Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 09:51

Thanks! Ben heel blij met hoe ze het doet.

Dat klinkt goed Century! Dat vind ik ook zo fijn van de Iberische paarden..de meeste blijven bewerkbaar ook in de spannende situaties. En ik denk dat je met het wandelen een hele goede band opbouwt. Het oefenen met het zadel klinkt ook heel positief.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 09:59

Dat geloof ik meteen Elisa, het ziet er ook heel relaxed uit.
Goed bezig century, fijn om zo op te bouwen aan de hand.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 10:00

Ziet er goed uit Elisa!

Ik herken dat wel, dat bewerkbaar blijven ook als ze iets spannend vinden. Dat is precies wat ik zo fijn vind aan de Spanjaarden!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 14:19

Wat leuk om te zien Elisa!

Fijn Century. Zo grappig als ze gaan snuiven.

Ik heb vanochtend een heerlijk rondje bos gedaan. Zo braaf en dapper als ze is vond ze het spoor oversteken niet zo’n goed idee. Ik ben maar even afgestapt en aan de andere kant van het spoor bij een boomstammetje weer opgestapt. Maar ook dan doet ze geen rare dingen en blijft ze gewoon bij me. Ik hou ervan. <3

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 15:39

Op zich blijven ze bewerkbaar, maar ik heb gisteren toch weer een probleempje met Jarana gehad. Ik herken dit wel van mijn vorige merrie, die kon ook zo ontploffen.

Ze was met longeren niet helemaal in haar hum, ik had voor het eerst het bitloze hoofstel met daaraan de longeerlijn. Normaal werk ik met de kaptoom en dat vindt ze prima. Ik merkte al dat ze niet ontspannen was, af en toe een keer met haar hoofd zwiepen tegen het hoofdstel. En dan ook stelling naar buiten aannemen.

Nu was ik zelf ook wat onrustig, dat helpt niet mee met dit soort types. Even laten stappen en draven, dat ging goed. Maar toen ik galop vroeg ontplofte ze en vertrok. Dan weer schrik van de lijn rond haar benen. Ik was in de andere bak weg waar de deur naar het gangpad open stond. Ze vloog de bak uit en helaas liep daar net een hond. Ze schoot weg en de hond achter haar aan waardoor ze bleef rennen. Gelukkig was de achterdeur dicht en kon ze daar niet verder. Toen ze terugkwam liet ze zich wel stoppen en vangen. Daarna nog even met het kaptoom laten stappen en draven. Dat deed ze dan weer braaf.

Herkennen jullie dit? Helaas doet dit wel iets met mijn vertrouwen in Rana. Door mijn ervaringen met de vorige paarden stap ik er niet meer zo makkelijk overheen. Nu maar even een stapje terug.

Verder is ze zo braaf, maar dit onvoorspelbare vind ik toch moeilijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 16:14

Ai dat klinkt echt als paniek, ik herken het wel maar niet zo van de Iberische paarden. Hebben er wel een gehad die heel introvert spanning op kon bouwen en dan ineens ontploffen. Maar dat was nog steeds niet de paniek die jij omschrijft.

Moet ze in zo,n bui niet vooral even stoom afblazen? Dat het nu gewoon zo liep dat de lijn tussen de benen kwam maar dat het anders even flink bokken en uitleven was geweest?

Ik maak ze in ieder geval meestal flink moe als ze zulke buien hebben.

En dank jullie wel Jorinda,Tarzan en Nadir :)

Was het de eerste keer over het spoor?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 16:18

Je voert niet toevallig iets met luzerne? Mijn merrie werd echt een bommetje van brok met luzerne erin.

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 16:31

Elisa2 schreef:
Ai dat klinkt echt als paniek, ik herken het wel maar niet zo van de Iberische paarden. Hebben er wel een gehad die heel introvert spanning op kon bouwen en dan ineens ontploffen. Maar dat was nog steeds niet de paniek die jij omschrijft.

Moet ze in zo,n bui niet vooral even stoom afblazen? Dat het nu gewoon zo liep dat de lijn tussen de benen kwam maar dat het anders even flink bokken en uitleven was geweest?

Ik maak ze in ieder geval meestal flink moe als ze zulke buien hebben.

