Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Juniores

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 10:27

Stille meelezer komt even binnenvallen. Heb mij lang geleden wel eens voorgesteld, maar kom er niet aan toe op jullie te reageren dus dan maar alleen meelezen.

Aangezien het nu gaat over te veel energie en kleine paddockjes wilde ik toch even een berichtje typen. Mijn 7 jarige ruin trekt de winters ook slecht qua energie kwijt raken. Hij staat ongeveer 5 a 6 uurtjes in een (helaas kleine) paddock en hij mag elke dag nog op een andere manier zijn energie kwijt (wandelen/longeren/rijden/lange teugelen oid). Helaas is dit niet voldoende voor hem en voor het ideale thuis waar hij veel meer buiten komt met meer ruimte mag hij eventueel verhuizen. Dus mocht er iemand nog op zoek zijn of iemand weten die op zoek is naar een leuke ruin let me know!

Andere stalling vinden in deze regio die hem wel past lijkt vrijwel onmogelijk.. Ik ben al 6 jaar aan het zoeken.

Hea bah is het toch een egopost geworden. Verder geniet ik gewoon mee van jullie verhalen! *\o/*

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 15:12

@Juniores, oef al 6j aan het zoeken, dat is lang :/ op sommige plaatsen is het idd echt heel moeilijk heb ik nu ook gemerkt!

@Snoraly, ik vond dat in het begin ook echt zoo eng als Jenara zo uit haar plaat ging! Nu gebeurt het nog hééél zelden (meestal rond de eerste hengstigheid in de lente :+ ) en dan kan ik er alleen maar heel hard om lachen. Dus je went er wel wat aan, zeker als ze gewoon gezond blijven toch :p
En oh die PP klinkt heerlijk <3 Ik mis mijn oude plekje op de PP soms toch ook wel hoor, is zo'n fijne manier van paarden houden als het goed geregeld is.

@Maartje, hahaha, kan me raket Lissy al helemaal voorstellen :p ik merk wel echt dat Jenara er minder behoefte aan heeft met ietsje "ouder" te worden, dus ik vraag me toch af of leeftijd daar idd geen rol in speelt. Toch als ze verder wel gewoon genoeg vrije beweging kunnen hebben.

@Elisa, haha ja voor je hart is het soms wat anders als je ze zo bezig ziet :')

@Dais, oef, dat is heel weinig buiten op een postzegeltje :/ Dan snap ik dat ze geen blijf weten met die energie! Fijn dat je het nu wel goed geregeld hebt :D

Hier eigenlijk terug alleen maar goed nieuws :D

Jenara doet het echt goed op onze nieuwe plek. Ze begint sinds een dikke week ook terug wat contact te zoeken met haar weidegenootjes, de eigenaars zagen haar vorige week voor het eerst kroelen met een ander paardje. In omgang is ze heerlijk, zo zen <3 Bij het rijden in het begin vaak wat aan de luie kant, maar als ik haar dan wat aan het werk zet, wordt ze wel wakker.
Ben ook ons springen voorzichtig vanonder het stof aan het halen!
Heb haar gisteren eens laten vrijspringen en dan pakt ze ondertussen toch al een oxer van 1m, best goed voor mijn non-springtalent :) zeker als je weet dat ze 5j geleden nog op haar bek ging bij een balkje op de grond :+ Maar om echt terug het springen te kunnen oppakken, moet eerst die conditie een stuk beter :+ En ook eerst aan die dressuur werken, want mevrouw is weer lekker scheef ... Je zou in een parcours zo uit de bocht vliegen :p En haar galop moet sterker en voorwaartser.

