CPL topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 10:54

Waarom zou het kansloos zijn?

Mijn paard kregen ze bij een kreupelheidstest wel moeilijker verdoofd, maar inspuitingen in het gewricht gaan dieper, dus ik zie niet echt in waarom dat niet zou kunnen?

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 11:18

Omdat uitverdoven al moeilijk kan zijn, dacht ik even dat andere behandelingen misschien ook bijna niet te doen zijn. Ik wacht nog op het uitgeschreven verslag van de DA want ik heb echt het idee dat ik een klap in m'n bek heb gekregen en een schop onder m'n hol toen hij vertelde hoe het ervoor stond..
Ik hou jullie op de hoogte..

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 13:23

UniFlap schreef:
Omdat uitverdoven al moeilijk kan zijn, dacht ik even dat andere behandelingen misschien ook bijna niet te doen zijn. Ik wacht nog op het uitgeschreven verslag van de DA want ik heb echt het idee dat ik een klap in m'n bek heb gekregen en een schop onder m'n hol toen hij vertelde hoe het ervoor stond..
Ik hou jullie op de hoogte..

Is hij ook kreupel? Op zich is artrose niet heel erg vreemd bij de zwaardere types. De mijne heeft artrose op meerdere plaatsen van voorbenen tot lumbaal. De arts gaf aan dat het ene paard er prima mee kan functioneren en de ander niet. Hij kon ook geen advies geven mbt behandelen of reden tot euthenasie.

Ik heb haar een tijd op de bute gehad en daar deed ze het beter op dan zonder. Ze had dus wel pijn. Maar ik vind structureel bute geven geen optie. Nu staat ze op cbd olie en gaat als een trein, nog beter zelfs dan op de bute :') . Ik rij er overigens niet meer mee. In combi met aantasting van de ademhalingsspier als gevolg van pssm1 heb ik haar met pensioen gezet.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 20:55

8nnemiek schreef:
Maak je niet direct te veel zorgen. Mijn tinker kreeg in zijn jonge jaren ook zo’n eerste rimpeltje in de kootholte. Ik heb nooit geschoren. Wel goed op de voeding en beweging gelet, en wanneer nodig op tijd behandeld tegen mijt, en inmiddels is hij 24 en heeft hij nog steeds alleen die ene rimpel in de kootholte.
Scheren doe ik persoonlijk pas als er echt open wonden zijn, als je kans krijgt op maden, of als er grote, diepe rimpels zijn waar je eens goed diep wil kunnen behandelen. Anders heeft het geen voordelen.

Ok dat zijn weer betere berichten, ik hoop dat het zo blijft. In principe krijgt hij alleen hooi en hartog comfort, maar misschien moet ik toch weer naar een simpele balancer over gaan ipv de de comfort.
Ik spray nu altijd zn sokken in met Frontline, hij lijkt nooit echt veel last van mijten gehad te hebben tot nu toe, maar misschien toch met cydectin behandelen. Is er info te vinden over de dosering etc? Ik overleg ook nog wel even met de dierenarts. Wat betreft beweging kan hij 's zomers 24/7 buiten lopen, s winters staat hij wel op stal, op kleigrond kan ik hem niet buiten hebben, 2 jaar geleden wel een paddock aangelegd met paddockplaten dus daar staat hij wel grotendeels droog op, maar goed het is nog steeds geen weidegang.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 21:30

De normale dosering van Cydectin is 10ml per 100kg. Dat verdeel je over 4 benen. Ik doe meestal 12 of 15 ml per been.
Bij paarden met zwaardere Cpl (waarbij de huid al ver aangetast is en de bloedvaten het middel niet makkelijk overal kunnen opnemen en verdelen) krijgen ook wel een hogere dosering. Er zijn mensen die verdubbelen of zelfs verdriedubbelen. Maar bij weinig last zou ik eerst de lage dosering proberen of hooguit wat naar boven afronden.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 07:00

Top bedankt. Breng je dit verdeeld over de sok aan, ook bij manen of staart en hoe vaak?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 07:06

Ik doe het alleen tussen de sokken, en iets hoger op het been. Ik probeer het zo goed mogelijk te verdelen, en dan elke druppel even inmasseren op de huid.
Ik behandel pas als ik zie dat hij jeuk heeft.
Bij een flinke besmetting kun je exact 10 dagen na de eerste behandeling nog eens herhalen, maar meestal is een enkele behandeling voldoende om er minimaal een half jaar vanaf te zijn.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 10:09

wat 8nnemiek zegt klopt volledig.

