Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 15:39

Leuk, succes alvast!

Crines spannend! en fijn dat Quiero weer terug is, hoe is het nu met hem? Haha die Furioso die heeft wel karakter dat is duidelijk.

zsazsa: ze ziet er veelbelovend uit aan de longe!

Onze hoefsmid was er vandaag en verbaasd dat Cacahuete hetzelfde paard was als dat kleine paardje van een paar maanden terug. Hij vond hem zo enorm veranderd..

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 00:02

Ja klopt Urosa, nu heeft ze helemaal geen spieren eigenlijk want ze staat al maanden niks te doen in de wei. Ze kan lekker lopen maar merk wel een groot verschil met rechts en linksom. Ze had ook wat vocht op de knie terwijl er op de foto's niks te zien is. Daarom wil ik haar toch na laten kijken.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 00:46

Dankjewel voor de succeswensen.
Ze zijn gearriveerd! *\o/*
Na een rit van bijna 2u zijn we veilig en wel aangekomen.
Helaas was het al bijna donker, dus ga ik pas morgen deftige foto's kunnen plaatsen.
Maar dit zijn mijn nieuwe schatten :D : Esquina en kleine Guapa <3
Afbeelding

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 08:19

Crines: Super *\o/* Mooie ruime stallen ook!

_Zsasza_ : verstandig!

Elisa2: fijn dat Cachuete zich zo mooi ontwikkeld!

Gisteren een super les gehad, ben erg blij ook met deze instructrice, Trueno is denk ik het wel het fijnste paard waar ik ooit mee gewerkt heb :o hij pakt de aanwijzingen zo natuurlijk op. We zijn nu voornamelijk bezig met recht maken en sneller (tempo wisselingen). Duurt niet lang meer voordat ie klaar is voor wedstrijd :Y)

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 09:36

Dankjewel urosa. Ja, ik heb twee merriestallen van 6mx3m80 :) Lekker ruim dus. De andere stallen zijn gewoon 3mx3m80 hoor :) .

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 10:56

@elisa, Die van mij wil niks weten van een dubbelgebroken bitje... Gaat hijenorm mee spelen, en dat volgen daardoor aanleuningsproblemen. Ik heb er nu een enkelgebroken bitje in hangen die minder schaart, gewoon proberen.

Iedereen bedankt voor de felicitaties! Leuk!

@Crines, mooie merrie en veulen. Wat voor kleur heeft het veulen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 13:51

Ja ieder paard is natuurlijk weer uniek en anders..meeste doen het goed op dubbelgebroken is mijn ervaring maar ik heb ook weleens wat anders moeten gebruiken voor een paard.

Volgens mij zijn de andalusiers wel extra gevoelig in hun mond wat ook wel weer voor de nodige uitdagingen kan zorgen.

Wat leuk Urosa..ja als je eenmaal zo'n spanjaard hebt gehad he, ik vind het ook zulke fijne paarden om mee te werken.

Ik ben benieuwd naar betere foto's Crines..de merrie lijkt zo wel enorm.

Fotospam
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Cacahuete

Afbeelding
En die van mijn moeder

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 21:38

Elisa: dat is omdat ze echt enorm is :D Ze is 1m67 en is nu 5 jaar O:)

En blijf maar foto's spammen van die knapperds hoor :9 Wel 2 erg verschillende types hé.

Ik kom toch ook even wat foto's spammen van mijn nieuwe knapperds. Ze zijn hier nog maar 24u en ik ben al helemaal verliefd <3
Dit zijn Esquina (5 jaar) en Guapa (2 maand)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
En mijn kudde maakt kennis met de 'indringers' :')
Afbeelding
Espero was heel geïnteresseerd. Maar Guapa was niet zo enthousiast. Furioso vond ze wel leuk (maar daar heb ik helaas geen foto's van: koppeltje van het jaar ^&+ )
Afbeelding

Afbeelding
En dan mijn volledige kudde: van links naar rechts: Guapa, Esquina, Furioso, Espero, Imperiosa en aan de andere kant van de beek, onder de bomen Quiero <3 Al mijn paardjes eindelijk bij elkaar.
Afbeelding

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 21:51

Mooi kudde Crines, vind je nieuwe merrie erg ruig! Flink behang ook! Is ze van dezelfde hengst drachtig?

Hoe spreek je cacahuete uit Elisa, aparte naam! Vind m wel erg gaaf! Apart kleurtje ook zo.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 22:46

Dankje Zsazsa: ze heeft inderdaad een ruige look met haar lange manen die helemaal in de klit zitten. Die ga ik zo snel mogelijk ontklitten, maar ik wilde haar nu even gerust laten.

