Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 15:27

Laatste keer in de bak aan het werk was hier ergens in juni. Dit was ook de eerste keer op deze stal, heb echt wel wat kleine sprongetjes en gespannen pasjes gezien, maar hij gaf niks om de bak die ernaast gesleept werd of de mesthoop die ze leeg aan het halen waren.
Nou kan ik een schijterd zijn met nieuwe situaties maar voelde me comfortabel.

Ben bezig met afvallen (wegens medicatie is er in hele korte tijd +- 20 bij gekomen), inmiddels 6 kg kwijt weer maar voor een iets mooiere combinatie is er nog wel een hoop wat eraf moet.

Juniores

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 22:36

Gaaf Snoraly!

@ Elisa; dat is ook een trieste reden, maar hij gaat alleen weg als hij het beter krijgt anders blijft hij lekker staan en blijf ik net als nu 2x per dag naar stal gaan zodat hij er buitenom de paddock nog 2x uit komt.

Ik ga toch proberen meer mee te praten dames!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 22:48

Dais_ schreef:
Ik heb ook op een locatie gestaan met een dergelijk systeem. Paar uur per dag op een paddock van 10x10 en langs een smal pad er langs moeten lopen. Ze was toen ook echt niet fijn in de omgang. Ze was gewoon een bommetje. Zij uit dat door steeds op haar achterbenen te gaan staan of te slaan met haar voorbenen. Echt geen pretje.

We hebben ze nu aan huis staan en speciaal voor haar hebben we, zoals de buren het mooi noemen, 'de landingsbaan' aangelegd. Dit is een pad van 100 meter wat aansluit op de paddock zodat ze van tijd tot tijd haar benen kan strekken. Als ze dat elke dag kan doen dan blijft ze gezellig :').

Het is niet het gedrag wat ze zo maakt, maar de energie waar ze geen raad mee weten.

Heb je een foto van 'de landingsbaan' , wij hebben die ruimte aan huis ook en zijn nog bezig met inrichting van het perceel.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 23:52

Afbeelding

De landingsbaan met aansluitend een rotonde zodat ze daar nog wat rondjes door kan rennen :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 10:04

Juniores schreef:
Gaaf Snoraly!

@ Elisa; dat is ook een trieste reden, maar hij gaat alleen weg als hij het beter krijgt anders blijft hij lekker staan en blijf ik net als nu 2x per dag naar stal gaan zodat hij er buitenom de paddock nog 2x uit komt.

Ik ga toch proberen meer mee te praten dames!

Dat is een mooie gedachte in het belang van het paard. :)
En gezellig!

Century, misschien anders je instructeur eerst laten rijden?

Snoraly, klinkt als een typisch Iberisch paard..daar voel je je niet snel onveilig op. Vervelende bijwerking van die medicatie. :(

Dais, mooi recht stuk om hard te galloperen zie ik!

Hier mevrouw in uitleef modus in de bak.
Afbeelding

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 10:32

Mooie foto Century en knap hoor zonder ander paard!
Knapperd is het toch Elisa, heerlijk dat ze zo relax is <3
Ze ziet er goed uit Zinzi!
Wat fijn dat jullie er toch uit zijn gekomen Snoraly! En wat gaaf dat je gereden hebt met hem!
Wat goed Maartje, ziet er relax uit :D
Wat super om te lezen dat Jenara en jij het weer zo goed doen en het plezier terug is <3
Leuke foto Elisa :D en helemaal eens met deze zin: klinkt als een typisch Iberisch paard..daar voel je je niet snel onveilig op.

Hier gaat Rambo heel goed, hij is zo veranderd, rustiger geworden, minder loperig en we zijn de nodige rondjes naar buiten geweest <3
Afbeelding

Met z'n vriendje na het rijden even in de paddock, ik vind hem er echt goed uitzien <3
Afbeelding

Nadir

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 10:41

Geweldig Dais!

Haha, kijk dr gaan Elisa. Zoeffff :D

Heerlijk Tarzan, fijn dat jullie lekker aan het rijden zijn.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 10:53

Zo'n recht stuk is misschien wat inspiratieloos, maar zo kan ze tenminste even goed gas geven om haar benen te strekken.

Ik heb ooit op een pensionstal gestaan waar een soort pad was van een paar honderd meter en de weide zelf was een kilometer lang. Ik had graag eens een snelheidsmeter aan had gehangen als ze daar een sprintje trok :D

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 12:08

Hahaha sommigen vinden dat zo fijn he.
Toen ik hier nog hele speelse paarden had was dat hier ook prachtig. Deze dames zijn allemaal wat gematigder :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 14:30

Ja sommigen hebben het echt nodig!

