CPL topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Thomas5

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 00:49

Bij cydectin gebruik ik steeds het advies 10 ml/100 kg paard dus 80 ml voor 800 kg trekpaard verdeeld over de benen. Herhalen na 7 dagen.

Nu is mijn merrie 237 dagen drachtig en lijkt weer wat jeuk te hebben aan de benen. Zouden jullie het nog aandurven om te behandelen met cydectin tijdens deze fase dracht?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 08:43

Hier ook gewoon 10ml/100kg. Soms een beetje meer voor de druppels die ik knoei.. Maar dit werkt ruim voldoende, zowel bij mijn tinker met heel lichte CPL als bij mijn vroegere trekpaard met zware CPL. Ik herhaal het na 10 dagen, en dan is mijn paard er voor minimaal een half jaar vanaf.

Tijdens dracht zou ik aan de DA voorleggen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 09:49

Thomas5 schreef:
Bij cydectin gebruik ik steeds het advies 10 ml/100 kg paard dus 80 ml voor 800 kg trekpaard verdeeld over de benen. Herhalen na 7 dagen.

Nu is mijn merrie 237 dagen drachtig en lijkt weer wat jeuk te hebben aan de benen. Zouden jullie het nog aandurven om te behandelen met cydectin tijdens deze fase dracht?

Cydectin mag niet in het derde trimester van de dracht .

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 10:17

DA verkoopt me wel cydectin maar ze zeggen er telkens bij dat het niet herkend is voor paarden. Met andere woorden ik mag het gebruiken maar op eigen risico.

De bijsluiter is voor runderen bedoeld en daarin staat dat het veilig is tijdens dracht en lactatie. Maar bij de minste twijfel ga ik het niet (meer) toedienen.

Duhelo, weet je soms of het na de bevalling mag toegediend worden?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 12:30

In principe is het veilig in de hele dracht, dit staat ook in het engelstalige artikel van Marieke Brys. Ze raadt het echter af in het laatste trimester wegens het risico dat er een beetje in de melk zou komen te zitten. Dus ik neem aan na de bevalling ook niet...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 18:10

Ik heb 120 ml gebruikt. Trekpaard 850 kg en de besmetting was wel gigantisch. Leek wel bom mijten ontploft van de een op de andere dag (andere partij stro en binnen 2 dagen deze explosie). We konden pas week later behandelen ivm eerst sokken droog en dan 24 uur droog weer. Helaas kunnen ze geen weer voorspellen dus de 3 dagen droog werd 18 uur droog en daarna 8 uur regen. Opsluiten geen optie. Het ziet er nu wel beter uit maar toch 4 dagen na behandeling nieuwe plekken en ook echt hoog op de benen. Wordt er zo verdrietig van en gun ze dit zo niet!! Mijn paard laat z'n sokken grotendeels los dus zo goed als kaal. Het andere trekpaard heeft mega dikke sokken. We zien wel mijten maar hij stampt niet oid. Komende zaterdag is het week geleden maar 24 uur droogte na zaterdag is maar weer afwachten wat mogelijk is. Ik denk er sterk over na om dectomax in borstspier te laten spuiten. Iemand daar ervaring mee? Die tip kreeg ik elders en werkte voor hun paard fantastisch. Is natuurlijk niet gevoelig voor weersomstandigheden.
Scheren willen we gerust maar vanmiddag geprobeerd en zelfs onze aesculap komt er niet doorheen nu.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 19:49

Dectomax doet bij die van mij niet zo veel. In elk geval niks tegen luis.
Mijt eerste jaar wel,maar daarna niet meer.
Moest alsnog met byemite wassen en daarna heb ik ook nog met spotinor behandeld.
Moet zeggen dat die van mij na die laatste behandeling met dubbele dosis spotinor niet stampt,niet schuurt,helemaal niks.
Snel afkloppen want je zult beleven dat het morgen mis is :+ _O-

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 20:07

Dectomax deed bij die van mij ook niet zo veel. Tegen Luis werkt het niet denk ik omdat die geen bloed zuigen?

Dierenfan, mijten zijn niet zichtbaar met het blote oog. Kunnen het geen luizen zijn als je zegt dat je ze ziet?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 20:48

Ik zie ook geen beestjes hoor maar wel de kenmerkende dingen in de vacht het jeuken, schuren, stampen. Ik omschrijf het niet goed idd maar na zoveel jaren weten we dat het mijten infectie is. Wie weet ook luizen. Ik kijk het nog even aan en anders komende week de dierenarts maar even laten komen. Het is altijd gelukt alles onder controle te houden maar momenteel is het ruk

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 23:54

En eerst knippen en daarna scheren?
Tis lastig als het nat is, bij mij lukte het zelfs met veeeel oliën van het scheerapparaat.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 05:48

UniFlap schreef:
En eerst knippen en daarna scheren?
Tis lastig als het nat is, bij mij lukte het zelfs met veeeel oliën van het scheerapparaat.