Nee, Guapa is van Enorme (http://www.lgancce.com/lgpreancce/asp-p ... 6TtajqrwU=) en voor volgend jaar is ze drachtig van Milagroso JLE (http://www.lgancce.com/lgpreancce/asp-p ... MdikAupA==)

Beide hengsten zijn 1m72, maar Enorme is heel zwaar gebouwd en is enorm hoog geschoold en Milagroso is een jonge zuivere Escalera hengst die nog niet is uitgezwaard en nog maar pas onder zadel is.

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 08:41

Wat een prachtige merrie Crines! En Guapa, die doet echt haar naam eer aan <3 wat een mooi veulen

Heerlijk dat je ze nu allemaal thuis hebt. Hopelijk vult dat een beetje het gat van het verlies van Sierra.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 09:24

Die laatste foto Crines..erg mooi al je paarden bij elkaar. Esquina is wel een machtige merrie met die hoogte en massa..ga je Guapa aanhouden? ook een leuk veulen om te zien.

En dank jullie..die twee van ons zijn inderdaad heel erg verschillend. De een groot en rijtypisch en de ander klein en barok..maar ik vind ze allebei leuk.

Cacahuete betekent Pinda {ja hoe verzin je het?} en spreek je uit als kakkaetie haha. Hij heeft inderdaad een heel apart kleurtje en een aalstreep. Nu heb ik niet heel veel verstand van kleuren..maar in zijn paspoort staat dat hij zwart is. Maar hij lijkt nu dus meer op een hele donkere koffievos.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:49

Elisa: ik vind Cacahuete wel erg leuk klinken als je uitspreekt! Wordt wel een eyecatcher ook onder het zadel.

Crines: mooie kudde zeg, en wat een mooie weilanden ook! Beiden interessant gefokt lijkt mij, klinkt in ieder geval wel goed en vind het een aansprekend veulen. Merrie is idd erg stoer!

Trueno heeft lichte gaskoliek, DA is al geweest.. werd al op de hoogte gehouden door de eigenaresse.. heeft nu pijnstiller gehad en moet nu weg gaan trekken.. brrr.. vind dat soort dingen maar niks..

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 12:13

Oei, schrikken Urosa! Weet je waardoor het komt? Mijn merrie heeft al 2 x gaskoliek gehad de afgelopen weken en stond er geregeld niet echt fit/fris bij. Volgens de dierenarts kwam het door het gras. Ze staat nu met een graasmasker sinds een week en vooralsnog gaat het goed :j

Elisa, leuke dieren, allebei :j Hij heeft wel een mooi kleurtje hoor :j Ik heb ook weinig verstand van kleuren, maar ik vind zijn kleur wel heel erg leuk iig! <3

Crines, fijn dat ze allemaal thuis zijn nu *\o/* En Esquina is een prachtige merrie! En ik vind Enorme een hele gave hengst! Prachtige combinatie, ben erg benieuwd hoe het veulen uitgroeit :D Btw, bij Milagroso staat dat hij nog niet apto gekeurd is? Lopen ze achter met de administatie of moet hij inderdaad nog gekeurd worden?

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 12:37

Dankjewel voor de lieve vomplimentjes.

Guapa blijft inderdaad op de fokkerij :j Ik denk dat het echt een aanwinst is. Als ik haar door de weide zie draven loopt het kwijl me uit de mond dus ik zie er wel een leuk dressuurpaard in ook :+ Nog niet zo goed als Furioso maar tsja ze kunnen niet allemaal zo fantastisch zijn O:)

Ik vind Enorme ook een hele gave hengst. Niet op zichzelf, want ik vind hem net iets te zwaar, maar in combi met Esquina heb ik toch goede hoop dat Guapa mooi zal uitgroeien.

Esquina moet inderdaad nog een beetje uitzwaren, vooral aan haar billen en croupe, maar ah ze is ook nog maar 5 natuurlijk en zit niet in het werk.

Milagroso is in 2014 op de keuring Apto gekeurd. Ik heb het dekbewijs hier naast me liggen... ah ik zie de fout al, het gaat om een volle broer: http://www.ancce-belgica.be/valorisatio ... le-steven/. Mijn fout :o

Oei urosa, das idd schrikken. Hopelijk kalmeren zijn darmen snel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 17:09

Ow Urosa..dat is naar, al is gaskoliek meestal wel onschuldig. {mijn kwpn heeft dat ook een paar keer per jaar, gevoelig voor helaas} Sterkte inieder geval!

