Wie kent mn merrie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:30

Jeetje, meid, sterkte hiermee! Da's best heftig! Bestaat er in belgie niet zoiets als verborgen gebrek? Kun je hier iets mee naar de eigenaar?.. Hij moet geweten hebben dat het goed fout zat.
Ik wens je heel veel sterkte en wijsheid toe en vind het klasse dat je in ieder geval voor deze dame gaat. Wil er verder niet aan denken wat voor trauma het geweest kan zijn...

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:43

Idd wat hierboven al wordt gezegd; dit is een verborgen gebrek.
Misschien dat je hier achteraan kan gaan en een eventuele schadevergoeding kan eisen?
Ik ben wel blij te lezen dat ze bij je blijft!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:44

.. En dan zou je met zo'schadevergoeding de DA- kosten kunnen betalen, al is het maar wat; je kocht dit dier ook niet met de intentie om je dit op de hals te halen en je doet het toch maar mooi!
Het zou wel rechtvaardiger wezen.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:50

Maar dit is toch geen verborgen gebrek??? Je kon toch al zien dat ze een dik been had? Volgens mij valt het er dan niet onder.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:51

dan moet er wel gemeld worden WAT het gebrek is, toch?...

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 22:57

Pff, ik wil er ook niet aan denken. Ze heeft dingen meegemaakt die een mens als ik liever niet weet.
Tja, verborgen gebrek... Aangezien die vent zelfs niet wist dat een drachtige merrie voering nodig heeft (zoals eiglijk elk paard...)
En het "ongeluk" is niet daar gebeurd, maar bij da vrouwmens in Oostkamp. Volgens haar had dat been 6 tot 12 maand rust nodig, daarna ging dat terug als nieuw zijn Rolleyes Ze liegt volgens mij da ze zwart ziet. Ze weet niet (meer) wanneer en van wie ze het paard gekocht heeft, ze heeft geen naam noch tel.nr. van een DA die het paard behandeld heeft, ze weet niet van wie ze drachtig is (enkel van een heel schone friese hengst), ...
De meneer die ze verkocht had ze nog maar een maand... Is het een complot, wist ie hier meer van? Wie weet, maar je m'en fou!

Ik weet dat ze hier bij mij goed zit, en dat ik veel voor haar zal doen (in de mate van het mogelijke). Ik vind het erg en wreed dat sommigen zo zijn tov dieren; een fokmachine om geld uit te slaan, maar er zelf geen willen in steken.

Het veulen blijft niet, dus als iemand ooit interesse heeft... Maar eerst zien of het gezond ter wereld komt en zorgen dat mn meisje goed komt. Ik heb dit voor haar gekocht voor deze winter: EQUITOP FORTE 1.5 KG
De DA zei alvast dat dat een goed idee was, dat het haar wel goed zal doen. Ook mn deken-offensief is goed. Ben blij dat ze zei dat ik qua verzorging al goed bezig was...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 23:00

KLop jezelf maar eens op de borst. NIet iedereen had zo gehandeld, hoor! En wie weet mag ze haar laatste jaren met heel veel liefde om haar heen slijten.
Sommigen hebben het beroerder, hoor!

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 23:00

detour schreef:
dan moet er wel gemeld worden WAT het gebrek is, toch?...

In de advertentie was er vermeld:
Citaat:
Friese merrie met papieren, drachtig voor april 2008. Hele mooie merrie, maar niet 100 % correct op de voorhand.

Dit stond er. Ik heb dan ook erg moeten zagen om te weten waar ergens op de voorhand het probleem zat (precies of ik zou het niet zien...) Van skeletbouw ed weet ik ook niet zoveel bij paarden. Ik wist dat dat been er erg uit zag, maar ik geloofde (mss te naïef) de ex-eigenares van mn paardje dat de DA ernaar gekeken had.

