Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 14:42

@Maartje: Een band kost zeker tijd, en dat is ook prima. We moeten beiden veel leren dus dat maakt het soms wat lastiger, maar daarom sta ik ook op een stal met prima begeleiding en neem ik allerlei lessen en zoek ik dingen uit.
Ik vind Haflingers wel heel grappig, dacht altijd dat ik er één zou kopen, maar ik wilde toch een warmbloed en iets meer mensgericht, en zin in werken. De Haflingers die ik ken waren in het algemeen niet het meest hardwerkende :Y)
De longeerles was trouwens van stal, niet van 'de juf'. Zij is twee keer langsgeweest nu en we doen oefeningen met kaptoom in stap. Die vindt Navaro op z'n moeilijke kant al lastig genoeg.

@Elisa: Dank je wel, ik wil zo graag het goed doen en dat is lastig want je maakt gewoon fouten als je iets voor het eerst doet. Het is alleen maar erg leerzaam voor me, ook als dat niet altijd makkelijk is.
Ik denk dat de meeste dieren duidelijkheid alleen maar fijn vinden. Mensen ook trouwens.

@Dartel: Dat klinkt best heftig. Goed dat je daarna de tijd genomen hebt totdat je het zelf weer aandurfde. Navaro vindt het krukje doordat hij er tegen aan liep ook eng, dus dat ben ik aan het oefenen. Ik heb al een tijd niet meer geoefend met hangen etc, daar ging hij ook van omhoog op de nieuwe stal. Dat moet er eerst wel uit voor ik er iemand op laat. Dat hij in rust en ontspannen blijft staan.

@Bootsie: Welkom! Knap paard is Cupido! Maar geen makkelijke begrijp ik!
Navaro krijgt 2x per dag 1/4e schep brok (manegebrok, dus redelijk energierijk, dus hij hoeft ook echt niet meer) en verder hooi, wat hij net op krijgt volgens mij.

Audesta

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 15:32

Die van mij gaan nooit meer op brok of luzerne. Goed onverpakt hooi en een balancer en voor de moeilijke eters met vieze supplementen of medicatie wat slobber.

_Bootsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 19:30

@Dorien Leuk! Ik ben je gaan volgen. Erg interessant om te zien

@Century Cup is zeker niet makkelijk. Zet er ook zeker niet zo snel iemand anders op tenzij diegene een snel reactie vermogen heeft _O-

@Audesta Welke balancer geef jij nu? Mijn bak Pavo Vital is bijna op en die wil ik hierna echt niet nog een x geven. Metazoa heb ik hiervoor gehad maar dat at hij steeds slechter. Z’n supplementen krijgt hij nu dagelijks door slobber (Agrobs Alpengrün Mash) omdat hij z’n grasmix (Agrobs Leichtgenuss) laat staan.

Iemand ervaring met de Agrobs Aspero? Die lijkt qua omschrijving wel bij hem te passen

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 21:09

Wat een knapperd zeg. Neva krijgt momenteel Metazoa Esparcette Fitright + Digestfit, maar we gaan binnenkort verhuizen en moet ik zelf weer brok kopen. Dan gaat ze weer op de Vitalbix Complete Timothy.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 22:16

Hier van vitalbix over aan het stappen op Florian power fit. Maar ze krijgen ook muesli ivm heel arm hooi.

Ik ben even uit de running, vanmorgen nogal beroerd van Lissy gedonderd. Arm zwaar gekneusd, flink tanden door de lip en een heup die het even niet leuk vindt allemaal. Was al lang blij dat ons ritje SEH geen gips ritje werd

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 22:25

Oei maartje! Beterschap!

Ik ben momenteel mijten aan het voeren maar ben ook een beetje zoekende na een hele tijd marstall force. Vitalbix heb ik ook gevoerd maar kreeg mijn cruzado jeuk van.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 22:37

ai Maartje, hopelijk valt het mee en niet te lang last! Wat gebeurde er?

@Century, met goede begeleiding komt het vast helemaal goed :) ik heb in ieder geval de indruk dat je er met de juist houding in staat! Voor je het weet ben je hier mee één van degenen die vertelt wat haar paard allemaal wel niet vanzelf doet!

@Dorien, ik ben gaan volgen! wat een knapperd is die van ook jou zeg!!

@Bootsie, oh, jij ook al zo'n prachtige valk <3 ik denk als ik ooit nog een nieuwe paard koop, dat ik toch ga doorzoeken naar een leuke valk, vind ze zooo mooi <3

Ik geef momenteel echt heel suikerarm bij, omdat onze voordroog die ze van stal krijgen al relatief veel suikers bevat. Ik geef 500-600gr equifyt green balance + nog een grote hand florian basic pure ruwvoermix. Ga wel even moeten aankijken of dat genoeg is nu ze terug meer in het werk is.

