Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Splinterz

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 21:17

Darabariton, hoe doe je dat opnemen? Vind het nl wel een strak plan. Als iemand proef 5 en 6 heeft hou ik me aanbevolen haha

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 22:59

Ik leer ze altijd uit mijn hoofd, zodat ik thuis kan oefenen. Maar ik oefen eigenlijk nooit de hele proef, alleen onderdelen.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 23:10

Ik denk dat het voor mij al zal helpen om gewoon elke keer iig twee onderdelen achter elkaar te rijden, zodat het normaler wordt voor ons beide :)
ik ben alijd veel meer aan t trainen op tempo en los en recht maken van het lijf, dan proefgericht. En denk dat ik daar nu een beetje tegenaan loop :) heb dan ook een wedstrijdpauze gehad van 4 jaar en daarvoor alleen op de manege fnrs wedstrijdjes gereden. Had daar toen totaal geen moeite mee :P

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 23:38

Twee onderdelen achter elkaar kan prima of gewoon niet dat halve rondje rijden als ze niet lekker loopt, maar ik denk dat het juist goed is dat je geen hele proeven oefent...! Want o o o.. ZE weten veeeeeeel te snel die proeven uit hun hoofd!! En in de proef wil je alles behalve een paard die het volgende onderdeel al weet haha daarom oefen ik bijna nooit hele proeven.

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 00:16

Dat ga ik ook eens doen! Nooit aan gedacht eigenlijk

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 07:10

Gefeliciteerd met de proeven dames!

Pfff... als mijn peerdie zo goed blijft lopen..... (bijt nagels)
Er werd al gezegd door een stalgenoot: Je kan ook wel oefen wedstrijden doen jah?
Kost je niet veel, heb je geen wedstrijdkleren voor nodig! En kan je toch aan je faalangst werken.

Ze loopt nu wel erg goed, nu ik stevig consequent blijf.
Vrijdag waren ze de dumper aan het afspuiten met de hoge druk. En in plaats van hard weg rennen, sprong ze enkel opzei.
Gewoon genegeerd en een volte gemaakt, paar drafpassen terug en weer naar voren rijden.
Met de 2e keer, was ze hardstikke braaf.
Ook met een slangevolte met 3 bogen, en elke boog een andere gang of oefening, er stonden achter de bak, wegens een feestje, kruiwagens met bloemen! Ik vond ze schitterend. Myke wat eng.
Maar het ging eigenlijk nog niet eens zo gek!!

Ik gebruikte mijn stem, als longeren ook met terughalen, en warempel...!! Dat werkt als een tierelier!!
Mevrouw deed een paar drafpassen vooruit. Ik "teruug... teeeruuug" en ze was weer terug.
Dus ging ik dat ook oefenen met lichte drafpassen veruimen. En dat ging eigenlijk zo gek nog niet!

Zelfs het terugkomen van draf in stap? Ging eigenlijk wel heeeeel erg goed!
Ze kwam zelfs te goed terug, waardoor ik haar weer naar voren moest zetten.
En daar reageerde ze zo goed op, dat ze eigenlijk wel wilde aandraven.

Ze wordt ook steeds fijner in de hand. Sturen komt ook eindelijk. En ik vraag nu veel stelling, zodat ze al het enge maar niet kan zien.

Ik blijf jullie maar bedanken!!

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 07:57

Splinterz schreef:
Darabariton, hoe doe je dat opnemen? Vind het nl wel een strak plan. Als iemand proef 5 en 6 heeft hou ik me aanbevolen haha

Je gaat naar youtube en tikt in bijvoorbeeld B proef 5. Je krijgt dan allemaal proeven van mede wedstrijdruiters die hun proefjes delen op YouTube. Wel moet je er een zoeken waarbij je de voorlezer goed hoort dus aan eentje waar iemand een leuk muziekje in heeft verwerkt heb je niks haha. :) Kijk wel of het geen proefje is van voor april 2011 want dan kan het voorkomen dat er het 1 en ander nog ander is aan de proef (hoeft niet zo te zijn) ik leg mijn mobiel naast mijn tablet bij de speakers en neem het dan op. Super handig als er eens niemand op stal is die kan helpen.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 08:12

Wat fijn dat het zo goed gaat maralyn!!

hele proeven is indd een risicootje haha. Verna weet al dondersgoed dat na een halve volte doorzitten de galop er aan komt. Dus dat neem ik al een tijdje niet meer mee :+

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 08:20

Haha ja dat is hetzelfde als in het M1, dan kan ik beter na de links/rechts omkeert doorrijden als ik die thuis rij, en niet voorbij b/e al in draf. Dan weet ze straks dat ze elke keer terug naar draf moet.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 08:21