Ik denk ook dat als de deur dicht geweest was ze ook snel gekalmeerd zou zijn. Ik denk dat het echt een combinatie van factoren was. Maar dat vluchten heeft ze dus ook in de wei laten zien. En dan komt ze dus wel over/door de draad de wei uit. Dat is nu 3 x gebeurd, alle keren goed afgelopen. Dat was wel met een reden, ze werd opgejaagd door een ruin.

Ik hoop gewoon dat het minder wordt als ze ouder en ervarener wordt. Het is natuurlijk ook nog maar een jong paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 16:37

Ja maar dat was dus met een goede reden, gebeurd vaker als ze opgejaagd worden door een ander paard.

Gewoon in vervolg de deur dicht doen, goede voorzorgsmaatregelen nemen en dan komt het wel goed denk ik. Dit soort dingen kunnen altijd een keer gebeuren, zeker met jonge paarden. Zou er niet te zwaar aan tillen.

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 16:51

Charaz schreef:
Je voert niet toevallig iets met luzerne? Mijn merrie werd echt een bommetje van brok met luzerne erin.

Hmm, nu je het zegt. Ze had inderdaad de dag van tevoren Luzerne gehad. Ik voer meestal Fibrebeet, dat is luzerne/bietenpulp. Ik geef dit als om de PavoVital en wat kruiden doorheen te mengen. En af en toe als ik geen tijd heb om weken krijgt ze HartogDigest. En dat was dinsdag....

Ik heb er eerder wel op gelet, maar nooit verandering in haar gedrag gemerkt. Maar dit is dus wel toevallig.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 23:58

Elisa, nee ik geloof dat dit de 3e keer was. De eerste keer met een paard dat er zo overheen liep en de laatste twee keer was ze alleen en durfde ze niet. Geeft niet, even afstappen was de veiligste optie.

Zou heel goed kunnen dat het daar iets mee te maken heeft Dartel. Even in de gaten houden…

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 09:57

Ahja, ik kan het me voorstellen..vaak kunnen ze niet plaatsen wat het is en of het veilig is he? Gelukkig durft ze aan de hand wel.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 12:51

Elisa2 schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Mijn groentje in actie, gaat steeds beter. Bak vind ze nog wat moeilijk, is zwaarder dan buiten en rechtuit. Maar kan steeds makkelijker sturen.

Wat leuk!
Zo veelzijdig zijn ze he

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 14:49

Heerlijk groentje voor de wagen.

Mijn drolleke doet het ook goed . Ze is echt mooi aan t opknappen.

Heb van de zomer een 2e hands zadel voor haar gekocht. Netjes laten aanpassen op haar rug . Tree clix erin ook om kopijzer optimaal op de juiste breedte te krijgen.

Maar t schuift iets naar voren. Pro lite pad eronder. Ging even goed. Maar nu schoof het gisteren weer naar voren . En mevrouw gaat dan meteen op de rem en ziet het niet zitten om nog verder te lopen .

Welke singels gebruiken jullie voor jullie Spanjaarden?

Afbeelding

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 15:35

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 16:57

Wat ziet ze er goed uit Zinzi!

Wellicht is een banaansingel interessant?

Dankje Naranja! Ja, met deze kun je volgens mij ook echt alles doen. Van lekkere bosritjes naar WE, naar voor de kar etc.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 17:35

@Nadir: Wat fijn! Ik hoor wel vaker dat ze spoorovergangen raar vinden of niet over willen. Maar fijn dat ze je wel aan de hand volgt!

@Dartel: Ik herken het wel. Vooral als je iets meer vraagt (zoals galop) dat ze dan ineens gaan. Bij Navaro is het geen paniek maar moet hij stoom afblazen. We zijn ermee aan het oefenen en hij kán wel goed beheerst galopperen.
Ik moet vooral niet te grote hulpen geven, ook niet in draf, want dan trigger ik het makkelijker.
Ik snap helemaal wat je bedoelt met het ontploffen en dat het minder vertrouwen geeft. Toch voelt het ontploffen anders dan bij een ril paard vind ik. Volgens mij is het wel veel logischer bij de Iberische paarden en is het aan te zien komen; al zie ik het nog niet altijd.