Af en toe is het net een teckel hoe ze gaat haha..benen verdwijnen er helemaal onder. :D

Dankjewel Tarzan, ze soms iets te relaxt..maar dat is een luxe probleem he. :+

Ja Iberische paarden zijn geen gekkenhuizen he, zulke fijne en coole dieren over het algemeen.

Rambo ziet er echt super uit! Hij glanst je tegemoet! Wat fijn dat hij zo veranderd is en je ook eindelijk kunt doen met hem wat je het liefste doet.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 15:35

Wat je zegt ja, ze lijken naar de buitenwereld misschien gek maar ook ik vind ze je juist veel vertrouwen geven! Ik blijf erbij dat ik m'n trouwe Fuego nog enorm mis, zo'n paard die mij zoveel geeft ga ik niet meer vinden.

Dankjewel, hij doet het echt goed ja en lekker naar buiten, hij vindt alles wel spannend maar zolang er een ander paard mee is duwt hij zich daar helemaal in en dan is het goed :+

Ondanks Rambo super gaat nu, mis ik dit toch nog verschrikkelijk.
Voor altijd het beste paard wat ik ooit zal vinden <3
Afbeelding

En ondanks het frisse toch bij je blijven, ik kon er wel om lachen :')
Afbeelding

Afbeelding

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 17:17

@Elisa2: ga ik waarschijnlijk doen inderdaad, eerst iemand erop laten zodat ik kan zien hoe het gaat (en dan gelijk er zelf op? moet ik nog uitzoeken).
Leuk die foto! Dat 'benen onder het lijf verdwijnen' herken ik heel goed :+ Helaas gebeurt dat hier ook nog aan de longe.

@Dais, mooi stuk! Even benen strekken is toch heel belangrijk.

@Tarzan, Rambo ziet er goed uit! Mooie foto's ook van Fuego.

Ik had gisteren een longeerles, en meneer misdroeg zich nog al, dus de les was erg gewenst :+ Het was wel de eerste keer in het donker (natuurlijk wel lichten aan, maar toch), en hij was eeeerg afgeleid.
Ik vond de les met name confronterend, want er werd erg goed duidelijk dat ik niet de leider ben die ik moet zijn, en dat we daar echt nog wat afspraken over moeten maken. Navaro begint echt wat meer praatjes te hebben en tegen te sputteren als ik echt wat meer van hem begin te vragen wat hij moeilijk vindt.
Hier moeten we even doorheen denk ik, maar ik vind het erg lastig. Ik ben niet zo doortastend.
Ik heb het mezelf niet makkelijk gemaakt door een zesjarige Spaanse te kopen ipv een twintigjarige haflinger ofzo. Ik ga hier heel veel van leren denk ik. Maar als je zo midden in het proces zit is het af en toe even erg veel en lastig.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 18:14

Century schreef:
Ik heb het mezelf niet makkelijk gemaakt door een zesjarige Spaanse te kopen ipv een twintigjarige haflinger ofzo. Ik ga hier heel veel van leren denk ik. Maar als je zo midden in het proces zit is het af en toe even erg veel en lastig.

Vergis je niet in Haflingers }>
Ik ken er een paar, nou uh…

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 19:15

Hahahah is denk ik ook net wat je ligt. Ik vind dat hele lichte, gevoelige zo fijn. Ik zou nooit voor een lomperik vallen.

Maar goed het is idd wel een stevig leerproces ja. Hier ook geweest.

Heb vandaag de Connemara van vriendinnen gereden. En mijn eigen zwarte mevrouw. Wat een verschil hahaha.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 19:18

Ik vind het stoïcijnse van koudbloeden fijn omdat ze niet zo snel onder de indruk zijn, dus dat voelt veilig.
Maar Iberische paarden hebben gewoon iets. Ik moet alleen echt leren omgaan met het gevoelige. Ik ben zelf geen druk persoon dus het zou wel moeten passen, maar het leiding nemen en duidelijk zijn is voor mij een struikelpunt.
En dan heb ik zo'n jonge flapdrol die het anders zelf wel uitzoekt, dus het is geen makkelijk leerproces. Maar het gaat zeker de moeite waard zijn, daar ben ik zeker van. Een heel bijzonder avontuur.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 19:19

