CPL topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dioni

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 18:40

Ja, inderdaad, hetzelfde principe maar dan voor het hele lijf. Hangt wel een ander prijskaartje aan, en ik vind de icevibes al niet heel goedkoop...

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 11:54

Ik heb 2e hands een paar icevibes op de kop kunnen tikken, ik ga het uit proberen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 07:15

Wat was die avond gisteren over CPL leerzaam en duidelijk zeg! Veel dingen bevestigd gekregen en fijne tips zaten er in.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 16:01

Het was zeker een leerzame lezing! Het was voor ons een stukje rijden, maar het was het dubbel en dwars waard

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 18:49

Ja hier ook erg blij mee. Opkomst was ook goed. De illustraties waren ook zeer interresant.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 21:03

Ja ik zit nu echter toch dingen te overpeinzen...zou uren met haar kunnen praten denk ik...
Noromectin voor veulens/jaarlingen waarom niet bij volwassen paarden?

PSSM mwah ach bij trekpaarden er min of meer in gefokt, geeft zelden echt problemen.......
(mijn overpeinzing) is dat wel zo zeker dat PSSM en CPL geen onderling verband hebben dat CPL sterker ontwikkeld bij aanwezigheid van PSSM? Dit omdat ik absoluut niet sober voer (dan hadden we 2 lopende lijken hier) en 1 is bijna 6 jaar, 100% zeker PSSM vrij en zo goed als CPL vrij (we hebben twijfels maar zal dus minimaal zijn). De andere bijna 11 jaar, lichte CPL maar jarenlang zo goed als geen mijt management geweest bij hem (en uiteraard waren die absoluut aanwezig). Hij is grotendeels familie van de jongste maar niet PSSM getest.

PSSM en voeding heeft ontzettend veel met elkaar te maken. Voeding heeft met CPL een connectie maar onbekend op welke wijze...

Ja ik vind dit erg interessant en ben zo benieuwd of ze daar verder in gaat duiken of niet.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 21:24

dierenfan schreef:
Ja ik zit nu echter toch dingen te overpeinzen...zou uren met haar kunnen praten denk ik...
Noromectin voor veulens/jaarlingen waarom niet bij volwassen paarden?

PSSM mwah ach bij trekpaarden er min of meer in gefokt, geeft zelden echt problemen.......
(mijn overpeinzing) is dat wel zo zeker dat PSSM en CPL geen onderling verband hebben dat CPL sterker ontwikkeld bij aanwezigheid van PSSM? Dit omdat ik absoluut niet sober voer (dan hadden we 2 lopende lijken hier) en 1 is bijna 6 jaar, 100% zeker PSSM vrij en zo goed als CPL vrij (we hebben twijfels maar zal dus minimaal zijn). De andere bijna 11 jaar, lichte CPL maar jarenlang zo goed als geen mijt management geweest bij hem (en uiteraard waren die absoluut aanwezig). Hij is grotendeels familie van de jongste maar niet PSSM getest.

PSSM en voeding heeft ontzettend veel met elkaar te maken. Voeding heeft met CPL een connectie maar onbekend op welke wijze...

Ja ik vind dit erg interessant en ben zo benieuwd of ze daar verder in gaat duiken of niet.

Ik heb een pssm p1/p1 trekpaard merrie. Jonge diagnose, goed management en toch dusdanig symptomatisch geworden dat ze met 9 jaar met pensioen moest ;(

Wel sinds ze op pssm management staat 0,0 cpl of mijten problematiek meer.

Heb nu een trekpaard jaarling gekocht n/p1 getest. We gaan zien wat de toekomst brengt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 06:06

Wat ontzettend vervelend Floortje en dat ontkracht misschien mijn verhaal weer hoewel ze natuurlijk die 8 jaar gepasseerd is...afgelopen december enorm mijten probleem gehad bij onze bijna 6 jarige. De bijna 11 jarige is uiteraard mee behandeld maar had niet eens 20% zoveel problemen als de jongste die we ook deels moesten scheren. Hier zit het 100% zeker in de bodembedekking het stro. Dat stoppen we weer zodra 24/7 de weide op en dan ontsmet ik de stallen volledig en enkel stalmatten terug tot november. De ervaring leert dat we dan weer relaxte maanden hebben qua been verzorging. Nu maar wekelijks flink in de olie zetten want continu cydectin is natuurlijk ook geen optie. Gelukkig vinden zowel de paarden als ik het totaal niet erg dat extra werk qua been verzorging.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 12:02

Tja voor trekpaardbegrippen is 8 jaar op leeftijd. Maar ik vind het nog veel te jong.