@Zinzi_jewel: Ze ziet er goed uit! Bij mij schuift het zadel ook wat naar voren, dus ik lees even mee voor de singeltip ;) Grappig dat de jouwe ook op de rem gaat dan.

Ik had vandaag niet zo'n fijne dag met Navaro. Hij was echt heel dwars met meelopen. Ik ben nog erg aan het zoeken wanneer ik meer duidelijkheid moet geven, en wanneer het even geduld is. Hij wordt iig niet meer gelokt met snoepjes (en dat vindt hij ook stom). Voor gewoon meelopen krijgt hij ook geen snoepjes meer. Alleen bijv. een bak binnengaan oid beloon ik hem nog met snoep.
Longeren ging dan wel weer goed (ondanks dat we even heel ergens anders stonden en er paarden langskwamen). Maar aan het eind kreeg ik hem zelfs z'n paddock niet in.
Ik hoop dat dit gewoon een 'even doorheen'-moment is waar we het nog even niet met elkaar eens zijn. Met longeren moet hij ook nog even accepteren af en toe dat ik besluit in welke gang hij gaat en welke kant op, en ik merk dat hij het daar nog niet altijd mee eens is.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 18:17

Wel herkenbaar Century
Cam probeert ook wel eens haar eigen ding te doen.
Snoep geef ik enkel voor spannende dingen nog .
De dagelijkse dingen enkel een goed of braaf ! Ze werd namelijk enorm brutaal van al dat snoep.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 19:45

Klinkt alsof hij je aardig aan het uittesten is Century.

Mijne kan ook van die buien hebben hoor, moet er ook vaak wat stoom afgeblazen worden en daarna is ze weer braaf. Maar tijdens die buien.. pfft haha. Moet ik ook oppassen dat ze niet met mij gaat lopen ipv ik met haar.

Ik doe niks met snoep, ze moeten gewoon luisteren. Beloning krijgt ze daarna op stal wel.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 21:41

Navaro wordt er ook erg brutaal van inderdaad. Dus ik ben het aan het afbouwen. Hij had het gedrag al toen ik hem kocht, trouwens.

Het niet meelopen is volgens mij inderdaad uittesten/pubergedrag. Ik ben 'ineens' regels aan het opstellen en hij vindt niet dat hij daarnaar luisteren moet. Ik merk het op meer vlakken.

Verder heeft niemand last van dat hij niet meeloopt en buiten (bos) is hij ook heel makkelijk met meelopen. Dan draaft hij zelfs naar me toe als het gat te groot wordt.
Dus dit is denk ik even 'doorzetten'.

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 22:53

Hier gebruik ik ook geen snoepjes etc, wordt hij enorm ongeduldig en happerig van.
Nou is het hier ook wel eentje die iets te enthousiast kan zijn, dus die zet ik regelmatig in zijn achteruit.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 01:18

Hier ook heel herkenbaar haha. Suen wil ook wel eens niet mee lopen. En natuurlijk dan wel doodsbraaf met vriendinnen mee lopen.
En sommige dagen hoef ik maar vooruit te denken en ze gaat vooruit wanneer ik er naast loop.

9/10 keer ligt het aan mijn intentie/energie dat ze stopt. Dan ben ik gewoon niet duidelijk genoeg of overtuigend genoeg.

Ik heb trouwens een coachpaard. Ik zie haar vaak ook stoppen als klanten waarvan klanten dan uiteindelijk zeggen 'ik ben geen leider voor haar.' En wanneer ze dit veranderen loopt ze braaf mee.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 19:52

Ik kom weer even met een ego post!

Hier vandaag weer met Peet gedraafd, en hij loopt gewoon een heel stuk beter dan vorige keer *\o/* *\%/* Toch nog een beetje hoop dat het ooit goed gaat komen met ons

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 10:34

Wat fijn FB, ik blijf voor jullie duimen!

Ik denk dat die Iberische paarden echt heel gevoelig zijn voor energie, ik zeg altijd tegen andere mensen dat je het echt moet "menen" wat je zegt. Vanuit de tenen..anders spiegelen ze het genadeloos terug.

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 12:01

FB: Dat zou super zijn! Hopen dat de verbetering doorzet :-)