Ja en vaak zit het ook nog in een stuk lichaamsbewustzijn van jezelf. Spanjaarden, of de mijne dan toch iig, zijn daar echt heel gevoelig op. Dan kun je vaak echt heel klein in alle hulpen zijn. Ik hou ervan.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 19:21

Zodra we onze communicatie op orde hebben ga ik dat zeker ook heel fijn vinden :j
Als ik aan de longe te grote hulp geef, gaat ie ook gelijk in de overdrive. Aan de andere kant kan ie ook heel sloom zijn als ie ontspannen is. Zoektocht dus.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 23:09

Hehe, ja die zoektocht er je van jezelf bewust worden, ik herinner me het nog goed :p Ik heb ook zo bizar veel geleerd van mijn spaanse dame en ik vind het echt heerlijk dat we nu op een punt zijn dat ik echt kan zeggen dat we kunnen lezen en schrijven samen, ik kan echt gewoon alles met haar doen :D

Afgelopen week ook voor het eerst een lesje gehad op de nieuwe stal, zijn we even wat in gepusht geweest, maar was wel goed! Wat ging ze goed zeg!! Echt heerlijke stukken gegaloppeerd <3 en zoooo fijn te rijden!
Ze heeft de dag nadien wel een dagje vrijaf op de weide gekregen, want het was flink werken!

Morgen gaan we voor het eerst een wandeling maken met de stalgenootjes van onze nieuwe plek :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 00:07

Dat klinkt goed Jenara! Ik hoop ook dat lezen en schrijven te bereiken, maar ik begrijp ook dat het hard werken is en tijd gaat kosten.
Fijn dat je zo fijn hebt gereden! Veel plezier morgen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 09:10

Zo fijn dat jullie nu goed geland zijn op de nieuwe stal Julie!

Century ik denk dat een goede band opbouwen met elk paard wel tijd kost hoor. En zeker als je een wat jonger paard hebt, dan is die basis misschien net wat lastiger te leggen zeg maar, omdat ze ook gewoon nog veel moeten leren.
Ik heb hier overigens die (bijna) 20 jarige haflinger staan, maar ik heb daar dus echt geen klik mee :+ prima pony voor mijn zoon, dood braaf. Maar ik vind haar saai haha
Overigens vond ik mijn eerste longeerles van die juf (neem ik aan?) ook enorm confronterend hoor. Ik dacht dat ik best kon longeren zeg maar, maar dat viel wat tegen :')

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 09:27

Ik heb zo mega veel geleerd op alle vlakken van mijn longeerlessen. :7 Neva is echt een prachtige spiegel wat dat betreft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 10:36

Fuego was ook zo knap Tarzan! Snap heel goed dat je hem mist.

Century, alleen maar goed dat het confronterend was denk ik. Dan heb je echt duidelijke punten om aan te werken. Het doortastende is dan iets wat je mag gaan leren. Komt vast wel goed, ieder paard heeft zo'n gebruiksaanwijzing die je even door moet krijgen. Bij niemand gaat het ooit vlekkeloos van een lijen dakje. En dankjewel! Je kan altijd besluiten samen met de andere persoon die er op gaat en hoe hij het doet of je er gelijk op gaat of niet. Voordeel is als ze zich lekker uitleven aan de longe dat ze dat dan niet meer ohz hoeven te doen. :D

Jenara, die les klinkt heel fijn! Wandeling is een buitenrit toch?

Onze Tinker is sensibeler dan Havanna :+
Zij heeft ook echt heel erg veel duidelijkheid nodig, eigenlijk is het een beetje een mannenpaard.

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 12:19

Century schreef:
@Elisa2: ga ik waarschijnlijk doen inderdaad, eerst iemand erop laten zodat ik kan zien hoe het gaat (en dan gelijk er zelf op? moet ik nog uitzoeken).
Leuk die foto! Dat 'benen onder het lijf verdwijnen' herken ik heel goed :+ Helaas gebeurt dat hier ook nog aan de longe.

@Dais, mooi stuk! Even benen strekken is toch heel belangrijk.

@Tarzan, Rambo ziet er goed uit! Mooie foto's ook van Fuego.

Ik had gisteren een longeerles, en meneer misdroeg zich nog al, dus de les was erg gewenst :+ Het was wel de eerste keer in het donker (natuurlijk wel lichten aan, maar toch), en hij was eeeerg afgeleid.
Ik vond de les met name confronterend, want er werd erg goed duidelijk dat ik niet de leider ben die ik moet zijn, en dat we daar echt nog wat afspraken over moeten maken. Navaro begint echt wat meer praatjes te hebben en tegen te sputteren als ik echt wat meer van hem begin te vragen wat hij moeilijk vindt.
Hier moeten we even doorheen denk ik, maar ik vind het erg lastig. Ik ben niet zo doortastend.