En dank jullie..Cacahuete gaat echt een prachtig paard worden inderdaad..hij heeft ook heel veel aanleg voor de dressuur. {mooi voorbeen en ik zag hem al zowat piafferen toen hij opgewonden was} zo jammer dat ik hem niet zelf kan houden. Dus voor de liefhebbers..hij komt te koop.

Ga je Esquina trainen en rijden Crines? en dan Guapa als opvolgster straks?

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:23

zsa zsa
Longeren helpt echt super veel, met Fur heb ik er altijd veel baat bij

Crines
Je hebt 100% gelijk !! :):) Spanjaarden zijn de allerleukste paarden :D
Wat een super leuke kudde heb je nu ! Merrie ziet er echt zalig uit om er mee te rijden :D
Veulen is ook een en al brok spieren :D

urosa
Moet je echt eens proberen
Deed ik ook en was goed meegevallen ^^

elisa
wat een leukerds heb je daar !
Wil ik wel meer foto's van zien !
Echt allebei een heel ander type ook :P

Ooh urosa beterschap, koliek is altijd naar :/

Nog een paar fotootjes dan maar ^^

Afbeelding

Afbeelding

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 22:41

Furioso, Prachtige plaatjes. Erg knap paard heb je <3

Urosa, Wat eng, gaskoliek. Hopelijk valt het allemaal mee.

Crines, Wat een prachtige stel heb je daar. Wat een mooie kudde ook. Wat zul je je rijk voelen met zulke prachtige dieren om je heen.

Elisa, jij ook al zulke prachtige paarden. Leuk kleurtje heeft Cacahuete ook!

Zsazsa, longeren ziet er fijn uit. Knap paard!

Willemlover, ziet er netjes uit zo bitloos!

Alenthe, gefeliciteerd met je punten, erg netjes!

En verder kan ik zo niet terug lezen. Moet iets vaker achter de computer kruipen om dit topic bij te houden zie ik wel, haha.

Voor degene die het vroeg, Suzy is idd niet erg groot. Ze is laatst 1.56 gemeten. Maar vind ik een perfect maatje :D

Hier is de fysio afgelopen week langs geweest. Suus vind het lastig om haar achterhand er echt onder te zetten dus daar moeten we nu op trainen. Dus veel longeren en bakwerk. Ook krijgen we straks bootcamp van sportmasseur bij ons op stal. Eens zien wat dat voor ons gaat doen :D

Heb wel een filmpje van afgelopen zondag. Suus vond het altijd heel erg lastig om ontspannen te gaan lopen. Sinds kort begint ze alles wat beter door te krijgen en is het werken in de bak ook wat leuker. Er is nog heeeeel veel werk aan de winkel, maar ben al blij met dit beeld :) Komt allemaal vanzelf met de juiste begeleiding :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 09:31

Hoelang is ze nu onder het zadel? fijn dat ze het beter door lijkt te krijgen, ze lijkt wel erg "terug" te zijn op het filmpje..klopt dat? het ziet er wel fijn ontspannen uit. Dankje!

Mooie plaatjes weer fur...ik zal eens proberen wat vaker foto's te {laten} maken. Spanjaarden zijn echt wel 100% de fijnste paarden die er zijn.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 10:00

Elisa2: meer foto's is altijd goed!! Jammer dat je hem niet kunt houden, het is dat ik nu al een jong paard heb maar anders was ik zeker geïnteresseerd :o

Car0linee: goed dat je zo bewust bezig bent met Suzy, je ziet dat ze het nog lastig vind om goed te buigen op de volte, maar je hebt nu wel een mooie basis om uit verder te rijden idd.

Furioso: mooie foto's!

Dais_ ze denken nu dat het door het langere gras wat hij zondag even heeft gehad komt.. eigenaresse gaat nu extra voorzichtig opbouwen.

Gisteren was even stressen met de koliek... gelukkig is hij nu de nacht goed doorgekomen.. dan merk je wel dat het geen makkelijk paard is..gisteren eerder van het werk gegaan om te helpen, eigenaresse zag het met hem niet zitten..en bij mij is hij dan een stuk rustiger....eerst het inwendige onderzoek en mest weghalen moest al met praam... op een gegeven moment had hij wel genoeg van de praam en het spoelen met paraffine (2L).. BAM, neemt een sprong, mijn onderarm natuurlijk tussen paard en stal :+ dus die is nu (zwaar) gekneusd.. vooral last van de pols... gelukkig zat net alle paraffine erin.. omdat hij bijna over de staldeur heen kwam snel slang eruit en praam losgemaakt.. toestand die paarden hoor. :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 10:22

Au..kwam dat door nervositeit of door zijn temperament? spoelen met paraffine is ook wel heftig..had hij een verstopping? fijn dat hij de nacht goed doorgekomen is in ieder geval. Ik gebruik altijd colosan bij de gaskoliek bij mijn kwpn'r..echt super spul vind ik dat.

