CPL topic

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Berdien

Berichten: 64589
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 12:18

Ik heb net op aanraden van de dierenarts Friesian Oil besteld. Zij heeft zelf paarden met CPL, die reageren daar goed op. Eerst maar eens de kleinste fles, zien hoe Feyre er op reageert.

ellepel

Berichten: 47497
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 16:13

ja ben benieuwd,hier kon het absoluut niet.
geen enkele olie soort.
maar de pony met cpl reageert op heel veel producten echt heel erg slecht op de huid.

Floortje_NL

Berichten: 184
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 17:47


MaartJ

Berichten: 1478
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 10:58

Berdien schreef:
Ik heb net op aanraden van de dierenarts Friesian Oil besteld. Zij heeft zelf paarden met CPL, die reageren daar goed op. Eerst maar eens de kleinste fles, zien hoe Feyre er op reageert.


Is het de bedoeling dat je met de Friesian Oil het hele been insmeert? Of alleen wondjes/schilferplekjes?

Berdien

Berichten: 64589
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 11:08

Nee alleen de aangetaste plekken als ik het goed heb begrepen.

NZ92

Berichten: 3176
Geregistreerd: 23-06-09

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 12:31

Voor degene die interesse hebben. Ik heb nog een stuk of 15 droogzetters te koop!
PB maar bij interesse.

ellepel

Berichten: 47497
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:56

welke heb je dan?
en hoe gebruik je dat bij cpl?

Fiero6

Berichten: 488
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 22:52

Hoi bokkers,

Mag ik mij hier melden?
Ik heb een bijna 3 jarige tinker met CPL. We zijn er recent achter gekomen door mok die niet over ging, daarvoor de sokken geschoren en bij 1 achterbeen zitten duidelijk plooien en verdikking. De andere zie je ook wel wat maar minder.
Schoon en droog houden is lastig met dit natte weer, hij staat wel in n groot paddock paradise.
Van de dierenarts heb ik hydrocortiderm gekregen maar ik mag er soms niet eens aankomen.

Wat kunnen jullie mij adviseren? Hebben jullie tips? Ik ben een complete CPL-leek...
Mijn dank is groot

ellepel

Berichten: 47497
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 22:59


UniFlap

Berichten: 2749
Geregistreerd: 04-12-03
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 00:37

Zijn er hier ervaringen met Sptinor?Hoe behandel je een paard hiermee?

ellepel

Berichten: 47497
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 07:49

ik gebruik het, ik doe de dosering voor runderen,dat is 10 ml

https://www.personalcard.nl/img/persona ... al/576.pdf

en ik doe dan 2 ml per been net boven en onder de kogel op de huid
en de andere 2ml doe ik onder de manen :j
wel even uitkijken dat je het niet op zonnige dagen doet.
en ik doe het ongeveer om de 6 weken

UniFlap

Berichten: 2749
Geregistreerd: 04-12-03
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 17:08

ellepel schreef:
ik gebruik het, ik doe de dosering voor runderen,dat is 10 ml

https://www.personalcard.nl/img/persona ... al/576.pdf

en ik doe dan 2 ml per been net boven en onder de kogel op de huid
en de andere 2ml doe ik onder de manen :j
wel even uitkijken dat je het niet op zonnige dagen doet.
en ik doe het ongeveer om de 6 weken


Dankjewel! Herhaal je ook na een x aantal dagen? Of gewoon 1x 6wk?

ellepel

Berichten: 47497
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 21:13

1x per 6-8 week ongeveer.

ik zag trouwens gister een reclame van kruidvat voor een permethrin gel?
dat kun je op de huid smeren en is tegen schurft .

schijnt dat er dus meer dat soort is en kun je zo bij drogist kopen.
vind dat best iets interessants,want wie weet helpt dat ook bij de paarden wel?


https://www.kruidvat.nl/kruidvat-permet ... /p/5954898

KootMiraDrum

Berichten: 8336
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 18:35

Ik heb 2 weken geleden mijn merrie haar sokken er voor het eerst afgehaald, heb een week met FEO gesmeerd, daarna een keer met kokosolie (gevolg spekgladde poetsplaat op sommige delen :+ ), een paar dagen niets, gisteren haar eerste MLD behandeling, vandaag weer een keer ingesmeerd, maar dan met Amandelolie die ik nog had. Ze stampt niet meer, zeggen mensen op stal, dus dat is al iets fijns.