Let wel op, altijd in de avond aanbrengen, niet in de volle zon, om verbranding van de huid te voorkomen! Ik doe nooit in de manen, soms wel wat op de staartaanzet, maar vaak ook niet. Maakt an sich niet uit, in principe kan je het over de ruggegraat gieten en zou het overal moeten werken, maar gezien paarden gevoeligere huid dan koeien hebben doe ik dat nooit (en ook niet handig met zadels etc)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 20:40

Ik doe wel de manen en staart mee. Afgelopen najaar gedaan en was absurd hoeveel wormen er toen af kwamen! Dit was ruime maand nadat ze de echte ontworming spuit gehad hadden. We stonden echt versteld. Daardoor in voorjaar manen en staart weer mee genomen. Toen geen wormen meer gevonden. Heb toen iets lager gedoseerd per been.

xsiroccox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 13:28

Ik ben nieuw hier. Heb in augustus een 13 jarige tinker gekocht met flinke dikke sokken. Toen hij wat begon te stampen mijn da erbij gehad, die constateerde CPL (maar alleen op tast, de sokken zaten er nog aan) en een mijtinfectie. Behandeld met Sebacil, nu lijkt mijn shet het ook te hebben en heb ik de da gevraagd naar Cydectin, maar zij zegt dat Cydectin niet veel doet en flinke huidirritatie geeft op de gietplek... en ook over Dectomax is ze niet positief...
Lastig als je van anderen wel positieve berichten hoort/leest.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 13:52

Ik heb nu weer mitey feathers besteld van old horse remedies, vond dat toch fijn spul, ik spuit een paar keer per jaar de sokken in met frontline en tot nu toe eigenlijk nog nooit echt problemen gehad

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 14:18

xsiroccox schreef:
Ik ben nieuw hier. Heb in augustus een 13 jarige tinker gekocht met flinke dikke sokken. Toen hij wat begon te stampen mijn da erbij gehad, die constateerde CPL (maar alleen op tast, de sokken zaten er nog aan) en een mijtinfectie. Behandeld met Sebacil, nu lijkt mijn shet het ook te hebben en heb ik de da gevraagd naar Cydectin, maar zij zegt dat Cydectin niet veel doet en flinke huidirritatie geeft op de gietplek... en ook over Dectomax is ze niet positief...

Ik heb nog nooit problemen gehad met cydectin.

Ik doe het alleen niet zo over de rug gieten. Zuig alles op in een hele grote spuit en doe het dan spots gewijs over de benen, manen en staartaanzet verdelen. Goed tussen de haren en zo dicht mogelijk op de huid.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 14:59

Cydectin moet je inderdaad gewoon over de benen verdelen, tussen de sokken druppelen, dan gaat het goed en werkt ook nog veel effectiever dan op de rug.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 15:06

xsiroccox schreef:

Cydectin doen ze bij koeien op de ruggegraat, dat is inderdaad bij paarden niet aan te raden ivm gevoeligere huid, zadels die erop komen, etc. Optrekken op een spuit zonder naald en verspreid over de onderbenen op de huid druppelen kan prima.

Sebacil of mytebite werkt enkel effectief via de 3X3 methode.
3 X wassen om de 3 dagen, drie maal wassen om de week, drie maal wassen om de drie weken.
Dus concreet:
Maandag - donderdag - zondag - zondag - zondag - zondag - niet - niet - zondag - niet - niet - zondag - niet - niet - zondag.
Pas dan ben je zeker mijtvrij.

Cydectin werkt in een keer, ev met een herhaling na 10 dagen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 20:42

Ik heb spotinor. deltamethrine
En dan doseer ik wat hoger dan word aanbevolen.
Aanbevolen was 2ml per been,maar sinds ik 4 doe is mijn merrie rustiger en tot nog toe dit jaar prima gegaan :j

Spotinor trouwens ook onder de manenkam doen, niet alles op 1 plek,maar wat verdelen.
En op de benen doe ik net in de knieholte 2 ml en de andere 2 ml in midden pijpbeen en kootholte verdelen.
Oh ja en ik doe altijd even de staartaanzet mee.
Het werkt ook tegen luis namelijk.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 20:47

Hier ook totaal geen probleem met gebruik cydectin. Wij doen 5 cm boven de sokken cydectin helemaal rondom het been en de rest in de sokken puntsgewijs verdelen en dan inwrijven met handschoenen aan. Ik neem ook 2x per jaar de manenkam mee en rondom staartwortel. Ontwormd ook erg goed.

Naast cydectin gebruiken we ook tectonic maar dat is inmiddels uit de vrije verkoop. Ik kreeg ook nog de tip noromectin pour on. Is ook heel onderzoek naar geweest. Fijn om te kunnen afwisselen
Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 21:49

ellepel schreef:
Ik heb spotinor. deltamethrine
En dan doseer ik wat hoger dan word aanbevolen.
Aanbevolen was 2ml per been,maar sinds ik 4 doe is mijn merrie rustiger en tot nog toe dit jaar prima gegaan :j

Spotinor trouwens ook onder de manenkam doen, niet alles op 1 plek,maar wat verdelen.
En op de benen doe ik net in de knieholte 2 ml en de andere 2 ml in midden pijpbeen en kootholte verdelen.
Oh ja en ik doe altijd even de staartaanzet mee.
Het werkt ook tegen luis namelijk.

