Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 14:06

Misschien komt dat nog, Cam zal even tijd nodig hebben.

Het mooiste is natuurlijk als jullie allebei gewoon je eigen paard/ pony kunnen houden.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 14:07

Dat is het allermooiste
Maar ga wel zoeken naar een betaalbaarder plek en wat kleinschaliger dan .

De weide die ik eerder aangeboden kreeg is niet doorgegaan

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 16:04

Fijn dat je niet veel angst hebt Maartje! Ik heb het helaas wel wat angst overgehouden van mijn val, maar het was de eerste in 8 jaar, dus ook niet zo heel gek denk ik.

Zinzi, succes, hoop dat je iets vindt!

Hier vanochtend weer succesvol gewandeld in het bos <3

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 17:28

Ik kan me niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst gevallen ben eigenlijk := maar goed, jong paard en ze deed niet iets geks, dus het ligt niet aan haar. Denk dat ik daarom geen angst voel. Als ze nu als een malle was gaan bokken zonder schrik zeg maar had ik wel angst gehad.

Zinzi hopelijk vindt je een mooi plekje!

Juniores

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 18:30

Fijn dat je weer lekker hebt kunnen wandelen Century. Ik vind dat ook heerlijk om te doen met paard.

@Zinzi ah lastig, hier ook prijsverhoging aankomend jaar. Vraag mij wel af waar het stopt, maar zo lang we het kunnen betalen gaan we er maar in mee. Snap je keuze wel om een ander plekje te zoeken.

Hier gisteren heel fijn gereden. Wil nu echt weer op zoek naar een fijne instructeur om weer regelmatig te lessen, heeft er iemand tips voor iemand die ook in Zuid Holland komt?

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 19:51

Wat een knappie heb jij bootsie.

Ik heb suen geknipt. Ik knip eigenlijk nooit, en dat is kaar beter ook haha.
Dacht een sportcoupe kan ze wel gebruiken.

Voor
Afbeelding

Na
Afbeelding

Na het rijden
Afbeelding
Ik heb nogwel steeds het ding dat ze niet vooruit wil.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 23:02

Op zich deed Navaro ook niet zoveel geks toen ik viel, behalve schrikken en er vandoor gaan. Ik had het op zich wel uit kunnen zitten achteraf denk ik, maar het liep even anders. Hij kan nog wel explosief schrikken dus dat maakt dat ik het nog wel wat spannend vind. Al zal het vast aan de longe anders zijn dan onder de man. De meeste paarden houden toch wel meer rekening met de ruiter.

Juniores: ik woon niet in die buurt, dus kan je niet helpen met een instructeur, maar fijn dat je fijn gereden hebt!

naranja1: Ze lijkt het zelf allemaal prima te vinden haha.
Is ze niet voorwaarts met rijden?

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 23:06

@century
Ja, volgensmij vind ze het opzich ook wel prima. Ze stapt alleen als een vriendin van mij er naast loopt. En ze doet loopt richtinh het weiland waar ze staat, daarna stopt ze hahaha. Maar nee ze is niet voorwaarts.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 09:58

Nou Naranja, dat is toch netjes recht geknipt? reageert ze niet op het been? Heb je een zweepje? zou even bijtikken op de kont als ze niet reageert met commando. Meestal snappen die jonge paarden niks van been geven.

Eventueel even aan de longeerlijn doen met zweep of voorwaarts drijvende hulp van degene die longeert tegelijk met been geven zodat ze de juiste associaties legt.

Century, logisch dat je het spannend vind..jullie kennen elkaar ook nog niet goed ohz. Dat is al heel anders dan bij Maartje.

Juniores, ik ken eigenlijk niet echt iemand in die buurt. Maar super dat hij zo lekker gaat!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 10:00

Heb de mijne vanaf de grond stemcommandos aan geleerd en combineer nu met been onder zadel
De link leren ze vlot leggen
Desnoods iemand in t midden die drijvende hulp met zweep geeft

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 10:25

Dat klopt ook wat Elisa zegt, ik heb Lissy natuurlijk al 3 jaar

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 14:16

[quote]Nou Naranja, dat is toch netjes recht geknipt? reageert ze niet op het been? Heb je een zweepje? zou even bijtikken op de kont als ze niet reageert met commando. Meestal snappen die jonge paarden niks van been geven/quote]

Thanks!

Nee ze reageert niet op het been.
Nee ik gebruik geen zweep. Ik denk namelijk dat ze in haar verleden is geslagen dus ik wil dit niet meer.

Ik merk ook inderdaad dat ze er niks van snapt.
Laatst bijgewerkt door naranja1 op 06-11-24 14:24, in het totaal 2 keer bewerkt

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 14:17

Zinzi_jewel schreef:
Heb de mijne vanaf de grond stemcommandos aan geleerd en combineer nu met been onder zadel
De link leren ze vlot leggen
Desnoods iemand in t midden die drijvende hulp met zweep geeft

Thanks voor de tips
Ik heb haar ook eerst vanaf de grond stemcomandos aangeleerd. Vanaf de grond doet ze het wel, maar zodra ik erop zit niet.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 14:31

En als er iemand bij staat in t midden die die commando s geeft ?

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 14:36

Zinzi_jewel schreef:
En als er iemand bij staat in t midden die die commando s geeft ?