Heb geen stro, alleen zand en doe eerlijk gezegd helemaal niets aan beenverzorging := . Maar zodra ze teveel suikers krijgt(lees buurvrouw die hele appel voert ipv stukje :roll: ) is dat meteen de trigger voor de mijten.

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 13:39

Grappig is dat eigenlijk he. We konden vragen stellen maar eigenlijk hebben we niet de oren van haar hoofd gevraagd hihi.
Misschien was de setting hier dan toch wat te formeel voor?

Mijn inziens zou Ivermectine (Noromectin) ook gebruikt kunnen worden bij volwassen paarden; maar je zit dat 'nog' sneller met kans op resistentie omdat de normale wormenkuur dit vaak bevat. De Moxidectine (Cydectin) is enkel de dubbel winterkuur, die je maar 1x per jaar geeft dus die resistentie is misschien minder snel aanwezig?

Ik heb trouwens een voedings informatie dag als idee opgegeven. Ik ben ook heel benieuwd hoe een ieder zijn trekpaard voert mbt CPL.
En PSSM is daar ook zeker wel een interresante bij.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 16:24

In de setting daar hield ik idd bewust mijn mond :D het jammere is dan idd wel dat je dus nog gerust met vragen zit.
Uniflap dat zou idd een goede reden kunnen zijn.

Qua voeding voeren wij best veel naast 24/7 hooi. Daarentegen zijn de benen echt niet slecht te noemen. Als ik dan hoor dat diverse mensen zo goed als enkel 24/7 hooi voeren dan denk ik hoe dan ???? Ik heb geprobeerd heel sober te voeren maar steeds meer gezondheid problemen, sterk vermageren en het ontstaan van zomereczeem maakt dat we weer een heel eind terug zijn bij waar we waren in 2019 toen ik startte in deze wereld. Het enige verschil is nog dat de gewone subli brok nu voermeesters efficient is geworden ivm suiker en zetmeel gehalte.
Nu ik er zo over nadenk zou ik het vitaminen en mineralen deel veel dieper willen weten. Dus niet zozeer vermijd suiker en zetmeel verhaal (wat begrijpelijk en logisch is) maar meer hoe maak je dat ze jaar rond voldoende vitaminen en mineralen binnen krijgen. In de zomermaanden voeren wij stukken minder maar dat betekent gelijk dat ze veel meer uit gras moeten halen. Of is het toch beter te blijven ondersteunen met dan echt vitamine en mineralen brok. Als de jeuk klachten dit jaar stuk minder zijn weet ik wel dat sober voeren hier dus geen optie is. Ik wil wel komende maand die vloeibare vitamine E al toevoegen.
Ik heb eerst equifyt zupa gevoerd. Dat vonden ze niet te eten ook na 6 maanden nog niet. Toen spoelders zero muesli. Vonden ze heerlijk maar hadden ze absoluut te weinig aan. Sinds begin januari voermeesters efficient en hopelijk gaat dit de sleutel zijn naar op gewicht blijven en heel veel minder jeuk in de zomer

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 20:33

Ivm pssm mag de mijne geen gras en verder zo laag mogelijk in suikers.

Ik voer een balancer met hoge gehaltes (meeste zijn samengesteld uitgaande van gras consumptie in de zomer) en vul ik naar behoefte aan met een eiwit/vet bron voor de energie. De keuze is tegenwoordig echt reuze :j

Gaat hier al jaren prima voor 1x pssm, 1x zomereczeem en 1x hoefbevangen. Ja ik heb een kneuzenclubje :+

Dit zijn trouwens de benen van de mijne najaar 2023. Toen had ze toch ineens jeuk (appels voeren door de buurvrouw) en heb ik preventief geschoren i.c.m. cydectin.
Afbeelding

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 21:50

Dierenfan, wij hebben voermeesters efficiënt op stal. Ik geef ze 3x kwart zodat ze niet niks krijgt maar eigenlijk geef ik het liever niet. Het is toch 21,5% s/z gehalte en vn schroot en luzerne.