De nood voor scheren is niet enorm. Grotendeels al kaal omdat zijn vacht los laat ook door schuren. Ik heb anders van de honden een stevige waterblazer. Als we dan toch gek doe dan kan dat er ook nog wel bij. Die komt er absoluut doorheen om te drogen. Het zal enkel heel veel tijd kosten.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 18:01

Helaas daarnet toch ook vastgesteld dat mijn drachtige merrie op de achterbenen droge kale plekjes heeft en onder de sokken zit ook één en ander wat er niet fraai uit ziet :n

Afbeelding

Ik heb de modder van haar benen weg gespoten om een beter zicht te krijgen. Vooral het been op de foto reageert ze intens op (jeuk).

Aangezien ze in april uitgerekend is heb ik gebeld naar de dierenartsen praktijk voor advies. Normaal wordt ze dus behandeld met cydectin en zijn we maandenlang verlost van mijten.

Advies van DA: cydectin heeft dezelfde werkzame stof als equest, welke op zijn beurt veilig is voor drachtige merries maar niet voor (jonge) veulens. Op basis daarvan zou het dus in theorie veilig moeten zijn om nog 1x te behandelen voor de bevalling en voor de merrie melk aanmaakt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 18:58

EQUEST
EQUEST packshot
Werkzame bestanddelen
Moxidectine 18,92 mg/g

Cydectin 0.5% Pour-on
cydectin-pour-on 1l
Werkzaam bestanddeel

Per ml: Moxidectine 5 mg

Cydectin 10 ml/100 kg dus 50 mg per 100 kg

Dus 2,64 gram EQUEST per 100 kg om het te evenaren?

1 tube equest is 14,8 gram ze zeggen is voor 700 kg dus dan 2,11 gram per 100 kg en dus wel wat lager gedoseerd?

Wie kan dit narekenen? Is dit een optie dan als herhaling cydectin dankzij regen onmogelijk is?

Maar Cydectin durven veel mensen niet te geven omdat het voor runderen is en nu blijkt het in ontworming voor paarden te zitten en kun je het op laten eten...ergens gek toch of ben ik gek :D

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 20:08

dierenfan schreef:
Maar Cydectin durven veel mensen niet te geven omdat het voor runderen is en nu blijkt het in ontworming voor paarden te zitten en kun je het op laten eten...ergens gek toch of ben ik gek :D

Cydectin is geregistreerd voor runderen. Dat wil niet zeggen dat het ongeschikt is voor paarden ;)

Een diergeneesmiddel laten testen en registreren voor een bepaalde diersoort kost veel tijd en een farmaceut bakken met geld. Dat doe je dus alleen als daar voldoende potentiële gebruikers tegenover staan.

Cydectin of noromectin pour-on zullen dus nooit geregistreerd gaan worden voor gebruik bij paarden. En als wel gebeurd dan mogen wij voor exact hetzelfde middel met een paard op het doosje flink gaan betalen -O-

Als je je zorgen maakt over natte sokken en de effectiviteit dan kan je er ook voor kiezen het alleen boven de knie/sprong aan de binnenkant van het been aan te brengen. Opzuigen met een spuitje en dan tussen de haren zo dicht mogelijk op de huid aanbrengen

Ondanks hetzelfde werkzame bestanddeel orale toepassing aub niet gaan vergelijken met cutane toepassing ;) . Hulpstoffen in medicatie hebben namelijk ook invloed op de werking, opname en effectiviteit.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 20:25

Floortje_NL schreef:
dierenfan schreef:

Cydectin is geregistreerd voor runderen. Dat wil niet zeggen dat het ongeschikt is voor paarden ;)

Een diergeneesmiddel laten testen en registreren voor een bepaalde diersoort kost veel tijd en een farmaceut bakken met geld. Dat doe je dus alleen als daar voldoende potentiële gebruikers tegenover staan.