Thomas5

Berichten: 1041
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Wieze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 23:04

Hallo allemaal, weet iemand of cydectin mag gebruikt worden bij een drachtige merrie?

September vorig jaar behandeld en sindsdien is ze vrij van mijten en jeuk. Maar nu is mijn merrie bij de hengstenhouder in contact gekomen met meerdere andere trekpaarden en ben ik bang dat ze mijten mee naar huis zou nemen.

Ze is nu 21 dagen drachtig. Ik vraag het sowieso nog na bij de da, maar hoor ook graag de ervaring van anderen.

dierenfan
Berichten: 9695
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 19:25

Thomas5 schreef:
Hallo allemaal, weet iemand of cydectin mag gebruikt worden bij een drachtige merrie?

September vorig jaar behandeld en sindsdien is ze vrij van mijten en jeuk. Maar nu is mijn merrie bij de hengstenhouder in contact gekomen met meerdere andere trekpaarden en ben ik bang dat ze mijten mee naar huis zou nemen.

Ze is nu 21 dagen drachtig. Ik vraag het sowieso nog na bij de da, maar hoor ook graag de ervaring van anderen.


Als niet dierenarts zou ik niet eens hierin durven adviseren. Zeker daar na vragen en niet op misschien deskundige meningen af gaan. Natuurlijk werkt eigenlijk niets zo goed als cydectin maarrrrr er zijn wel legio andere opties natuurlijk en denk dat ik persoonlijk daar voor zou gaan. Bij thuiskomst heel goed wassen met (baby) olie en dan goed waterblazer erdoor en daarna minder heftig middel zou mijn persoonlijke voorkeur sowieso hebben bij dracht denk ik

ellepel

Berichten: 47497
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 20:21

niet gaan behandelen, gewoon niet meteen er vanuit gaan dat als je paard ergens anders is er dan meteen weer mijt is.
kijk even aan, en ga niet preventief behandelen

Duhelo

Berichten: 28611
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 20:50

Ik heb het net even nagevraagd bij Marieke Brys, zij geeft aan dat cydectin mag gebruikt worden, maar niet meer in het laatste trimester van de dracht.

Dit staat ook beschreven in het laatste (engelstalige) artikel van haar over CPl

Moxidectine is veilig in de dracht, mag ook oraal gegeven worden maar in laatste trimester wordt het afgeraden zodat er zeker geen sporen in de melk zouden terecht komen.

Thomas5

Berichten: 1041
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Wieze

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 21:41

Bedankt voor de antwoorden.

Misschien moet ik mijn vraag toch even nuanceren :)

Ik ga sowieso niet preventief behandelen maar alleen als het echt nodig is en eventuele andere behandelingen niet (voldoende) werken.

Ze is sinds deze week terug thuis en staat 24/7 buiten. Ook bij de hengstenhouder stond ze buiten, maar wel in een kudde merries van allerlei klanten. Deze heb ik niet van dichtbij kunnen zien maar ze liepen dus allemaal door elkaar.

Het kan aan de vliegjes en muggen gelegen hebben, maar gisteren zag ik haar dus een paar keer stampen. Vandaar de schrik dat ze ongewenste gasten zou hebben meegebracht...

Waarom ik de vraag hier heb gesteld is omdat onze dierenartsen in eerste instantie geen ervaring hadden met het gebruik van cydectin bij paarden. Ik mocht het wel proberen en ze waren benieuwd naar het resultaat.

Mede om die reden vraag ik het liever ook aan mensen die het product al vaker hebben gebruikt bij paarden.

dierenfan
Berichten: 9695
Geregistreerd: 27-02-10

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:50

Blijkt dan weer dat ik top dierenarts heb. Die is zelfs naar CPL lezingen geweest om haar klanten met sok paarden goed te kunnen ondersteunen

ellepel

Berichten: 47497
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:35

het is wel wisselend ja wat ze adviseren :j

maar wat mijt betreft is er voor paarden geen geregistreerd middel tegen mijt dus blijft het toch een gok wat je gaat gebruiken.
mijn drachtige merrie hebben we destijds met sebacil de benen mee behandeld toen ze mijt had.