Nuja, spijt dat ik ze gekocht heb? Nee, dat mag ik niet zeggen, maar ik vind het wel jammer dat het zo moest lopen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 23:04

Weet je nog dat iedereen suggereerde wat er kon zijn? Een arts heeft niet voor niks zijn rontgenapparatuur en scan enzo..
Dus daarom lijkt me het verborgen, zou ideaal wezen als we meteen exact wisten wat een paard had als het niet oke was in de voorhand...
Sterkte!

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:06

Heb je haar paspoort erbij gekregen?
Daar staat bij de entingen meestal een stempel van de DA bij.
Als het goed is dan staat er ook een tel.nr. bij.
En anders zou ik alle DA's in de omtrek van Oostkamp bellen om te vragen of zij deze merrie kennen en wat zij over haar (medische verleden) kunnen vertellen.
Je weet iig al de naam en woonplaats van de vorige eigenares, dus daar kan je al wat mee.
Wat je ook kan doen is de mensen bellen waar de merrie heeft gestaan, of (als ze bij de vrouw thuis stond) de buren van de vrouw bellen om informatie.
Des te meer je weet, des te meer je tegen haar kunt gebruiken.
En al zou je maar een kleine schadevergoeding eruit krijgen, alles is beter dan niets, en jij kunt het goed gebruiken om de kosten te drukken.
Ik weet niet hoe het in België is, maar in Nederland heb je bij een verborgen gebrek tot 6 maanden na aankoop het recht om het paard terug te brengen en het volledige aankoopbedrag terug te vangen.
Hier zou je eventueel mee kunnen dreigen, gewoon bluffen dat je haar terug komt brengen en je geld terug eist, of dat je haar gaat aangeven.
Ik zou het hier iig niet bij laten zitten, want zij denkt er nu goed vanaf te komen.
Ze heeft een ander opgezadeld met de problemen en kosten, en heeft er zelf nog geld voor gevangen ook......

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 12:26

Ik heb die merrie niet gekocht van die vrouw, maar van een man uit Moorsele (Aalst). Het was die vrouw die de ad geplaatst had, want die vent is gepensioneerd en weet amper hoe een gsm werkt, laat staan een pc + internet.
Het paard was van die vrouw, zij heeft ze verkocht omdat ze niet meer goed kon zorgen voor haar paarden wegens een knie-operatie. Ze heeft haar verkocht aan de man uit Moorsele. Na een maand is die beginnen beseffen dat ie niet genoeg gras/voeding had voor haar deze winter...

Ik heb naam, adres en gegevens van die man uit Moorsele (de verkoper), maar van de vorige eigenares weet ik enkel haar gsm-nr, haar woonplaats (Oostkamp) en haar voornaam. Verder heb ik niets, zelfs geen naam van de DA die er zou naar gekeken hebben (was een vervanger). Ze kon mij geen naam geven van haar vaste DA, want die had ze niet. Haar paarden werden niet ziek Verward

Ze is op 15//09/2007 ingeënt door een Belgische DA, na aandringen van mij (bij de verkoop). Ze moest normaal geënt zijn in april 2007. De laatste inenting volgens de papieren was op 24/04/2006 door DAP Mid-Fryslan, Hopmanshof 1, 8491 BK Akkrum. Dus vanaf dan weet ik niet wat er met haar gebeurd is. Die madam uit Oostkamp wist niet meer wanneer en van wie ze da paard gekocht heeft. De blessure is wel bij haar gebeurd... Van een blind oog wist ze niks (zogezegd), hoewel het ook al een oud trauma is.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:42

Amigo_tje schreef:
Ik heb die merrie niet gekocht van die vrouw, maar van een man uit Moorsele (Aalst). Het was die vrouw die de ad geplaatst had, want die vent is gepensioneerd en weet amper hoe een gsm werkt, laat staan een pc + internet.
Het paard was van die vrouw, zij heeft ze verkocht omdat ze niet meer goed kon zorgen voor haar paarden wegens een knie-operatie. Ze heeft haar verkocht aan de man uit Moorsele. Na een maand is die beginnen beseffen dat ie niet genoeg gras/voeding had voor haar deze winter...