Het doet mij ook echt pijn om hem te moeten verkopen..heb er nu al zo'n band mee. Maar ja, ik kan er geen twee onderhouden en kan hem ook niet genoeg bieden vind ik.
Heb het trouwens even nagevraagd over die kleur..maar hij lijkt een smokey black kleur te hebben.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:05

Elisa: Ja, ze is al zadelmak, alleen nog niet verder ingereden, dus ik denk dat ik binnenkort weer van min of meer nul ga beginnen met haar. Ze is heel rustig van karakter, dus ik denk dat we snel de draad weer zullen kunnen oppakken.
Aangezien haar vader terug naar Spanje is verkocht en daar nu Grand Prix loopt, hoop ik dat er bij haar toch ook iets in zit O:)
En dat is het plan inderdaad. Guapa als uiteindelijke opvolger, al zal haar moeder dan normaal (hopelijk) nog niet afgeschreven zijn.

smokey black zou kunnen zo op het zicht, maar dat is alleen mogelijk indien één van zijn ouders een crème-gen had. Dus indien: smokey black, palomino, perlino of valk.

Imperiosa haar kleindochters hebben ook die kleur, nochtans zijn ze (genetisch) gewoon zwart.
Bij imperiosa zelf zie je ook dat ze soms in het zonlicht bleker toont met donkere delen (benen, hoofd, aalstreep, ...).
En al haar zwarte veulens zijn geboren met zebrastrepen op de benen en een hele duidelijke aalstreep. Hun lijf is grijs/beige. Pas als hun veulenvacht verdwijnt worden ze zwart.
Toch kunnen ze genetisch niets anders zijn dan gewoon zwart....

Die kleuren zijn echt ingewikkeld vind ik :o

Furioso: wat is het toch een stoer paard :9

Caroline: ziet er wel ontspannen uit hoor vind ik.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 08:15

Kleuren zijn inderdaad ingewikkeld, maar ook wel weer erg leuk. Als je Imperiosa dekt met een hengst met een creme gen, krijg je dan een apart kleurtje? {of kans daar op?}
Afstamming is niet bekend bij Caca dus ik heb geen idee of een van zijn ouders een creme gen had.

Dat is wel leuk Crines dat je rustig vanaf 0 kunt beginnen met haar, je krijgt het nog druk straks met alle paarden rijden haha.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 08:43

Het gaat goed met Trueno, het lijkt alsof hij er door is.. vandaag gaat de eigenaresse nog in overleg met de DA voor opbouw voer en inspanningsschema. Ik ben pas helemaal opgelucht als het met eten etc ook weer goed gaat.

Elisa2: nervositeit.. het is een paard dat best eenkennig is en ontzettend snel opspant en dan BOEM. Je moet echt rustig en doortastend met hem omgaan en rijden.. van die verstopping wisten ze niet precies, dat of gaskoliek.. was ook meer omdat ie nog niet genoeg was opgeknapt en dan hebben we nu in ieder geval al het mogelijk gedaan. Verkoop is altijd lastig, zeker als je er een klik mee hebt.. maar zo te lezen is het een weloverwogen en verstandige keuze...

Crines: leuke uitdaging zo in het vooruitzich qua rijerij, ben benieuwd hoe het gaat tzt!

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 10:35

Elisa2 schreef:
Kleuren zijn inderdaad ingewikkeld, maar ook wel weer erg leuk. Als je Imperiosa dekt met een hengst met een creme gen, krijg je dan een apart kleurtje? {of kans daar op?}
Afstamming is niet bekend bij Caca dus ik heb geen idee of een van zijn ouders een creme gen had.

Dat is wel leuk Crines dat je rustig vanaf 0 kunt beginnen met haar, je krijgt het nog druk straks met alle paarden rijden haha.

Als ik haar zou dekken met een paard met een verdunde kleur zou ik inderdaad 50% kans hebben op een speciale kleur. Behalve indien de papa een perlino is, dan heb ik 100% kans.
Aangezien Imperiosa het vosgen draagt kan ik dus een palomino of smokey black verwachten.
Maar smokey black toont niet altijd hoor. Soms zie je het verschil echt niet met een 'gewone' zwarte. Het eige verschil is dan dat een veulen van zo'n paard wel het crémegen terug kan erven, waardoor het daar misschien wel toont. Bijvoorbeeld in combi met vos: Palomino, Bruin: valk.

Urosa: dat is heel goed nieuws! Gelukkig wordt hij goed opgevolgd.