Dosering is iets van 10 ml per paard? (Ipv 100 of meer van de cydectin?) , en 50 euro voor een halve liter, dat is precies spotgoedkoop?
Cydectin betaal ik 180 per liter, goed voor 5-10 behandelingen dus 18-36 euro per behandeling…

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 21:55

Die 10 ml is voor mijn merrie net iets te laag merk ik hoor.
Maar dat komt misschien ook omdat we de benen er bij doen? Zou het alleen tegen luis zijn dan is 10ml wel genoeg denk ik.
Is niet duur klopt, en hier werkt het dus afdoende.
Beter dan dectomax of wassen met byemite.
/sebacil

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 11:51

Ik heb spotinor geprobeerd (met 2ml per been) en dat deed echt niks bij een merrie met natte CPL.

Dit is trouwens een lijstje van merken met werkzame stoffen.

Noromectin Pour on-> Ivermectine
Tektonik-> Permetrhine
Sebacil-> Foxim
Byemite-> Foxim
Sanacuran-> Foxim
Frontline-> Fipronil
Avantix-> Imadacloprid
Dectomax-> Doramectine
Spotinor-> Deltamethrin

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 17:54

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 14:03

Voor degenen die noromectin gebruiken. Wat houden jullie als dosering aan? Ik las in het onderzoek wat ik eerder deelde van Marieke Bruijs 1mg/kg verhouding. Noromectin is 5mg/ml verhouding. Voor 100 kg paard heb je het dan over 20 ml. Voor onze 800 kg paarden dus over 160 ml. Mijn jongste zonder CPL krijgt nu 100 ml cydectin de oudste met CPL krijgt 200 ml cydectin per behandeling.
Noromectin is goedkoper in aanschaf maar vraag me af waar ik met die hoeveelheid aan ml moet blijven op de benen.

Reken ik verkeerd? In een heel oud bericht hier op bokt lees ik juist weer dat je van noromectin minder moet geven. Iemand toevallig een rijtje hoe of wat qua ml per 100 kg bijvoorbeeld? Sporinor lees ik hier nu regelmatig dat zou helemaal uitkomst zijn qua hoeveelheid in combinatie met prijs als het ook zo stevig werkt als de pour on middelen. Dan maar 20ml per paard van 800 kg nodig als ik het goed begrijp?

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 18:46

Cydectin 0,5% pour on is 5mg/ml.
Dosering 1,5mg/kg
Gewicht x 1,5 = ...mg / 5 = ...ml voor 4 benen is ...per been.

Noromectin pour on is 5mg/ml.
Dosering 1mg/kg
Gewicht x 1 = ...mg / 5 = ...ml voor 4 benen is ...per been.

Spotinor deed hier echt niks..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 18:58

UniFlap schreef:
Cydectin 0,5% pour on is 5mg/ml.
Dosering 1,5mg/kg
Gewicht x 1,5 = ...mg / 5 = ...ml voor 4 benen is ...per been.

Noromectin pour on is 5mg/ml.
Dosering 1mg/kg
Gewicht x 1 = ...mg / 5 = ...ml voor 4 benen is ...per been.

Spotinor deed hier echt niks..

Wow bedankt! Weer wel heel andere info. 800x1,5 is 1200 gedeelt door 5 is 240ml. Degene zonder CPL was geadviseerd 100 ml die met max 300 ml totaal. Hoe ik het nu doseer werkt het fijn dus ik hou dat maar aan.
Noromectin dus toch officieel minder van geven. Dan wel fijn om te wisselen van middel

Terug gezocht en cydectin was advies 10 ml per 100 kg paard en dan natuurlijk verdelen over 4 benen

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 19:43

Ik zie het zo: Marieke geeft bij de cydectin een verhouding voor cpl paard met mijten infectie. De Noromectin is meer bedoeld richting veulens/drachtige merries ed.

Er is trouwens 7 Februari 2025 in Bruinisse (Zeeland) een CPL lezing door Marieke Brys (via KVTH)
Dit is de inschrijf link:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... G6oaOEduJw

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 19:44

Overigens heb ik 'gewoon' gedoseerd met cydectin met een paard wat lichte cpl heeft maar wel een mijteninfectie.
Ik zie ook verschil in tussentijd 2e behandeling; nm Cydectin 10dg en Noromectin 7dg