Ik heb naam, adres en gegevens van die man uit Moorsele (de verkoper), maar van de vorige eigenares weet ik enkel haar gsm-nr, haar woonplaats (Oostkamp) en haar voornaam. Verder heb ik niets, zelfs geen naam van de DA die er zou naar gekeken hebben (was een vervanger). Ze kon mij geen naam geven van haar vaste DA, want die had ze niet. Haar paarden werden niet ziek Verward

Ze is op 15//09/2007 ingeënt door een Belgische DA, na aandringen van mij (bij de verkoop). Ze moest normaal geënt zijn in april 2007. De laatste inenting volgens de papieren was op 24/04/2006 door DAP Mid-Fryslan, Hopmanshof 1, 8491 BK Akkrum. Dus vanaf dan weet ik niet wat er met haar gebeurd is. Die madam uit Oostkamp wist niet meer wanneer en van wie ze da paard gekocht heeft. De blessure is wel bij haar gebeurd... Van een blind oog wist ze niks (zogezegd), hoewel het ook al een oud trauma is.

Die vrouw weet het leuk te vertellen!
~ ze weet niet meer van wie ze het paard heeft gekocht,
~ ze weet niet meer door wie het paard is gedekt,
~ ze weet niet wie de DA is of welke DA het was,
~ ze weet niet hoe de blessure is ontstaan
~ ze beweert dat er een DA naar heeft gekeken en dat het paard met een half jaar weer goed moet zijn
Sorry hoor, maar ik vind het wel erg wazig allemaal.
Zou haar goed uitkomen als je haar had geloofd en een half jaar had afgewacht, dan heb je geen poot meer om op te staan.
Ze kan mij niet wijs maken dat ze niet meer weet van wie ze het paard heeft gekocht, dan zou jij erachter kunnen komen wanneer de blessure is ontstaan (bij haar dus) en wat haar achternaam is.
Het lijkt me ook stug dat ze niet meer weet door welke hengst ze is gedekt, je weet toch wel wie er bij je merrie heeft gestaan???
Als ze verschillende DA's gebruikt kan ze daar toch ook de namen van doorgeven?
Als ik dit zo lees dan twijfel ik er zelfs aan of ze het paard aan die oude man heeft verkocht of dat ze alleen zijn land gebruikte tot het paard is verkocht.
Ook omdat zij degene is geweest die de advertentie heeft geplaatst, mijns inziens wilde ze er té graag vanaf.
Misschien is haar gsm-nr. geregistreerd en kan je die opzoeken?

Sorry als ik nogal boos overkom, ik verwijt jou niets, maar zit me wel heel boos te maken om het gedrag en de handelswijze van deze vrouw.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 13:17

Ik begrijp je wel, Saida, ik heb me er zelf ook al ongelooflijk kwaad om gemaakt. Zelfs tegen haar! Ik vroeg haar hoe dat nu in hemelsnaam kon? Paarden houden zonder DA??? Ze zei dat ze de "normale DA" altijd nam die de paarden gewend waren. Ik zei: "Dat kan toch niet?! Da paard komt uit Holland, wie laat er nu een DA uit Nl komen als ze de andere kant staat van België???" En toen zei ze: "Maja, tis allemaal zo lang geleden..." Die DA zou gezegd hebben dat dit (haar been) helemaal niet erg was, dat dit met rust na een 6 - 12 maanden zou genezen zijn. Niet dus, é! Daarom dat ik die naam ook wou, maar als er nooit iemand naar omgezien heeft...
Nu, ze HAD 2 paarden. Mijn merrie liep met dat paard en nog een hengst (van iemand anders?) op een wei. Ze zou van die hengst een stamp hebben gekregen.
Ze is gedekt door een niet-gerigistreerde Friese hengst. Toen ik vroeg om een foto, was dit er niet. Ik ga nu nog een keer bellen en zaaagen om toch een foto van die hengst!
Ze heeft de ad de maandag geplaatst en de dinsdag hadden er al een stuk of 50 gebeld die geïnteresseerd waren. De meesten wilden er een rijpaard (zoals ook ik) van maken, maar de meesten gingen geen rekening houden met dat been (dat zou wel over gaan...)