Dit vind ik nog wel een goed idee!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 17:31

Zou toch echt een zweepje gaan gebruiken, heb ook paarden gehad die bang waren voor de zweep. Die heb ik eerst gedesensibiliseerd er op. Daarna gewoon op een goede manier gaan gebruiken. Kan prima als ze geleerd hebben dat ze er niet meer bang voor hoeven te zijn.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 17:35

Dat klopt Elisa
Mijn dame was ook heel bang ervan , kan haar prima longeren met zweep . Ze weet dat ze geen klap krijgt van mij . Na wat oefenen .
Met rijden heb ik m nog niet vast gehad maar ga ik wel doen
Altijd handig om schouder of achterkant beetje mee te begrenzen .
Zonder slaan alleen aanraken

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 19:11

Zinzi_jewel schreef:
Dat klopt Elisa
Mijn dame was ook heel bang ervan , kan haar prima longeren met zweep . Ze weet dat ze geen klap krijgt van mij . Na wat oefenen .
Met rijden heb ik m nog niet vast gehad maar ga ik wel doen
Altijd handig om schouder of achterkant beetje mee te begrenzen .
Zonder slaan alleen aanraken

En handig om vliegen mee te verjagen! Op buitenrit in de zomer, zit ik vaak met mijn zweep overal vliegen en dazen weg te wapperen :')

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 20:14

Ik kan desensibiliseren op de zweep ook echt aanraden. Alleen de pony wil maar niet geloven dat die zweep echt niet slaat. Als ik aan de hand werk, vindt ze alles prima behalve als ik een klein beetje zwiep voor tempo verhoging. Tempo gaat dan zeker omhoog zeg maar :+ Lissy is iets te goed getraind, die reageert zelfs niet op een zwiep :+

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 23:55

Maartje_M schreef:
Dat klopt ook wat Elisa zegt, ik heb Lissy natuurlijk al 3 jaar

Ja, dat is wel een verschil inderdaad, ik heb er nu 4x opgezeten en had hem 1.5 week toen ik viel :)

Kan je ook met kaptoom buiten wandelen of is dat niet verstandig en is een gewoon halster beter?

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 10:20

Maartje_M schreef:
Ik kan desensibiliseren op de zweep ook echt aanraden. Alleen de pony wil maar niet geloven dat die zweep echt niet slaat. Als ik aan de hand werk, vindt ze alles prima behalve als ik een klein beetje zwiep voor tempo verhoging. Tempo gaat dan zeker omhoog zeg maar :+ Lissy is iets te goed getraind, die reageert zelfs niet op een zwiep :+

Haha ik krijg op de grond al meer tempo als ik 1 vinger omhoog doe.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 10:42

Met kaptoom kun je ook wandelen hoor :j

naranja dat is het tegenovergestelde hahaha :')

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 12:03

Gisteren was het zover. Voor het eerst sinds ze bij mij is, is er iemand op gestapt. Omdat mijn zenuwen iets te hoog opliepen vanwege mijn eerdere ervaringen met mijn vorige paard had ik iemand anders gevraagd om Rana even vast te houden als de amazone er opstapte. Ik verwachtte echt dat ze het goed zou doen en er geen problemen zouden zijn anders zou ik er niet aan begonnen zijn.

En wat deed ze het goed *\o/* Zo ontzettend braaf. Ja, ze was al gereden voor ze bij mij kwam. Maar je kon heel duidelijk zien dat ze nog ontzettend groen is. Haar balans is nog wankel en ze heeft nog weinig kracht. Maar zo voorzichtig met de ruiter en ontspannen. Ik had haar kaptoom omgedaan en teugels + longe daaraan. De amazone kon dus wel wat sturen. Dit was de eerste keer dat ze bitloos gestuurd was en dan is zo'n kaptoom toch wat moeilijker. Maar ook dat deed ze dus keurig na even te wennen.

Voor mijn zekerheid is ze nog wel aan de longe gebleven. Stap en draf op beide handen <3 Heel rustig ontspannen met op- en afstappen. Gewoon volgens het boekje dus *\o/*

Dus nu rustig hiermee verder aan de gang. Maar deze stap was voor mij echt wel een hele hoge horde en die is genomen :)

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 17:07

Rambo is panisch voor zwepen, als iemand een flinke mep geeft bij zijn paard dan vlieg ik Ipv diegene :') en longeerzwepen zijn ook doodeng hahaha, dan vlieg ik ook

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 19:45

Wat fijn Dartel! Dat is wat je wil zien.

Vanochtend met kaptoom gewandeld en tussendoor wat oefeningen gedaan. Ik vind hem rechtsom wel heel moeilijk doen, dus denk eraan een fysio te laten kijken. Dat het niet iets lichamelijks is waardoor hij straks niet meer aan de hand wil werken oid. Het kan ook gewoon communciatie-issues zijn, maar het is nooit verkeerd fysiek ongemak uit te sluiten lijkt me :)

Omdat hij weinig wintervacht aanmaakt (hoe zit dat eigenlijk bij jullie?) heeft hij sinds vandaag een deken. Deze deken heb ik bij hem gekregen. Ik vind hem echt precies pas, maar daardoor misschien net te krap? Wat denken jullie?
Afbeelding