Ik geef zelf grasmix en grasbrok bij en lijnzaadolie. (Dan wel met 3% melasse wat ook bekent staat als 'slecht')
Ze stond op redelijk arm hooi, en ik heb ze nu toch even op voordroog gezet in de hoop dat ze wat beter gaat eten.
Ken je de website denken over paarden? En ik moet zeggen dat ik de topics van purehorse.nl ook erg interresant vind om te lezen.

Maar die zijn er goed uit Floortje!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 08:33

Spoelders zero is 9,1% suiker en zetmeel samen. Daar gaven we 1 volle beker van. Daarnaast nog volle beker luzerne. En 1/4 15 liter emmer bietenpulp. Dat dus per januari omgezet naar 2x halve beker voermeesters (totaal per paard 1,2 kg) en die bietenpulp. 24/7 hooi en dan nog groente/fruit wat voorhanden is. Ze krijgen ook zo'n 20 a 25 kg kuil/voordroog per dag samen.

De mijt problemen die wij heel heftig gehad hebben was nog in de periode voor dat we voermeesters zijn gaan voeren. Ik ben heel benieuwd wat komende half jaar brengt. Heb namelijk groot ingekocht want continu wisselen wil ik sowieso niet. Misschien van de zomer met 24/7 weide gang weer gewoon vitamine koeken ipv biks. Sowieso schalen we biks dan af naar 1x 200/500 gram ofzo net hoeveel werk ze verzetten.

Oh ja lijnzaadolie krijgen ze jaarrond ook en ook kleefkruid en regelmatig die lymfekruiden mix enz van baroen. De oudste krijgt ook kurkuma mix ter ondersteuning van spieren/gewrichten.

Qua honden heb ik enorm veel ervaring maar qua paarden voel ik mij zwemmende. Bedankt voor de sites! Ik dacht echt heel goed te doen aan een zero brok. Enorm op suiker en zetmeel gelet en totaal niet meegenomen de hoeveelheid vitaminen en mineralen. De schrik was best groot voor mij dat die er ook zo laag in zaten. Maar eigenlijk weet ik niet eens goed wat nu volgens de gemiddelde normen laag of hoog is. Weet ook niet of paard gewoon paard is of dat koudbloed anders nodig heeft dan warmbloed op vitamine en mineralen gebied. Dus dit ga ik zeker in de komende maanden weer verder uitzoeken.
De paarden zijn natuurlijk meer dan enkel benen :D en natuurlijk maakt wel/geen PSSM ook echt wel uit wat betreft meer suikers kunnen verwerken of niet. Gezien de jongste vrij is van PSSM kan het natuurlijk heel goed zijn dat de oudste dat ook is gezien hun genetische overlap. Dat kan natuurlijk verklaren dat wij qua suikers meer kunnen voeren dan arm en misschien ook wel ergens meer moeten voeren....

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 17:33

https://www.allestegenongedierte.nl/iso ... jIQAvD_BwE

Iemand zoiets al eens op stal geprobeerd toevallig? Elektronische mijten verjager. Nu staat er wel bij huisdieren weg houden in de ruimte maar vraag me af of dat is omdat de verwachting is dat de mijten daar op springen dan dat het geluid schadelijk is. Dit gezien die voor muizen nooit een probleem zijn.

Ik loop ook te zoeken naar iets wat sterk er flexibel is waar ik 1 been in kan zetten en dan kan vullen met bijvoorbeeld neem olie. Liefst tot stuk boven de sok maar niet groot in omvang. Iemand een idee?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 18:19

zon mijtenverjager zou ik niet op vertrouwen. Kan me niet voorstellen dat ze gevoelig zijn voor geluid.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 04:34

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 15:24

dierenfan schreef:
https://www.allestegenongedierte.nl/iso ... jIQAvD_BwE

Iemand zoiets al eens op stal geprobeerd toevallig? Elektronische mijten verjager. Nu staat er wel bij huisdieren weg houden in de ruimte maar vraag me af of dat is omdat de verwachting is dat de mijten daar op springen dan dat het geluid schadelijk is. Dit gezien die voor muizen nooit een probleem zijn.