@Tarzan, wandeling is inderdaad buitenrit :)

En wat hebben we een heerlijke buitenrit gemaakt vandaag <3 Een goeie 16km in onze nieuwe omgeving :) flink wat stukjes gedraafd en gegaloppeerd en damn, wat gaat ze overal zo makelijk voorbij. Ik ben er ondertussen heel erg aan gewoon, maar in vergelijking met de meeste paarden die ik vroeger kende, kijkt Jenara echt naar niets.... Het enige dat een béétje spannend was, en dan bedoel ik hoofd omhoog en een kleine blaas blaas, was een koets die ons passeerde.
En zo zijn er nog kleine dingen waar ik soms niet genoeg bij stil sta. Ik zadel op, het eerst beste bankje dat ik tegenkom, ga ik op staan, wiebel een beetje omhoog met mijn rechterhand en mevrouw komt netjes ingeparkeerd staan en hop we zijn weg. Alles voelt zo veilig en makkelijk met haar (behalve in dressuur proberen recht lopen) <3 Ik ben officieel echt gewoon verliefd op mijn paard denk ik :D

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 23:23

Leuk dat jullie ons nu volgen Bootsie en Jenara, natuurlijk volg ik jullie nu ook :D
En wat klinkt dat goed van de buitenrit Jenara, ik hoop dat ik over niet al te lange tijd ook zulke dingen kan vertellen.

Sterkte Maartje!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 02:14

Wat klinkt dat fijn Jenara! Ik hoop dat ik ook zulk soort dingen kan vertellen in de toekomst. Wie weet :D

Oh Maartje dat klinkt niet fijn zeg! Ik herinner me mijn val nog goed van kort geleden, en ik had heel wat minder letsel dan jij... Heel veel sterkte!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 10:02

_Bootsie schreef:
Wat een leuk topic! Ik kom graag meekletsen met mijn knappe 15 jarige PRE x Lusitano ruin Cupido.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ik heb hem in maart 2022, als net 1 maand geleden geïmporteerde ruin, gekocht. Het was zeker geen liefde op het eerste gezicht want bij de advertentie twijfelde ik nog of het geen kaalgeschoren Tinker was :')

[ Afbeelding ]

Toch voelde het meteen goed en kwam hij een week later mee naar huis. Nu zijn we 2,5 jaar verder en ben ik alleen maar verliefder geworden op hem.

Hij is zeker niet de makkelijkste. Alleen het opstappen is al een heel ding met hem en nog wilt hij wel eens wegrennen zodra ik zit. Heb 2 flinke klappen gemaakt en het huilen staat me soms nader dan het lachen maar toch kan ik niet zonder hem. Aan de hand is het echt een schatje (al is hij op stal naar vreemden niet vriendelijk en durft echt wel te bijten naar ze. Bij sommigen heeft hij ook de bijnaam Dracula }:) ) maar onder het zadel is hij vrij pittig (schrikkerig en staat meteen aan zodra je opstapt).

Na 2 maanden alleen stappen aan de hand nadat hij zijn hoef tot aan de kroonrand gescheurd had mogen we sinds 1,5 week weer opbouwen. Flinke uitdaging want hij wilt alleen maar rennen onder het zadel nu :n

Ik ben wel benieuwd naar wat jullie voeren. Na 2,5 jaar is het nog steeds een zoektocht. Brok raakt hij opgeblazen van, luzerne maakt hem heel schrikkerig en geeft jeuk. Veel grasmixen vind hij niet lekker :')

Welkom, knap paard!
Hier krijgen ze fibra maar daar zit luzerne in.
Wij voeren ze sowieso niet zoveel krachtvoer, wel onbeperkt ruwvoer.

Jenara, dat klinkt super..fijn zo cool! Snap helemaal dat je daar verliefd op raakt.

Maartje, dat klinkt niet goed..beterschap!

Century, als je goede begeleiding hebt dan komt het vast wel goed. Ik snap dat je het goed wilt doen, maar bij een eerste paard is dat altijd lastiger.
Het klopt trouwens dat de meeste dieren en mensen duidelijkheid fijner vinden, maar bij de een kom je ermee weg als je gedachte een seconde afdwaalt en bij de ander niet haha. Lesjes mindfullnes.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 11:06

geen idee wat er precies gebeurde... ze schrok ergens van en dan is het een jong paard zonder veel balans met een ruiter en dat ging dus niet goed. Vandaag echt stijf, stram en veel spierpijn. Maar mijn lip doet niet meer zo zeer en mijn arm is al iets beweeglijker dus we gaan de goede kant op

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 11:07

Pfff. Hopelijk niet weer terug bij af nu.