Ik maak mij er ook boos/kwaad in hoe sommigen omgaan met dieren (paarden). Precies of het is een zak patatten dat je zomaar kunt dumpen ofzo...

Citaat:
Als ik dit zo lees dan twijfel ik er zelfs aan of ze het paard aan die oude man heeft verkocht of dat ze alleen zijn land gebruikte tot het paard is verkocht.

Had ik zelf nog niet aan gedacht! Mss even uitzoeken, want ik vertrouw dat mens al héél lang niet meer! Ze was zo blij dat "haar" paard goed ging terechtkomen bij iemand zoals ik. Daarom zei ik (in héél het begin was dit) dat ze gerust ffe mocht komen kijken hoe ze het had.
Nou, da ze maar mooi blijft waar ze is, denk als ik ze zie, hoorendol word!

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 13:35

Een verborgen gebrek de naam zegt het al. Dat is een gebrek dat verborgen is, dat je dus niet op het eerste gezicht kunt zien. Dat is dit dus niet en in de advertentie stond al niet 100% goed op de voorhand. Dus ze hebben al aangegeven dat de merrie niet oke is en je kon zien dat de knie dik is. Dus ik denk dat je de moeite beter kunt besparen want je hebt geen poot om op te staan. Je ze heeft denk ik wel te veel geld gevraagt maar je kon wel zien dat de merrie niet in orde was. Ze heeft er gewoon gebruik van gemaakt dat jij niet zoveel van paarden af weet. Maar daar kun je haar niet voor aansprakelijk stellen. Want dan kunnen ze ook zeggen dan had jij maar iemand mee moeten nemen die er verstand van heeft. Want het was echt wel te zien dat de merrie niet in orde was. Niet negatief tegen jouw bedoeld hoor! Maar dat is het risico als ik deze merrie had gezien dan had ik haar niet meegenomen omdat ze niet goed is of ik had haar meegenomen maar wetend dat ik niks met haar zou kunnen enkel alleen fokken. Dus in het kort toen ze aan jouw werd verkocht kon je al weten wat je nu weet dus daar kun je niks meer aan terug draaien. Ze heeft natuurlijk misbruik van je goed gelovigheid gemaakt maar ja zulke mensen lopen er nu eenmaal rond. Komen de foto's er binnenkort op ik ben benieuwd hoe ze er nu uitziet.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 13:38

Is de merrie niet gedekt door die hengst dan? Dat lijkt mij wel! Wat voor een hengst is dat dan? Misschien dat ze daarom geen info over de hengst wil geven omdat het misschien een kwpn-er is???

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 14:20

Tjah, ik weet het ook niet. Maar ik ga haar zeker nog bellen voor foto of verdere uitleg omtrent die dekking!
Ik weet redelijk wat van paarden, maar je hoopt natuurlijk altijd het beste als je zoiets ziet. Ik heb al meer paarden gezien met een dik been (voorknie) die redelijk deftig liepen, zélfs bereden!
Natuurlijk zag ik dat dat been er niet goed uitzag, maar ik had niet verwacht dat het zo erg zou zijn.

Soit, ze blijft zowizo, en zal veulentjes van haar vragen. Wanneer ik zie dat ze een jaartje niet in haar schik is, slaan we gewoon een jaar over. Ze moet geen fokmachien worden van mij, hoor.