Ze vindt ook echt haar rust op stal, ik zie duidelijk dat ze heeft gelegen :)
Daarnaast gaan ze dus 's ochtends vanaf een uur of 9 buiten, nu tot een uur of 5-5u30 wanneer het donker wordt. En echt op een mooie grote weide, gisteren hebben ze blijkbaar met z'n drietjes lopen spurten :)

Ook mijn motivatie is weer helemaal terug :D Ik ben op 1 dag na al elke dag langs geweest sinds ze verhuisd is. Nu voel ik alleen mezelf weer bang worden om haar te gaan overvragen :') Maar ondertussen weet ik ook dat ik vaak eerder wat te voorzichtig ben.
Morgen hebben we alvast nog eens een lesje :)

Oh en ik heb ook een fijne halve stal gevonden voor haar :D

Flubberboot

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 15:41

Ooh wat fijn om te lezen Jenara!! Fijn dat jullie beide gelukkiger zijn op deze stal!!!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 15:53

Wat fijn Julie!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 16:17

Wat een goed nieuws! *\o/*

Hoe gaat het met de mok en rotstraal? Betert dat ook al wat?

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 16:30

Dais_ schreef:
Wat een goed nieuws! *\o/*

Hoe gaat het met de mok en rotstraal? Betert dat ook al wat?

Yep! beide weg :D

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 16:49

Ah fijn zeg, dat jullie zo op jullie plek zijn.

Met 5 a 6 uurtjes buiten stal vind ik het persoonlijk niet gek dat de paarden frisser en gekker worden. Ik zou zo nooit mijn paard meer willen stallen. Maar goed, ik besef me ook heel goed dat ik makkelijk praten heb.
Ik denk dat als ik in een andere omgeving zou zitten, ik wellicht zou stoppen met de paarden om die reden.

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 19:14

Ahh klinkt allemaal superfijn Jenara! Ook dat de mok en rotstraal weg zijn is wel echt superfijn! **\O/**

Mee eens hoor Audesta

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 19:15

Wat fijn Jenara! Dat klinkt heel goed.

Grappig om te lezen dat er meer paarden zijn die last hebben van energie teveel. Navaro komt ook minder buiten dan ik zou willen; kan wel de benen strekken en staat nu met een beter maatje waar hij mee kroelt <3 , maar toch. In de toekomst zou ik mogelijk wel verder willen kijken, maar er is ook veel goeds op deze stal wat ik als beginnend paardeneigenaar heel fijn vindt. Heel veel andere stallen die het beter doen zijn er niet (of heb ik niet gevonden) of zijn vol.

Hoe gaan jullie om met als een paard een oefening moeilijk vindt en deze niet meer wil doen? Navaro gaat stil staan, achteruit als ik hem vooruit wil en ging met z'n hoofd zwaaien. Hij was duidelijk ook wat gefrustreerd omdat hij probeerde te happen toen we weer liepen.
Uiteindelijk liep hij wel en heb ik het netjes afgerond (ben niet te lang meer doorgegaan), maar vond het wel lastig. Ik wil niet steeds hem allemaal dingen laten doen wat hij niet leuk vindt. Het moet ook een beetje leuk voor hem zijn.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 19:24

@Century, ik doe exact wat jij hebt gedaan, nog 1 of 2 keer vragen, netjes afronden en dan is het goed :)
En dan heel uitvoerig belonen! En tijdens een training ook gewoon afwisselen met dingen die ze wel goed kunnen en leuk vinden.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 19:31

Juniores schreef:
Andere stalling vinden in deze regio die hem wel past lijkt vrijwel onmogelijk..
Welke regio zoek je?

Juniores

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 20:07

@Jenara; wat fijn dat het zo goed gaat op d'r nieuwe plekje.

@Audesta; ik vind het ook verre van ideaal. Echter hier in het westen is de keuze niet reuze. Gelukkig duurt het weideseizoen bij ons heel lang en dan staan ze alleen in de nacht binnen, dat gaat prima. Maar mede om het weinig buiten staan in de winter mag hij eventueel verhuizen als er iemand is die hem het hele jaar door meer of 24/7 buitengang kan bieden.

@Century; als ze echt een oefening helemaal niet meer willen doen zou ik eerst weer op zoek gaan naar een "opening". Dus je stelt de vraag en elk antwoord in de juiste richting uitbundig belonen. Die van mij gaat dan zelf verder "zoeken" naar het goede antwoord.

