Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 21:06

Elisa, stom in de zin dat een hand vrij kort bij haar mond zit en geen koekie uitdeelt .
De oefening pakt ze wel enorm goed op .
Wellicht gaat ze de link vlot genoeg leggen dat er niet altijd koekies zijn in de hand

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 09:08

Dat is goed nieuws Snoraly! ga je er ook op rijden?

Zinzi, ja dat is ook stom natuurlijk :+ ..ik snap haar helemaal.

Maartje is fijn bezig! wat een puppy nog om te zien haha.

FB, oja 15 minuten is wel erg kort inderdaad..zou leuk zijn als je dat uit kunt breiden. Dit soort paarden wordt niet gelukkig van niks meer doen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 10:43

Ze is toch al echt 5, dus niet meer zo heel puppy :') maar ik snap wat je zegt hoor, ze mag nog wel een beetje uitzwaren zeg maar

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 10:52

Die van mij is ook 5 . En leek een amper 3 jarige toen ze kwam
Bloot en geen spier en smal.
En nu 6 maanden later begint er een serieus paard te staan
Zowel in breedte als Hoogte

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 11:56

Terwijl Lis als 2 jarige al echt wel heel erg 'af' leek, maar in die fase is ze gewoon blijven hangen :+
Afbeelding
God wat was ze toen nog donker hahaha

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 11:57

Ik kreeg ook steeds de vraag of ze 3 was toen ik in training stond met Indy. Ze was toen ook 5, bijna 6 zelfs.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 13:00

Het zijn natuurlijk ook laatbloeiers! Denk dat ze na het 7e jaar pas een beetje "af" zijn. Ze is wel mooi Maartje, op die foto lijkt ze minder puppy.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 13:05

Ik vind het ook niet zo erg dat we nu pas weer wat verder gaan met inrijden. We hebben veel aan de hand gewerkt al dus mentaal was ze wel bezig, en af en toe er wel op geweest, maar nog niet echt lang en niet echt gereden. Vorig jaar hadden we een terugval (mentaal liep ze even vast) dus nu weer gezellig opnieuw en dat gaat best leuk. Mijn zoontje van 11 helpt nu en dat is nu echt haar mentale steun en toeverlaat, wel heel grappig om te zien <3

Elisa daar was ze net hier, en dus 2 jaar oud :') Dierenarts geloofde er toen niks van dat ik een 2jarige had gekocht, die was overtuigd dat ik me had laten oplichten :=

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 13:15

Haha ja dat snap ik wel, daar lijkt ze erg "af".

Grappig dat ze zo op je zoontje focust.

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 20:59

Krijg hier ook vaak de opmerking dat Mach er jonger uit ziet :')
Maar dat kan liggen aan zijn gedrag, sinds de paddockperiode nu aan is gebroken is hij schijnbaar een drama met buiten en binnen zetten. Nou heb ik door de situatie de laatste tijd even weinig gedaan met hem (wel gewoon gegaan maar niet echt beweging) dus ik denk dat dat ook enorm meespeelt.

Elisa2 schreef:
Dat is goed nieuws Snoraly! ga je er ook op rijden?
Yes is zeker de bedoeling! Eerst gewoon lessen en investeren daarin, daarna kijken we verder als de lessen goed gaan.

Hij is echt een bommetje nu dus moet hem echt uitdaging gaan bieden, anders gaat de winter echt een drama worden. Vandaag ging het al goed, gisteren met longeren drama.

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 09:39

Hij zal zijn energie niet kwijt kunnen? Merk dat ze veel uitdaging nodig hebben altijd zowel fysiek als mentaal.

Leuk dat je er op gaat!

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 12:53

Paddock is ongeveer 10 x 10 dus ook wel lastiger om even een sprintje te trekken, plus moeten nu omlopen met een smal paadje i.v.m. paarden in quarantaine. En denk ook wel dat de manier van binnen/buiten zetten op de vorige stal niet meehelpt qua drammen. (Daar werden ze dus gewoon de wei in en uit gejaagd naar stal).

Heb zelf niet zoveel moeite met hem maar kan me voorstellen dat hij voor anderen best lastig is qua door ze heen banjeren.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 16:19

Met iemand van het personeel meegaan bij het binnen en buiten doen .
Dat je kan zien wat je paard doet . Wellicht is het net een klein dingetje wat anders gaat en kun je daar een tip in geven waardoor het makkelijker wordt.

Mijn Cam liet zich op de vorige stal niet altijd halster aandoen door het personeel , daar was ze wel 1 van de laatste die buiten gezet werdt . Heb dit aangegeven op de nieuwe stal en daar gaat ze als 1 van de 1e mee buiten en ze hebben er nog geen dag moeite mee gehad.
Zo klein kan het gewoon zijn

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 16:55

Vandaag weer een stukje vertrouwen gevonden in elkaar. Ik wilde haar graag even buiten in de paddock hebben, maar de enige paddock die beschikbaar was is maar klein. En er zijn dan geen andere paarden in de buurt, hij ligt aan de andere kant van de stal. Maar ze staat daar graag, je kunt dan heel ver kijken en zien wat er over de dijk komt.

Nu was het wel wat spannender! In het veld naast de paddock liepen schapen en die kent ze niet. Ik heb haar in de paddock gezet en ze was behoorlijk gespannen van die vreemde witte bewegende bollen. Ze werd op een bepaald moment wel heel erg druk en met haar historie van door linten heenrennen heb ik maar besloten om haar binnen te halen. En dat deed ze dan weer zo braaf. Heel druk, vreemde wezens achter haar die steeds dichter bijkomen en dan toch netjes meelopen.