Splinterz schreef:

Heb ik wel voor je! :')

De rit was inderdaad nogal lang :+ Maar wel leuk!
Volgende keer met de knooppunten MOET het toch wel goedkomen!
Laatst bijgewerkt door berdien85 op 22-09-14 08:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 08:21

Je kan de proeven ook van youtube af downloaden met zo een converter. Dan kan je ze gewoon op je telefoon of ipod zetten.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 08:22

Mijne had dat in het begin ook een beetje.... op de a-c lijn :oo die slimme friezen ook allemaal hahaha

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 08:24

lrtj_ schreef:
Je kan de proeven ook van youtube af downloaden met zo een converter. Dan kan je ze gewoon op je telefoon of ipod zetten.

Dat is nog handiger ja! Maar ik dacht dat dat een heel gedoe zou zijn daarom deed ik ze opnemen op mn voicerecorder

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 08:25

DaraBariton schreef:
lrtj_ schreef:

Dat is nog handiger ja! Maar ik dacht dat dat een heel gedoe zou zijn daarom deed ik ze opnemen op mn voicerecorder

Dat vind ik ook makkelijker.. Afgezien van m'n kat die meemoest roepen :') Is leuk als je dat met rijden terug luistert hihi!

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 08:25

Ik heb het aangalopperen op de volte e b e teveel geoefend die slimmerd weet het nu gewooon.

Nee joh dat is 2 minuten werk nog niet eens.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 08:27

Doe jij dat op je telefoon dan? Want ik doe converteren op de laptop en dan moet ik het dus weer overzetten naar de telefoon..

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 08:30

Hahaha berdien zo had ik dus van de week mijn parkiet die meeschreeuwde :))
Ja neem ze heel ouderwets op met de voice/geluidsrecorder van mn telefoon

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 08:33

Haha! Ach wel leuk, zit je te gniffelen op je paard :P

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 08:33

berdien85 schreef:
Doe jij dat op je telefoon dan? Want ik doe converteren op de laptop en dan moet ik het dus weer overzetten naar de telefoon..

Ik ook op de laptop en zet het dan op mijn ipod.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 08:34

Dan heeft toch de voicerecorder mijn voorkeur. Lezen en klaar :)

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 08:37

Je kan ook kijken of het vanaf je telefoon kan. Nooit geprobeerd eigenlijk.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 08:50

Super debuut dus DaraBariton! Gefeliciteerd!!!

Mooie foto's Lauka!! Die wp's komen vanzelf. Het ziet er goed uit op de foto's :D !

Heerlijk dat jullie zo'n lekkere rit hebben gehad Caro_Marjo en Berdien!! Leuk om nieuwe paden te ontdekken.. ondanks dat het niet de bedoeling was :P ..

Maralyn wat goed dat jullie nu een goede flow te pakken hebben!! En dat je zelfs al kan denken aan oefenwedstrijdjes. Top!!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 08:55

Super Maralyn.

Hier juist wel voordeel van het regelmatig oefenen van de proeven.

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 09:24

DaraBariton schreef:
Mijne had dat in het begin ook een beetje.... op de a-c lijn :oo die slimme friezen ook allemaal hahaha

Haha, die van mij ook. Als we de AClijn op gingen begon ze richting X al langzamer te lopen, daar moest ze toch iedere keer stoppen? En in de M1 proeven moet je 1x na de galop de a-clijn op en voltes 10 meter links en rechts draaien en dan remde ze dus ook al af, dan dacht ze dat we al gingen groeten. Nou niet dus. Ik heb het aangepakt door de a-clijn op te rijden en elke keer middendraf te vragen. Nu is ze gewoon verbaasd als ze ineens moet remmen en halthouden ;-) Maar wel veel prettiger als ze gewoon doorloopt.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 09:30

Hahaha prachtig die slimme friezels! Ik ga binnenkort wel even de hele proef oefenen, voor 't eerst... maar ik ben wel benieuwd hoe hij reageert op de stem, aangezien ik een jaar alleen maar gelongeerd heb (op stem) en tijdens het rijden soms ook stemhulpen gebruik. Niet dat meneer doet wat m'n moeder zegt... Dat had ik met de pony op het einde wel in de Z1! ipv galop zei m'n moeder toen altijd '3e versnelling' want anders kon je je stap onderdelen echt niet fatsoenlijk afmaken als daarna galop kwam.... :')

Ik kan er trouwens maar niet aan wennen dat je niet meer de proef begint met binnenkomen en halthouden/groeten. Blijft toch wel een beetje een gek idee...