Ik heb zelf een redelijk "trauma" voor wat betreft de eerste keer opstappen. Mijn vorige merrie was licht ingereden, ik heb ook zelf proefgereden. Maar toen ik er de eerste keer opstapte op mijn nieuwe stal ging het fout. Ze draaide en raakte het opstapkrukje. En toen explodeerde ze. Ze was aan de longe dus kon niet gaan rennen, ze ging dus maar de lucht in. Na drie hoge bokken ben ik gelanceerd. Daarna heb ik het dus helemaal overnieuw gedaan. Eerst weer helemaal opnieuw zadelmak gemaakt, want zij had daar ook angst voor gekregen. En de eerste keer heb ik aan een paar ervaren stalgenoten overgelaten. Daar heeft ze toen geen stap verkeerd meer gedaan. Hierna heb ik een bijrijdster gezocht die haar wat
verder doorgereden heeft. Toen dat goed ging ben ik er een keer opgegaan en uitgestapt. En zo langzaam opgebouwd tot ik haar zelf over kon nemen.

Zo ga ik het nu ook doen. Jarana is zadelmak, ik heb met proefrijden ook zelf gereden. Echt superbraaf. Maar ik ben nu weer helemaal opnieuw alles aan het doorlopen. Zadel, longeren met zadel en losse beugels etc. Krukje is geen probleem, hangen en springen boeit haar ook niet. De planning nu is dat er binnenkort iemand anders opgaat. Die is nu ook al met haar bezig. En dan stapje voor stapje zelf erop.

Het bit is wel een dingetje, daar wordt ze boos van. Voor nu heb ik dus een bitloos hoofdstel gekocht en ga haar eerst op de grond wennen aan bitloos sturen. Ik heb gelukkig wel de mogelijkheid om in een goede binnenbak te werken.

Ik heb geen haast, ik vind het voorwerk al ontzettend leuk om te doen. En allerlei andere dingen samen te ontdekken.

_Bootsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 13:15

Wat een leuk topic! Ik kom graag meekletsen met mijn knappe 15 jarige PRE x Lusitano ruin Cupido.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb hem in maart 2022, als net 1 maand geleden geïmporteerde ruin, gekocht. Het was zeker geen liefde op het eerste gezicht want bij de advertentie twijfelde ik nog of het geen kaalgeschoren Tinker was :')

Afbeelding

Toch voelde het meteen goed en kwam hij een week later mee naar huis. Nu zijn we 2,5 jaar verder en ben ik alleen maar verliefder geworden op hem.

Hij is zeker niet de makkelijkste. Alleen het opstappen is al een heel ding met hem en nog wilt hij wel eens wegrennen zodra ik zit. Heb 2 flinke klappen gemaakt en het huilen staat me soms nader dan het lachen maar toch kan ik niet zonder hem. Aan de hand is het echt een schatje (al is hij op stal naar vreemden niet vriendelijk en durft echt wel te bijten naar ze. Bij sommigen heeft hij ook de bijnaam Dracula }:) ) maar onder het zadel is hij vrij pittig (schrikkerig en staat meteen aan zodra je opstapt).

Na 2 maanden alleen stappen aan de hand nadat hij zijn hoef tot aan de kroonrand gescheurd had mogen we sinds 1,5 week weer opbouwen. Flinke uitdaging want hij wilt alleen maar rennen onder het zadel nu :n

Ik ben wel benieuwd naar wat jullie voeren. Na 2,5 jaar is het nog steeds een zoektocht. Brok raakt hij opgeblazen van, luzerne maakt hem heel schrikkerig en geeft jeuk. Veel grasmixen vind hij niet lekker :')

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 14:24

Welkom Bootsie en knappe Cupido!
Mijn bijna 4-jarige PRE-merrie, ook valk en enorm groot, krijgt nu dagelijks 550/600 gram Vitalbix Balance+, 500 gram Subli granenmix verdeeld over twee voerbeurten, en ‘s nachts op stal onbeperkt hooi van eigen land (helaas wat te laag in eiwitten, en wat te hoog in suikers).
Ze krijgt absoluut niets met luzerne na vorig jaar een gruwelijke vasculitis-aanval.
Ze werkt 2x per week licht, we zijn bezig met het beleerproces.

Zie ook mijn insta voor meer foto’s en filmpjes.
Afbeelding