Cydectin of noromectin pour-on zullen dus nooit geregistreerd gaan worden voor gebruik bij paarden. En als wel gebeurd dan mogen wij voor exact hetzelfde middel met een paard op het doosje flink gaan betalen -O-

Als je je zorgen maakt over natte sokken en de effectiviteit dan kan je er ook voor kiezen het alleen boven de knie/sprong aan de binnenkant van het been aan te brengen. Opzuigen met een spuitje en dan tussen de haren zo dicht mogelijk op de huid aanbrengen

Ondanks hetzelfde werkzame bestanddeel orale toepassing aub niet gaan vergelijken met cutane toepassing ;) . Hulpstoffen in medicatie hebben namelijk ook invloed op de werking, opname en effectiviteit.

Bedankt dat laatste stukje wat jij schrijft had ik dus niet helder vandaar de error. Wij trekken altijd een band rondom de benen boven de sokken en daarnaast nog wat in de sokken zo dicht mogelijk op de huid. Heb daar 60 ml spuiten voor.
Ik bel maandag de dierenarts even voor overleg hoe of wat.

Voor mij hoeft het niet geregistreerd te worden voor paarden idd maar dit viel gewoon even op hier.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 20:39

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 21:02

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 11:33

Ik verplaats dit topic naar Paardenwelzijn, door het verloop van het topic past het beter daar.

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 20:15

Afbeelding

CPL lezing

vrijdag 7 februari 2025 organiseert de activiteitencommissie KVTH afdeling West een lezing over CPL, gegeven door dierenarts Marieke Brys van Universiteit Gent.

Aanvang lezing: 19u30

Vooraf inschrijven verplicht; uiterste inschrijfdatum: 31/01/2025

Inschrijven doe je hier

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... A/viewform

Kosten:
- Leden €10-,
- Niet leden €15-,

De kosten dienen voor af overgemaakt te worden op deze betaal link.
https://betaalverzoek.rabobank.nl/betaa ... 7V3Jq269xA

De CPL-infoavond gaat alleen door bij voldoende aanmeldingen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 20:29

Zou heel erg graag gaan maar alleen heen en weer rijden is mogelijk teveel dus wacht nog even met beslissen. Helaas niemand gevonden die mee kan en wil..heb het boekwerk al wel

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 20:31

dierenfan schreef:
Zou heel erg graag gaan maar alleen heen en weer rijden is mogelijk teveel dus wacht nog even met beslissen. Helaas niemand gevonden die mee kan en wil..heb het boekwerk al wel

Vanaf waar moet je komen?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 21:02

Cindyrella schreef:
dierenfan schreef:

Vanaf waar moet je komen?

Sint-Maartensdijk eiland Tholen. De afstand is het niet (30 minuten) maar door (chronisch) ziek zijn zit ik gewoon met energie probleem en vind ik zeker terugrijden in mijn eentje een uitdaging

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 19:05

Cindyrella schreef:
[ Afbeelding ]

CPL lezing

vrijdag 7 februari 2025 organiseert de activiteitencommissie KVTH afdeling West een lezing over CPL, gegeven door dierenarts Marieke Brys van Universiteit Gent.

Aanvang lezing: 19u30

Vooraf inschrijven verplicht; uiterste inschrijfdatum: 31/01/2025

Inschrijven doe je hier

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... A/viewform

Kosten:
- Leden €10-,
- Niet leden €15-,

De kosten dienen voor af overgemaakt te worden op deze betaal link.
https://betaalverzoek.rabobank.nl/betaa ... 7V3Jq269xA

De CPL-infoavond gaat alleen door bij voldoende aanmeldingen.

Mezelf aangemeld. Het bleken hier inderdaad mijten te zijn die de huidige problemen veroorzaakten. Inmiddels alle wondjes dicht en rustig gelukkig. Uiteindelijk heel relaxt zijn achterbenen kunnen scheren dat werkt natuurlijk enorm mee in het herstel. Extra tips qua CPL en verzorging altijd welkom dus besloten dat het echt noodzakelijk is te gaan.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 13:50

Ik kom mij hier melden als nieuwe CPL eigenaar. Gelukkig in een mild stadium, maar dat hopen we ook zo te houden. We hebben ons al aangemeld voor de lezing, alle info is welkom.

Daarnaast heb ik nog een vraag, heeft iemand van jullie wel eens Icevibes gebruikt bij jullie paarden, en had dat effect? Ik zou ze niet met de koel elementen gebruiken, maar eerder met warme elementen of alleen de trillingen. Dit om de lymfe afvoer te stimuleren. Ze zijn nogal duur om zo even aan te schaffen dus ik ben benieuwd of het uberhaupt wat doet voor CPL.

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 18:34

Grappig Dioni, daar zat ik vd week ook aan te denken! Er zijn natuurlijk ook vitafloors.