Je bent ook bezig met enkel bbp toch? Diep respect daarvoor.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 11:14

Ik vrees dat we weer opnieuw kunnen beginnen met mevrouw hittepetit := We gaan het zien... volgende keer in ieder geval even iemand anders erbij want mijn zoon heeft nu denk ik een klein beetje een trauma :=

Maar ik doe inderdaad alles met bbp. Denk dat als er een zadel op had gelegen, ik wat meer kans had gehad dat ik was blijven zitten. Ze sprong een beetje opzij (we zaten in een wending) en ik had het echt niet zien aankomen omdat ze zo doodbraaf stapte daarvoor, en dan heb je met een bbp gewoon geen steun...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 15:52

Klinkt als gewoon jonge paarden gedrag, nadeel is dat ze als de ruiter valt daar zelf ook weer van kunnen schrikken en er zo'n circeltje ontstaat van onzeker + onzeker. Denk dat een zadel zeker een heleboel kan schelen. Fijn dat je lip al minder zeer doet Maartje, hopelijk volgt de rest ook snel. :knuffel:

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 16:07

Jeetje wat heftig Maartje! Beterschap gewenst!!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 18:00

Ja inderdaad Elisa, ze kon er zelf echt helemaal niks aan doen, ik neem haar niks kwalijk. Toen ik eenmaal terug was van de SEH nog even goed staan knuffelen. Beetje oliebol dat we nu moeten wachten tot ik weer op de been ben voor er weer iemand op kan

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 21:44

Beterschap Maartje.

Klinkt als een heerlijke rit met Jenara!

Juniores

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 23:33

Balen zeg Maartje, beterschap! Kan mij ook goed voorstellen dat je zoontje erg is geschrokken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 09:18

Maartje_M schreef:
Ja inderdaad Elisa, ze kon er zelf echt helemaal niks aan doen, ik neem haar niks kwalijk. Toen ik eenmaal terug was van de SEH nog even goed staan knuffelen. Beetje oliebol dat we nu moeten wachten tot ik weer op de been ben voor er weer iemand op kan

Ja voor haar ervaring zou het inderdaad beter zijn als daar niet te lang tussen zit, maar het is wat het is helaas. Eerst zelf maar helemaal herstellen en hopelijk heb je er zelf geen angst door gekregen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 09:52

Neuh ik heb niet het gevoel dat ik zelf veel angst heb nu. Maar dat zien we wel echt als ik er weer ik ga :+

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 12:56

Mijn meisje is bijna perfect
Braaf onder zadel . Zijn haar rustig verder aan het beleren !

Maar toch de overweging een ander huisje te zoeken.
Zowel ik als m'n dochter hebben een paard en het wordt gewoon allemaal wel heel veel bij elkaar. Ze staan op pensionstal , prijs gaat omhoog wat logisch is .
Maar dan is alleen stallingskosten al bijna €1100 per maand voor 2 , dochter betaald veel zelf maar onverwachte kosten komen toch voor mijn rekening
Merk ook dat ik geen 25 meer ben , vaker pijntjes in m'n lijf enzo.

Maar dan zie ik al die heerlijke foto’s hier voorbij komen en twijfel ik enigzins .

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 13:55

Ik snap de overweging, is 1 paard voor jullie samen te doen? Het wordt wel erg veel geld zo.

Aan de andere kant ook wel zonde als je zo'n schik hebt van je paard.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 13:58

De pony van mijn dochter is een heel ander dier !
Niet zo mijn type zeg maar .
Beetje euh
Ongehoorzaam enzo :+

Misschien eerst nog naar op zoek naar een goede maar iets betaalbaarder plekje
Een goed paddock P ofzo
Doordat er geen stro in boxen moet scheelt dat vaak wel .
Of je hebt een mest dienst wat de prijs wat drukt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 14:01

Ja geen luxe (binnenbak) en veel zelf doen scheelt vaak ook wel. Al is 24/7 buiten nu ook lastiger met de wolven enzo.

Haha misschien dan tzt die pony er uit, nee geintje hoor. Het is wel leuk als het een beetje je type is natuurlijk.

Maartje, gelukkig maar..hopelijk is dat ook echt zo als je er weer op stapt.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 14:02

Die pony is 150 cm en dochter maar 159 ondanks haar bijna 18
Die wil haar pony eeuwig houden .
Anders was Die 2.5 jaar terug al gegaan en paard in de plaats . Dat paard heb ik toen genomen. Mijn gekke Judy .
Die overleed veel te vroeg en toen kwam Cam
En met Cam heeft dochter niet zoveel , zeker in het begin niet want ze was zo bang nog . Nu begint ze echt stabiel te worden