mijn dieren ben, hoef me niet anders voor te doen, en er wordt ook niets anders van mij verwacht, mits je de voerschep even terzijde zet, want daarin zijn hun verwachtingen naar mij wel hooggespannen, hahaha.. maar los daarvan.. ik probeer mensen en dieren op een eerlijke manier te benaderen, en wil ze geen kwaad doen in een bewuste zin.

Ook al zijn er dingen die ik niet begrijp, of die ik verafschuw, ik probeer te begrijpen waarom dingen wel gedaan worden en mensen zijn zoals ze zijn. Dit betekend dat ik mij ook probeer te verdiepen waarom een stierengevecht is zoals het gehouden wordt (sorrie, weet geen ander woord voor stierengevecht) ook al wil dat nog niet zeggen dat ik het er mee eens ben. Ik probeer ook te kijken naar wat er aan andere mogenlijkheden zijn.

Ik heb een bepaalde fascinatie waarom zulke mensen een 'gevecht' aangaan.. Wat zit hierachter, wat is de kik, is het de adreline, of de mogenlijkheid om jezelf te testen....
net zoals ik een fascinatie heb waarom criminelen criminelen zijn.. wat beweegt ze.. is het alleen het geld, dat ze triggert, wat betekend die macht??

Wil nog niet zeggen dat ik dat zou doen of willen doen.. misschien meer de menselijke geest willen onderzoeken.. wat beweegt iemand er toe?

Ik kan pas een eigen oordeel geven, als ik het van alle kanten heb bekeken.. en veroordelen is nog altijd een no no.. wie ben ik om te veroordelen. Ik wil echter wel een mening geven gebaseerd op alle kanten, en niet alleen maar een kant..

Daarom kan ik mij ergeren als iemand zomaar uit het niets begint te 'gillen'. Daarom haal ik voorbeelden erbij om wat er hier ook aan leed is.. maar een hoop mensen schreeuwen snel, maar durven niet echt om zich heen te kijken..

(en je gaf in eerdere berichten ook al aan dat 'besnijdenis' inderdaad mens onterend is, daarom lees ik ook veel boeken over ervaringen van mensen die zulke dingen hebben meegemaakt.. net nog een boek gelezen over het gedwongen uitgehuwelijkt worden..even offtopic )

er zijn zoveel dingen die mij fascineren, er is nog zoveel te leren en te ontdekken.. voor ik wil oordelen.. en zelfs dan weet ik nog niet of ik mag oordelen..