Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Ninx schreef:Adalberti: hulde voor de wijze waarop jij met subtiele middelen op de plek des onheils toch probeert bij te dragen aan het uitdragen van een andere visie (zelf heb ik ook een spaans hondje gered.... wellicht een kleine, en weinig nuttige ingreep. Maar op dat moment het enige logische dat ik kon doen).
Ik sla helemaal op tilt wanneer het om dierenleed gaat.
Ik ben wel een plattelandsmeid, en heb voldoende op de boerderij gewerkt om alle facetten van dierenhouden te hebben meegemaakt. Het maakt me echter niet minder gevoelig voor 'bruten'.
Ik heb een aantal Spaande vrienden, zij vinden hun eigen land soms middeleeuws en barbaars waar het gaat om de omgang met dieren. En dit zijn mensen die geboren en getogen zijn in Spanje. Ik zie de morele verplichting niet liggen om de culturele achtergrond van dit soort gebruiken mee te nemen in mijn overpeinzingen inzake dit onderwerp.
Het blijft me een doorn in het oog. Er tegenaan schoppen zal wellicht niet werken; maar je uitspreken, een heldere mening hebben en daarvoor staan heeft nog nooit iemand slechter gemaakt.
Alle 'onrecht' is ooit opgelost door mensen die zich daar dermate aan stoorden dat ze in actie kwamen.
Nickeltje schreef:Als nou zo'n (hopelijk voor haar zelf, populair) meisje nou eens verongelukt bij het eerst volgende stierengevecht, dat zou toch eens een mooi statement zijn lijkt me!
Ninx schreef:.
Ts heeft als enige besloten dat enkele posters het niet waard zijn om tijd aan te besteden, en dan wel diegenen die het stierenvechten niet toejuichen.
De rest is inhoudelijk vrij aardig bezig.
En FEIT blijkt dat die beesten een afgrijselijk pijnlijke dood sterven. Excuse me dat ik iets minder open sta voor iemand die dat maar een futiel detail vind.
Lusitana schreef:Hij mag zijn gewone instinct uiten, wordt niet opzettelijk gepijningd (let op, ik zeg dus niet dat het geen pijn doet, dat is moeilijk na te gaan, men gaat er wel van uit dat in een zenuw arm gebied weinig pijn is, maar het gaat de stierenvechter niet om pijn doen, maar om precies plaatsen!)
Citaat:Dat je dan zelfs met de uitleg het toch nog verkeerd interpreteerd, komt waarschijnlijk omdat je erg bevooroordeeld bent.
kimmie261 schreef:maar waarom zijn ze zelf dan nog niet overgestapt op van die matjes,vind dat echt een prima alternatief namelijk,en zo duur zal dat toch niet zijn??
of zal het ze dan toch zo zijn,dat ze het wel "kicken" vinden om een speer in een dier te steken,en om hem te zien bloeden??
ik snap gewoon niet als er zoiets voor handen is,dat dat niet meteen toegepast wordt...
Jannepauli schreef:Adalberti - ik weet niet of je nou specifiek mijn post bedoelde toen je schreef dat je je aangevallen voelde - het was in ieder geval wat mij betreft zeker niet persoonlijk bedoeld.
Cultuur ... da's overigens ook zoiets .. wat mij betreft is dat niet heilig!
Hoe beschaafder en ontwikkelder de mens, hoe meer die basale instincten ( die wellicht meespelen bij stierenvechterij) onder controle komen en naar de achtergronden verdwijnen. Althans dat hopen we dan maar.
Lusitana schreef:Dat je dan zelfs met de uitleg het toch nog verkeerd interpreteert, komt waarschijnlijk omdat je erg bevooroordeeld bent.
Nogmaals:Als het pijnloos ging, en dat is zo bij bloedloos, waar klitteband wordt gebruikt, is het werk van de stierenvechter nog exact hetzelfde. Het gaat ze niet om pijnigen (als dat al aan de orde is) maar om het plaatsen op een bepaalde plek, op een bepaalde manier. Dat wordt beoordeeld.
Jesser schreef:Ik vind de informatie die Lusitana geeft wel degelijk inzichten tonen. geeft voor mij als buitenstaander weer hoe het in zijn werking gaat.
Los van mijn eigen gevoel hierover.
Stel dat het op den duur nog alleen over gaat op bloedloos.. Wat zou daar dan verkeerd aan zijn..
er wordt gesteld, de stress en al die gillende mensen...
Tja.. kijk dan eens naar een paardenmarkt hier in eigen land.. die nog altijd zeer druk bezocht worden.. zelfs dit jaar heb ik begrepen in hedel was het drukker dan ooit..
Zijn er wel eens mensen hier bij slachthuizen geweest? Zit daar geen stress?? Het komt regelmatig voor dat omdat de slachters naar huis gaan, dieren dus een hele nacht moeten wachten voor ze geslacht worden, zonder eten of drinken.. (weet het van mijn ex, was schoonmaker bij de slacht en die gaf ze af en toe uit medelijden water of hooi) de geur van dood.. instinctmatig weten.. ze zijn tenslotte niet gek die dieren..
Ik weet van iemand die op een stal staat waar jonge paarden ingereden worden, met slof, waarbij de schoft gebroken was omdat het zelfde paard niet geladen wilde worden..een 'ongelukje'. Kom nu zeg.. Of dat mensen bewust op paarden rijden en weten dat de zadels niet goed passen.. 'ach, paardje pijn.. maakt niet uit, als ik maar kan rijden'...uberhaupt het rijden met een slof.. dat is pas een martelwerktuig.. en dat mag wel.
Alles kan zielig geworden worden, maar laten we dan ook eerst de hand in eigen boezem steken. Hoeveel dieren worden er hier in nederland wel niet mishandeld.. ?? Net zo goed..
Als het hele gebeuren bloedloos zou gaan worden heb ik daar geen moeite mee. En ook het opjagen door de straten niet meer zou gebeuren, wat zou er dan nog iets tegen dat gebeuren zijn?? dus ik heb het over het bloedloos..
Lusitana schreef:Ik zit niet in het commitee die erover gaat, dus ik weet niet waarom ze het hier nog niet ingevoerd hebben, maar ik kan me voorstellen dat dit wel vrij snel gaat gebeuren. Het maakt de stierenvechters in elk geval niks uit, die staan het niet in de weg.