Later ben ik nog even met haar gaan wandelen en weer langs de paddock gelopen. Nu liepen die schapen tegen de paddock aan, ze waren door de draad heen de wei in gelopen. Maar weer, met ogen op steeltjes, heel netjes al snuivend meegelopen. En dan ook 10 meter verder weer ontspannen en rustig verder lopen. Dat is waarom ik dan voor een PRE heb gekozen. Opwinding, bang zijn, maar dan met vertrouwen meelopen en spanning kunnen afvloeien <3

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 17:05

Ik herken mijn Cam heel erg in wat je schrijft.
Heerlijk die spanjaarden

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 19:32

Zinzi_jewel schreef:
Met iemand van het personeel meegaan bij het binnen en buiten doen .
Dat je kan zien wat je paard doet . Wellicht is het net een klein dingetje wat anders gaat en kun je daar een tip in geven waardoor het makkelijker wordt.

Ben ik inderdaad van plan, heb zondag wel gezien dat hij aan het drammen was maar geen chaos, hoor vandaag dan verhalen dat hij omhoog gaat en gericht trapt. Zo ken ik hem eerlijk gezegd niet. (Moeite hebben met persoonlijke ruimte en daar doorheen willen banjeren wel).
Vandaag ook 0 issues toen ik naar de losgooibak liep. In de bak was het een ander verhaal, mijn god wat een energie die eruit moest. Vond het echt bijna eng hoe snel hij door de bochten vloog, en er zat echt geen stop op... Denk oprecht dat hij gewoon zijn energie niet kwijt kan op de paddock.

Herken wat je zegt Dartel, heb dus aan de hand ook totaal geen moeite inmiddels, ondanks de spanning. Maar heeft me ook een tijd gekost om dat voor elkaar te krijgen :')

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 08:33

Snoraly, hoeveel komt hij uberhaupt buiten?

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 09:44

Hij wordt rond 9 buiten gezet en rond 3/4 binnengehaald. En dan nu dus individueel op een paddock.

Ben er zelf geen fan van maar is ook niet aan mij.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 09:49

Op zo'n klein paddockje waar ze geen sprintje kunnen trekken is dat eigenlijk niets..ik weet wel dat het bij sommige stallen niet anders kan. Maar dan is beweging geven er naast inderdaad wel essentieel.

Mijne zou daar ook een ongeleid projectiel van worden als ze de energie niet kwijt kan.

Dartel, heerlijk he dat karakter! Bewegende witte bollen zijn natuurlijk ook heel spannend. :+

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 09:56

Merk het bij mijn dame al als ze weekend op paddock zijn geweest . Ze is dan zondag namiddag/ avond echt wel meer spicey . En moet even gas geven en bokken enzo .
Blijft verder wel braaf .

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 10:00

Ze staan ook sinds begin oktober ergens pas op de paddock, daarnaast een geval met Droes & Rhino gehad op stal waardoor er qua beleid natuurlijk een hoop aanpassingen gedaan zijn. Dus vandaar ook het omlopen via een smaller pad etc.

We staan hier sinds augustus met hem, maar voor hem een hele andere situatie dan hij gewend is. Op de oude stal stond hij altijd in een kudde met 2 anderen op de wei.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 10:08

Ik heb ook op een locatie gestaan met een dergelijk systeem. Paar uur per dag op een paddock van 10x10 en langs een smal pad er langs moeten lopen. Ze was toen ook echt niet fijn in de omgang. Ze was gewoon een bommetje. Zij uit dat door steeds op haar achterbenen te gaan staan of te slaan met haar voorbenen. Echt geen pretje.

We hebben ze nu aan huis staan en speciaal voor haar hebben we, zoals de buren het mooi noemen, 'de landingsbaan' aangelegd. Dit is een pad van 100 meter wat aansluit op de paddock zodat ze van tijd tot tijd haar benen kan strekken. Als ze dat elke dag kan doen dan blijft ze gezellig :').

Het is niet het gedrag wat ze zo maakt, maar de energie waar ze geen raad mee weten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 10:13

Landingsbaan haha.

Hier kan ze in de wei haar ei kwijt maar ik gooi haar ook altijd 1x per week los in de bak. Dat vind ze geweldig, keihard plat door de bochten, bokken en sliding stops maken. Dat is ook echt een uitlaatklep, vooral jonge paarden hebben zoiets nodig. Voor mijn hart is het soms iets minder leuk. :+

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 10:21

Lissy moet ook altijd echt even uit haar plaat kunnen gaan, terwijl die toch 24/7 buiten staat. Ik zeg dan altijd dat Raket Lissy gelanceerd wordt, want het gaat altijd gepaard met de nodige momenten op haar achterbenen :+
Elevada heeft dat altijd minder gehad (maar was ook ouder toen ik haar kocht), maar die heeft noodgedwongen een paar maanden op een manege gestaan om te overbruggen tussen de vorige stal en naar huis komen, maar daar werd ze ook niet perse een leuker paard van zeg maar

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 10:23

Kan ze mooi even opstijgen :')

Ja kreeg hier gisteren ook even een hartverzakking van het losgooien, stond erbij en keek ernaar maar hij vond het geweldig. Vind het dan toch even extra spannend omdat het niet mijn paard is.
Nou heb ik voorlopig even geluk dat ik overdag kan gaan want verder 0 verlichting behalve de binnenbak (waar alleen gereden mag worden).

Vorige week ergens bij een PP geweest maar wat ben ik daar jaloers op, was zo mooi en wat een rust hebben die paarden. Als daar wat vrij zou komen zou ik het wel weten. Moet ook zeggen dat ik het ook wel gewend ben om ze 24/7 buiten te hebben met 24/7 ruwvoer.

Varken in kwestie gisteren:
Afbeelding