In april gaan we zien wat er uitkomt, é... Toen ik ze kocht (of wou kopen) en ik vroeg wat meer achtergrond enzo, was ze uiteindelijk ook bezig: "... en moest het niets worden met de merrie, dan hebde nog da veulen. Tzal een schoon veulen zijn da veel geld zal opbrengen..." Geld, geld!
Achteraf ben ik mij da beginnen afvragen waarom die constant bezig was over da veulen. Ergens in mn achterhoofd heb ik het idee dat ze wel wist hoe erg dat been was...

De foto's zal ik er mss vanavond opzetten. Ze is nog niet veel veranderd, hoor, enkel dat ze nu mooi glanst en dat ze vriendelijker is. Maar het zijn foto's met haar dekentje om.
Ze is vrij slim, want ze begint al stilaan te begrijpen wat "achteruit" wil zeggen. Dit kende ze nog niet. Maar zoals Poes al zei, mss is ze wel helemaal niet zadelmak... Wie weet kent ze iets van bepaalde zaken??? Als ze al over zoveel gelogen hebben, dan kan dit er toch nog bij Rolleyes

Bij mooi weer dit weekend neem ik nog wa foto's van haar op de wei...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 14:52

Gewoon ervan uitgaan dat ze niks kent en rustig aanleren, dan komt het zeker goed omdat je dan niet zult overhaasten Lachen

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 15:14

Idd Lachen
Nu, véél moet ze niet (meer) leren, aangezien ik toch niet mag/kan werken met haar. Zelfs longeren wordt me afgeraden...
Wat ik haar vooral wil leren, is vb: "achteruit" = enkele stappen achteruit, "schuif op" = op zij gaan, "kom" = meekomen, "vooruit" = doorstappen, ... Dit zijn ook de woorden die gebruik bij mn haf en shet en die kennen dat. Mn haf kent het zeer goed, shet is iets koppiger en doet soms alsof em et nie kent Clown

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:15

Ja das typisch Haha!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 20:12

Ik vind echt super dat je dit hebt gedaan, respect!

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 19:53

ik kijk steeds hoopvol of er al foto's zijn, maar helaas nog niet.

hoop voor je dat er idd in ieder geval een mooi gezond veulentje uitkomt en dat je merrie nog jaren kan genieten op het land !

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 08:54

Ik ben ziek sinds gisteren, buikgriep Verdrietig , ma da geeft me wel de tijd om fkes nieuwe foto'kes derop te zetten. Voel mij nogal flauwkes nu, ma kzal vanmiddag foto'kes trekken van haar op de wei. Morgen is ze 4 weekjes bij mij Haha!
Afbeelding

En deze vanaf haar nog steeds wat beenderige achterkant Verdrietig , ben wel bij ivm haar borstbeen, dat zit al ietsje minder uit. Ik kan het al minder vastpakken.
Afbeelding

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 15:06

Leuk, eindelijk weer eens foto's te zien!
Jammer dat ze hier haar deken draagt, nu kunnen we haar glanzende vacht niet zien en of ze al iets is aangekomen.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 20:10

Foto's van mn meisje! Ze zijn van vorige week vrijdag, jammer dat de zon niet uitzat... Zaterdag gepasseerd was ze exact 4 weken bij mij. Echt veel is ze nog nie veranderd, nog altijd mager. Maar de glans is al terug (hoewel je da nu nie goe ziet op dees foto's).

Hier is ze alvast. Ze had haar wel just goe gerold, dus is ze wel wa vuil op de foto's. Ma ben al blij da ze da al doe, wan int begin toen da ze ier stond, deed ze da nie...
Afbeelding

De knokige achterhand die nog steeds niet is verdikt. Hoop maar dat ze hier uiteindelijk niets van overhoudt.
Afbeelding

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 20:11

Hey meid, als je er doorheen kijkt zie je dat ze een prachtige merrie is, hoor! geniet maar lekker van haar , zolang ze bij je is!