@Dorien66; Zuid-Holland, omgeving Leidschendam. Heb je nog tips? Al ben ik bang dat ik echt alles in deze buurt al wel heb gezien of niet passend was.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 20:13

Landingsbaan :')

Ik heb een plek in eigen beheer, ze lopen buiten zolang het buiten licht is. Nu is dat van ongeveer 08:00 tot 17:00 maar in de zomer gerust tot 22:00. Er loopt een soort track tussen de voerplekken en ze komen uit op de grote paddock. Beweging genoeg dus.

Wat fijn van de nieuwe stal Jenara! Een goede beslissing dus.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 21:05

Dat klinkt heel fijn Nadir. Een paddock paradise lijkt me heel fijn voor Navaro. Wie weet vindt ik iets in de toekomst :)

Bedankt voor de tips, het belonen deed ik maar kan uitbundiger. Ik had een 'opening' door hem op de andere hand dezelfde oefening te laten doen, dat deed hij zonder problemen. En dan weer een keer omdraaien.
Maar ik denk meer afwisselen met dingen die hij goed kan, en het 'staken' voor zijn (wat ik wel probeerde, maar hij staakte steeds sneller), is een goede. En niet te lang achter elkaar op de lastige hand. En even iets anders tussendoor als een balkje oid. (Balkjes vindt hij tof).

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 11:52

Vanochtend weer een wandeling gemaakt in het bos, voor het eerst alleen. Hij deed het zo goed <3. Hij blijkt helemaal niet zo'n onzeker paard te zijn als ik eerst dacht.

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 13:00

Ah wat fijn Century! Heerlijke manier om elkaar ook te leren kennen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 16:56

Juniores schreef:
Stille meelezer komt even binnenvallen. Heb mij lang geleden wel eens voorgesteld, maar kom er niet aan toe op jullie te reageren dus dan maar alleen meelezen.

Aangezien het nu gaat over te veel energie en kleine paddockjes wilde ik toch even een berichtje typen. Mijn 7 jarige ruin trekt de winters ook slecht qua energie kwijt raken. Hij staat ongeveer 5 a 6 uurtjes in een (helaas kleine) paddock en hij mag elke dag nog op een andere manier zijn energie kwijt (wandelen/longeren/rijden/lange teugelen oid). Helaas is dit niet voldoende voor hem en voor het ideale thuis waar hij veel meer buiten komt met meer ruimte mag hij eventueel verhuizen. Dus mocht er iemand nog op zoek zijn of iemand weten die op zoek is naar een leuke ruin let me know!

Andere stalling vinden in deze regio die hem wel past lijkt vrijwel onmogelijk.. Ik ben al 6 jaar aan het zoeken.

Hea bah is het toch een egopost geworden. Verder geniet ik gewoon mee van jullie verhalen! *\o/*

Ah dat is wel een hele trieste reden om je paard te moeten verkopen. :(

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 17:00

Klinkt goed Century, heb je er ook alweer opgezeten?

Jenara, wat een fijne post! dat was dus de goede beslissing om te maken. Klinkt allemaal super positief!

Het is lastig om afhankelijk te zijn van pensionstalling qua buiten zetten, het is nooit ergens helemaal 100% naar wens. En zeker in de winter lastig met nattigheid.

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 12:27

Nou heb erop gezeten hoor :')
Wat voelt dat toch ontzettend gaaf na een halfjaar.

Afbeelding

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 13:07

Gaaf! Hoe ging het?

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 13:39

Wat fijn!

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 14:11

Hij was al zeker 2 maanden niet onder het zadel geweest, dus eigenaresse ging er eerst op.

Heb alleen een stapje en drafje gedaan want hij was al moe van het voorrijden. Hij was wat aan het dribbelen (ook niet gek) maar wel braaf. Ben benieuwd als we gaan lessen! Eerste keer is op welk paard dan ook even onwennig maar het voelde vertrouwd!

Enorm enthousiast wel om aan de slag te gaan :D

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 14:23

wat fijn Snoraly!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 15:00

Oh gaaf en wat is hij knap!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 15:12

Hier heeft er ook al twee maanden niemand opgezeten, ik hoop dat ie ook braaf is als het weer zover is :)