Dieren hebben een scherper gehoor, en hebben dus wel last van voor ons onhoorbaar geluid. Los van of dit werkt tegen mijten, zou ik dit dus niet gebruiken bij een paard.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 20:53

Moeite waard om even te lezen.

https://link.springer.com/article/10.10 ... 5eEQuRrvkA

Citaat:
cross-sectional study was conducted to estimate the prevalence of chorioptic mange affecting the distal legs of horses in Belgium, focusing on the association between mange and chronic progressive lymphedema (CPL) in Belgian draft horses. Clinical examinations and skin scrapings were performed on the distal legs of 156 Belgian draft horses and 142 Belgian warmblood horses. In the Belgian draft horse breed, 144 (92.31%) horses were infested with Chorioptes bovis mites, and 126 (80.77%) displayed clinical signs of CPL.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 20:55

ellepel schreef:
Moeite waard om even te lezen.

https://link.springer.com/article/10.10 ... 5eEQuRrvkA

Citaat:
cross-sectional study was conducted to estimate the prevalence of chorioptic mange affecting the distal legs of horses in Belgium, focusing on the association between mange and chronic progressive lymphedema (CPL) in Belgian draft horses. Clinical examinations and skin scrapings were performed on the distal legs of 156 Belgian draft horses and 142 Belgian warmblood horses. In the Belgian draft horse breed, 144 (92.31%) horses were infested with Chorioptes bovis mites, and 126 (80.77%) displayed clinical signs of CPL.

Flinke pil zeg...maar de eindconclusie is mij duidelijk en dat vermoeden had ik al en bevestigde Marieke Bruijs ook.
Na afgelopen winter veel aanmodderen met gevecht tegen mijten heb ik net met mijn man besproken dat ik nu alles er aan blijf doen de sokken te behouden door veel controles en oliën enz. Het is hier nu rustig en onder controle gelukkig. Dadelijk gaan de stallen leeg, ontsmetten, cydectin in de sokken en terug op stalmatten en 24/7 weide. Begin oktober vakantie en dan gaan de sokken er bij beiden af. Dan heb ik veel meer zicht en is bijhouden en behandelen zoveel makkelijker. Tegen het voorjaar dat we weer vollop activiteiten gaan doen hebben ze dan al weer redelijk sokken. Eens zien of dat beter werkt

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 21:08

Waarschijnlijk kan ik me hier ook melden, van het weekend de sokken van mijn tinker geschoren hij stond steeds te stampen.

Achter heeft hij dikke kogels en een vochtophoping er onder, van de week komt de dierenarts om het zeker te weten maar ik ben zelf al wel voor 90% zeker dat het cpl is.
Hij is pas 4 dus helaas al op jonge leeftijd last er van.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 18:08

Weet iemand het hier. Mijten inmiddels onder controle! Ik zit nu met 2 plekjes mok net boven de sokken. Mok zalf zelf is op. Ik heb enorm veel andere zalfjes, helpt zinkzalf met tea tree olie ook afdoende? Wil gerust extra kopen maar beetje onzin als dit ook werkt. Ik heb ook blauwspray en 3 verschillende ontsmettingsmiddellen plus diverse huidoliën

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 21:44

Wil je de zinkzalf dan mengen met tea tree?
Dat zou ik niet doen,alleen zinkzalf gebruiken,niet mengen.
Hier trouwens altijd zinkzalf…overal voor :')

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 06:12

ellepel schreef:
Wil je de zinkzalf dan mengen met tea tree?
Dat zou ik niet doen,alleen zinkzalf gebruiken,niet mengen.
Hier trouwens altijd zinkzalf…overal voor :')

Die zit al gemengd in de pot bij aanschaf. Zelf mengen zou ik niet durven geen juiste dosis tea tree kan bij honden dodelijk zijn ik verwacht bij paarden ook. Mogelijk moet je dan wel ontzettend veel gebruiken maar neem daar geen risico in.
Gaat nu om deze zalf https://agradi.nl/products/animavital-msm-tea-tree-zalf
Heb ook nog 2 grote potten sudocrem overigens maar deze leek mij nu geschikter. Het is net zo dik als sudocrem en zit ook 2 a 3 dagen op de wond voor het niet meer afdoende beschermd

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 08:26

Kwestie van uitproberen dan.
Wie weet werkt het wel heel goed.